Jump to content
Camilla

Sprang-prat

Recommended Posts

Chantey hopper godt, og trenger ikke anstrenge seg under sprangene før man bikker høyder på 130, først da trenger hun å konsentrere seg mer for å klare oppgaven.

Men har har en tendens til å henge med frembeina på lave høyder, trenger også ett par prøvehopp før hun hopper bra (lett for å jumpe, overhoppe etc de første 2-3 sprangene)

Chantey på lave hinder = "NÆÆÆÆ, gidder ikke prøve en gang, for lavt - kjedelig.."

1236972_10153276231030523_189032790_n.jp

Jeg hadde blitt med. Er bare å komme i gang med treningen også går det som det går.

Den er jo ung, og det vil jo uansett være en fin erfaring. Personlig tror jeg du blir å angre

om du ikke gjør det. Disse unghestene forstår fort hva som kreves, og hun vet jo hva hun

blir bedt om. Har hun hoppet 130, vil hun sikkert takle dette. Lykketil! =)

Hva i all verden bekymra jeg meg for? Jeg har jo tross alt SUPER-C  :yahoo:

Første sprangtime, kan sies at var spenstig med mange rare fasonger av hopp, hadde ny sprangtime i for i gårs, og valgte å høre på hva Chantey sa, og satte hinderene på mellom 60 cm og 1m - og ja, jammen kan hestuspestus hoppe!

Her med en 12 årig sprangrytter på ryggen (har ikke hoppa på lenge selv, så han rir henne litt for meg som har sprangrutinene inne)

https://www.facebook.com/photo.php?v=10153940549080523&l=2091602329529710704

Wæh! Jeg syntes ofte det er litt skummelt med de fortøy og martingal-stoppene som henger, det er jo lett å hekte seg fast, og her ser vi jo at det skjer også. Teipe over festet med gaffa?

nå gikk jo denne hesten med en eggbarsko, så er mye lettere å hekte fast enn med en vanlig åpen sko

Gamle forponnien min hekta det ene franbenet i stroppen fra martingalen på sprangtime. Gikk på tryne midt i en kombinasjon på rundt 1.10. Eier red med martingal i str full og den var ikke dratt godt nok opp foran. Skikkelig kjipt da ponnien ble veldig tittete og stoppet ofte i kombinasjoner i ettertid.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Begynne bom/sprangtrening og se om det er noe for Findusen :P

Jeg har et mål for neste år! Jeg skal prøve å hoppe med hesten jeg passer. Det blir nok ikke særlig høyt siden hun er stor og tung, men hun liker visst å hoppe og det gjør jo jeg og, så jeg vil i alle fall prøve en gang eller to :D 

• Liker 2

Mål for neste år er å starte mer, ikke bli skadet, og ri fler 120er. Rakk bare én i år :lol: kanskje smake på 130 og, men får se- planlegger ikke for mye. Håper hvert fall å ha hesten klar til å gå bronse- eller sølvtour på springtour, men får se :) hu kan vel i alle fall gå bronse :)

• Liker 2

Kan vel ta mitt eget mål da, jeg vil bli stabil i 120 med begge hester, kanske ri noe 125 i slutten av året? Vi får vel se. Vår sprangsesong er jo ikke så lang.

• Liker 2

Min er så fryktelig kikkete på hinderfyll og alt som ser litt annerledes ut..! Og i tillegg er han kjappere enn lynet i vendingene sine, så jeg har litt lett for å fyke av ham når han ombestemmer seg. Noen tips til hva/hvordan jeg kan trene på dette?
Vurderer helchaps og klister for å holde meg i salen... :/

Noen muligjet til å trene på "rare ting" fra bakken og belønne ham for å oppsøke dem i stedet?

12 minutter siden, Zacken skrev:

Min er så fryktelig kikkete på hinderfyll og alt som ser litt annerledes ut..! Og i tillegg er han kjappere enn lynet i vendingene sine, så jeg har litt lett for å fyke av ham når han ombestemmer seg. Noen tips til hva/hvordan jeg kan trene på dette?
Vurderer helchaps og klister for å holde meg i salen... :/

Det viktigste er vel bare å trene trene trene på den type hinder?

Gjerne lave hinder, kom på i trav og fokuser veldig på din egen sits, og øve øve øve til hesten ikke synes det er skummelt mer?

8 minutter siden, KatrineH skrev:

Det viktigste er vel bare å trene trene trene på den type hinder?

Gjerne lave hinder, kom på i trav og fokuser veldig på din egen sits, og øve øve øve til hesten ikke synes det er skummelt mer?

Prøver på det.. Men klarer å få meg av selv om vi kommer på i trav også, han! :lol:
Han girer seg lett opp hvis han først har funnet ut at det er noe han ikke vil over. Og når han først hopper, blir han veldig sterk og løpete og kommer ofte helt skjevt på før hinderet (utrolig vanskelig å ri ham rett når han er sånn, uten at han styrer unna).
Vil gjerne prøve å beholde roen og den fine flyten vi har ellers rundt på banen, men det er ikke så enkelt...
Jaja. Får bare fortsette med mengdetrening og håpe det gir seg etterhvert.

Hva slags fyll er det han titter på da? Har dere disse tingene på stallen hjemme? Longere inntil/over, rose, evt gi godbiter om han snuser og tar det med ro?

Høres ut som om det er viktig å jobbe i ro og fred, ikke gire ham opp? Unngå å ta dette arbeidet på en vanlig sprangtrening?

Hadde prøvd å jobbe med ham fra bakken, både leie over, men også løshopping og tømmekjøring (veldig fint for da kan du drive på bakfra uten å være redd for å falle av). Gjenta i det uendelige...

Ellers er det viktig å fokusere på din egen stabilitet i sitsen - ha sjenklene godt fremme ved gjorden (lengre fremme enn i dressur), vekt i stigbøylene, rompa godt under deg, sitt tilbake og vær skikkelig sterk i kjernemuskulaturen. "Brace against it" som jeg ville sagt på engelsk. Min var helt lik og jeg ble etterhvert veldig god til å holde meg på hesten [emoji14]

Merk at dette er ganske annerledes enn hvordan du bør sitte til vanlig, dette er kun forsvarsposisjon for å kunne fortsette å drive hesten framover når du vet at den kommer til å plutselig stoppe, for å unngå å falle av. Til vanlig bør man ha sjenklene lenger bak (under hofta) og sitte mer i loddrett balanse.

• Liker 1

1 time siden, LisaFi skrev:

Hva slags fyll er det han titter på da? Har dere disse tingene på stallen hjemme? Longere inntil/over, rose, evt gi godbiter om han snuser og tar det med ro?

Høres ut som om det er viktig å jobbe i ro og fred, ikke gire ham opp? Unngå å ta dette arbeidet på en vanlig sprangtrening?

Jeg har tatt det veldig piano med hoppingen så langt, så vi har ennå ikke kommet oss ut og startet i sprang. Det han kikker på er typisk alle former for porter/ malte planker. De er dritskumle... Har ikke testet med skumle støtter (type mur o.l.) ennå, nettopp pga. dette. Vi har hovedsaklig holdt oss til det enkle på sprangtreningene på hjemmebane, men innimellom dukker det jo opp noe nytt.

Jeg forsøker alt jeg kan å ikke gire ham opp. Rir volter, gjør noe annet, versader osv. for å få oppmerksomheten hans bort fra det skumle. Men det faktum at jeg i magen har en liten klump og kan bli litt nervøs, er ikke alltid like enkelt å skjule...

1 time siden, Hanna skrev:

Hadde prøvd å jobbe med ham fra bakken, både leie over, men også løshopping og tømmekjøring (veldig fint for da kan du drive på bakfra uten å være redd for å falle av). Gjenta i det uendelige...

Ellers er det viktig å fokusere på din egen stabilitet i sitsen - ha sjenklene godt fremme ved gjorden (lengre fremme enn i dressur), vekt i stigbøylene, rompa godt under deg, sitt tilbake og vær skikkelig sterk i kjernemuskulaturen. "Brace against it" som jeg ville sagt på engelsk. Min var helt lik og jeg ble etterhvert veldig god til å holde meg på hesten emoji14.png

Merk at dette er ganske annerledes enn hvordan du bør sitte til vanlig, dette er kun forsvarsposisjon for å kunne fortsette å drive hesten framover når du vet at den kommer til å plutselig stoppe, for å unngå å falle av. Til vanlig bør man ha sjenklene lenger bak (under hofta) og sitte mer i loddrett balanse.

Kan forsøke, men han har en tendens til å eksplodere/ prøve å løpe vekk fra det skumle når han blir redd og nervøs, ser ikke for meg at det er så kult å henge etter ham da, i tømmekjørings-tømmer. Men jeg kan kanskje forsøke å legge en slik port på bakken og leie ham rundt og kanskje over hvis han tør, i longetau.
Løshopping av skumle hinder kunne absolutt vært en løsning. Er ikke så ofte vi har det hos oss - alt må søkes om tillatelse til, så vi står ikke så fritt, dessverre.

8 minutter siden, Zacken skrev:

Kan forsøke, men han har en tendens til å eksplodere/ prøve å løpe vekk fra det skumle når han blir redd og nervøs, ser ikke for meg at det er så kult å henge etter ham da, i tømmekjørings-tømmer. Men jeg kan kanskje forsøke å legge en slik port på bakken og leie ham rundt og kanskje over hvis han tør, i longetau.
Løshopping av skumle hinder kunne absolutt vært en løsning. Er ikke så ofte vi har det hos oss - alt må søkes om tillatelse til, så vi står ikke så fritt, dessverre.

Ja, skjønner. I så fall hadde jeg prøvd å leie/longere over ting på bakken som du sier. Helt enkelt til å begynne med - én planke liggende flatt på bakken kan være mer enn nok til å begynne med... Gi ham tid men vær bestemt, bare fortsett å spørre ham om å gå fram uten at det blir stress. Vær klar til å holde imot i tilfelle han friker ut.... Og masse ros og kos hvis det går bra...

Håper det blir bedre etterhvert :)

• Liker 1

6 minutter siden, Hanna skrev:

Ja, skjønner. I så fall hadde jeg prøvd å leie/longere over ting på bakken som du sier. Helt enkelt til å begynne med - én planke liggende flatt på bakken kan være mer enn nok til å begynne med... Gi ham tid men vær bestemt, bare fortsett å spørre ham om å gå fram uten at det blir stress. Vær klar til å holde imot i tilfelle han friker ut.... Og masse ros og kos hvis det går bra...

Håper det blir bedre etterhvert :)

Tusen takk, skal prøve på noe slikt :)

• Liker 1

Begynte å hoppe litt med hesten i fjor, men fikk et langt avbrekk da han slet litt med kroppen og jeg ødela kneet mitt i januar i år. Vi har så smått begynt med bommer og små hindre nå (hvilket var nivået vi var på i fjor også :lol:), men sliter skikkelig med fremdriften på hesten min.

Når vi jobbet med travbommer i går, så fikk han en god del fart og styrte fremdriften sin selv, men ellers må jeg jobbe og slite for å få dyret fremover, ellers er det bare rooooolig trav og rooolig galopp, noe som fungerer dårlig når han faktisk må lette litt på beina når vi setter bommene høyere enn bakkenivå. :P

Tror kanskje han sliter litt når det kommer til koordinasjonen? Snubler i første runde litt over bommene, men når vi først har travet over én gang, så får han opp farten etterhvert og det virker som om han synes det er moro. Når han faktisk må hoppe så gjør han alt mulig rart, river uten å bry seg. Er ikke store høydene det er snakk om, max 60 cm om han har en god dag på trening.

Vi har også testet løshopping, samme greia der også.
Noen tips? Han ER en vanvittig bedagelig hest som tidvis kan være ganske tung å ri, har lenge lett etter den indre motivasjonen hans som kan få ham til å "fyre" litt opp. 

Det er alltid en utfordring med litt late hester i sprang. Mitt beste tips er å generelt være helt sykt streng og konsekvent på fremaddrivende hjelpere. For eksempel, hvis du rir med sporer, kan du ha en regel om at han får én sjanse med sjenkel, hvis han ikke hører i løpet av to sekunder får han én sjanse med spore-pirk, og hører han ikke da heller får han rapp med pisk. Alltid begynn med et mykt signal og bli streng kun hvis han ikke svarer - som å skru opp en volumknapp for noen som ikke hører. Det samme hver eneste gang, fra du setter deg opp til du går av. Krever mye fokus men det funker stort sett. Så lenge det er konsekvent blir det også rettferdig og ikke bare dæljing med pisken... Litt sånn, kort og kontant og så klapp/ros når han hører.

Ellers funker det noen ganger å ri skikkelig galopp rundt sporet før man hopper, i lett sete, så fort galopp du kan, da får de ofte opp tempo litt! Tempovekslinger også.

Jeg tror ikke det går an å løse det kun med hindre, det er grunntreningen som må på plass :)

• Liker 1

36 minutter siden, Hanna skrev:

Det er alltid en utfordring med litt late hester i sprang. Mitt beste tips er å generelt være helt sykt streng og konsekvent på fremaddrivende hjelpere. For eksempel, hvis du rir med sporer, kan du ha en regel om at han får én sjanse med sjenkel, hvis han ikke hører i løpet av to sekunder får han én sjanse med spore-pirk, og hører han ikke da heller får han rapp med pisk. Alltid begynn med et mykt signal og bli streng kun hvis han ikke svarer - som å skru opp en volumknapp for noen som ikke hører. Det samme hver eneste gang, fra du setter deg opp til du går av. Krever mye fokus men det funker stort sett. Så lenge det er konsekvent blir det også rettferdig og ikke bare dæljing med pisken... Litt sånn, kort og kontant og så klapp/ros når han hører.

Ellers funker det noen ganger å ri skikkelig galopp rundt sporet før man hopper, i lett sete, så fort galopp du kan, da får de ofte opp tempo litt! Tempovekslinger også.

Jeg tror ikke det går an å løse det kun med hindre, det er grunntreningen som må på plass :)

Han er supersensitiv ellers og vi har hatt hovedvekten på dressur i nesten 3 år før vi begynte å hoppe, men så fort han må konsentrere seg om bommer, så forsvinner fremdriften. Fremdriften er ikke alltid tilstedeværende når vi trener noe annet heller, men jeg trenger ikke "mase" ham fremover. Føler jeg ofte er dobbelt så sliten enn det hesten er etter en sprangøkt. :lol:

Dropper sporene når jeg hopper (har alltid med pisken da han vingler litt rett før hinderet), men kan jo sette de på neste gang og fokusere masse på tempovekslinger osv neste økt. Skal også konsentrere meg om å være mer konsekvent med ham, kan hende jeg glemmer det litt innimellom. :)

Han er supersensitiv ellers og vi har hatt hovedvekten på dressur i nesten 3 år før vi begynte å hoppe, men så fort han må konsentrere seg om bommer, så forsvinner fremdriften. Fremdriften er ikke alltid tilstedeværende når vi trener noe annet heller, men jeg trenger ikke "mase" ham fremover. Føler jeg ofte er dobbelt så sliten enn det hesten er etter en sprangøkt. [emoji38]

Dropper sporene når jeg hopper (har alltid med pisken da han vingler litt rett før hinderet), men kan jo sette de på neste gang og fokusere masse på tempovekslinger osv neste økt. Skal også konsentrere meg om å være mer konsekvent med ham, kan hende jeg glemmer det litt innimellom. [emoji4]

Sånn å forstå ja :) ja, tenk som om du rir dressur, og så bare legg inn et par bommer her og der til å begynne med. En bom på volte i galopp f.eks. Og så sakte bygge opp.

En annen ting er å først finne et godt grunntempo (som i dressur), og så sitte og vente til du er ca 3-4 steg fra hinderet (ikke før) og så ri skikkelig fram akkurat da. Ellers mister de fort framdriften innen de rekker fram til hinderet [emoji23]

• Liker 1

Har begynt å hoppe en dressurhest en gang i uken, med god progresjon etter bare tre uker! Det er en hest jeg har ridd litt innimellom, og hoppte henne for sist 2-3 år siden, noe som var forferdelig klønete, hu har rett og slett ikke forstått dette med sprang og bare kavet seg over eller gjennom, aldri hoppet over..

Litt som dette, null stil, og skikkelig klumsete

79869ad1217b76ab1b16a612974e194e.jpg

Men! Nå har hun virkelig begynt å forstå dette! I forrige uke når vi hadde sprangtrening fikk jeg en skikkelig god ridefølelse når vi red en kombinasjon, hesten løfter seg, og bruker seg godt, og ikke minst synes dette er skikkelig kjekt virker det som![emoji1]

Det skal bli veldig kjekt å fortsette, og se hvor treningen bringer oss, men det er lys i tunnelen, noe som var helt mørkt før, veldig kjekt når vi får det til, og hun er så flink![emoji4] skal sies at dette er en 9(?) år gammel hest som knapt har sett bommer hele sitt liv, blitt løshoppet noen få gang, og hoppet under rytter enda ferre ganger, så det er skikkelig bra resultater etter så kort tid, over all forventning![emoji847]

a4592ef60db2d22a91e9d65667cfa0cd.jpg

0890e54294a00e216d68d4932df453ea.jpg

• Liker 7