Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

EliFi

Korrekt montert og tilpassede seler.

Recommended Posts

Vil veldig gjerne se bilder av korrekt tilpassede seler av de ulike sortene, og med skriftlig forklaring hvordan og hvorfor.

Særlig interessert i å se bogtresele. Bring it on, vet dere er flere med gode kunnskaper om dette ;)

Bildet mitt er desverre ikke sett helt fra siden, så ikke så enkelt å se kanskje... Men begynner fremme med brystet :) Dette har jeg så høyt som mulig, uten at det kommer i konflikt med der halsen begynner. En god pekepinn er å lete etter det lille innsøkket som hesten har frampå bogen der. Hesten får bedre skulderfrihet av å ha brystet høyt, men det hindrer åndedraget dersom det ligger for høyt.

Draglinene skal være såpass stramme at når hesten går frem, så skal svingelen bevege seg godt! Hesten skal ikke dra vogna med saletten :)

Sjekfestet skal være festet slik at draglinene og sjeken ligger vannrett mot hverandre. Kom ikke på en bedre måte å forklare det på igrunn. Strammer også reimene til disse godt, slik at sjekene ikke danser og beveger seg vegg-i-mellom i trav.

Ryggreima skal være såpass stram at du får plass til en hånd på høykant på høyeste punktet på rumpa til hesten.

Bakselen har jeg festet slik at den ligger midt på rumpa. Den blir ca i høyde med flanken. Etter at jeg har festet bakselen til vogna, bruker jeg å sjeke om jeg får plass til en hånd bak på hvert lår på hesten, mellom hesten og baksela.1_zpsfa89f85a.jpg

Tok jo seff ikke bilde på seletilpassing på kurset vi var på...

Dette er en Ideal Webtech kombinasjonssele. Den kan med noen få tilpasninger settes samme med annen tilsvarende sele, og brukes til par, tandem, team

http://www.idealharness.com/product_info.php?cPath=17_173&products_id=1603. Selen på Heros er i str cob.

Har også på en slagreim fra Tredal http://www.skoies.no/slagreim-p-879-c-407.aspx

post-2-0-78540500-1375871192_thumb.jpg

Dette er en Ideal Webtech kombinasjonssele. Den kan med noen få tilpasninger settes samme med annen tilsvarende sele, og brukes til par, tandem, team

http://www.idealharness.com/product_info.php?cPath=17_173&products_id=1603. Selen på Heros er i str cob.

Har også på en slagreim fra Tredal http://www.skoies.no/slagreim-p-879-c-407.aspx

attachicon.gif1097092_698102090216532_594128504_o.jpg

Hvorfor har du bakselen festet i øyet på sjekene og ikke lenger nede? Bare lurer altså:)

Øyet blir for nært, til at jeg får strammet bakselen nok. Baksele-reima er en "klunsj" ikke "bare" en reim.

Øyet blir for nært, til at jeg får strammet bakselen nok. Baksele-reima er en "klunsj" ikke "bare" en reim.

Men det blir jo ikke rett linja fra selve bakselen til festepuntet? Vil ikke det gjør virkningen dårligere? 

Dårlig med bilder, men en enkelt guide til bogtresele: 

Selve bogtreet: Det skal være plass til en håndsbredd mellom hesten og lærremmen både oppe og nede. En flat hånd skal kunne føres inn under bogtreet, viktig at det ikke er for stramt. 

Åpningen oppe skal også være større enn åpningen nede. 

Høvret skal ligge slik at springgjorden havner en håndsbredd bak albuen, og springgjorden strammes lik en vanlig gjord - den skal kun holde høvret på plass.

Har du oppholdsremmer mellom høvre og bogtre skal disse være slakke - deres funksjon er å hindret bogtreet i å skli fremover om hesten senker hodet.. 

Drottene(dralæret) skal ha samme vinkel som dragene, dette justerer du opp og ned i oppholdsremmen fra høvret. Dette er nok det de fleste glemmer når de kjører med bogtresele. Har drottene en annen vinkel enn dragene vil belastningen i bogtreet bli feil. 
Oppholdsremmen mellom høvre og drott skal også henge tilnærmet loddrett. Oreringene skal være plassert på denne linjen, altså noe bak hestens skulderblad. 

Ryggremmen skal være relativt stram, men du skal ha plass til en hånd på høykant mellom ryggremmen og det høyeste punktet på krysset.

Bakselen skal ligge en god håndsbredd nedenfor setebensknokene, og skal gå vannrett hele veien. Dette justeres i oppholdsremmene over ryggen. Du skal også ha plass til en god knyttneve bak hver skinke, alternativt to bak ene skinka. 

Bukgjorden skal være slakk, noe slakkere enn bakselen. . Denne skal ikke ha noen funksjon annet enn å hindre dragene i å løfte opp selen i en nedoverbakke. Om bukgjorden strammes mer enn bakselen vil belastningen overføres til bukgjorden i nedoverbakker istedetfor at bakselen gjør jobben. 

Men det blir jo ikke rett linja fra selve bakselen til festepuntet? Vil ikke det gjør virkningen dårligere? 

Selen bremser som den skal, og bakselen blir liggende på rett plass, så vil ikke tro det har noen merkbak effekt.

Skal sjekke ekstra neste gang vi kjører, og se om jeg merker noen spesielt

Fekk faktisk tips frå Marianne Vikheim (kjøredommar) om at det var bra om ein fikk festa bakselen så langt fram på sjekrene som mulig, for då ville bakselen ta bak rumpa istadanfor å grave seg ned i musklane over krysset. Hørest logisk ut i mine auger, og ser at det lett blir slik på min hest når eg køyrer. Men fekk beskjed om at det var best med eit eget feste for bakselen, istadanfor å feste i sjølve ringen.

Fekk faktisk tips frå Marianne Vikheim (kjøredommar) om at det var bra om ein fikk festa bakselen så langt fram på sjekrene som mulig, for då ville bakselen ta bak rumpa istadanfor å grave seg ned i musklane over krysset. Hørest logisk ut i mine auger, og ser at det lett blir slik på min hest når eg køyrer. Men fekk beskjed om at det var best med eit eget feste for bakselen, istadanfor å feste i sjølve ringen.

Ok, kanskje jeg bare beholde den slik da, for jeg har som sagt ikke reagert på at dette gir noen negativ effekt, og har brukt å feste den slik på den andre vognen min også.

Øyet på dragene på denne vognen, er delt i to, slik at bakselen er festet i et "eget øye", og saletten i det andre. Kanskje litt vanskelig å se, men du kan se en loddrett strek fremfor der bakselen er festet

post-2-0-53355800-1375943832_thumb.jpg

Er flere som kjører konkurranser med bakselen festa i dragøyet, uten at denne er delt slik din er julni:)

Kjører selv min 4-hjulsvogn med bakselen festa i dragøyet. Jeg har bremser på alle hjul så bakselen er egentlig ikke noe særlig i bruk.

Parsele kunne også være intr å sett på om noen har det da ;)

Tusen takk for både illustrasjoner og forklaringer. Mulig jeg må komme tilbake og spørre litt når jeg en gang skal tilpasse arbeidssele ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Jeg har også sett flere feste bakselen i øyet på sjeken :) Burde sikkert gjort det selv, jeg må surre reima tre ganger rundt sjeken for å få den stram nok. Skjønner ikke helt hvorfor den er konstruert slik! :)

Jeg har også sett flere feste bakselen i øyet på sjeken :) Burde sikkert gjort det selv, jeg må surre reima tre ganger rundt sjeken for å få den stram nok. Skjønner ikke helt hvorfor den er konstruert slik! :)

Samme her.. men greit å vite, når jeg surrer blir set lett seende litt rotete ut, og så lenge det ikke påvirker saletten på noen måte og ser pent ut vil det ikke påvirke presentasjonskarakterene heller..

Må lime inn noe som Olaf Nyby har skrevet på favebooksiden sin, da jeg stilte spørsmål om lengden på dralæret på arbeidsselen, og dette med justerbare dralær

post-2-0-45080300-1391759779_thumb.png

Dette med lengden på dralæret og hvor oreringene tradisjonelt sett ligger, var interessant

Må lime inn noe som Olaf Nyby har skrevet på favebooksiden sin, da jeg stilte spørsmål om lengden på dralæret på arbeidsselen, og dette med justerbare dralær

attachicon.gifolaf.png

Dette med lengden på dralæret og hvor oreringene tradisjonelt sett ligger, var interessant

Tror jeg har til gode å se seler i Norge fra "eldre tid" med korte drått, annet enn seler som helt klart var til små hester.

Om oreringen blir liggende for langt frem, vil bukgjorden gjerne skape problemer i form av gnag, i tillegg til at draget blir festet noe for langt frem og gir mindre plass til hesten (mer følsomt drag).

At det ble brukt, og ikke minst blir brukt, seler med for korte drått vet jeg, men da var det nok mer et spørsmål om økonomi enn at man mente selen skulle være slik. Selene gikk jo gjerne i arv, og det var vel mer viktig at puta passet.

Er enig der, ville også hatt dralærene lengre, helst justerbare, for er også redd for gnag.

Og plasseringen av dragene er absolutt viktig.

Om jeg kjøper meg en ny arbeidssele noen gang, så skal det være med justeringsmuligheter

Sånn ser min sele ut på Heros. Er en svensk armésele, tung som fy :D

post-2-1391807827,54.jpg

post-2-1391807849,94.jpg

post-2-1391807870,7.jpg

Her består selen av mye rart: bogtrær og høvre er den orginale bakselen. Bakselen er fra maratonsela, bruker stigbøylereimer fra baksela til oreringen, og tau mellom øverkant av høvre og bogtrærne. En skikkelig gatemix av en arbeidsele, men funker som krutt :)

Men etter kjøreturen tenkte jeg å freshe opp selen. Da Monty har fått ny maratonsele, og ikke lengre bruker Heros sin, kunne jeg ta flere deler fra maratosela og putte på arb.selen. Byttet da ut stigbøylereimene med bakselereimene til maratonsela, og volà, ble den litt mindre gatemix

post-2-1391808346,21.jpg

Blir ikke bakselen fryktelig lav når han må holde igjen i nedoverbakker, eller har du fått justert dette?

Min også er litt "gatemix", egentlig. Eller ikke akkurat nå. Opprinnelig sele fra Hööks, saletten byttet ut med et skikkelig høvre (som jeg nå har lånt bort, men ikke husker HVEM som lånte det - pokker heller), og baksele som ikke egentlig lever opp til mine forventninger. Går greit med roadcart, men jeg ville nok ikke kjørt tunge lass med den bakselen jeg har..

Blir ikke bakselen fryktelig lav når han må holde igjen i nedoverbakker, eller har du fått justert dette?

Min også er litt "gatemix", egentlig. Eller ikke akkurat nå. Opprinnelig sele fra Hööks, saletten byttet ut med et skikkelig høvre (som jeg nå har lånt bort, men ikke husker HVEM som lånte det - pokker heller), og baksele som ikke egentlig lever opp til mine forventninger. Går greit med roadcart, men jeg ville nok ikke kjørt tunge lass med den bakselen jeg har..

Det kan være at den kan løftes ett hakk opp uten problem, men har ikke vært slik at jeg har reagert på det når jeg har sittet bak hesterompen.

På bildet står han å hviler på venstre bak, og har dermed senket hoften, og derfor ser selen lavere/slakkere ut enn den er i bruk :)

• Create New...