Jump to content

Recommended Posts

11 timer siden, TonjeS skrev:

Det var faktisk ikke så dyrt som jeg fryktet, jeg husker ikke nøyaktig sum, men betalte rundt 6-7000 mener jeg. Det var inkl kjøring og konsultasjon. Jeg så jo for meg 15.000 +. 

Aner ikke om det dekkes av forsikring, ingenting blir dekket når man har løpshest, så jeg sjekket ikke en gang. Kanskje på ridehest?

Så flott! Jeg så lett for meg minst det dobbelte av hva du trodde, faktisk. 7000 burde jo gå an for de fleste som er aktuelle kandidater. 

Luftveier dekkes vel egentlig sjelden på noen som helst når jeg tenker meg om, og det er vel det som har bidratt til at jeg har trodd det har vært så grusomt dyrt 😬

• 5 months later...
  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kom på denne tråden, og tenkte å oppdatere med min erfaring etter denne behandlingen! Sommeren 2018 slet hesten min veldig med lufteveiene, sto og hev etter pusten selv ved vanlige joggeturer, og mått

Nai, nai, nai! Nattur'n er så snill og grei og ordner opp, atte. Så istedet for vaksine mot meslinger kan du feks gi ungen selleri!  Følg med litt'a! 

Ja kan være lurt å få sjekket opp min ble ekstra lat og sliten da han var allergisk mot høyet (ikke så rart, stakkars) men det tok litt tid før han sto og skvisa lufta ut av lungene (dobbelpusting) o

Posted Images

Jeg kan VARMT anbefale IRAP. Fikk dette av veterinær Niels Tellerup i Danmark (hentet preparatene i Vestby), men tror i prinsippet alle veterinærer kan dyrke blodet som kreves? 

Min gamle New Forest ponni (27 år) har vært plaget av alvorlig astma, og gått mye på kortison/clenbuterol de siste årene. Det har dessverre ikke gitt veldig god effekt og han har vært under kontinuerlig vurdering for avlivning. 

Allerede første uke kunne vi nesten ikke tro hvor sulten og energisk han var. Som dere ser på bilde 1 (som er tatt like før vi begynte på IRAP) er han undervektig og spiste dårlig. Bilde nr 2 er tatt for et par uker siden og han er sulten HELE tiden. Så endelig har han lagt på seg og vekten fortsetter å øke! Han har vært tynn i flere år og vært kresen og hatt periodevis dårlig matlyst. Jeg kan ikke skjønne annet enn at IRAP har hjulpet på dette. 

Han har ikke trengt medisiner denne høsten og har minimalt med astma-symptomer tiltross for oppstart på grovfôr. Pleier alltid å være en trigger. Dessuten er han veldig glad og kvikk. Mikke virker rett og slett mange år yngre! De på stallen er også overrasket over hvor bra han har blitt. 

Det skal nevnes at Mikke ikke er i trening. Han har alvorlig astma. Hvordan IRAP fungerer på mindre plagete hester i trening vet jeg ikke. Hvordan Mikke blir fremover vet jeg ikke (de sier jo dette bør gjøres årlig). Men pr nå jeg er så glad vi tok sjansen, og de 6000/7000 kr var verdt hver krone. Kortison og clenbuterol er både dyrt, mye jobb og farlig, IRAP er uten bivirkninger. 

De sier at IRAP gir best effekt hvis det brukes tidlig i behandlingsforløpet, så for min del angrer jeg bare på at vi ikke visste om dette for mange år siden. 

Lykke til ❤️ 

127181082_378607623472684_8898148105990106504_n.jpg

127266976_675565313146886_5278914919507207182_n.jpg.8beca06b7ebce87f7ca60cb03a843037.jpg

Edited by Marzilla
  • Liker 1