Jump to content
Verítas

Finne utstyr hjelpen!

Recommended Posts

9 minutter siden, stinej skrev:

Jeg syntes den ryggplata fra bot var ganske håpløs i passform og vanskelig å få brukt, og solgte den jeg hadde og kjøpte heller dekkenet... 

Ja, eg stoppet opp i forundring og tilbake å tenke på ka eg skal bruke pengene på. Kva dekken har du og kossen synest du det virker? 😊

23 timer siden, Stjorm10 skrev:

Ja, eg stoppet opp i forundring og tilbake å tenke på ka eg skal bruke pengene på. Kva dekken har du og kossen synest du det virker? 😊

Har BoT dekken, og synes vel kanskje ikke at jeg merker så mye til eller fra av det. 😛 

Ikke magnet det heller men har veldig mye bedre erfaring med Pharma-Light dekken enn med BOT hvertfall :) 

58 minutter siden, stinej skrev:

Har BoT dekken, og synes vel kanskje ikke at jeg merker så mye til eller fra av det. 😛 

Ja, men siden det er to typer dekken så var det om du hadde netting eller fleece eg lurte på 😏 rekner ikkje med noko hokkus pokkus effekt, men litt kanskje 😅

23 minutter siden, Hrimbakur skrev:

Ikke magnet det heller men har veldig mye bedre erfaring med Pharma-Light dekken enn med BOT hvertfall :) 

Kven fører det merket og kor kan eventuelt det kjøpes? 😊

Jeg har dekken fra W-healing. Har ikke fått brukt mitt noe særlig, men kjenner flere som har det som synes det er fint å bruke før og etter trening. Merker at hestene blir varme i hvert fall. 

2 timer siden, Nina skrev:

Jeg har dekken fra W-healing. Har ikke fått brukt mitt noe særlig, men kjenner flere som har det som synes det er fint å bruke før og etter trening. Merker at hestene blir varme i hvert fall. 

Åh, kor har du kjøpt det? 😊

2 minutter siden, Stjorm10 skrev:

Åh, kor har du kjøpt det? 😊

Kjøpte mitt på Sunn Hest,men har sett det flere steder. 

2 timer siden, Stjorm10 skrev:

Ja, men siden det er to typer dekken så var det om du hadde netting eller fleece eg lurte på 😏 rekner ikkje med noko hokkus pokkus effekt, men litt kanskje 😅

Kven fører det merket og kor kan eventuelt det kjøpes? 😊

Mer info her https://www.ceratex.se/sv/djur/nattacke.html

Pharmalight.no -har norsk forhandler Therese Holmgren hvertfall 😊

Oi oi oi, takk takk takk folkens 😁 då skal eg sjå kor mykje fattigere eg skal bli framover 🤗

5 timer siden, Stjorm10 skrev:

Jeg har det i netting. :) Er nok ganske normal passform på det. Stort i fronten til min, men han er smal.

• Liker 1

Tusen takk for hjelpa alle sammen, da trur eg det blir det fra Skoies som er linket til her oppe, når lønn og forhåpentligvis bonus tikker inn igjen 😊 så kan forhåpentligvis hestusen bli fornøyd. 

Jeg er på utkikk etter en brun fløyelshjelm som ikke koster skjorta og er så enkel som mulig. Foreløpig har jeg sett meg ut denne, men jeg skulle gjerne hatt en som var helt klassisk (uten noe som helst pynt):

https://www.hooks.no/rytter/rytterutstyr/ridehjelmer/ridehjelm-vg1-eq3-mips-microfiber-back-on-tra-2

(Eller den er kanskje ikke i fløyel da, men ikke med glatt overflate, i hvert fall.)

Noen som har tips?

Edited by AstridN

Heil folkens :) Hvilken størrelse på ullteppe (uten fester og spenner) vil dere anbefale til islandshest? (Ca 140 i mkh.) Ser de jeg snuser på kommer i blant annet 140x160 og160x180. Sikkert deilig med ekstra stort pledd dersom man planlegger å bruke det på tur (pakke rundt beina!), men jeg ønsker primært å bruke det til warm up og tørk. Da bør det vel holde lenge med140x160...?

23 minutter siden, annek skrev:

Heil folkens :) Hvilken størrelse på ullteppe (uten fester og spenner) vil dere anbefale til islandshest? (Ca 140 i mkh.) Ser de jeg snuser på kommer i blant annet 140x160 og160x180. Sikkert deilig med ekstra stort pledd dersom man planlegger å bruke det på tur (pakke rundt beina!), men jeg ønsker primært å bruke det til warm up og tørk. Da bør det vel holde lenge med140x160...?

Ja :) blir akkurat nok til halvveis opp til halsen vik jeg tro. Er den str jeg har på mitt vaffal. 

• Liker 1

42 minutes ago, Issa said:

Ja :) blir akkurat nok til halvveis opp til halsen vik jeg tro. Er den str jeg har på mitt vaffal. 

Det vil si sånn halvveis mellom skuldrene og hodet? Det er jo maaaasse! Hehe, jeg har aldri målt min noe særlig... men han bruker 125 cm i dekken, og såvidt jeg forstår måles cm i dekken fra manken til halerota... så da burde jo 160 cm bety at man kan pakke det rundt beina også om man ønsker, samt at hallveis opp til halsen stemmer bra :) 

Takk!

Edit: Og noe mer enn 70 cm (140 / 2) ned på sidene blir jo litt voldsomt om man ønsker plass til stigbøylene vil jeg tro? Selv om man kan "krølle" teppet om man ønsker sef...

Edited by annek

Jeg har 160x180 til min PRE som er 160 høy og bruker 145 i dekken :)  

9E602D34-4B91-4DD8-BF31-21E4A2AE9DA6.thumb.jpeg.60e9355017d1e502845c02837fee560a.jpeg

Mitt er faktisk på grensen til å være litt langt ned på sidene, hvis jeg tar beina ut av stigbøylene må jeg som regel løfte litt på det på den ene siden (jeg får det visst aldri på helt rett 😂) for å få beinet inn igjen. Så jeg tror at 140 x 160 burde være nok til en islandshest! Jeg ville definitivt ikke hatt noe større enn det jeg har til min.  

• Liker 1

Sånn ser mitt ut på mine og, men mitt er jo en str mindre da :) (hestene og haha) 

• Liker 2

1 time siden, Nimbus skrev:

tips til gode barnestigbøyler? Må få tak i til 6-åringen...

Vi har brukt disse https://www.hooks.no/hest/hesteutstyr/stigboyleremmer-stigboyler/matrix-toe-cage

På vanlige stigbøyler https://www.hooks.no/hest/hesteutstyr/stigboyleremmer-stigboyler/stigboyler-3. Gir en sikker og behagelig stigbøyle. De med strikk i siden syns jeg er en falsk sikkerhet. 

• Liker 1

3 timer siden, LisaFi skrev:

Nei. Men forestiller meg de blir tunge etterhvert? 

Hadde håpet at den skulle være nokså vannavvisende 😛 

men det kan godt hende den kun er det i kortere perioder?

1 time siden, Reaper skrev:

Hadde håpet at den skulle være nokså vannavvisende 😛 

men det kan godt hende den kun er det i kortere perioder?

Jeg kjøpte min på Börjes i sin tid, begynner å bli lenge siden. Den er jo ok som regnjakke, men blir jo tung og våt etterhvert. Spørs litt på hvor godt du vedlikeholder og impregnerer den. 

• Liker 1

8 timer siden, Reaper skrev:

Har noen av dere prøvd denne type jakke i norsk regntungt ruskevær? https://borjes.no/productgroup-4/productgroup-16/productgroup-23/product-5122/1038-brunm

Oilskin er jo helt knall! Dog er de billigere gjerne litt dårlig vokset enn de dyrere, så om du går for en slik er det anbefalt å gi den en runde voks før du tar den i bruk. 

Kommer langt med en malekost, voks(metalldunk), og et strykejern 😊 min holdt i rundt 10 år før den ble spist opp av musa, og siden jeg ga den en runde voksing ble den ikke våt og tung heller.

• Takk 1

Hva impregnerer dere regnjakker med? Min lekker som en sil, og jeg tenkte kanskje å gjøre et siste forsøk med impregnering før jeg gir opp og kjøper en ny. Jeg har allerede prøvd å bruke noe impregnering på sprayflaske som jeg hadde, men det hjalp ikke en dritt :P  Lurte litt på å prøve noe som man putter i vaskemaskinen, typ sånn som man gjør når man impregnerer dekken? 

De gangene jeg har impregnert jakker har det vært jakker der jeg har brukt voks for å impregnere, tenker det ikke er det du er ute etter. 😛