Jump to content

Sprang-prat

Recommended Posts

25 minutter siden, cath skrev:

Er det påbudt med sikkerhetsstigbøyler i sprang for voksne?

Nei, ingen krav, med mindre de har kommet nå helt nylig. Du kan jo sjekke reglementet for å være på den sikre siden. 

Har ikke hørt noe om krav til det hos barn heller, men der er jeg ikke helt oppdatert. 

• Replies 212
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Har begynt å hoppe en dressurhest en gang i uken, med god progresjon etter bare tre uker! Det er en hest jeg har ridd litt innimellom, og hoppte henne for sist 2-3 år siden, noe som var forferdelig kl

Sprang har aldri vært min greie. Jeg har vært livredd selv med bare bommer på bakken.  I høst tok jeg tak i redselen og begynt å ri fast på treninger. Nå har jeg startet to stevner med 60 og 70 k

Fikk endelig dridla meg til å laste opp film, så her kommer den fra forrige uke, ny sprangtrening står for tur i kveld    

Posted Images

I feil og stil-klasser i sprang får man vel en karakter på førsteinntrykk/sikkerhet/utstyr som evnt kan bli påvirket hvis en dommer mener noe av utstyret ikke er sikkert nok eller blir brukt feil. Men det står ikke noe spesifisert i reglement om stigbøyler, annet enn at de skal henge utenfor salkappa og at "alt utstyr skal være sikkert"

• Liker 1

Når starter dere med innhopping av unghestene? Tenker på hva de bør kunne av grunnleggende dressur og Basic bomarbeid, alder og hvor lenge de har blitt ridd (er vel individuelt men) 

Edited by Ninahei
Bra norge

Jeg begynner ikke før vinteren/over nyttår det året de blir 4 år. Men løshopper gjerne tidligere da, det kan man jo begynne med som 2 åring.

Mener de burde kunne gå i en nogenlunde balansert galopp og være nogenlunde regulerbare i tempo før man begynner på ordentlig. Så ca vinteren/våren når de blir 4 normalt sett, ja? Har ikke noe imot å pusle over et lite kryss for moro skyld før det da. 

Fordel å løshoppe og hoppe i longe samt ri endel bommer før man begynner da. 

Og så begynne pent og bygge opp sakte. Passe på at alt er riktig avstand og sånt. 

Du kan også sjekke hvilke høyder aldersklassene i Breeders Cup går i, da får man jo en idé om hva som forventes av dem fra "offisielt hold".  

Synes det er fint å la dem ta de første sprangene i skogen, over trær og små bekker og sånn, da kommer det liksom naturlig. Forrige unghest hadde jeg masse med på tøm, han hadde hoppa alle hinder i knøttecupløypa som håndhest før han engang hadde hatt sal på. :)  Det at en voksen hest går først og "trekker" dem over er en veldig fin start. Mye brukt i feltritt hvis det er med uerfarne hester. 

Han var med på et løshoppingskurs i regi av NV på Hamar noen år etterpå og fikk veldig skryt av Inger Bugge for teknikken sin, han tilpasset alt "selv" uansett hvordan man bygde til ham. Jeg tror de blir "kloke" av å få prøve seg i skogen! 

Edited by LisaFi
  • Liker 3

Ja, jeg tror også de blir kloke og selvstendige av å få prøve seg i skogen. Både med hopping og generelt det å plassere beina sine. Jeg har løshoppa min soon-to-be-fireåring et par ganger, jobba endel bommer og små cavaletter i longe, noe han takler og liker godt. Han er jo ikke spesielt spretten, men har helt ålreit teknikk til å være av dressurblod ;) Dere som nevner vinteren/våren hestene blir 4, da tenker dere at de blir ridd inn som treåringer? Isåfall så har de blitt ridd i typ 6-10 måneder? 

Breeders for fireåringer går forresten i en meter, daym :blink: 

Da tenkte jeg at de hadde blitt ridd inn våren som treåringer ja, så vært i trening minst et halvt år. Men det er ingen hard fast regel, jeg har jo veldig lite erfaring med sånt, så jeg er mer vant med å jobbe med eldre hester og da er det ihvertfall "målestokken" at de har en noenlunde balansert galopp. :)

Jeg er selvfølgelig også veldig fan av å ha dem med i skogen :D

Jeg tenker så smått og hoppe inn nå om dagen (2014 modell).
Har en plan om bom/stussarbeid en gang i uka/hver 14 dag.
Vi har nettopp hatt vår første omgang med bommer på rett linje i trav og galopp.

Ikke store greine altså, men 3 -5 små stuss. 4-8 bommer, både trav og galopp, rette og bøyde spor er planen for sommeren/høsten.
Hun er jobbet over bommer og stuss siden i fjor sommer et par ganger i mnd sånn gjennomsnittlig kan jeg tenke meg, og er godt balansert under rytter i alle gangarter.

• Liker 1
  • 3 months later...

Er det noen her som har tips til billige løsninger til å lage kavaletter selv? Jeg ønsker å lage kavaletter hvor bommen sitter fast til et kryss i hver ende, hvis det var forståelig :P 

7 timer siden, Tronerud skrev:

Er det noen her som har tips til billige løsninger til å lage kavaletter selv? Jeg ønsker å lage kavaletter hvor bommen sitter fast til et kryss i hver ende, hvis det var forståelig :P 

Ligger ulike oppskrifter på det på nettet om du søker litt rundt. Husker jeg fant litt forskjellig da jeg lette etter det 😊

Firtom  rundtom 😄

Kapper fire lengder i 50 cm. Merker midten. Hakker/sager o.l ut samme bredde som firtomen, halvveis inn. På alle fire.

Bruker gjæringsag og lager (45 graders vinkel) spiss på enden.

Borrer igjennom og fester med gjennomgående skrue og mutter.

Om du vil, kant hjørnene på bommen. Den velger du jo lengde på selv.

Skrus fast i de to kryssene du har laget. Tror på gjennomgående her også jeg, men det er bare en tro.

• Liker 2
14 timer siden, Tronerud skrev:

Mye ideer på Pinterest. Søk etter "cavaletti diy"

• Liker 1
  • 5 weeks later...
13 minutter siden, LisaFi skrev:

Kjempetalent eller barret? 

Brasiliansk hest, tror jeg.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1907264212871001&id=1597778323819593

Tenker ung hest som ikke har skjønt helt at den ikke trenger å overhoppe? Men nå vet jeg ikke hvor gammel den er eller noe som helst da :P 

• 2 months later...
  • 1 month later...

Ah, hvorfor er det så lite aktivitet på sprang- forumet da? Hva må vi gjøre for å rekruttere flere sprangryttere? 😅

Eller er de for opptatte med å holde hestene sine i form til å ha tid til forum?😂

Jeg ER så imponert over Stephanie Holmen jeg. FOR en rytter! Og perfekt til den hesten. En fryd å se på! 

https://www.hippson.se/hippson-tv/triumfen-i-z-rich-se-kampen.htm

• Liker 3
5 minutter siden, LisaFi skrev:

Ah, hvorfor er det så lite aktivitet på sprang- forumet da? Hva må vi gjøre for å rekruttere flere sprangryttere? 😅

Eller er de for opptatte med å holde hestene sine i form til å ha tid til forum?😂

Jeg ER så imponert over Stephanie Holmen jeg. FOR en rytter! Og perfekt til den hesten. En fryd å se på! 

https://www.hippson.se/hippson-tv/triumfen-i-z-rich-se-kampen.htm

Ooh det var en FIN runde! Så utrolig pent ridd samtidig som det er så tøft og effektivt. Tommel opp! Og for en fantastisk hest, den har jo litt å slekte på selvfølgelig :D 

Vi burde få inn flere sprangfolk ja, haha! Jeg er jo helt ute av miljøet om dagen, men håper jo det blir litt mer action når Topper er stor nok til å hoppe litt snart :) 

• Liker 1

Vel, det blir vel aldri noen ordentlig sprangekvipasje av meg og hesten, men vi planlegger jo å hoppe etter hvert! Jeg har veldig lyst til å begynne med bomtreninger snart, men jeg må få tak i en sprangsal før jeg gjør så veldig mye av det, og så føler jeg at hesten også må få bli litt mer rutinert med rytter først. Foreløpig er det min helse som bremser all trening og utvikling hos oss, så vi får håpe at kroppen min snart spiller litt mer på lag så vi kan ri mer og komme i gang med bomtreninger :D 

18 minutter siden, Sivoya skrev:

Vel, det blir vel aldri noen ordentlig sprangekvipasje av meg og hesten, men vi planlegger jo å hoppe etter hvert! Jeg har veldig lyst til å begynne med bomtreninger snart, men jeg må få tak i en sprangsal før jeg gjør så veldig mye av det, og så føler jeg at hesten også må få bli litt mer rutinert med rytter først. Foreløpig er det min helse som bremser all trening og utvikling hos oss, så vi får håpe at kroppen min snart spiller litt mer på lag så vi kan ri mer og komme i gang med bomtreninger :D 

Ja, det er neste steg hos oss også, tror vi er klare for det nå :) 

Vi er jo heldige som har både bomtreninger og sprangtreninger i ridehuset her hos oss (15 min skritting unna), det er luksus!

• Liker 1
9 minutter siden, Hanna skrev:

Vi er jo heldige som har både bomtreninger og sprangtreninger i ridehuset her hos oss (15 min skritting unna), det er luksus!

Jeg tror du gjør lurt i å komme i gang med det jeg! Så blir det kanskje litt mer lystbetont og moro for T å galloppere også, ruller over av seg selv, får masse skryt, så kommer fatningene skal du se! 

• Liker 3
9 minutter siden, Hanna skrev:

Ja, dere har jo kommet mye lenger i ridningen enn vi har så dere burde vel være klare for bomtreninger snart :) 

Jeg satser på at jeg kan få være med på noen bomtreninger og kun trave i starten :lol: Men det ville jeg tro går helt fint :) 

• Liker 1
2 minutter siden, LisaFi skrev:

Jeg tror du gjør lurt i å komme i gang med det jeg! Så blir det kanskje litt mer lystbetont og moro for T å galloppere også, ruller over av seg selv, får masse skryt, så kommer fatningene skal du se! 

Ja, jeg har tenkt det samme :) må bare få det til i praksis med en litt full timeplan!

1 time siden, Elisabeth E skrev:

For dere som har mulighet til å reise har vi suuuuupre treninger på Ellingsrud hver 14 dag. Neste er 12 feb. :)

Heldiggriser! Har jo både bil og henger, men sånn 8-9 timer en vei for å komme seg å trening er kanskje litt i lengste laget? :P Må prøve å få hoppet litt mer jeg og. Både jeg og gampen har veldig godt av det.

Jeg har hatt litt pause fra sprangen siden NM Fjordhest, så ikke mye å rapportere om her :P

Var på en banehopping i oktober var det vel, ikke noe ellers.
Var påmeldt sprangstevne i går egentlig, men trakk meg en uke før påmeldingsfristen gikk ut, kjente jeg ikke var motivert for å begynne med stevnesesongen helt enda...
Får ta det litt utpå våren, når hengeren min har smeltet fram fra snøen :P