Jump to content

Når kan hoppa trenes igjen?:)

Recommended Posts

Det spørs vel litt hva du tenker da :) Om hesten skal få være mor på heltid eller om du vil starte treningen så fort som mulig. Selv har jeg latt hest være hest og latt de fått fri til føllet er avvent, noe jeg synes er mest rettferdig mot hesten.

Selv har jeg ikke erfaring med hvor tidlig man kan starte om man vil begynne å ri hesten så fort som mulig, så det får noen andre svare på :)

På en annen side tar det vel ganske langt tid før bekkenet er "på plass" igjen, men vet ikke hvordan det vil påvirke ridningen og til hvilket tidspunkt.

• Liker 1

Tenker mest på tømmekjøring og turgåing...ikke noe avansert. Lillebror kan jo være med på turer å sånn. Men ser at hun har forfalt litt, så har liksom lyst å begynne litt opptrening etterhvert.

Han er jo bare to uker nå, så det er jo ikke aktuelt ennå...skal på utstilling i juli..tenkte muligens etter det :)

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk 2

Jeg har gjort det litt annerledes jeg da, for slapp hesten i en flokk på rundt 20-25 hester på fjellet med god plass og mye terreng å ferdes i, så hesten forfalt ikke så mye alikevel da :)

Men ser helt klart verdien med å passe på forfallet når man ikke har mulighet/ ikke ønsker det.

Jeg begynte å gå småturer med hoppe og føll da føllet var 4 måneder, men kunne sikkert ha begynt før. Hoppa hadde stått i et par år før hun fikk føll, og var ikke akkurat i god form da, så hun hadde nok bare godt av å få røre litt på skrotten. :) Kjekt med leietrening for føllet også. Min syntes det var veldig gøy å få være med på tur og se verden utenfor stallen. Hvor tidlig man setter i gang må man nesten bare vurdere selv ut ifra når man tror hoppa er klar for det. Det tar jo på å få et føll også, som henger i rumpa på en 24/7 ;)

Jeg var jo ikke klar over at hoppa mi var drektig sist, så hun har nok aldri vært i så god form gjennom et svangerskap som sist. I konkurranseform 1,5 mnd før følling og kjempefornøyd med det... Fikk vel fri et par måneder etter følling, men så var hun 18 år og jeg er svært lite gira på at hun skal få "dette sammen" nå siden det mest sannsynlig blir vanskeligere å få henne i gang igjen siden hun drar på åra. Begynte derfor å sette igjen føllet i boksen eller ha det med løst på ridebanen en 30 minutters tid etter et par måneder. Gjorde dette to-tre ganger i uka og økte på antall ganger og minutter etterhvert. Når føllet var fire måneder kunne hoppa trenes som normalt. Ikke noe problem. Vær nøye på å for skikkelig så ikke hoppa blir tynn... :)

• 7 years later...

Jeg startet å ri hoppa mi ca 4 uker etter fødsel. Hun var holdt jenvt i gang fram til ca 9. drektighetsmnd. 
Det er viktig å se an hoppas både fysiske og psykiske form.
I dette tilfellet var hoppa veldig opptatt av føllet sitt, så de fikk være helt i fred i de 4 ukene. Tidligere har jeg begynt å ri ca 2 uker etter fødsel.

Etter 4 uker var føllet så selvstendig i flokken, at det ikke brydde seg om at mor var ute på tur, og mor synes også det var helt OK å dra fra føllet sitt.

Det var selvfølgelig snakk om korte treningsøkter, ca 30 min.