Jump to content
Verítas

Finne utstyr hjelpen!

Recommended Posts

13 timer siden, annek skrev:

Hei, jeg prøver denne tråden istedenfor stigbøyletråden. Her var innlegget mitt der:

Har noen fra Mountain Horse i mine fra TR hvertfall. 

• Takk 1

8 hours ago, Issa said:

Vet ikke hvor mye spennende som finnes som samtidig passer nedi der.. Endte heller opp med å kjøpe stigbøyler fra Draupnir, med breie fotplater og godt grep i gummiinleggene. De fra TopReiter er så smale og "tynne" at jeg aldri ble helt fornøyd. Har også et par Acavallo Opera-bøyler og de er i hvert fall ELSK. 

Eneste jeg har funnet som passet i de du linket til, er de fra høøks https://www.hooks.no/hest/hesteutstyr/stigboyleremmer-stigboyler/gummiinnlegg-7 (de finnes jo også i LILLA :ahugegrin:). De Skoies har, fra Stübben, er jo tykkere og grovere i rillene, men har de "innhakkene" man trenger på rideheststigbøyler. Og jeg er ikke helt sikker på om de går nedi (du kan jo høre med Skoies hva de mener eventuelt). 

Hmm, de eneste lilla jeg finner er disse, og det er ikke helt samme typen?

Jeg tror det holder med ett sett islands-stigbøyler for min del... du nevner jo Acavello Opera, og jeg tror jeg heller legger penga i en litt annen type om jeg først skal kjøpe et par til :) (Har et par enkle plastbøyler fra Compositi til vinterbruk (var dessverre dum og fikk for den tynnere, litt billigere varianten, menmen.)

6 hours ago, Hrimbakur said:

Har noen fra Mountain Horse i mine fra TR hvertfall. 

Aha! Noe sånt som disse? De var bittelitt dyre, men ser hvertfall stabile ut!

41 minutter siden, annek skrev:

Hmm, de eneste lilla jeg finner er disse, og det er ikke helt samme typen?

Jeg tror det holder med ett sett islands-stigbøyler for min del... du nevner jo Acavello Opera, og jeg tror jeg heller legger penga i en litt annen type om jeg først skal kjøpe et par til :) (Har et par enkle plastbøyler fra Compositi til vinterbruk (var dessverre dum og fikk for den tynnere, litt billigere varianten, menmen.)

Aha! Noe sånt som disse? De var bittelitt dyre, men ser hvertfall stabile ut!

Nesten, de jeg har er blå, sånne som det her. Jeg må hvertfall ha de som er avrundet på siden for at de skal passe skikkelig.

30598079-origpic-83b8d8.png.315c25dfac4d66aa901da8a66c578281.png

@Hrimbakur ok takk for input, jeg ser at de hvite/lime som er på linken jeg postet er avrundet:

16109_WH.jpg

De kan velges i 11 eller 12 cm. Top Reiter-bøylene er visst 11,5 cm, så da spørs det litt om lengden på disse over er med eller uten hullene... har du noen gode råd? :) 

26 minutter siden, annek skrev:

@Hrimbakur ok takk for input, jeg ser at de hvite/lime som er på linken jeg postet er avrundet:

16109_WH.jpg

De kan velges i 11 eller 12 cm. Top Reiter-bøylene er visst 11,5 cm, så da spørs det litt om lengden på disse over er med eller uten hullene... har du noen gode råd? :) 

Her har de flere typer
https://www.stromsbergsgard.se/en/stigbyglar/mountain-horse-grip-stirrup-tread

Ikke testet de med utskjæring så aner ikke om de passer. Husker ikke hvilken str det er på mine dessverre.

• Liker 1

Her var det sinnsykt mange gode tips, takk alle sammen! :ahugegrin: Skal sette meg ned med en bestilling ila helgen tror jeg, drittlei av å fryse nå! 

3 timer siden, Stelpa skrev:

Her var det sinnsykt mange gode tips, takk alle sammen! :ahugegrin: Skal sette meg ned med en bestilling ila helgen tror jeg, drittlei av å fryse nå! 

Jeg hater også å fryse. I fjor frøs jeg bare på tærne i blant og det var helt fantastisk, en helt annen verden! Jeg har løst det med en tynn ullgenser innerst (f.eks devold som jeg elsker), en tykk (ullvang), ullstilongs, ullsokker, lester/raggsokker og tjukke ytterklær. Funker veldig bra å ri med også 😁 Blir litt bolle bare! Sko har jeg ikke helt løst enda for jeg er alltid kald der. Forsøkte med sorell nå men syntes ikke de er så varme, og dessuten er de så små at selv om jeg kjøpte en str større enn vanlig så får jeg ikke på meg lester i de ☹️

De ullsålene i de romslige gummiskoene (foret med thinsulate med plass til lester dvs raggsokker i) gjorde virkelig susen 😍 

• Liker 1

Finnes det trestigbøyler enda? Eller er det composit som gjelder på fråssene tær?

På 29.11.2018 at 9.15, Stelpa skrev:

Har massevis av ull og forsøkte å ri med det i går, men det ble likevel innmari kaldt. 😅 Men underdelen i går var Pierre Robert - det er vel gjerne ikke det beste.  Fryser ikke såå ofte på "toppen", men lår og rumpe er iskalde etter en dag på jobb og i stallen. Tips til bra ull? Devold? Har en overdel i Devold som er innmari varm i alle fall. Har også en del Kari Traa, men det er kanskje ikke såå varmt, men veldig fint. 

Satt faktisk akkurat og så på den buksa. 😛  Mulig det må bli den da. Jeg hater jo å ri med hansker i det hele tatt, men har måttet svelge den kamelen nå når jeg har flytta til Trøndelag kjenner jeg.. 

Noen tips til ordentlige sko også? :D 

Horze rovigo-støvlene holder meg varm iallefall, de er litt stive i starten, men så blir de veldig digge etter hvert:) 

14 timer siden, Issa skrev:

De ullsålene i de romslige gummiskoene (foret med thinsulate med plass til lester dvs raggsokker i) gjorde virkelig susen 😍 

Hvilke ullsåler kjøpte du? Og hvilke sko har du nå? Jeg må kjøpe nytt. Og jeg fryyyser! Hull i de jeg har 🙄

4 timer siden, Legaat skrev:

Hvilke ullsåler kjøpte du? Og hvilke sko har du nå? Jeg må kjøpe nytt. Og jeg fryyyser! Hull i de jeg har 🙄

Kjøpte de de har på horze, men jeg lurer på om jeg hadde kjøpt på skobutikk om jeg kunne gjøre om igjen, med sånn søvfolie under. De her har en slags gummi, som jo er fin antiskli men ikke like varmt 😅 

Skoa er de der billige med borrelås for voksne 😬😂 

Fryser utrolig nok ikke på beina her jeg sitter i ridehuset 🤔

Hvor finner jeg, evt hvilke merke skal jeg se etter når jeg leter etter tynne/flate og gjerne smale stibøylereimer? Reimene må være myke utenpå (ikke skade salen) og ha en ikke-tøybar kjerne. Har Passier nå og synes det er for tykke. 

På 7.12.2018 at 13.19, Anananas skrev:

Jeg hater også å fryse. I fjor frøs jeg bare på tærne i blant og det var helt fantastisk, en helt annen verden! Jeg har løst det med en tynn ullgenser innerst (f.eks devold som jeg elsker), en tykk (ullvang), ullstilongs, ullsokker, lester/raggsokker og tjukke ytterklær. Funker veldig bra å ri med også 😁 Blir litt bolle bare! Sko har jeg ikke helt løst enda for jeg er alltid kald der. Forsøkte med sorell nå men syntes ikke de er så varme, og dessuten er de så små at selv om jeg kjøpte en str større enn vanlig så får jeg ikke på meg lester i de ☹️

Jeg har jo bodd i Polen i seks år og der er vinteren ganske mye varmere enn her, ergo har jeg helt glemt hvor kald man kan bli. 😅 Red på tur forrige vinter på hytta, i 16 minus, da ble jeg også kald, men en dag i ny og ne går greit - hver dag, not so much. :ahugegrin: 

21 timer siden, Mona skrev:

Horze rovigo-støvlene holder meg varm iallefall, de er litt stive i starten, men så blir de veldig digge etter hvert:) 

Takk, skal sjekke ut de! 

På 8.12.2018 at 19.38, Edith skrev:

Hvor finner jeg, evt hvilke merke skal jeg se etter når jeg leter etter tynne/flate og gjerne smale stibøylereimer? Reimene må være myke utenpå (ikke skade salen) og ha en ikke-tøybar kjerne. Har Passier nå og synes det er for tykke. 

Høøks sine.

• Takk 1

Ponnis er så frysepinn, så jeg tror at han skal få et teppe jeg kan legge over han når vi varmer opp. Egentlig har jeg mest lyst på Gold Stripe, for det hadde en gammel fôrhest jeg hadde og det vet jeg er skikkelig kvalitet og deilig, jeg likte det utrolig godt. Meen det koster jo deretter :P Så jeg tenkte å i alle fall gjøre litt research før jeg kjøper, og lurte derfor på om noen av dere har et annet firkanta ullteppe som er like bra, men litt billigere, som dere anbefaler? :) 

Golden Stripe ❤️ 

Jeg kjøpte mitt i 1999, fortsatt like fint og varmt :love:

Et ekte et vel og merke, er nok av etterligninger med fargene (som jo ikke er det fineste i verden, men som ikke er gode nok. 

• Liker 1

Shires er gode ulltepper, er vel de som "tok over" patenten etter at originalfabrikken brant ned/ble lagt ned i krigstiden. 

De teppene jeg vet om som ikke er Golden Stripe, men andre merker, er langt dyrere for samme kvalitet. Vadmel-teppene til forsvaret som selges ut til sånn 150kr, er derimot veldig gode :) Ikke like tunge, bare.

24 minutter siden, smaaen skrev:

Golden Stripe ❤️ 

Jeg kjøpte mitt i 1999, fortsatt like fint og varmt :love:

Et ekte et vel og merke, er nok av etterligninger med fargene (som jo ikke er det fineste i verden, men som ikke er gode nok. 

Så du sier altså at det er verdt det? :P Hvilken størrelse har du? Regner med at min kan ha samme størrelse som det som passer til din? 

1 minutt siden, Emsy skrev:

Shires er gode ulltepper, er vel de som "tok over" patenten etter at originalfabrikken brant ned/ble lagt ned i krigstiden. 

De teppene jeg vet om som ikke er Golden Stripe, men andre merker, er langt dyrere for samme kvalitet. Vadmel-teppene til forsvaret som selges ut til sånn 150kr, er derimot veldig gode :) Ikke like tunge, bare.

Hm, det var ikke så dumt da, selv om jeg ikke helt vet hvor jeg får kjøpt sånt. 🤔

Akkurat nå, Sivoya skrev:

Så du sier altså at det er verdt det? :P Hvilken størrelse har du? Regner med at min kan ha samme størrelse som det som passer til din? 

Hm, det var ikke så dumt da, selv om jeg ikke helt vet hvor jeg får kjøpt sånt. 🤔

Jeg har altfor lite 😛 fordi jeg sparte på pengene den gangen som ikke så veldig rik 14 åring 😛  så de siste årene har jeg kun brukt det som teppe når jeg ser på timer i ridehus ol 

• Liker 1

Hvis du bare skal skritte opp/ned med det syns jeg selv det er like greit å bruke et vanlig, litt tykt ulldekken. De koster jo gjerne tusenlappen de og men.. En del av skoies sine ulldekken har pleid å være tykke i hvert fall. 

1 time siden, Issa skrev:

Hvis du bare skal skritte opp/ned med det syns jeg selv det er like greit å bruke et vanlig, litt tykt ulldekken. De koster jo gjerne tusenlappen de og men.. En del av skoies sine ulldekken har pleid å være tykke i hvert fall. 

Ja, legger du det bare over uten å lukke de da eller? Det er jo ikke så lett å finne dekken som passer til min i fronten.. Så derfor synes jeg de store firkantede er litt kjekke, som man bare legger over hesten :) 

Jeg elsket mitt golden stripe- teppe! Det beste var å kunne brette det over lårene og holde varmen. Kjøpte gigantteppe til en 1-er ponni! Veldig smart😍

Jeg kjøpte mitt goldstripe brukt jeg, til en veldig hyggelig penge. Ble beint usikker om det er «originalen» eller noe form for kopi, men det er i allefall stort, tykt og varmt 🙂 

Personlig hadde jeg kjøpt brukt på nytt enn å legge flere tusen i å kjøpe nytt nytt. Finnes mye hyggelig på Finn 👍🏼 Har før brukt vanlig store tepper men likte tyngden på GS, det holder seg godt på føler jeg. 

• Liker 2

7 minutter siden, CruVal skrev:

Jeg kjøpte mitt goldstripe brukt jeg, til en veldig hyggelig penge. Ble beint usikker om det er «originalen» eller noe form for kopi, men det er i allefall stort, tykt og varmt 🙂 

Personlig hadde jeg kjøpt brukt på nytt enn å legge flere tusen i å kjøpe nytt nytt. Finnes mye hyggelig på Finn 👍🏼 Har før brukt vanlig store tepper men likte tyngden på GS, det holder seg godt på føler jeg. 

Jeg kjøpte også brukt! 150kr kosta det i gamledager😄

Jeg har sett på hva som finnes brukt og er ikke imponert :P  De koster 1200 og må sendes i posten (=nesten samme som nypris innen det er blitt sendt) eller 700 kr og er hullete og frynsete i kantene. 

Skulle gjerne kjøpt brukt hvis det var litt bedre alternativer tiI salgs brukt :) 

Hooks solgte i 2002 GS teppet fake men helt likt. Kjøpte er slik å har det fortsatt. Skal ALDRI selges