Jump to content

Sprang-prat

Recommended Posts

• Replies 212
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Har begynt å hoppe en dressurhest en gang i uken, med god progresjon etter bare tre uker! Det er en hest jeg har ridd litt innimellom, og hoppte henne for sist 2-3 år siden, noe som var forferdelig kl

Sprang har aldri vært min greie. Jeg har vært livredd selv med bare bommer på bakken.  I høst tok jeg tak i redselen og begynt å ri fast på treninger. Nå har jeg startet to stevner med 60 og 70 k

Fikk endelig dridla meg til å laste opp film, så her kommer den fra forrige uke, ny sprangtrening står for tur i kveld    

Posted Images

Vi har jo flyttet til stall der det er ukentlige sprangtreninger, og har blitt med på de. Det er kjempegøy selv om vi er like grønne begge to. Hesten har en skyhøy læringskurve, og tydeligvis et godt talent, så forrige time fikk jeg masse skryt for at jeg hadde blitt så flink å se steget. Måtte bare innrømme da at det var det nok hesten som var blitt :rofl: 

Timene er superkjekke og det blir lagt aller mest vekt på det tekniske. Høyden kommer ikke før det tekniske er på plass, noe som passer meg veldig bra (og jeg er veldig enig med) så vi har vel kanskje vært oppi 50 cm på disse to månedene :P Utrolig glad for treneren, som jeg stoler 100% på, og som gidder å ha timer med en haug med ryttere på lavt nivå. (Og inngrodde dressurtanter :P ) Hun har jobbet som rytter hos noen av de største navnene i verden, og vet virkelig hva hun holder på med. 

Og så er det ganske deilig å være sååå grønn på noe. Jeg har ikke peiling på hva som skal være vanskelig og ikke, så jeg gjør nå bare som jeg får beskjed om. Ikke har jeg noe som helst å bevise heller. Og på en dressurhest som kan jobben sin er jo ofte det som skulle være vanskelig ikke så vanskelig da (har jeg skjønt).. brutte linjer, bøyde linjer osv går bare på rutine.. en okser på 40 cm derimot... 😵 (for rytteren da, hesten har som sagt løpt avgårde i læringen sin :rofl:

• Liker 5
  • 3 weeks later...
Akkurat nå, Albina skrev:

Akkurat nå hadde det blitt spenstig med 50cm snø i tillegg :lol: Men ja, enig. Det kommer!

Funka ikke å ri tølt i 50 cm snø, dommerne var ikke imponerte :lol: Men gleeeder meeeeg 

• Haha 1
  • 1 month later...

I går hadde vi vår 3. sprangtrening for vår nye faste instruktør, og vi fikk såååå masse skryt :D Risk tar det kjemperaskt og vi har masse fremgang fra 1. treningen :D 31. mars skal vi ut på stevne igjen (hvis utenbanen tiner) og starte 70 og 80cm :) 

Jeg skal begynne å hoppe min igjen nå, fått klarsignal fra behandler (jeg var jo redd jeg ikke kunne) og hvis han tar det ok blir det noen lave klasser på stevnet 1.mai.

Hesten er i gang og vi hopper uansett ikke høyt. 

Edited by Nienna
Endra forde stevnet er 1.mai ikke 1. April.
  • Liker 3

I går hadde vi vår ukentlige sprangtrening for instruktør, denne gangen var endelig utebanen klar så det ble sesongens første utetrening :D De fleste hestene var skikkelig spreke, men Risk var helt super, mye roligere enn inne i hallen og så regulerbar og fin (selv med en steingal hest i longen på banen rett ved siden av som bukka og sprang villmann!) :) 

Uti treninga begynte jeg å bli skikkelig sliten (norovirus to dager før og skikkelig utslått:ninja:), så da ble det en del feil- og kryssgalopp, men hun er veldig fin å få ned i trav nå og fatter rett galopp med en gang da, så det kommer med mer trening og balanse :) 

Vi fikk masse ros, også at instruktøren hadde aldri trodd at vi skulle ha kommet så langt på så kort tid med det vi hadde som utgangspunkt for fire uker siden :D:D:D  Risk gjør en uvurderlig jobb og tar ny lærdom raskere enn noen gang, så på lørdag skal vi ut og starte en ny 70cm klasse, men også debutere i 80cm. Begge klassene er feil og stil, såå jeg håper at jeg klarer å holde nervene i sjakk :) 

Her er en liten film fra slutten av timen med en bane på 70-90cm :) 

• Liker 4

Vi har hatt første sprangtrening på over en måned i dag. Var litt spent på om P ville være litt «tilbake til start», men etter det første hinderet der han ble litt overrasket var han helt på banen igjen og hoppet som aldri før. Masse vanskelige linjer og bratte svinger i dag, og der skinner den balanserte dressurhesten. Han har også virkelig skjønt det med å suge fram til hinderne sånn at jeg bare kan sette han opp til hinderet. Og det får jeg faktisk til også nå :yahoo:

Treneren mener fremdeles at vi burde slutte med dette dressurtullet og lage ordentlig spranghest av han :rofl: 

• Liker 2
  • 2 weeks later...

Wiii, nå har vi fått ny sprangsal som gir Risk den skulderfriheten hun trenger, så jeg er veldig spent på om jeg vil merke noe forskjell på sprangtreningen i morgen :)  Også fikk jeg solgt min med gevinst :yay:

• 1 year later...

Blåser litt liv i sprangpraten med et spørsmål jeg! 

Jeg er jo ikke noen sprangrytter og har heller ingen spranghester.... Jeg pleide i blant å hoppe over småtteri med araberen, som er av den hysteriske typen som enten overhopper eller stopper, og fant liksom en slags ut av det med den problematikken. 

Men så har jeg jo en hest nr to, som er helt annerledes. For eksempel gjelder det når jeg prøver meg med litt bommer og kavaletter. Han tråkker ofte på og gjennom bommer (enten de er opphøyd eller ei) uten å bry seg om det. Vi kommer oss over også, altså, men det virker som det er samma for han om bommene blir liggende eller ei. 🤷  Men han har jo masse pågangsmot og stopper aldri da. 

Har ikke planer om barring eller noe annet fælt så klart, men er det noen lure treningstips for å gjøre hesten mer bevisst på bommer? Kanskje det er for lavt til at han ser poenget? 🤔

• 4 weeks later...
59 minutter siden, Stjorm10 skrev:

Uten å bla for mykje, så har eg små spørsmål. Vi holder på å få i gang sprangen for delvis alvor.

Tenker først og fremst, avstand på bommer under feks bomarbeid. Skritt, trav og galopp? 😊

Skritter aldri bommer.

Avstand avhenger selvfølgelig av steglengde, men ca 1 m på travbommer og 3- 3,5 m på galopp. 
Også må jo avstanden være  tilpasset det man ønsker å trene på, skal man korte eller lenge hesten f.eks?

For å gjøre hesten oppmerksom på bommene kan såkalt "urelatert" avstand være fint å trene på. Da er det meningen at hesten skal være litt "ute av takt", for å lære å tenke frem og over bommene, samt plassere beina sine selv.

1 minutt siden, Elisabeth E skrev:

Skritter aldri bommer.

Avstand avhenger selvfølgelig av steglengde, men ca 1 m på travbommer og 3- 3,5 m på galopp. 
Også må jo avstanden være  tilpasset det man ønsker å trene på, skal man korte eller lenge hesten f.eks?

For å gjøre hesten oppmerksom på bommene kan såkalt "urelatert" avstand være fint å trene på. Da er det meningen at hesten skal være litt "ute av takt", for å lære å tenke frem og over bommene, samt plassere beina sine selv.

Okei, godt å vite 🙈

Prøver igrunn å få tak på ein sprangrytter som er meir rutinert enn meg sjølv, men kor i alle dager finner man ein person med rutine som ønsker å ri ein fjordhest liksom 🙄

• 1 year later...

Ser eg skal ta opp igjen sprangen 😆☝️😂

Neste nuub spørsmål, kor kort/lang skal stigbøylene vere? Når ting åpner opp igjen så skal faktisk undertegnede sannsynligvis starte opp med timer, så ein eller anna gong får eg jo vist og lært det.

Men innen den tid må eg vende meg til salen og eg kjenner ubehaget av manglende støtte og kontroll i mini sine aldri så kjente sprell, og av å sitte med knærne til haka (satt på spissen) 🙈

44 minutter siden, Stjorm10 skrev:

Ser eg skal ta opp igjen sprangen 😆☝️😂

Neste nuub spørsmål, kor kort/lang skal stigbøylene vere? Når ting åpner opp igjen så skal faktisk undertegnede sannsynligvis starte opp med timer, så ein eller anna gong får eg jo vist og lært det.

Men innen den tid må eg vende meg til salen og eg kjenner ubehaget av manglende støtte og kontroll i mini sine aldri så kjente sprell, og av å sitte med knærne til haka (satt på spissen) 🙈

Jeg tenker at det ikke er noen absolutt fasit på dette. Da jeg var liten og gikk på rideskole varierte det med to hakk kortere enn vanlig og opptil fem, avhengig av instruktøren. Resultatet var gjerne at ungene red på sprangtime med knærne stikkende langt utenfor kneputene 🙈

Mye avhenger av salen din, din egen balanse og stilen du har - sitter du mye nede mellom hindere vil korte stigbøyler kanskje være upraktisk, har du tenkt å ha rompa oppe og ute av salen er kanskje lange upraktisk.

Plasseringen av kne/lårklosser, hvor fremover salkappene er, og balansen i salen forteller deg gjerne fort hva som er behagelig og praktisk. Et åpent sete vil være lettere å komme ut av, et dypere sete mer vrient. 

Det gjelder altså å prøve seg frem - allerhelst vil du ha god kontakt rundt hesten og også komme deg lett opp og ned med rompa når det trengs. 

Antageligvis er det ikke de største sprangene dere begynner med, og det er gjerne forskjell på å ri enkelthindre og en hel bane :) det gir deg jo mulighet til å prøve og feile til du finner utav det

@mallilen takk for svar, veit det er litt vanskelig å svare på, men som dressur rytteren som eg er så tja 🤷‍♀️

Vi får føle oss fram og heller enten måtte ta ned eller opp etterkvart, salen var iallefall god å ri i, så det er da noko bare det 😆

På min sal og hest tar jeg opp bøylene ett hakk. Nå hopper vi ikke høyt enda da. I gamledager foretrakk jeg ganske korte bøyler, men daværende hester krevde ikke så mye av piloten. Det er nok mest en smakssak! 

Biusen kommer seg som spranghest men har gode og dårlige dager. På gode dager tenner hun og er vanskelig å holde igjen. På dårloge dager parkerer hun midt på banen🤣 Håper vi får kommet i gang med litt mer jevnlig trening nå som hallen har åpnet igjen. Hun har vel hoppet i hallen 5-6 ganger i sitt liv, så tror potensialet er der!

Screenshot_20210228-234937_Video Player.jpg

Screenshot_20210228-234616_Video Player.jpg

Screenshot_20210227-115219_Video Player.jpg

Screenshot_20210227-135603_Video Player.jpg

• Liker 1

@Stjorm10Nå er jo ikke jeg akkurat noen pro sprangrytter 😂  Men jeg har jo vært litt gjennom det samme som du skal begi deg ut på nå da, så jeg kan jo dele mine erfaringer :)

Jeg startet med nokså lange stigbøyler når jeg begynte med bomtimer og små hinder med min hest (begge to var noobs), da jeg liker å ri med lange stigbøyler og jeg fikk vondt i knærne av å ha de korte, pluss at jeg følte jeg var helt ute av balanse med korte stigbøyler. Men jeg har kortet de opp litt og litt, og nå synes jeg at jeg har ganske passe lange, i alle fall for det nivået vi hopper på. Du skal jo tydeligvis heller ikke hoppe kjempehøyt, i alle fall i starten, så da er det bedre å ha litt lenger stigbøyler og være komfortabel, synes jeg. På et tidspunkt merket jeg at jeg trengte kortere stigbøyler fordi jeg slet med balansen over hindrene, og da merket jeg at et eller to hakk kortere stigbøyler føltes veldig mye bedre! Så det kommer nok litt naturlig etter hvert også :)

For å venne kroppen til å ri med litt kortere stigbøyler så begynte jeg å ri med litt kortere stigbøyler også på tur. Synes det er ekstra kjekt å øve litt på det på tur, fordi da kan jeg ta beina ut av stigbøylene for en liten pause  :) 

• Liker 1