Jump to content
Bitten&Betty

Dekkentråden

Recommended Posts

Fikk kjøpe en liner veldig billig av en bekjent, 100g. Tenkte jeg skulle sy den om til en 30 gramsliner, til milde dager med mye nedbør, men hvordan vet man hvor mye fyll det skal være i dekkenet/hvor mye man skal ta ut?
@Tronerud Du sydde vel om en del dekken når du hadde minien? :) 

På 22.1.2018 at 19.51, mallilen skrev:

Hvordan er Trinity utedekkena? Holder de seg pent på plass? Romslig eller liten halsåpning?

Bucas select? Større enn de nyere bucas smartex i halsen? 

Ja, holder seg veldig bra på plass. Ligger i hvert fall utrolig bra på min. Ganske normal hals, stillbar så lå fint på alle mine, selv hingsten med litt nakke.

bucas select er noe av det trangeste jeg har sett 😬😬😬 høy i skjæringa og generelt trang fødsel det der. Finnes jo i bigneck, hadde tenkt å teste på hingsten men hakke kommet så langt. Går såvidt på han smaleste min, men er ikke førstevalget. Og på han ligger både gamle og nye celtic og shamrock bra. 

8 timer siden, Grovegroven skrev:

Fikk kjøpe en liner veldig billig av en bekjent, 100g. Tenkte jeg skulle sy den om til en 30 gramsliner, til milde dager med mye nedbør, men hvordan vet man hvor mye fyll det skal være i dekkenet/hvor mye man skal ta ut?
@Tronerud Du sydde vel om en del dekken når du hadde minien? :) 

Det stemmer :) Det du må gjøre er å kjøpe nytt fyll, og da står det hvor mange gram det er :)

Denne er for eksempel 60 gram, det betyr at 1 kvadratmeter av denne vatten veier 60gram tror jeg det var jeg fant ut :) 

https://www.stoffogstil.no/mikrovatt-60-gram

• Liker 1

Jeg kjøpte et Trinity da høøks hadde nyåpning på skedsmo. Mankeputa havner ganske langt fram, og neoprenen slipper inn endel vann. Ellers veldig fornøyd, for det lager faktisk ingen trykkpunkter såvidt jeg kan se. Litt spent på hvordan det holder i skikkelig regnvær med de håndtaka på utsiden 🤔

Ja de kunne godt ha droppet både den fæle neoprenen (som rubber på pelsen og slipper inn vann med mindre man har på hals), og de håndtakene - og hele ryggsømmen der. Har bare brukt mitt i snø, det er på 300g, så vet ikke hvordan det oppfører seg i regn. 

Jeg kjøpte et sånt Thermomaster Premium i råååååsa for .. 1,5 år siden? Ligner veldig på de som heter Trinity nå. Var ikke fornøyd med det! Helt merkelig i passformen. Enormt i bringa, måtte ha på innerste hakket, og da var det enda litt for stort (og min er ikke kjempesmal akkurat). Så lakk det inn vann i den neoprenen ja, og ble bløtt i hele bringa pga det. Så var det som en kjole foran - rakk henne ned til knærne, mens det var kjempekort bak. Og kort i lengden. Men jeg kunne ikke hatt større heller, siden det var så enormt i bringa. Herregud, det dekkenet irriterte meg :lol: Jeg solgte det ganske kjapt, gitt. Holder meg til Horseware :P 

Edit for å legge til at jeg håper Trinity-modellen er bedre :ninja: 

Noen som har prøvd HW Amigo Jersey Cooler? Ut fra beskrivelsen ser det ut som den skal ha samme funksjon som Bucas Shamrock Power, men er den like god? Den er en del billigere i hvert fall.

8 minutter siden, Nina skrev:

Noen som har prøvd HW Amigo Jersey Cooler? Ut fra beskrivelsen ser det ut som den skal ha samme funksjon som Bucas Shamrock Power, men er den like god? Den er en del billigere i hvert fall.

De er helt greie, men syns de tørker fortere i Shamrocken. :) De er store i str da. Min passer enda sitt i 115, liksom.. :P Og hun bruker 130 i Amigo vanligvis.

Akkurat nå, Legaat skrev:

De er helt greie, men syns de tørker fortere i Shamrocken. :) De er store i str da. Min passer enda sitt i 115, liksom.. :P Og hun bruker 130 i Amigo vanligvis.

Oi, såpass store ja.:P Men holder meg til Shamrock jeg da, selv om den er dobbelt så dyr.:ninja:

• Liker 1

8 timer siden, Tronerud skrev:

Det stemmer :) Det du må gjøre er å kjøpe nytt fyll, og da står det hvor mange gram det er :)

Denne er for eksempel 60 gram, det betyr at 1 kvadratmeter av denne vatten veier 60gram tror jeg det var jeg fant ut :) 

https://www.stoffogstil.no/mikrovatt-60-gram

Aha, takk!
Så det går ikke an å bruke det fyllet som allerede er i dekkenet? Skulle helst hatt mindre enn 60 gram da, men har ikke peiling hvordan jeg skal gjøre det mtp. tykkelse i dekken eller hvordan fyllet ser ut da. Tenkte det gikk an å snitte opp dekkenet og bare ta ut mesteparten av fyllet. :lol:

3 timer siden, Nina skrev:

De er ganske tynne og egner seg dårlig til å stå med i boksen over natten osv. De er store i halsåpningen, ganske normale i lengden.. Geniale å ha med på stevner på varme dager da, dyppe de i vann og legge på hesten er gull i 30+ :D 

• Liker 1

4 timer siden, Grovegroven skrev:

Aha, takk!
Så det går ikke an å bruke det fyllet som allerede er i dekkenet? Skulle helst hatt mindre enn 60 gram da, men har ikke peiling hvordan jeg skal gjøre det mtp. tykkelse i dekken eller hvordan fyllet ser ut da. Tenkte det gikk an å snitte opp dekkenet og bare ta ut mesteparten av fyllet. :lol:

Fyllet inni dekkenet er ikke mange små «dotter» som i dynene, men det er et stykke, så det går ikke an å bare ta ut litt...

1 time siden, Tronerud skrev:

Fyllet inni dekkenet er ikke mange små «dotter» som i dynene, men det er et stykke, så det går ikke an å bare ta ut litt...

Åja, poop! :P Får se om jeg finner noe tynnere fyll. :) 

4 minutter siden, Nina skrev:

Erfaringer med Hrimnir Reflect?:)

Kunne tenke meg til å prøve, men syns det ser ut som de har så himla dårlig passform. Vide og slafsete i fronten lix. 

1 minutt siden, Issa skrev:

Kunne tenke meg til å prøve, men syns det ser ut som de har så himla dårlig passform. Vide og slafsete i fronten lix. 

Har bare sett dem på bilder, så aner egentlig ikke. Hatt back on track før, men i str mini,så har solgt det. Tenkte kanskje å prøve noe nytt og spennende. :P

Har et fra Hrimnir 👍 synes det ligger ganske fint, kan prøve å få tatt et bilde en dag 👍 De på reklamen ser ut til å ha litt vel stor str eller noe 🤣

Fikk det ca samtidig med Pharmalightdekkenet så ikke fått brukt det såå mye ennå 🙈

Edited by Hrimbakur

5 minutter siden, Hrimbakur skrev:

Har et fra Hrimnir 👍 synes det ligger ganske fint, kan prøve å få tatt et bilde en dag 👍 De på reklamen ser ut til å ha litt vel stor str eller noe 🤣

Fikk det ca samtidig med Pharmalightdekkenet så ikke fått brukt det såå mye ennå 🙈

Ta gjerne bilde om du får til.😁

• Liker 1

2 timer siden, Hrimbakur skrev:

Du kan godt gi det til meg, sånn siden du ikke bruker det så mye... 😇 :ahugegrin: 

10 minutter siden, Legaat skrev:

Du kan godt gi det til meg, sånn siden du ikke bruker det så mye... 😇 :ahugegrin: 

Meeeeh :P Det ligger så fint her atte :P Jøken kan ikke bruke sånne på vinteren, han døøøøør av å få "kaldt stoff" på kroppen :lol:

Guest

Hvordan er str på de pharmalight dekkenena ? :) Er så gira på å prøve et sånn.
Erfaring ? Hvordan kjenner dere forskjell på hestene ? :) 

4 timer siden, Róði skrev:

Hvordan er str på de pharmalight dekkenena ? :) Er så gira på å prøve et sånn.
Erfaring ? Hvordan kjenner dere forskjell på hestene ? :) 

Tja, litt små synes jeg. Mitt er vel 130 og det passer finfint til mine som kan gå i både 115 og 125 HW. Utrolig god passform på de hvertfall, veldig fine rundt halsen :D 

Guest
44 minutter siden, Hrimbakur skrev:

Tja, litt små synes jeg. Mitt er vel 130 og det passer finfint til mine som kan gå i både 115 og 125 HW. Utrolig god passform på de hvertfall, veldig fine rundt halsen :D 

Ok, takk for svar :)
Merker du forskjell på hestene når de har brukt dekkenet ? Hvordan såfall :) 

Er det vanlig at hestene får gnag av dekken ved halerota? Min har nesten ikke pels igjen på høyre siden av halerota.. :thumbsdown:

3 minutter siden, Sivoya skrev:

Er det vanlig at hestene får gnag av dekken ved halerota? Min har nesten ikke pels igjen på høyre siden av halerota.. :thumbsdown:

Har jeg aldri opplevd. Hva slags dekken har du?

3 minutter siden, SiljeB skrev:

Har jeg aldri opplevd. Hva slags dekken har du?

De to han bytter på nå er et Amigo bravo 100g og et amigo hero 200g med hals, begge i samme størrelse. Så vidt jeg kan se er det heroen som gnager.

Mon tro om de er blitt for små allerede, så når han tar hodet fram så dras dekkenet fram og gnisser på halerota.. 

Akkurat nå, Sivoya skrev:

De to han bytter på nå er et Amigo bravo 100g og et amigo hero 200g med hals, begge i samme størrelse. Så vidt jeg kan se er det heroen som gnager.

Mon tro om de er blitt for små allerede, så når han tar hodet fram så dras dekkenet fram og gnisser på halerota.. 

Ja, det kan jo være. Så rart det er bare på en side. Men, hvis det er bare med det ene dekkenet så må det jo være det? Du har ikke sett at han klør seg eller noe? 

3 minutter siden, SiljeB skrev:

Ja, det kan jo være. Så rart det er bare på en side. Men, hvis det er bare med det ene dekkenet så må det jo være det? Du har ikke sett at han klør seg eller noe? 

Jeg har ikke sett at han klør seg noe, nei, men det kan jo godt hende at han gjør det de 22 timene i døgnet jeg ikke er i stallen :P Det inntrykket jeg har fått er at hver gang han går med det dekkenet så er det verre når jeg tar det av, mens når han går med amigoen så er det ikke noen forskjell, det er derfor jeg mistenker det dekkenet. 

Det er nok kanskje bittelitt på begge sider, men desidert verst på høyre side. 

5 minutter siden, Sivoya skrev:

Jeg har ikke sett at han klør seg noe, nei, men det kan jo godt hende at han gjør det de 22 timene i døgnet jeg ikke er i stallen :P Det inntrykket jeg har fått er at hver gang han går med det dekkenet så er det verre når jeg tar det av, mens når han går med amigoen så er det ikke noen forskjell, det er derfor jeg mistenker det dekkenet. 

Det er nok kanskje bittelitt på begge sider, men desidert verst på høyre side. 

Hvis du ser det på kun det ene dekkenet så er det nok det. Hvilken størrelse har han i Bravoen og Heroen? 

• Liker 1

4 minutter siden, SiljeB skrev:

Hvis du ser det på kun det ene dekkenet så er det nok det. Hvilken størrelse har han i Bravoen og Heroen? 

Begge er i 140. De satt veldig fint når jeg kjøpte de for mellom et par måneder og omtrent et halvt år siden, men jeg tror jeg må se litt ordentlig etter i dag og se om de har blitt litt korte nå. Jeg har liksom bare gått ut i fra at de i alle fall skulle passe ut denne sesongen 🙈