Jump to content
Bitten&Betty

Dekkentråden

Recommended Posts

Nå nærmer høsten seg med stormskritt (dessverre) og flere har vel begynt å tenke på hvordan hesten skal barberes, eller kles for å begrense pels. Andre lar pelsen vokse fritt og har dekken til å dekke andre behov. Uansett er det gøy å kunne dele tips, anbefalinger eller bare snakke ut om dekkensamlemani og andre ting som omhandler hestens klesgarderobe :D

Her har de to hestene som er i full trening begynt å gå med regndekken på kalde netter, og dager med regn. Utover det er samtlige hester her nakne enda,og jeg håper være tillater at de er det en god stund framover også!

Begge her er nakne enda, kun regndekken når været tilsier det, og skal være det så lenge som mulig. De helbarberes i slutten på oktober ca, da blir det dekken i ymse tykkelse alt etter temperatur og vær.

Kun den ene er i full trening nå, men håper at begge er det fra oktober.

Lille er en frysepinne og får på regndekken innimellom selv nå, Grisen går naken. Blir barbering på Gris utover høsten, allergien min liker ikke pels.

Mine bruker fluedekken fra kveld til morgen når det er mest knott og hele tiden de døgnene det er verst, ellers går de nakne. Har brukt regndekken kanskje to ganger i sommer og da har det regnet helt ekstremt.

Dona skal barberes rundt 1. oktober en gang. Gjør som i fjor tror jeg og barberer bare foran på brystet og under magen. Bruker dekken kun i kraftig nedbør, når de er svette og om det er kaldt og kraftig vind på vinteren. Er det bare kaldt og tørt går de uten.

Mitt motto når det kommer til dekken er så lite som mulig, men så mye som nødvendig.

Og dekkengarderoben min ja, ehe, den er omtrent like stor til hver hest som min egen jakkegarderobe, ikke spesielt liten med andre ord. :D Stort sett bare Bucas Smartex fordi det rett og slett er best og passer best. Elsker stay dry-fôret. Det eneste utedekkenet jeg har som ikke er Bucas er et 300 grams vinterdekken fra horze jeg kjøpte til Dona på OHS i fjor siden hun skulle barberes. Bruker det kun på ekstremt kalde dager og den med milde vinteren som var i fjor ble det vel brukt en dag eller noe. Også har jeg noen ull og fleecedekken som ikke er Bucas, ellers er alt Bucas.

Og ang det å begynne med dekken tidlig for å begrense pels, jeg har prøvd og det hjalp ikke mye. Kanskje bittebittelitt, men ikke nok til at jeg vil la henne gå med dekken en hel vinter igjen. Bedre å barbere foran da og bruke når man må.

Edited by Skjóna

Svalur går med fluedekken døgnet rundt hele sommeren. Forebyggende med tanke på eksem.

Vet ikke om jeg kommer til å barbere enda, men er ikke så glad i å bruke dekken,så regner med jeg lar være. Kommer nok bare til å bruke dekken når han er svett etter trening. Ellers er han vandt til islandsk vintervær, så da tåler han nok norsk vinter og.:)

Min står på beite enda, og får derfor bare på seg regndekken når det regner mye. Men til høsten blir han dekkenhest, og han setter ikke så mye pels så han blir nok ikke barbert :) Dekkengarderoben er klar med to dekken i hver tykkelse (+litt til), så han har alltid ett tørt å ha på uansett temperatur :D

Min får kun på seg regndekken nå om det er kaldt og regner, ellers får hun stå naken. Hun blir nok dekkenhest i år og, synes det er greiest når de skal inn på boks om kveldene. Barberer ikke, men Riyah får ikke så voldsomt mye pels heller. Kan hende hun blir helt naken i år - vi får se. Jeg kjøper hvertfall inn dekken til henne - sånn i tilfelle hun plutselig finner ut at hun skal begynne å fryse ^_^

Min har knappt stått uten dekken i sommer, det har jo bare regnet.

Holdet på å kjøpe inn nye dekken for vinteren, mulig jeg klipper dekkenklipp. Skal bytte stall så vet ikke hvordan alt blir enda. Men dekken har han altså på med mindre det er skikkelig sommer. Går ute hele døgnet.

Vi bruker stort sett Horsewaredekken.

Edited by June og Lollipop

Her må de gå med buzz off hver dag det er finvær, enormt mye insekter....

Og blodsen går med regnteppe i softshellmateriale hvis det er overskyet. Når sola forsvinner, forsvinner også varmen, og Martin må alltid holdes varm over ryggen. (plages med stiv muskulatur og låsninger)

Ved regnvær har de vært sitt amigo bravo lite teppe. Begge står med bucas shamrock om natta nå, er kjølig nok.

Martin vil bli klipt i løpet av noen måneder. Han setter veldig pels, og det er ganske upraktisk ved hard trening og mye svetting. Det er snakk om full klipp. Går med 400 grams fullcover teppe på vinterstid.

Kalle setter lite pels, så han har vi aldri klipt og trenger det heller ikke. Han bruker 300 grams på det kaldeste.

Min har stått uten dekken nå hele sommeren, selv i regn. Han er grusomt skitten etter å ha rulla seg masse i sand og gjørme, kløøøetter å bade han nå, men venter med det til han skal begynne å komme inn om nettene. Sånn ellers så blir han nok dekkenhest i år også, men skal prøve meg på litt tynnere dekken i år, sånn at han kan gå uten på dagtid når sola skinner i mars/april :)

Her skal det ikke barberes, og lite dekkenbruk :)

Jeg har noen lettforede regndekkener som fungerer utmerket ved våt og kald snø, og noen vinterdekken som aldri har vært brukt :)

Balder står mye med fluedekken om dagen. Jenta ser derimot ikke ut til å trenge det like mye som han. Men det kommer litt an på. Kleggen er ille og jeg ser fluedekken faktsk hjelper på det. Sikkert ikke alt, men jeg har to rolige hester i alle fall.

Jenta får raskt på seg regndekken. Ho er så tynn ennå og jeg feter henne opp så ho skal for all del ikke bruke kreftene på å holde varmen. Vi vil heller bli tykkere ;) Ho kommer også til å bli dekkenhest til vinteren. Får se an hvor mye. Men har i alle fall nok dekken til henne ;)

Balder regner jeg med at kommer til å gå nærmest naken hele vinteren. Ser fort om det er en type vind som gjør at han trenger dekken og da skal han så klart få det på seg. Men blir det som sesongen vi har hatt så blir det ikke særlig med dekken på han. Han stod da kun med dekken pga trekk og vind og da vi flytta han på ny stall ble han helt uten tross 30 blå. Aldri hatt så fornøyd hest som da. Men det var ikke trekk verken ute eller inne der noe det var på den andre plassen. Men har nok dekken til han også om det skulle trenges ;)

Har ikke overflod av dekken, men har så jeg klarer meg og også rekker jeg å vaske i mellom. Går en del i bucas, men også i andre vanlige dekken uten merker.

Ikke barberes da vi ikke trener mye, men vinterdekken på kalde dager, får nå regndekken om det regner non stopp. Hun setter mye pels så tviler på dekkenbruk i stallen. Barbering skjer ikke før vi begynner å trene aktivt.

Her vurderer jeg faktisk barbering i år. Men vi får se. Ellers så setter han MYE bamsepels så har uansett tenkt å prøve å holde værste pelsen unna med dekken iår.

Ponni har stått hele sommeren uten dekken, og så lenge ho ikke kan brukes, skal ho stå uten. Når ho blir satt igang, regner jeg med å barbere dekkenklipp i første omgang, for så å se det ann. Har ett bucas turnout light m hals, bucas celtic stable m hals og Rambo optimo m 400gr liner og hals. Fryse skal ho ihvertfall ikke, selvom ho skal stå i uteboks:)

Mine står helst uten dekken ute.. Brandur barberer jeg nok i vinter, så han må gå med dekken. Dekkengarderoben min er generelt dårlig. Der er mye ræl! Så jeg får gradvis oppgradere litt tror jeg. Alt fra Høøks til Børjes, og ikke alt fungerer like godt. Men får ikke helt kjøpt noe, før jeg vet hva jeg trenger. Tenker Brandur får Amigo-dekkener, siden han ikke passer inn i Bucas-formen, mens Kraftur får et Bucas medium i tillegg til det A-i-O han har.

Erfargingsmessig hjelper ikke dekken som forebyggende tiltak. Brandur har grodd sine 7 cm, dekken eller ei. Så nå går de nakene, og på ekstremværdager får de på regndekken. På kvelden har jeg fluedekken på, men så tar jeg dem inn om natta.

Jeg vurderer å begynne med dekken inne nå, for å begrense pels. Da blir det Bucas Celtic Stable light, og dekkenskift på morgenen om han skal ha på regndekken så han slipper å stå med to. Vet nemlig ikke hvor mye pels han setter i varmstall - i fjor sto vi i kaldstall ut oktober og han satte den fjordingpelsen!! Eneste utvei var å barbere dyret, men han er virkelig ikke fin barbert så jeg vil gjøre alt i min makt for å slippe det :P Skikkelig grisebust, stri pels og blass stygg lys-rødfarge. Huff!

Hva er deres tanker om utedekken når vinteren kommer? Er det så grusomt for hesten å stå med to dekken ute, eller er det bare mer komfortabelt med ett? Jeg betalte for dekkenskift i hele fjor, vet ikke hvor mye hesten satte pris på det - men det gjorde ikke lommeboka mi når hele regningen for dekkenskift kom i april :P

Jeg vurderer å begynne med dekken inne nå, for å begrense pels. Da blir det Bucas Celtic Stable light, og dekkenskift på morgenen om han skal ha på regndekken så han slipper å stå med to. Vet nemlig ikke hvor mye pels han setter i varmstall - i fjor sto vi i kaldstall ut oktober og han satte den fjordingpelsen!! Eneste utvei var å barbere dyret, men han er virkelig ikke fin barbert så jeg vil gjøre alt i min makt for å slippe det :P Skikkelig grisebust, stri pels og blass stygg lys-rødfarge. Huff!

Hva er deres tanker om utedekken når vinteren kommer? Er det så grusomt for hesten å stå med to dekken ute, eller er det bare mer komfortabelt med ett? Jeg betalte for dekkenskift i hele fjor, vet ikke hvor mye hesten satte pris på det - men det gjorde ikke lommeboka mi når hele regningen for dekkenskift kom i april :P

Jeg mener at hesten bør stå med så få dekken som mulig, det finnes såpass gode dekken på markdet nå at det bør i grunn være unødvendig å ha på mer enn ett. Flere dekken hemmer både sikrulasjon av luft og bevegelsesfriheten. De eneste gangene jeg mener lag på lag er ok, er når man benytter dekken som er laget for slik bruk, som f.esk Rambo Duo og det nye til Bucas.

De som mener hesten fryser med bare ett dekken har muligens pakket så mye på den at den ikke beveger seg nok, og dermed også blir kald, og ender da opp med å kle på den enda mer. Jeg kan til en viss grad forstå at hester i små paddocker uten mulighet til bevege seg fritt/så mye de vil kan ha behov for to dekken. Men igjen, det finnes såpass mange gode dekken å få tak i nå at det burde ikke være noe behov. Store produsenter som Horseware går jo også ut og fraråder at hester skal stå med mer enn ett dekken, og de burde vite hva de snakker om. Tror det trengs en skikkelig opplysningskampanje en del steder i norge, og litt holdningsendringer. Folk må sette seg litt mer inn i hva som er på markedet nå i forhold til hva som var vanlig tidligere.

Ser forøvrig også problemstillingen med dekkenskift på stall, og det er jo forståelig da at en del blir stående med stall + utedekken. Slike situasjoner er det jo lite å gjøre med.

Selv har jeg barbert NV og DV som står ute fra halv seks om morgene til ca kl ni på kvelden hele vinteren, i kuling, storm, sludd, regn og snø og de har til dags dato aldri hatt behov for to dekken. Det meste de står med er Rambo Supreme heavy, og det er kun på de aller kaldeste dagene. Eller så står de med Rambo Wug eller Rambo Duo, eventuelt Rhino Wug medium. Nå bor ikke jeg i kalde nord, men på ett forblåst fjell på sørvestlandet, og i mange tilfeller er det mye surere her enn der det er kalde tørre vintre.

Edited by Bitten&Betty
  • Liker 3

Min har regndekken så å si hele tiden nå, går ute 24/7 enda. Får noe under eller 100 gr ved behov. Naken om sol og sommertemp (som det sjelden er) Hadde tynnt ulldekken under fra i går til nå i kveld forde han ble veldig kald da det regnet selv om han hadde regndekken på.

Blir mer å mer dekken utover nå men min setter ikke så kjappt pels at jeg trenger å begrense det, han trenger dekken forde pelsen ikke klarer holde følge med været.

Han kommer til å stå mest med har to utedekken som kan festes liner i , 0 g og 100 gr- lineren er 200 gr. Har også et 300 gr hvor jeg lurer på å sy på linerfester. Men skal jeg holde på sånn må jeg har en liner til minst. Helst en 100 grams kanskje...

I tillegg har jeg et dynestalldekken med halvhals som går skikkelig nedover på sidene. 300 gr.

Edited by June og Lollipop

Nå skal jeg med stallhest/konkurransehest komme å dele mitt dekkenbruk- ikke få hakeslepp! Neida ! :D

Min står med dekken så og si hele tiden. På vinteren er hun pakket inn fordi jeg barberer, og nå står hun kun uten dekken inne om det er 25+ ute. Nå står hun med et tynt sommerdekken (bare sånt stoffdekken) inne, og eventuelt fleecedekken om det er kjølig. Ute står hun enten med fluedekken ved sol og varmt, med regndekken hvis fare for regn og med regndekken og innedekken om det er kjølig og mye regn. Jeg jobber selv i stallen, så har hele tiden koll på om det blir for varmt eller for kaldt for henne.

Så får jeg bare legge til at vi alltid, sommer som vinter, har 13 varmegrader inne i stallen (blir litt varmere ved 25++ ute), og har fått beskjed av kiropraktoren min at hun alltid skal stå med dekken over krysset om det er under +15 for at hu alltid skal være varm over krysset.

Men så et spørsmål: Noen som har tips til veldig tykke enten stalldekken eller utedekken? Gjerne så tykt som mulig, og gjør ikke noe om det er med hals! Er på leting etter noe ordentlig tykt, så jeg kan slippe dekken på hverandre..

HL har vel ett 500g, og Rambo Supreme er 470 tror jeg, det er ihvertfall skikkelig tykt, og det er sjelden jeg har behov for å lempe det må min barberte lille ting om vinteren. Hun karer seg som regel med Rambo Duo :)

Aha :) Er ikke rambo, horseware og amigo noe av det samme? Har sett amigo stalldekken iaff som er 550grams, men vil ha med et litt mer robust yttermateriale.. En kan jo se på stalldeknene til amigo så blir det hull :lol:

Aha :) Er ikke rambo, horseware og amigo noe av det samme? Har sett amigo stalldekken iaff som er 550grams, men vil ha med et litt mer robust yttermateriale.. En kan jo se på stalldeknene til amigo så blir det hull :lol:

Rambo Jumbo, 500g. utrolig sterkt dekken! Trust Equestrian har også noen veldig tykke innedekken, 4-500 gram tror jeg det er.

Rambo Jumbo er 560 gram og det ultimate dekken synes jeg. Skulle gjerne hatt et slikt bare litt tynnere ;) sånn 350-400 gr eller noe.

Jeg har solgt tre Horsewaredekken nå :( det satt skikkelig langt inne men hesten la seg ut så mye i vinter st han vokste fra de rett å slett.

Så får vi se hvordan det blir til vinteren.

Også kommer jeg på at jeg må sy både lineren min og 100 gr dekkenet :( en revne bak på lineren (hengt fast i noe) og et gjordfeste vekk på dekkenet- heldigvis å takk å pris hang spennene sammen så det er bare sømmen som har gått, ikke noe som mangler. Må bare gidde å sy.

Bucas Celtic Stable fins i tre tykkelser og det tykkeste tror jeg er 500 gram eller noe. Veldig tykt ihvertfall. Der har du jo stay dry også så du kan legge det på våt hest. :) Av tykke utedekken har du Bucas Smartex all in one . Temmelig tykt det og, 470 gram. Stay dry i det også. :)

Rambo Jumbo er 560 gram og det ultimate dekken synes jeg. Skulle gjerne hatt et slikt bare litt tynnere ;) sånn 350-400 gr eller noe.

Jeg har solgt tre Horsewaredekken nå :( det satt skikkelig langt inne men hesten la seg ut så mye i vinter st han vokste fra de rett å slett.

Oi, da tror jeg at jeg må få tak i det! Er det slitesterkt? Og er det stalldekken eller utedekken?

Oi, da tror jeg at jeg må få tak i det! Er det slitesterkt? Og er det stalldekken eller utedekken?

Jumbo er innedekken. Det har super sterk ytterside (det er jo Rambo) og kan fint brukes ute også om det ikke regner/snør (dog synes jeg det tålte litt nedbør)

Desverre er de ikke i produksjon lenger så du må på bruktmarkedet.

De er mørk blå med røde kanter, halvhals og V-knepping i front.

Jumbo er innedekken. Det har super sterk ytterside (det er jo Rambo) og kan fint brukes ute også om det ikke regner/snør (dog synes jeg det tålte litt nedbør)

Desverre er de ikke i produksjon lenger så du må på bruktmarkedet.

De er mørk blå med røde kanter, halvhals og V-knepping i front.

Hæ, produseres de ikke lengre?? Det har jeg ikke fått med meg!