Jump to content

Sprang-prat

Recommended Posts

2 timer siden, LisaFi skrev:

Ser dere sprang fra Roma nå? Den Hector til Bertram Allen, den som bukker og hiver sånn på seg mellom hindrene. Tror dere det er bare "ungdommelige byks" eller er det ubehag noe sted i bakenden tro? 

Hvis en hest er så rutinert at den går konkurranser på eurosport syns nå jeg det er snodig med "ungdommelige byks" mellom hvert hinder. (Ikke sett dem altså)

• Replies 212
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Har begynt å hoppe en dressurhest en gang i uken, med god progresjon etter bare tre uker! Det er en hest jeg har ridd litt innimellom, og hoppte henne for sist 2-3 år siden, noe som var forferdelig kl

Sprang har aldri vært min greie. Jeg har vært livredd selv med bare bommer på bakken.  I høst tok jeg tak i redselen og begynt å ri fast på treninger. Nå har jeg startet to stevner med 60 og 70 k

Fikk endelig dridla meg til å laste opp film, så her kommer den fra forrige uke, ny sprangtrening står for tur i kveld    

Posted Images

• 4 weeks later...

Hihi se på den da :hjerteøyne: kjempesøt! 

Jeg har forresten begynt å ri litt sprang på nordlandshesten til en elev, den er veldig søt, 6 år, og trenger bare å lære å hoppe selv så jenta på 10 kan lære av ham etterhvert. Mulig jeg får gjøre ham litt stevnevant også. ;) Moro! 

• Liker 4
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
1 minutt siden, LisaFi skrev:

Hvis du var sprangtrener, hvilke øvelser ville du brukt for å få elevene dine til å bli flinkere til å se steg og komme riktig på? 

1 minutt siden, LisaFi skrev:

Hvis du var sprangtrener, hvilke øvelser ville du brukt for å få elevene dine til å bli flinkere til å se steg og komme riktig på? 

Ville ikke tenkt for mye på det.Lært dem å ri frem,sitte stille og ikke forstyrre hesten for mye.Med en god grunngalopp og høyder som ikke er mer enn 120 er sjelden avstandene noe problem.
En øvelse som er god om man skal lære å ri frem eller ta tilbake er å ha en linje med to ikke for høye himder (kan også gjøres med bommer om man er på det nivået) og ri det på varierende antall steg.Ri på 4 steg et par,tre ganger,så på 3 steg.opp til 5 steg etc.Moro og nyttig.

• Liker 1
2 minutter siden, LisaFi skrev:

Det viktigste med steg er å ha en god galopp. Så mitt beste "tips" (i tillegg til å jobbe mye med galoppen) er å telle høyt "en, to, en, to" helt fram til hinderet, så hesten holder rytmen hele veien, da er det mye lettere å se steg. 

Av øvelser liker jeg godt å sette opp to hindere med ca 6 steg avstand på langsiden. Ri først over dem på 6 steg. Så korte opp og ri på 7 steg. Så lenge og ri på 5 steg. Ikke vær fornøyd med halve steg, jobb til det alle stegene blir like lange. Husk å ha sjenkel på hele veien. 

Og generelt bommer og serier. 

• Liker 2

Det aller viktigste er å ha en ra galopp som det går an å regulere, og at rytteren klarer å regulere galoppen, før ekvipasjen klarer det har det ingenting for seg å se steg, fordi den kan ikke regulere hesten til det.. Men når rytteren klarer å regulere galoppen så ville jeg lagt frem bommer, eller satt opp kjegler og sagt at så og så mange steg skal være mellom kjeglene/bommen og hinderet :) 

• Liker 2
På 25.1.2017 at 22.50, LisaFi skrev:

Det de over sa :)

I tillegg handler det mye om å ha is i magen. Ikke skyndte seg over på andre siden. En fin øvelse er og bruke bommer. Si for eksempel at du har en rekk, som kan variere av høyde, også legger en 2-4 galoppbommer inn til rekken. Da lærer en seg og sitte og vente inn til hinderet, og hesten går selv (det er i alle fall det ønskelige). Dette kan også brukes på linjer. For å avansere kan en også legge bommer, og kreve ett steg i mellom, to steg i mellom osv. Dette kan også gjøres med et enkelthinder. Dette var i alle fall en veldig fin øvelse for meg som jeg husker, og som jeg har brukt på uerfarne og usikre ryttere :) 

Eller som trenern min en gang gjorde - satt opp en linje med travbom inn, to kryss med ett steg- også tre steg til en oxer som til slutt sto på 135. Vent litt der- har ikke kommet til poenget enda. Vi måtte hoppe med hendene på hodet.... Is i magen ja..?! haha

• Liker 2
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Sprang har aldri vært min greie. Jeg har vært livredd selv med bare bommer på bakken. 

I høst tok jeg tak i redselen og begynt å ri fast på treninger. Nå har jeg startet to stevner med 60 og 70 klasser, og i går fikk jeg hoppe denne vakre ung hesten. 😊 en herlig følelse når man overvinner redselen. Den er der fremdeles til tider, men jeg lar den ikke stoppe meg.

Målet er start i 80 den første mai med fjordingen jeg rir til vanlig😊

received_10158644855335151.jpeg

IMG_20170411_203508_568.jpg

received_10158644855120151.jpeg

received_10158644864695151.jpeg

received_10158644860970151.jpeg

received_10158644866855151.jpeg

• Liker 7

Noen som har tips til gode sprangøvelser jeg kan gjøre når jeg rir alene å ikke gidder sette ut 5-6 hinder ? 

Har visst plutselig begynnt å hoppe igjen å det er kjempe gøy ! Har hatt en lang pause hvor vi bare har ridd dressur, hesten har jo hoppet godt alltid men det gikk så hiiiimla fort alltid 😬 så jeg gadd rett å slett ikke mer. Men de siste årene har jeg ridd mye dressur å har fått mye igjen for all jobben merker jeg.

Før føltes 80 cm som om det var max kapasitet, nå er 80 cm (bane altså) enkelt ! Nesten så jeg får lyst til å starte stevner igjen (har startet 2 pay & jump nesten uten trening å alt bare stemmer å er "lett")

IMG_20170418_230306.jpg

• Liker 1

Tja, kommer an på hvor mye du gidder å sette ut selvfølgelig :P men kan sette opp et hinder på midtlinjen (parallelt med langsidene) og ri åttetall over det. 

Eller sette opp to hindre (eller bommer) med ca 5 steg avstand og ri på 4,5 eller 6 steg 

Eller bare Google "show jumping exercises with few jumps" eller lignende :)

• 2 weeks later...