Jump to content
Bitten&Betty

Dekkentråden

Recommended Posts

Helt klart, kan faktisk kjenne at han får varmen i seg mens han spiser. Men fri tilgang = bælfeite hester, mine er bare ikke lagd for det :( Men klipper han bare litt tidligere til høsten igjen, så slipper han å være så tynn i håret midt på kaldeste vinteren. 

Min helt nyklipte varmblods er god og varm med 350 g dekken, han ble snauklipt senest i forrige uke, og vi har hatt -17 på gradestokken med iskald vind de siste dagene, så godt under -20 i effektiv kulde. Som Lisa så har mine fri tilgang på høy, og det går store mengder om dagen ser jeg, spesielt ute. :) 

Min er som nyklipt (hvorfor sette pels når dustedama fjerner den lzm, klipt i november), han har 400g ute nå. På stall med streng begrensing på grovfor og paddockene er ufremkommelige, så han blir fort kald. Skulle ønske jeg kunne "bare" måke, men det er dessverre omtrent umulig i de snømengdene som er nå. Så jeg må bare gjøre hva jeg kan og kle på så godt som mulig og begrense utetid. Bedre å stå på noe varmere boks med vann, enn å stå ute i frosten uten , og hutre. 

3 minutter siden, LisaFi skrev:

Har sånn «fullblodsforbrenning» han da? Eller er litt dårlig på å forsyne seg kanskje?

Står alene å spiser hele dagen, men veldig til forbrenning ja. 

Hadde ikke hjerte til å dra av spansken pysjen i dag i -30 så han fikk en 400g Amigo oppå bare :P Tror ikke han klager akkurat. Har stått med 450g Rambo Supreme pluss 100g liner de siste dagene og ikke vært varmere enn han "må". Nå har jo ikke den gnomen der evnen til å sette pels over hodet da så han er jo temmelig tynnpelsa. Fatter ikke at han ikke kobler det at "oi, nå er det vinter, kanskje jeg skulle skaffa meg litt mer pels... neida, sommerpels er fiiiiint det"

• Liker 1

Blir forøvrig tydelig behov for tjukkere dekken jo eldre han blir og pelsen, vel den er ikke akkurat veldig nyttig. 

Edited by Nienna

Her var det -13 i går kveld, og ISVIND type sterk kuling, noe som jo gir ganske mye mer effektive kuldegrader enn hva gradstokken viser. De snakket om at det var kalkulert rundt -26. Helt forferdelig kaldt! Hanskene mine frøs før de rakk å bli våte gjennom etter at jeg hadde fjerne is på vannbøtter i paddcoken på ettermiddagen liksom. Belize (DV) er ikke barbert, og hun står med Rambo Varilayer 250g og har helt fin temperatur også i denne monsterkulden. Dewalia er heller ikke barbert, og hun står kun med 100g (Rambo), hun var også helt fin under i går kveld :D Ponnitussa synes faktisk det var bedre uten dekken enn med, sto mye stille når hun hadde dekken, ble antilope når hun fikk det av. Hun hadde 200g Rhino. Har åpna større beiter til dem sånn at de kan få bevege seg mer i kulda + de får ekstra mye høy :)

Blivira har stått med 50g bucas i nesten hele vinter, fikk på ordentlig vinterdekken nå når det ble sprengkaldt. Har klart seg utrolig fint, ikke noe stiv eller kald eller noe. Er ikke klipt i år da, så har endel pels som reiser seg og legger seg under dekkenet etter behov. Men hun eter «som en hest» også da 😂. Men merker at mye av maten går til å holde varmen, hun er overraskende lite bælfeit. Godrund ja, men ikke feit. Med litt mer mosjon er hun finfin om en mnd. 

Hehe @LisaFi. Forskjellen på kald og varm gamling det! Min er ikke i nærheten av godrund heller da, tror ikke det er mulig å få ham det... 

Husker gamle kbl min sto å svetta med et tynnt innedekken forde noen syntes synd på ham som måtte stå uten dekken inne. Jo takk. Barberte ham for at han skulle slippe å svette inne men trengte ikke dekken likevel. 

Min kunne nok hatt fri tilgang ute, men da må hun stå alene. Kompisen hennes ute er like brei som han er høy, så da blir det begrensa med høy - og de har det så fint sammen så jeg har ikke hjerte til å skille dem. Så godt mulig derfor min fryser litt fortere. 

Kulde? Hva er det dere prater om? Her har det lagt jevnt på et par minusgrader og nada nedbør, inntil i går hvor det kom noen veldig få cm med snø- bare for og dekke til isen der den er :lol: Men 3-4 minus grader kjennes jo ut som.... 

I dag fant jeg fram 400gr og putta på gampen. Han har fri tilgang på mat, men nå i kulden med den vinden som er var han bittelitt kald på rompa. Han er barbert, og har klart seg helt fint med 200gr amigo når tempen er litt høyere og det ikke blåser. 

Tilla fikk ny liner i dag, så 200 liner med 250 utedekken over. -16 her i dag. 

6 minutter siden, MimmiNO skrev:

Er det noen som kan anbefale et godt tynt innedekken? Jeg flytter hestus på stall, og plutselig må jeg ha dekken til inne også! Jeg har bestilt meg et 200g innedekken, men finnes det 50 gram innedekken? Må ha glatt inneside. Ikke dyrt! 

Bucas har 50g innedekken :)https://www.horze.no/stalldekken--og-dyner%2Fliners/bucas-irish-stalldekken-light/24770.html?color=DB%2FSI 

Noen som har prøvd Amigo Bug Buster All-in-One Vamoose? Er det noen måte å feste halsen på dette slik at den ikke sklir ned? Bucas har jo en stropp man kan tre over ørene. 

Noen som har erfaring med tinkere og dekken? 😅 jeg trenger regndekken til tjukkemor 🤷‍♀️

Edited by Anananas

Jeg skal teste ut loveson til Julie da den lokale hestebutikken har det å de finnes i 130( er billigversjon av hw) Julie er mellom 125 og 130 

Ah lykke. Gikk ut i boden for å lete etter regndekkene mine og slenge på det ene på tinkeren (selv om det ville vært litt trangt i fronten). Kom over et fairfield dekken jeg hadde «kassert» da det var alt for stort i fronten til M. Det passet jo perfekt til tjukka 😁 Også er det 80g i det så det blir litt fyll også. 

Typisk at jeg fant det 5 minutter etter jeg hadde lagt inn bestilling på Amigo hero 0g XL fra horze 🙄

• Liker 1

Jeg har vært noe misfornøyd med amigo da de har lekket vann på krysset (mest sansynlig inn i sømmen ved haleflappen), jeg klaget på det men det var en stor prosess med å sende det inn til testing i butikk først så til fabrikken som produserte det så jeg orket ikke (måtte sendes i post og vaskes først). Men kom over det nye amigodekkenet og tenkte at jeg skulle gi det en sjangse til, og det er vantett og så fint 😍 flaks, ellers hadde jeg ikke orket de dekkene der mer til tross for hvor mye alle hyller de opp i skyene. 

Refleks både i front og bak, bedre lukking i front enn før, halereima er i plast så det slipper å bli skikkelig klissete og ekkelt, og tre gjorder under magen 😁

19291F46-8333-43FA-8637-F5C1DAEE540D.jpeg.2b109cee1c4dca1dded6302f592503ef.jpeg

• Liker 1

Hva er favoritt impregneringssprayen deres? Har et avalanche dekken som ser fint ut og sitter godt, men som dessverre slipper gjennom vann etter noen års bruk. Har impregnert, men syntes ikke det hadde så mye effekt... 🤔

Aldri trengt å impregnere noe faktisk.

Skal snart klippe her, så da begynner dekkensesongen. Skal teste noen nye merker i år, for dyret har vokst ut av alle bucasteppene. Dumme breie hest :lol: 

49 minutter siden, xxAne skrev:

Aldri trengt å impregnere noe faktisk.

Skal snart klippe her, så da begynner dekkensesongen. Skal teste noen nye merker i år, for dyret har vokst ut av alle bucasteppene. Dumme breie hest :lol: 

Det er nok forskjellen på gode og dårlige dekken det der! Har hatt buss smattex dekken i sikkert ti år, kjempegodt brukt, men super vanntett og knapt slitt. Var så positivt overrasket over passformen på avalanche, men de holder altså ikke like godt mål når det gjelder tetthet... så kjøper nok ikke det igjen. 

Kommer litt an på vaskefrekvensen og hvor mye det regner der man bor vil jeg tro. Har måttet impregnere både bucas, hw og weatherbeeta 🤷🏼‍♀️ Foretrekker høøks eller horseware sin man vasker inn. 

1 time siden, stinej skrev:

Det er nok forskjellen på gode og dårlige dekken det der! Har hatt buss smattex dekken i sikkert ti år, kjempegodt brukt, men super vanntett og knapt slitt. Var så positivt overrasket over passformen på avalanche, men de holder altså ikke like godt mål når det gjelder tetthet... så kjøper nok ikke det igjen. 

Er nok noe i det ja. Kun brukt bucas siste 8 åra, men nye gampen er så forbanna bred foran :(