Jump to content
Bitten&Betty

Dekkentråden

Recommended Posts

19 minutter siden, carambee skrev:

Når de endrer hvordan de syr et dekken er det HW sin feil. 

Bare fordi det ikke passer din hest, så passer de fortsatt noen andre sin. Blir for dumt å si det er HW sin feil at deres passform ikke passer din hest. Da får du prøve et annet merke da :) Ikke alt passer alle, sånn er det jo bare. 

Jeg har forøvrig ikke merket noen endring på passformen. Det er ikke hesten din som har endret seg i fasongen da? Bygd mer muskler, gått opp/ned i vekt e.l.  

3 timer siden, Legaat skrev:

Bare fordi det ikke passer navnhest, så passer de fortsatt noen andre sin. Blir for dumt å si det er HW sin feil at deres passform ikkeforaner din hest. Da får du prøve et annet merke da :) Ikke alt passer alle, sånn er det jo bare. 

Jeg har forøvrig ikke merket noen endring på passformen. Det er ikke hesten din som har endret seg i fasongen da? Bygd mer muskler, gått opp/ned i vekt e.l.  

Det er en veldog rar hest som hadde fått dette lakenet til å se ut som et dekken. Ekstremt kort i ryggen og syyykt mye kropp "nedover" samtidig som den ermeget smal forsn.

Irriterer meg at jeg ikke får samme passform som det forrige dekkenet med samme nsvn

Jeg har ponni med barbert hals. Regn og 2 grader var hun ikke særlig fornøyd med, så det blir dekkenpånni i vinter.

Har et Rhino 200g. dekken som jeg er superfornøyd med til henne, og tenkte å kjøpe et tilsvarende som er tykkere.

Spørsmålet er: Skal jeg kjøpe det med halvhals (samme som jeg allerede har), eller bør jeg kjøpe med hals? Hun er i all hovedsak barbert på halsen, og litt på sidene/under magen.

2 timer siden, Katrine skrev:

Jeg har ponni med barbert hals. Regn og 2 grader var hun ikke særlig fornøyd med, så det blir dekkenpånni i vinter.

Har et Rhino 200g. dekken som jeg er superfornøyd med til henne, og tenkte å kjøpe et tilsvarende som er tykkere.

Spørsmålet er: Skal jeg kjøpe det med halvhals (samme som jeg allerede har), eller bør jeg kjøpe med hals? Hun er i all hovedsak barbert på halsen, og litt på sidene/under magen.

Min var helbarbert i fjor vinter, og jeg merket ikke nevneverdig forskjell på hvor kald hun virket med halvhals kontra hel hals, og virket som om hun fortrakk halvhals i alle fall. 

1 time siden, TheaMarieL skrev:

Min var helbarbert i fjor vinter, og jeg merket ikke nevneverdig forskjell på hvor kald hun virket med halvhals kontra hel hals, og virket som om hun fortrakk halvhals i alle fall. 

Aha, da satser jeg nok på halvhals, da jeg synes det er det enkleste :) 

1 time siden, LisaFi skrev:

Er det noen som selger sånn mageplate til dekken lenger? Løs? 

Virker ikke sånn. Jeg har lett og lett og lett og lett. Gi meg gjerne en lyd hvis du skulle finne! 

Guest

Hva er den beste løsningen hvis man har hest (islandshest) med full pels, og han er gjennomsvett etter trening, og han ikke kan stå inne for å tørke før han skal ut igjen ?
Jeg har kjøpt bucas regndekken med fleece inni, men det som de sier om det, stemmer ikke. Det tørker kanskje opp hesten, men dekkenet er klamt og fuktig etterpå..
Er det noe annet som kan fungere bedre ? Regndekken med ull inni ? Noen som har noen smarte råd ?

Ville bare satt ut hesten jeg, uten dekken. Den tørker på null komma niks innerst mot huden likevel.

Hvis den står på utegang har den vel ly et sted, og hvis den har en boks og paddock kan den vel stå i boksen og tørke litt mens du rydder på plass utstyr osv? 

Guest

Men da må han jo stå inne i times vis for å kunne tørke mye ? Tørker jo ikke mye på en halv time.. Uansett om han har ull eller fleece dekken på..

De tørker fort i underulla, så selv om han er bløt og svett sånn sett, så er det ikke så ille som det ser ut. De tørker innenifra og ut :)

Hvis du først skal legge på et dekken, så hadde jeg kjøpt et 50g eller 100g fra Horseware med glatt fôr inni. De tørker fort i disse også. Ull og fleece blir stramt og gnager lettere.. 

• Liker 1

På en halvtime tørker den av det verste, og er trolig tørr innerst før du slipper den ut. Ville da ikke hatt på dekken den tiden den stod inne.

Om det ikke er for mange regnværsdager der du bor, så går det også an å ikke trene hesten alt for svett de dagene det regner som verst. Det var min taktikk i flere år.

Og skritt hesten godt av, så den har sluttet å svette når du kommer tilbake til stallen.

Kjenn innerst mot huden, den er gjerne tørr der selv om den er søkkvåt ytterst i pelsen :)

Edited by KatrineH

Guest

Har både og med dekken, er bare så mye forskjellige meninger om hva man kan putte på en svett hest :blink:

Men et med litt for i er vell kanskje bedre enn et helt tynnt et ? 

30 min "på tørk" inne i stallen, uten dekken, og deretter ut. Uten dekken. :) 

Hvis det typ pissregner og er elendig vær, så legg nå bare på dekken om du føler for det - jeg gjør det selv på sånne dager (nå er min helbarbert da, men sånn når den ikke er det :P ). 

Bør ha litt fôr i, ja. Blir bare klamt og ekkelt uten fôr. 50g minst - jeg syns de tørker fortere og blir mindre klamme i et 100g.

Er det fleece eller staydry du har? Mine Bucas-dekken med staydry (Smartex) tørker hesten fint. På vinteren har det hendt at jeg har lagt det på våt hest, sluppet ut i minusgrader og noen timer senere er det et lag med frost utapå dekkenet og tørr hest inni. :) (fukten har blitt pustet ut på utsiden av dekkenet og frosset der.) Klart, det tar litt tid før det blir helt tørt.

Så jeg har latt hesten stå og "dampe av" uten dekken mens jeg rydder, og så lagt på 50 eller 200 g smartex.

Men hvis det skjer ofte at hesten virkelig blir skikkelig gjennomsvett og det er dårlig vær, hadde jeg faktisk barbert. Og lagt på litt skikkelig med dekken med hals. Det er jo nettopp derfor så mange gjør det, folk barberer jo ikke bare for moro skyld :P

Og gi den høy å spise mens den tørker, de bruker mye energi på å tørke, og fordøyelsen produserer varmeenergi.

Edited by Hanna
  • Liker 1

Guest

Er stay dry jeg har ja, men det var fuktig og ikke tørt i stoffet da jeg tok det av.. Og da hadde det vært på siden dagen før..
Men takk for svar :)

7 minutter siden, tea skrev:

Er stay dry jeg har ja, men det var fuktig og ikke tørt i stoffet da jeg tok det av.. Og da hadde det vært på siden dagen før..
Men takk for svar :)

På innsiden? Og den hadde ikke svettet nettopp? Det var rart. Kanskje det rett og slett var for mye våt islandshestpels å tørke :P

Skal ikke undervurdere isispelsen.. :P Enkelte setter vanvittig mye pels! 15 cm rævhår - null problem! :lol: Min ble barbert for ca 2,5 uker siden og har allerede grodd ut 3 cm pels... :whatever: Fortsetter det i dette tempoet, så må den brått skrelles en gang til før jul. Suuuuukk.

Kommer an på temperatur, er der plussgrader er det bare å sette rett ut uten noe. Er det minus, har jeg selv ingen god erfaring med å sette ut våt hest, han skalv som et aspeløv og var en banan over ryggen. Setter da ut med en 200g horseware. Ikke så glad i bucas med fleece, de blir våte oppå og tunge, og de blir så stramme i bringa. Hw sine puster såpass godt, har bare hatt var hest som tørker med dem og dekkenet tørker også. 

På 17.10.2016 at 23.36, LillianK skrev:

Si i fra hvordan det er å

betstille fr Ab hest da. Vurderer sterkt å bestille dekken derfra 

Kjøpte et sånt her http://abhest.no/shop/ab-regndekken-med-4385p.html

Str 145 til min 145-hest. 

Høy skjæring på halsen,  men med veldig romslige tilpasningsmuligheter.  

Lange magegjorder,  og beinsnører pluss halesnor.  

Valgte å ikke bruke beinsnørene for å sjekke hvor godt det ligger på.  

Har holdt seg veldig fint på,  men virker som om fleecefôret er litt mindre enn ytterforet.  Det blir bare kosmetisk,  da. 

Fleecen er ganske tynn,  noe som er helt greit.  Skal bare ha et dekken som holder vannet ute,  uten å bli kaldt under.  Virker som om det puster helt greit.  

Har regna bittelitt idag,  og det som kom har bare prellet av.  Ristet dekkenet da jeg tok det av,  og så var det like tørt.  

Romslig i lengden,  men ikke overdrevent mye.  

Ytterstoffet er jo ikke av det tykkeste,  men kan nok fin sammenlignes med høøks sine billige regndekken.  

Fornøyd sålangt. 

Tok ca ei uke å få det hit. 

Guest
12 timer siden, Hanna skrev:

På innsiden? Og den hadde ikke svettet nettopp? Det var rart. Kanskje det rett og slett var for mye våt islandshestpels å tørke :P

Haha, nei, det var vell ca et døgn etterpå jeg kom og tok av dekkenet, da var det fuktig inni og stanka død og fordervelse :blink:
Men ja, kanskje det er for mye pels for det stakkars dekkenet. Bare synd de da skriver at man kan legge rett på våt hest og ikke trenger skifte dekkenet liksom.. 

De bruker en evighet på å tørke, når de har blitt våte.. Så trekker fukten fra ytterstoffet inn i innerstoffet igjen, og da er man like langt. Innedekkenen er ikke sånn, bare utedekkenene - gjerne de av litt eldre årgang. Pleide ta dem av etter en stund, da jeg brukte dem. Men har helt slutta med å bruke dem, bruker heller hw som puster.

Funka gull for meg med ubarbert kaldblods, og på sportshesten, men klart han hadde ikke full islandshest-pels. Ble alltid tørr inni. 

De kunne bli litt tunge når de var våte men jeg tenkte aldri på det som noe problem (men så regner det jo ikke såå mye i Oslo da). 

Så mulig det bare funker "til et visst punkt", jeg vet ikke