Jump to content

Hvor mye forventes av en 3 åring

Recommended Posts

Lurer litt på de forskjellige meningen ift hvor mye dere forventer av deres 3 åring, her med en 3 åring som et eksempel. 

Grunnen til at jeg spør er for det første, av nyskjerrighet. Deretter er jeg da selv eier av ei hoppe som blir 3 i juni, og til tider "føler" jeg jeg er kommet lite på utdanningen hennes. 

Siden jeg fikk henne som 2 åring  har vi gått massevis av turer (klatring, jogging osv), mye miiljøtrening, (biler, plastikk, skumle gjenstander osv), smått med triksetrening (hovedsakelig for å øke selvtilliten hennes), samt prøvd oss litt på lange tøyler. Det er vel her problemet har dukket opp, for det er her jeg vil påstå vi sliter. Hun hadde/har seperasjonsangst, noe som preger hverdagen veldig. Derfor, enkelte dager kan det være helt OK å være på ridebanen (dog ganske lite interesant å bare skritte rundt for å roe seg som jeg gjerne vil, men ganske gøy med en gang det er øvelser inne i bildet), mens andre ganger er bukking, spretting, sparking osv. Det er underdrivelse å si at det kun skjer av og til, det skjer stort sett hver gang. Bukking og slikt bekymrer meg egentlig veldig lite, da jeg mener og tror at så lenge ikke oppførselen for effekt, men den motsatte oppførselen gjør (altså roe seg ned) vil dette gå bra med litt mer voksetid og ikke så redd for alt (andre hester), problemet er vel heller at jeg ønsker at hun skal kunne gå som hun gjør på tur (altså avslappet og konsentrert) her også, men det er vel enda litt for mye å be om ? ;)

Jeg har derfor egentlig funnet ut at all spesifikk trening, dvs økninger, tempooverganger, lytte til små signaler (trener bittløst) foregår på tur, da jeg føler en mye bedre sammarbeid her. 

Det skal sies også at vi trener etter AR prinsipp, og kommer ikke til å ri henne inn før neste år.

Hun har heller ingen problem med å ha ting på ryggen (alt i fra sal, til tønner osv), men det er helst dette med utdanningen jeg lurer på. Jeg ønsker at hun skal være så godt som mulig utdannet ifra bakken før jeg setter meg på henne. 

Dere andre som har 3 åringer, hvor langt har dere kommet i utdanningen, hva har dere gjort og hvorfor?

Er jeg i rute, eller hva?

Hun har et, hva skal en si, veldig unghest hode. Det er mye bein i lufta enda, men som nevnt over, jeg håper dette roer seg. 

Fjordingen min kunne longeres, tømmekjøres med og uten drag, oppføre seg normalt osv når han var 3. Burde vært innkjørt, men det ble ikke før over nyttår i år (han er 4). Han ble ridd inn og kunne skritte, trave og galoppere. Noe mer trenger de ikke å kunne synes jeg.

Min 3 åring ble startet ett par mndr på vårparten som toåring før jeg kjøpte henne, men det var gjort en relativt dårlig jobb så hun ble startet helt på scratch i desember, og nå med noen mndr under sal så går hun stabilt i alle gangarter på begge hender, spinner, stopper, rollbacks og galoppbytter. Hun er der jeg mener hun bør være med tanke på hvor lenge hun har vært i trening. Hun er en ganske smart hest, og tar ting veldig lett. Grunnoppdragelsen er også i boks, hun er eksemplarisk å håndtere på bakken, og hun kan lastes og kjøres både med hestehenger og stock trailer (med presenning som flapper) uten at hun leer ett øre.

Hun får sin grunntrening i reining, men skal over på cutting og cowhorse trening etterhvert.

Med oppføre seg normalt mener jeg at man kan håndtere hesten uten problemer, binde den opp, sele og sale på, laste osv.

Ja, red inn som treåring, og så hadde han stort sett ridefri i vinter:)

• Liker 2

Kan vel kanskje ikke akkurat sammenligne løpshest med ridehest, siden de allerede blir satt i gang som sent åring, eller tidlig to åring.

Men som 3 åring var Luna allerede i full trening og var som en "voksen hest" å regne. Ja, litt fjas forventer man seg jo av en unghest... Men generelt sett så var hun bedre oppdratt enn min søsters 7 år gamle ridehest.

Jeg forventer at en 3 åring (ridehest) kan enkle kommandoer som stopp/gå/trav osv.

I tillegg skal den kunne stå oppbindt, være leietemt, kunne spyles, bli tatt beina på, gå på hengeren, være rimelig trafikksikker osv. Kort sagt så skal den være like veloppdratt (på bakken), som en voksen hest. 

• Liker 1

Jeg er laaangt bak, ble forfangen i fjor å i år jeg vi tømmekjøring og hatt på sal som gikk knirkefritt, tømmekjøring avventer vi nå pga tenner som er vonde( protesterte heftig ved tømmekjøring) å dyrlege mente vi burde ta det med ro å heller trene på annet vis. Trener horsmanship men nå har jeg tatt ankelen og sener så er ustø når jeg går så blir lite turer før jeg blir bedre, men hun kan lastes og står fint i midtgangen og boks samt kan vaskes og sprayes med fluespray

Takk for svar :) Kan vel bare si litt om egne meninger. For det første mener jeg det avhenger så enormt av hvordan hesten er. Slik som mi som har hatt seperasjonsangsten, kunne jeg ikke gjort mer, da seperasjonsangsten måtte behandles først. Deretter er jeg også veldig fan av å vente med innridningen til iallefall 3,5 år, uavhengig av rase. Bakketrening og mest mulig grunntrening før dette, men gjerne vent med innridning til den har gjort mye mer fra bakken av. 

Jeg er også veldig opptatt av at dette er en UNGhest, altså et barn, og det er det også ved en tre års alder, dette ønsker jeg helt klart å fremme, og ikke minst bruke. Altså bruke nyskjerrigheten og det åpne sinnet, men også ha forståelse for at den ikke har mye konsentrasjonsevne, kan finne på å bukke, har mye energi osv. Det siste jeg ønsker er en lobotomert hest. 

Med chiquita tar jeg det veldig som det kommer med når jeg setter meg på henne, men kommer uansett til å vente til midttvinters/vår, tidligst, altså som 3,5-4 år. Før det blir det mye grunntrening for at hun skal kunne det jeg ber henne om, og at hun skal ha muskler til å bære meg. :)

Første quarteren min ble startet litt som 2 åring, med saltilvenning og rytter osv. og så ble den sendt i trening fra mars det året den fylte tre. Han var i hel trening helt til jeg startet å jobbe for treneren i juni. Da ble han ridd av meg 4-5 dager i uka en av disse var halveis instruksjon og så ble han ridd av treneren en dag.

Hoppa mi i USA er vel akkurat like langt som Maya sin, kanskje litt lengre på ridefronten ,men hu har ikke vært med ut å farta noe ennå. Hun er ikke langt fremme med tanke på hvor langt andre tre åringer kan være, men akkurat passe for meg.. med tanke på at hun er ung.

med toåringen min driver jeg å tilvenner han med sal og rytter(snart) så blir det ferie frem til neste år og da blir det trening på lik linje med de andre :) Som GunnE sier, så regnes jo Quartere som "voksne" når de er tre, men jeg forventer ikke at de skal oppføre seg perfekt. Helt greit med litt tull og fjas.

Jeg er jo i islandshestleiren,så ligger nok på totalt andre siden i forhold til trav og westernfolket og blir bare trist og lei meg når jeg ser hvor mye disse babyhestene skal gjøre...

Frem til våren de er 3 vil jeg gjerne gjøre så lite som mulig/så mye som nødvendig med dem.Av utstyr har jeg absolutt ikke noe behov for annet enn at de er grimevant og kan leies og bindes opp.

Hest som gjerne skal til visning som 4års,vil jeg gjerne ha sittet såvidt på på vårparten.Ikke mer enn at den har tuslet litt rundt med rytter et par/tre ganger.

Så sommerferie og fri frem til ca Oktober da de tas inn og startes igjen.

Heller ikke da er det snakk om mer enn noen få dager år uke og svært lett jobb i korte økter.

Har heldigvis råd og tid til å vente på hestene mine  :)

• Liker 7

Brego har aldri fått lov til å bukke/steile/sparke så lenge han er innenfor min komfortsone, ikke engang da han var føll. Det kan gå så himla galt så himla fort, at det synes jeg rett og slett ikke noe om. Sikkerheten først, uansett! Det er i grunnen svært lite han har fått slækk på sånn håndteringsmessig, men det er også mye fordi han er hingst, og jeg på ingen måte vil ha en uoppdragen hormonbombe på tunet.

Han var ganske bereist allerede som 3-åring, og var med på både dressurkurs med jobbing for hånd (mai) og ridekurs ila året (ridning i desember). Begynte å ri ham i mai, og testa galoppen første gang i august. Han var veldig godt musklet grunnet kjøretreninga though, jeg hadde neppe satt meg på en utrent hest så tidlig.

Uoppdragne hester er det verste jeg vet, og jeg synes ikke alder er et godt argument for å unnskylde dårlig oppførsel. Synes ikke det er søtt når valpen tygger på fingrene mine heller jeg...

• Liker 1

Kunne ikke vært mer enig.

Uppdragne hester er absolutt ikke greit uansett alder.Om den er 1 eller 10 år,skal den være høflig.

Ingen biting,sparking,hopping og spretting når den leies og for guds skyld la meg slippe de som går deg ned og helst vil sitte på skulderen din.Slike overdrevent "kontaktsøkende" dyr kan andre hygge seg med.

• Liker 8

Nå har jeg bare hatt en unghest som har vært 3år og det var den gamle fjordingen min. 

Han hadde akkurat fylt 3år når jeg kjøpte han i august, og de jeg kjøpte han av hadde ridd han litt.

Han var veldig snill under all håndtering og generelt en veldig koselig kar.

Så når han kom til meg så ble han satt på løsdrift sammen med to andre for å vokse seg litt mer ferdig.

Han ble stående på løsdrift fra september til april/mai da ble han såvidt satt i gang, men endte opp med hoven hase, og fikk diagnosen spatt.

For at dette skulle få tid til å gro ordentlig igjen så ble han satt på løsdrift nok en gang. 

Og hadde da fri fram til juli. Da begynte jeg og skritte små turer med han.

I løpet av tiden på løsdrift så tok jeg han inn et par ganger i uken for å børste og leie små turer så han ikke skulle bli "vill" igjen :P

En treåring bør absolutt oppføre seg. Jeg stiller høye krav til oppførsel til toåringen min, og forventer at hun oppfører seg enda bedre når hun er tre. Det verste jeg vet er uoppdragne hester, da kan det like gjerne være det samme. I tillegg forventer jeg at en treåring er tilvendt bitt, sele/sal, evt innkjørt. Det spørs jo helt hva man skal bruke den til, men for meg er oppførsel viktigst :)

• Liker 2

Jeg synes at hest skal få lov til å være hest frem til de skal gjøres noe med, uansett om det er som 2års, 3års eller 4års. Og med det mener jeg ikke at de skal få lov til å gjøre som de vil, de skal selvfølgelig ha litt oppdragelse, løftes ben på, ordnes tenner, vaksineres (gjøres vant til dyrlege), kunne lesses, bindes og gjøres vant til smed, en alt det der med å gå lange turer med f.eks en åring, lære den triks, gjøre den vant til alle mulige ting (vannslanger, pressenninger etc). Det er min mening og er sånn jeg er "oppdratt" innen hesteverden.

Noen hestemennesker ønsker å ha sin 2års med til dyrskue eller 2års-skue, disse skal selvfølgelig trenes til dette. En 2-års skal mønstres for hånd, være vant til hodelag, kunne bindes, lesses, ordnes hover på og så videre.

Noen hestemennesker venter til hesten er 3år, her skal hoppen f.eks til hoppekåring eller hingsten skal til hingstekåring, disse skal selvfølgelig trenes til dette.

De hester som ikke skal noe spesielt, f.eks vallakker (fordi de ikke kan kåres) synes jeg godt kan vente med å bli ridd inn til de er 3,5-4år.

Utdannelsen av en 3års handler om å gjøre hesten trygg ved de ting den skal brukes til, om det er ridning eller kjøring. Man skal ta seg tid og ikke stresse med tingene. En ferdig innridd 3åring skal i mine øyne gå i skritt, trav og galopp til tøylen, (til en evt. hoppekåring vil det bli forlangt at hesten skal kunne vise forlengede steg i trav) - ikke mer. Dette bør ikke ta mer enn 2-3måneder, og så bør hesten få fri til den er 4. Når jeg snakker alder, så mener jeg først og fremst kalenderår, ikke fødselsdato, men man skal selvfølgelig ta høyde for om hesten er født veldig sent (f.eks juni, juli), da disse kan være utviklet noe senere enn andre. Dette er min mening, som jeg deler med mange hestefolk, og det pleier å virke :)

Når alt dette er sagt, så bør man se hesten ann uansett alder. Hvis hesten ikke er ferdig utviklet som 3års, jamen så er det ikke annet for enn at man venter et år. Hverken hest eller rytter dør av å evt. gå glipp av en 4års klasse :)

• Liker 10
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Guest Line Christine

Jr. er ikke tre enda (født i september), så her har det kun vært bakkehåndtering fram til jeg satt på ham før beiteslipp.

Veldig lite dramatisk, der han stod og hvilte bakbeinet og bare snuste på beinet mitt etpar ganger. Ble en ca. 6 minutters "ridetur" før jeg klatret ned igjen og salte av.

Jeg har all verdens tid til å gjøre dette på en slik måte at jeg som handicappet er trygg som rytter seinere.

• Liker 1

Spennende med så mange meninger.

Har lite erfaring, men de bør kunne håndteres uten kluss og kanskje innkjørt om kroppen og hodet har vært klart for det (om ikke venter man) og tilvendt alskens rart man finner rundt omkring som kan være farlig. Seletøy i alskens utgaver er greit å være vant til. Men ser for meg innridning først rundt 4 års alder, kanskje enda litt senere, alt etter hva hesten er klar for. Noen er kanskje klar før dette også. Ergo, gjøre ting i hestens tempo. Men høver, hodet etc bør være problemfritt ved behandling både av meg, vet, og hovslager. Lasting og lossing og kjøring bør også være uproblematisk.