Jump to content

Sprang-prat

Recommended Posts

• Replies 212
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Har begynt å hoppe en dressurhest en gang i uken, med god progresjon etter bare tre uker! Det er en hest jeg har ridd litt innimellom, og hoppte henne for sist 2-3 år siden, noe som var forferdelig kl

Sprang har aldri vært min greie. Jeg har vært livredd selv med bare bommer på bakken.  I høst tok jeg tak i redselen og begynt å ri fast på treninger. Nå har jeg startet to stevner med 60 og 70 k

Fikk endelig dridla meg til å laste opp film, så her kommer den fra forrige uke, ny sprangtrening står for tur i kveld    

Posted Images

Har hatt en utrolig fin økt på Dewalia i dag! Varmet opp med travhopping, også jobbet vi med en serie med 4 stuss. Sliter med at hun tar av gårde og springer fra meg, men når jeg rir riktig så sitter det![emoji4]

• Liker 1
  • 1 month later...

Jeg har hoppet i dag, og nå er jeg ikke redd lenger. Jeg kjenner det litt når noe ser høyt ut, men egentlig er jeg ikke bekymret at all:) Det jeg må fokusere på er jo bare å ri, så går det bra:p 

Håper og tror jeg skal få til å starte et stevne etter sommeren, vi må få litt mer rutine på å hoppe flere hinder etter hverandre først:p

• Liker 3

Hadde en kjempebra sprangtime med en elev i dag :) det var skikkelig gøy. Dressurhest som bare begynte å hoppe i år, i dag hoppa de 85 okser på slutten og jenta var såå fornøyd og det var så moro :) satser på at jeg snart kan hoppe litt med store grå også!

• Liker 2
Akkurat nå, Mona skrev:

Dere som rir sprang og sånt, hvor mye fokuserer dere på det tekniske ifht. bommer og kontroll på steg osv før dere begynner å hoppe en faktisk bane?

Tja... Kommer litt an på hva man mener med "faktisk bane"... Jeg pleier å vente til de har kontroll på hesten i svinger og over hinder, dvs de kan galoppere mot et hinder midt på banen og treffe i ca riktig tempo - ikke nødvendigvis treffe på stegene alltid, men uten at hesten stikker eller stopper liksom. Det varierer veldig hvor mye folk trenger for å komme dit, noen er der fra begynnelsen av (med godt ridde hester), andre trenger endel trav- og galoppbommer, små kryss i trav etter bommer og slikt først. Men ganske kjapt så setter jeg opp en liten bane, typ et hinder på langsiden, diagonal, hinder på andre langsiden. Det er ikke så farlig om de ikke treffer riktig steg helt enda, jeg tror det er nyttig å ri små baner når man trener på det uansett, fordi man finner en rytme og får noe annet å tenke på osv. Og så bygger opp vanskelighetsgraden på banen derfra.

F.eks. i dag hadde jeg en hest som løp endel mot/etter hinder, da satte jeg opp et kryss midt på banen (som først var travbommer) og så fikk hun hoppe det igjen og igjen i et åttetall helt til hesten kjedet seg og roet seg ned, og da la jeg til et lite hinder på langsiden før og langsiden etter, og det gikk veldig fint.

...eller tenkte du innen en økt? I så fall varierer det helt ettersom hva hesten trenger og hva vi har gjort i de andre øktene osv, fokus kan være forskjellig på hver økt.

• 2 months later...

Ja, sånn gridwork liker jeg. Bommer på bakken ikke så godt, for en gira hest som fokuserer på hinderet tråkker gjerne på bommer på bakken er min erfaring. Ugunstig.

Det er litt forskjellig hvor glad trenerene jeg har ridd for er i sånn gridwork/ gymnastikkhopping. Noen har brukt det mye, andre synes det er for belastende for hesten? 

Er det forresten noen grunn til å IKKE jobbe lave sånne serier (kavalettis/ lave hinder om hverandre, nesten som ei rekke på løshopping) med yngre hester? 

Beinflyr den like mye mot hinderne hvis du traver mot dem? Bommer noen meter foran der den skal trave og så fatte galopp f.eks tre galoppsprang før den skal ta av? Krever litt presisjon, men det gir heller ikke hesten mye tid til å speede opp. 

Evt. Gjøre overgang til skritt når du har 4-5 sprang igjen mot hinderet, gjøre en bakdelsvending og så fatte galopp igjen? 

Gymnastikkhoppning er bra, det eneste man må tenke på er at det er ganske tungt (tenk mange situps på rad) så begynn pent og bygg opp kun når hesten er relativt komfortabel. 

Andre øvelser:

- Holdt før/etter hinder - virker ikke der og da, men får hesten til å høre etter over tid og bli mer ridbar. Best å begynne i trav, og med små hinder 

- Lignende, men ri volte før/etter hinder, gjerne midt imellom to hindre på en langside, pass på å få med utvendig skulder 

- Sett et lavt hinder midt på banen, og ri åttetall med hinderet i "sentrum" (så du bytter hånd over hinderet). Ri rundt og rundt i rolig galopp til hesten kjeder seg og slapper av. 

- Sett to hindre på langsiden med ca 6 steg avstand. Begynn å ri 6 steg, så kort ned så du får 7 steg. Så 5 steg. Så varierer du så hesten må følge med. Trikset er å regulere med én gang man lander så man får jevne steg hele veien. 

Det var alle øvelsene jeg kom på i farta. Men det er også veldig viktig å huske på å ha masse sjenkel på. Det virker jo kontraintuitivt (ehh norsk?) å legge på sjenkel når hesten løper, men de er jo gjerne på fremparten, og trenger støtte og energi for å klare å løfte seg. Mer sjenkel og sterk sits er viktig :)

• Liker 2

Tjah, har hoppet den på andre bittløse varianter. Ikke så stor forskjell. Jeg liker godt å kunne stille hesten og der blir hacken litt utydelig. 

Hesten blir bedre når den hopper ofte, og må ris skikkelig fram fordi om den tar tak, ja. Får man nok sjenkel rundt går halvparadene innimellom igjennom. 

Lange strekk mellom hinder er ikke så gøy, forsøk på bremsing på slike gjør fort at den slipper både bitt og rygg og får dårlige sprang. Evt mister galoppen og stuper avgårde fra uridbart (kun retningsstyrbart) trav. Så halvparadene virker bare mot sin hensikt. Tempoet går ned, men rygg og stegkontroll blir dårligere. 

Men sånn er det jo ikke noe vits i å trene, derfor lurte jeg på om noen har flere lure øvelser som hjelper på sånt. 

Noen som har erfaring med å ri "butterfly-øvelsen"? 

image.jpeg

Alle mulige sånne øvelser er nyttige. Ulike volter og rideveier, bare fantasien som setter grenser. 

Men om hun hører pent på halvparader på bakken til vanlig, ville jeg prøvd å gjøre det litt kjedelig for henne, som nevnt over. Da er det jo ikke fysisk at hun ikke klarer, men mentalt at det blir spennende. Bom på bakken på volte/åttetall, repeat mange ganger uten pause, til hun ikke løper mot det lengre. Fokus på å holde jevn rytme - tell rytmen høyt; en, to, en, to. Må sikkert ri over bommen 10-15 ganger eller noe. Så bygge opp til et mini hinder, og repeat igjen. 

Det kan jo også være at hun synes det er tungt og dermed løper for å unngå å bære seg, og at det er derfor hun blir bedre når du hopper ofte. I så fall (og egentlig uansett) er det nok bare mer jevnlig trening som funker. 

• Liker 1

Mikkel responderte godt på en linje på diagonalen med cavalett bom bom cavalett. Kan jo gjøre det med bare cavalettis hvis du er redd for bomtråkk. Jeg ønsker meg myke bommer av samme grunn.

Måtte ta volte tilbake etter hvert hinder/bom og komme på linjen igjen, så to hinder og så volte osv.

Var kun ett steg mellom så han måtte høre kjapt. Etter noen forsøk (første gang stakk han rett og slett og hoppa alt i vill fart)  ble han rund og rolig og kjemperesponsiv. 

• Liker 1

Det er færre som hopper enn som rir dressur i klubben foreløpig, men noen helgekurs med trenere som orker at det er meget forskjellig nivå, samtidig som de har mye å tilføre de som rir på litt høyere nivå også hadde vært fint. Og helst ikke for dyre for ei helg. 

13 minutter siden, LisaFi skrev:

Det er færre som hopper enn som rir dressur i klubben foreløpig, men noen helgekurs med trenere som orker at det er meget forskjellig nivå, samtidig som de har mye å tilføre de som rir på litt høyere nivå også hadde vært fint. Og helst ikke for dyre for ei helg. 

Ja, ser den. @Augustina, ideer?