Jump to content
Bitten&Betty

Dekkentråden

Recommended Posts

Akkurat nå, Sivoya skrev:

Begge er i 140. De satt veldig fint når jeg kjøpte de for mellom et par måneder og omtrent et halvt år siden, men jeg tror jeg må se litt ordentlig etter i dag og se om de har blitt litt korte nå. Jeg har liksom bare gått ut i fra at de i alle fall skulle passe ut denne sesongen 🙈

Hvis han har lagt seg ut (og det har han vel?) så er det slett ikke sikkert de passer lenger, dessverre. :( 

Jo breiere de blir jo mindre blir dekkene, F har nå vokst ut av sine 145 dekken og de er snaue på rompa hele gjengen. Men de gnager ikke da, det kan jo ha litt å gjøre med anatomien og hvordan vinklet de er bak. Og på denne tiden av året gnager jo alt om du ser hardt på det. 

Akkurat nå, smaaen skrev:

Jo breiere de blir jo mindre blir dekkene, F har nå vokst ut av sine 145 dekken og de er snaue på rompa hele gjengen. Men de gnager ikke da, det kan jo ha litt å gjøre med anatomien og hvordan vinklet de er bak. Og på denne tiden av året gnager jo alt om du ser hardt på det. 

Betyr det at du har dekken i 145 du trenger å selge? :rødmer: :P 

Det kan hende at han har lagt seg ut mer.  Men jeg har ikke lagt merke til at han har det, så jeg tror ikke det har vært så mye i så fall. Men det kan vel sikkert være nok til at dekkena blir litt snaue likevel. 

Jeg har et dekken som jeg kjøpte når han kom, som er i 135 men alltid har vært for stort, så jeg får ta fram det igjen og se hvordan det ligger nå. Jeg går fremdeles med et lite håp om at han en dag skal passe inn i det :P 

Nei man legger sjeldent merke til at de vokser før plutselig noe ikke passer eller lignende :P 

Troooor jeg skal satse på å beholde dekken da jeg flytter til en stall med minst 2 hester som de vil passe på :engel:

23 minutter siden, smaaen skrev:

Nei man legger sjeldent merke til at de vokser før plutselig noe ikke passer eller lignende :P 

Troooor jeg skal satse på å beholde dekken da jeg flytter til en stall med minst 2 hester som de vil passe på :engel:

Altså når han var litt yngre så jeg jo tydelig at han vokste, men når de begynner å bli litt mer voksne så tror jeg det er mer sånn at de snik-vokser og man ikke ser det før ting plutselig ikke passer lenger :P 

Okay, jeg ser den! Nå som jeg så den fine anledningen til å spare litt penger og få kjøpt brukt :lol: 

• Liker 2

3 minutter siden, Anananas skrev:

Hjelper det å ta av halereima kanskje?

Tenker du at det er halereima som gnager? For det er mye høyere opp enn der den sitter. Men jeg har ikke prøvd å ta den av, ville vært litt redd for at det sklir da? 

Tror ikke jeg ville tatt av halereima. Ville vært litt redd for at dekkenet ville blåse opp når de stiller seg med baken til vinden og slikt.

Du kan jo kanskje prøve å sette på en sånn forlenger foran? 

Ikke ta av halereima. Hadde på Kraftur en Rambo Duo da jeg dro på rideskole med barnet mitt. Halereima (en høytråd) var røket tidligere på dagen, men jeg rakk ikke fikse det før jeg dro. Kom tilbake, dekkenet lå i en haug på bakken med alle spenner og borelåser lukket, og hesten sto naken :blink: Tror han må ha gnukk-rullet seg ut av det i nedoverbakken? Bare pga halereima... 

Jeg tenker at dersom halereima ikke er på, så vil ikke dekkenet «sitte fast» bak når han tar hodet ned og gnage. Jeg har faktisk noen dekken uten halereim og det er helt uproblematisk, til og med her oppe i det forblåste land. 

Hadde heller ikke droppa halereima. Prøv en chest extender som Tine foreslo feks. Eller så kan du gjøre halereima lenger/slakkere. Som en løsning fram til du evnt. får gått opp i dekkenstr. Virker som de er for korte blitt :) Hero syns jeg kan være litt snauere når de har fast hals. 

• Liker 1

Okay, takk for tips! Jeg får se litt nøye på hvordan dekkenet sitter når jeg er der i dag. Jeg hadde liksom håpet å komme meg gjennom denne vinteren før jeg måtte kjøpe noe nytt da :P  

En bogforlenger er jo mye billigere enn nytt dekken, så det hadde kanskje ikke vært så dumt! Men hvor mye vil det påvirke passformen foran? Jeg tror det egentlig fint foran (men skal se på det også igjen i dag). 

Ull gnager som regel over tid. Eneste som funker er glatt innside. Hadde satt på en 2-300 g liner fra hw under det du har. Den får du solgt etterpå... event om du kan ha et annet dekken med glatt innside under, det blir forhåpentligvis for en kort periode. 

• Liker 1

En 3-400g liner fra HW veier ikke stort så hadde nok gått for en slik. De er jo også tilpasset for å være under et Amigodekken..

Akkurat nå, MimmiNO skrev:

Det er vekten på vinterdekkenet som trykker lineren sammen (i følge en eller annen artikkel jeg leste). Jeg har ikke råd til å kjøpe noen liner akkurat nå, sukk.

Høres rart ut. Har du link? 

Har ikke dette problemet med mine dekken hvertfall.

Min blir godt isolert selv om han har tykt dekken oppå tykk liner. Men om du ikke har troa på det eller vil kjøpe noe, så må du jo bare bruke det du har :P

Det hjelper ikke med glatt for i bogen når resten av dekkenet sitter som en borrelås ;) hele dekkenet må være glatt ellers beveger det seg ikke fritt på hesten. 

• Liker 1

Stakkars Tilla fikk på seg et annet stalldekken enn vanlig under uteteppet, og i dag hadde hun fått trykksår på siden av bogen! Mistenker det har noe med at paddockkompisen har dratt stalldekkenet skikkelig til ene siden, men likevel... Byttet selvfølgelig til et annet stalldekken, håper hun ikke får sånn langvarig trykksår som er hovent og ømt i ukesvis :( 

4 minutter siden, MimmiNO skrev:

Jeg husker faktisk ikke... jeg leser så mange artikler og ser så mange videoer om dagen fordi jeg må ta det med ro når jeg ikke er i stallen pga den kroniske sykdommen min. Men om jeg finner den igjen så skal jeg legge den ut her. 

https://www.hest.no/article.html?news.nid=9179  det er ikke denne du tenker på da? Horseware som uttaler seg her, selger jo linere med tanke på å unngå å legge flere dekken oppå hverandre, så det skal ikke være negativt å bruke. 

Ellers bør da 400g med hals holde selv i kaldt vær. Min gamle sportsponni sto nybarbert på utegang med 300-400gs dekken i -30 og var god og varm under dekkenet da. Har du opplever at hun fryser? 

5 minutter siden, MimmiNO skrev:

Nei, jeg har ikke opplevd at hun er kald, men jeg har ikke kjent på henne når det er så kaldt som det er nå (jeg er der stort sett på dagen). Siden vi plutselig fikk nedi 20 minus og vind, så ville jeg legge på noe mer. Hun har så lite pels, og hun er tynn, så jeg er nok litt overbeskyttende. De andre 2 hestene ser jo ut som teddybjørner i sammenligning. Kanskje jeg overreagerer, men ville forsikre meg om at hun var varm nok. Min gamle ponni frøys om hun ikke sto med ull om vinteren, fra -2/3 og kaldere så sto hun og skalv om hun ikke hadde ulldekken under 400 g (og hun fikk aldri gnag). 

Nå er det jo ikke bra med for mye dekken heller da, kan gjerne gi motsatt effekt enn ønsket. 

Men nå ville jeg ikke vært redd for å ha lagt på f.eks 200g stalldekken  og 200g utedekken over det igjen siden det er over en kort periode. Forøvrig så vil jeg tro at hesten klarer å holde seg varm med 400g så lenge den har tilgang til mat og store områder å bevege seg på ☺️ 

Kommer jo an på pelsen. Min med da 1-3 mm pels fryser som f i 400 g. Han står med 400 liner og 400 dekken ute, og 400 liner og 550 stalldekken 😜 Og han frøs ute i går, så pelsen står rett ut som fløyel og han løper for å holde varmen. Stakkars fyr. Hw er jo lagd for å bygges på med en liner, samma om fyllet er under innerstoffet eller med et tynt lag innerstoff mellom to lag fyll. 

800g dekken og fryser? Islandshest? Hvor f bor du’a? Svalbard? 😂

Begge varmblodsene her er varme på kroppen med ett stk 300g (ca, usikker på tykkelsen på ramboet til den digre). 😲

Jeg bruker også tjukk liner og tjukkt utedekken om jeg må. Eller tjukkt innedekken med tjukkt utedekken over. 

Gnager aldri. 

Nå bruker jeg sjelden liner for tiden da det ble så mye rot  med bytting av dekken at jeg har valgt stalldekken 24/7 ogaå justere m utedekken. 

Nå i kulda her står han m 550 gr m 250 gr hals med 200 gr m 0 gr hals utedekken over ute. Da er det kaldt men sol.

Tilla er en kald frøken til å være kaldblods. Gisse sto med 300g ned til 20 kalde liksom, Tilla må ha 500 ved -13. Står med 300 stalldekken og 250 utedekken med hals. 

Mine to kaldblodsgutter ble barbert sent i november, og går med maks 200gr. 100gr liner og 100gr utedekken oppå. Alltid gode og varme under 👍 nå er det -16 her.

6 minutter siden, CecilieA skrev:

Mine to kaldblodsgutter ble barbert sent i november, og går med maks 200gr. 100gr liner og 100gr utedekken oppå. Alltid gode og varme under 👍 nå er det -16 her.

Er vel sånn normale kaldblodser er :lol: Jeg bomma skikkelig og kjøpte 300 som tykkest til Tilla, for jeg har aldri brukt mer på kaldblods.. Men så fikk jeg en pinglehest!

Hjelper ikke at man heter islandshest når man har 3 mm pels på det lengste:hvittflagg:Aldri hatt behov for så tjukke dekken jeg heller (måtte kjøpe nye jo), i fjor sto han jo med 200 g hele vinteren, men da hadde han rundt en cm pels. Stoooor forskjell. 

Har mye å si hvordan man forer og. Forer man porsjoner og måltider så fyrer ikke forbrenningsovnen i hesten like jevnt. Tror ikke mine hadde klart seg med så lite klær hvis de ikke hadde fri tilgang på «drivstoff» til forbrenningsovnen. 

Edited by LisaFi
  • Liker 1

10 minutter siden, LisaFi skrev:

Har mye å si hvordan man forer og. Forer man porsjoner og måltider så fyrer ikke forbrenningsovnen i hesten like jevnt. Tror ikke mine hadde klart seg med så lite klær hvis de ikke hadde fri tilgang på «drivstoff» til forbrenningsovnen. 

Min har fri tilgang men hadde aldri i verden klart seg med 300 gr dekken ute.