Jump to content
Sign in to follow this  
stinej

Astma

Recommended Posts

54 minutter siden, TonjeS skrev:

Hmm, løpshesten min har visst IAD. Inneklimaet hos oss er bra, men ser jo på ulike forbedringer uansett. Jeg gir høy i haybar, er det bedre å gi fra gulvet når det er en astmahest? Tenker eventuelt på en løsning hvor han kan spise fra gulvet på utsiden av boksen, der blir det jo kostet hver dag, og høyet blir ikke blanda inn i flisa.

Det vil jo få nesa litt unna høyet men samtidig nærmere flisa. Litt fuktig flis og ensilage samt som du sier, spise fra gulvet på utsiden. Mye utetid, ikke koste mens hesten står inne og blablabla :) (litt utenfor det du spurte om). 

• Liker 1

55 minutter siden, Issa skrev:

Det vil jo få nesa litt unna høyet men samtidig nærmere flisa. Litt fuktig flis og ensilage samt som du sier, spise fra gulvet på utsiden. Mye utetid, ikke koste mens hesten står inne og blablabla :) (litt utenfor det du spurte om). 

Ja, da gjør jeg det! Fuktig flis har vi, bruker stallpellets og bløter godt for å unngå støv. Ensilasje har vi ikke, har dårlig erfaring med det med kun to hester på stallen - blir dårlig før jeg rekker å fôre det opp. Bløter høyet nå da, og drømmer om høysteamer, men de er jo så dyre. Lite støv og godt høy vi har nå, men tenkte å sende inn hygieneanalyse også, det har vi ikke. De er mye ute, og koster alltid når de er ute. Samme med oppristing av høy. Vasker de i stedet for å børste når de er leirete etc. Vi har nå høyet lagret inne, tenkte å flytte det ut under presenning i tillegg. 

I sommer støvet det voldsomt ute i luftegården når det var så tørt, da var han også ekstra dårlig i halsen, må jo ha en sammenheng det også?

Skulle aller helst hatt ham på utegang eller uteboks, men det er ikke gjennomførbart akkurat nå.

Skal prøve en spennende behandling da, den danske veterinæren Tellerup var hos oss i går og undersøkte hesten og satte oss i gang med biologisk behandling. Han skal nå få få en type IRAP intramuskulært hver tredje dag i seks uker. Har vært gode resultater på dette tidligere, er en løpshest som slet i hele fjor som nå har kommet tilbake og står med tre strake seire blant annet. Vi krysser fingrene, og håper det fungerer her også, men vi må jo se på alt rundt samtidig. Står om behandlingen her hvis andre er interesserte: http://horse-vet.123hjemmeside.no/401898059

Spennende å høre om det funker @TonjeS. Jeg var i kontakt med han og var interessert i det samme for noen år siden til min, men forhørte meg også med en kjent veterinær, og hun advarte meg mot Tellerup og mente han var useriøs så jeg slo det fra meg. 🤔 Men så akkurat dette her innlegget fra en annen veterinær og kom på det igjen: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2341245265888679&id=396843786995513

Min har RAO, men funker bra med pusten nå vinterstid, heldigvis. Det er somrene som er verst for han, sikkert dels pga støv og jeg mistenker at han reagerer på pollen. Men han feiler jo også litt annet, så jeg tar bare hensyn til det i treningsintensiteten og har ikke så store ambisjoner annet enn å holde han i gang.. Prøvde inhalasjonsmedisin en periode, men siden han ikke kan få kortisonmedisiner pga PPID hadde det null effekt. :(

• Liker 1

Ja, jeg har også hørt at han var noe useriøs, men siden flere norske veterinærer nå har begynt å se på denne behandlingen, så valgte jeg å hoppe i det. Ringte litt rundt til noen veterinærer og andre hestefolk før vi kontaktet ham. Og han er jo den med mest erfaring med denne behandlingen. Skal visst være forsket på det med positivt utfall i Belgia også, uten at jeg har funnet noen rapport.

Min har hatt tre perioder hvor han ikke har fungert, i fjor fra rundt februar til mars, så gjennom hele sommeren, og så plutselig i begynnelsen av desember igjen. Så ut som en vinner i siste sving i et løp, stakk fra de andre og stoppet så totalt. Så ingen symptomer før løpet, men rant snørr av nesa etter løpet, og i ettertid har han blåst unormalt mye. 

Jeg håper jo å få min til å fungere videre som løpshest, han er ikke den mest velegnede hobbyhesten og trives best når han får blåst av seg litt av og til. Vi har brukt inhalatormaske på ham siden i sommer, men kun med mentolpreparater som det ikke er karens på. Kortison kan jeg jo ikke bruke på en som skal starte. (Ikke at det blir så mye starting når han sliter med luftveiene, rakk sju starter ifjor) Med andre ord blir det kun symptombehandling for å få  løsnet på slimet. 

Jeg krysser det som krysses kan for at dette fungerer hvert fall. 

Uff, veldig kjedelig at du ikke kan gi kortison da! Jeg skal rapportere her om seks uker om jeg ser endring, selv om det også er noe kort tid å vurdere det på. Han var jo fin i noen sammenhengende måneder i fjor også. 

• Liker 1

Lykke til! T har også IAD. Jeg har utebokser, ganske grov flis som ikke støver, vanner høyet (i vinter bruker jeg ensilasje, veldig deilig!), spiser høy fra bakken. Jeg har hatt en runde med maske for et år siden, og synes det funka fint! Ny rekord i 2018 på gammer’n og tegn til gammel form 😊👍 Har ellers blitt anbefalt Tellerup for IRAP-behandling (var i kontakt, men skulle se ann effekt på maske først, ettersom jeg hadde begynt) og å bruke en vaksine som heter Zylexis. 

3 timer siden, CecilieA skrev:

Lykke til! T har også IAD. Jeg har utebokser, ganske grov flis som ikke støver, vanner høyet (i vinter bruker jeg ensilasje, veldig deilig!), spiser høy fra bakken. Jeg har hatt en runde med maske for et år siden, og synes det funka fint! Ny rekord i 2018 på gammer’n og tegn til gammel form 😊👍 Har ellers blitt anbefalt Tellerup for IRAP-behandling (var i kontakt, men skulle se ann effekt på maske først, ettersom jeg hadde begynt) og å bruke en vaksine som heter Zylexis. 

Åh, det visste jeg ikke! Hva brukte du av preparater med maska da? Ja, T var jo bra i fjor! :)

10 timer siden, TonjeS skrev:

Åh, det visste jeg ikke! Hva brukte du av preparater med maska da? Ja, T var jo bra i fjor! :)

Intal mener jeg det het 😊

• Liker 1

På 15.1.2019 at 12.01, TonjeS skrev:

Ja, da gjør jeg det! Fuktig flis har vi, bruker stallpellets og bløter godt for å unngå støv. Ensilasje har vi ikke, har dårlig erfaring med det med kun to hester på stallen - blir dårlig før jeg rekker å fôre det opp. Bløter høyet nå da, og drømmer om høysteamer, men de er jo så dyre. Lite støv og godt høy vi har nå, men tenkte å sende inn hygieneanalyse også, det har vi ikke. De er mye ute, og koster alltid når de er ute. Samme med oppristing av høy. Vasker de i stedet for å børste når de er leirete etc. Vi har nå høyet lagret inne, tenkte å flytte det ut under presenning i tillegg. 

I sommer støvet det voldsomt ute i luftegården når det var så tørt, da var han også ekstra dårlig i halsen, må jo ha en sammenheng det også?

Skulle aller helst hatt ham på utegang eller uteboks, men det er ikke gjennomførbart akkurat nå.

Skal prøve en spennende behandling da, den danske veterinæren Tellerup var hos oss i går og undersøkte hesten og satte oss i gang med biologisk behandling. Han skal nå få få en type IRAP intramuskulært hver tredje dag i seks uker. Har vært gode resultater på dette tidligere, er en løpshest som slet i hele fjor som nå har kommet tilbake og står med tre strake seire blant annet. Vi krysser fingrene, og håper det fungerer her også, men vi må jo se på alt rundt samtidig. Står om behandlingen her hvis andre er interesserte: http://horse-vet.123hjemmeside.no/401898059

Har du sett noe effekt av dette @TonjeS

Nå som sesongen for pollen, støv og varme er over oss blir min ganske begrenset i trening igjen. :(

23 hours ago, stinej said:

Har du sett noe effekt av dette @TonjeS

Nå som sesongen for pollen, støv og varme er over oss blir min ganske begrenset i trening igjen. :(

Ja, nå er absolutt verste perioden. 

Jeg har dessverre ikke fått sett 100% effekten ennå, har vært veldig mye kroppslig plunder på hesten så langt i år og dermed alt for mye fri. Har begynt å komme i gang igjen nå (og håper vi bare kan trene på nå framover...), og kjørte 12 km fartslek (dvs jogg og tempo med noen små spurter) i varmen i går. Nå støver det en del, pluss pollen etc, og han blåste litt da vi kom inn. Men innen vi var ferdigdusja pustet han som normalt, ikke som i fjor sommer da han måtte skrittes i 45 min etter en lett joggetur. Er foreløpig positiv, men ser det ordentlig først når han er i gang med intervaller i sanda/løp igjen. 

En travtrener her er så fornøyd med effekten det har hatt på hans to hester, at han faktisk har kjøpt en ny kapasitetshest som sliter med luftveiene for å gi den samme behandling (vet ikke om den har påvist astma).  

Edited by TonjeS

Drar opp denne igjen jeg :)

Den gamle mannen min nok astma og skal gå på medisiner i 14 dager for å se om det kan bedre. Jeg ble også anbefalt å gi han noe tilskudd, men det er jo en jungel der ute 🙄 Er det noen som har prøvd noen luftveistilskudd som faktisk fungerer? Har prøvd en god del allerede uten hell.

Pille ble bare verre når han kom på beitet. 😢 Tatt ut blodprøver og bestilt full screening på «alt» av allergener, men er jo redd for pollen da. Han responderer ikke på prednisolon, men prøver nå cetrizin. Håper han er en av de få som faktisk funker på det. ❤️ Foreløpig virker han bedre! 

Tror @Hrimbakur vet om et tilskudd som ikke var så dumt? 

Spennende med cetirizin @Stelpa, fikk høre at det ikke var noe vits med vanlige allergimedisiner på hest da jeg spurte vet for noen år siden. Tror jo min også reagerer på pollen. Hvor stor dose bruker man på hest? Vanlige "menneske"piller bare fler? 

1 time siden, stinej skrev:

Spennende med cetirizin @Stelpa, fikk høre at det ikke var noe vits med vanlige allergimedisiner på hest da jeg spurte vet for noen år siden. Tror jo min også reagerer på pollen. Hvor stor dose bruker man på hest? Vanlige "menneske"piller bare fler? 

Effekten er ganske uforutsigbar, men det finnes de som responderer bra. :) Jeg har forsøkt med en startdose på 15 tabl 2 ganger daglig. Dersom effekt skal jeg gradvis forsøke å trappe ned til lavest mulig effektive dose (lite bivirkninger da så ikke farlig med høy dose heller). Ikke prøvd å ri han enda, men han puster mye bedre nå. Om det er pga medisinene eller at vi har hatt mye regn i det siste kan jeg jo ikke være sikker på enda da. :) At det ikke er noen vits å forsøke er jeg jo uenig i, konferert med flere kolleger som har pasienter som faktisk har fungert med cetrizin. :) Men inntrykket mitt er at det er flere som ikke responderer enn som gjør det da. Vanlige menneskepiller, ja. 

• Liker 1

At cetrizin ikke brukes mer er egentlig rart? Ser at flere har hatt veldig god effekt av det på sommereksem også. Koster jo ikke allverden heller, og særlig på eksem bør det jo ikke gå lange tia før man ser om det funker eller ikke :)

Takk for info @Stelpa, skal høre med vet her neste gang jeg har besøk om det kan testes.. Man får tatt blodprøver for pollenallergi? Tenker det er sannsynlig at allergi er en faktor hos min ettersom pusten blir mye verre i vår/sommer halvåret og bedre på høst og vinter. Varme og støv bidrar sikkert også.. 

3 timer siden, mallilen skrev:

At cetrizin ikke brukes mer er egentlig rart? Ser at flere har hatt veldig god effekt av det på sommereksem også. Koster jo ikke allverden heller, og særlig på eksem bør det jo ikke gå lange tia før man ser om det funker eller ikke :)

Ikke veldig rart synes jeg. Mye ymse resultater med cetrizin. Ganske mange piller hver dag, to ganger daglig. Hadde min respondert på kortison eller prednisolon hadde jeg valgt det any day. Mye enklere og billigere, og «sikrere» effekt. Har inntrykk av at man skyter litt mer i blinde med cetrizin når det kommer til dose. 

Og om du har hørt flere som har god effekt av det tror jeg du har vært litt «heldig» faktisk. :) De fleste veterinærer jeg har snakket med er avventende da hester reagerer så ulikt og veldig mange har ingen/liten effekt. Jeg hadde ikke store trua på cetrizin til Pille, men tenker jo å prøve alt før jeg evt kaster inn håndkleet.  Fortsatt skeptisk på om det faktisk funker og om det blir noen varig løsning, men krysser fingrene! 

1 time siden, stinej skrev:

Takk for info @Stelpa, skal høre med vet her neste gang jeg har besøk om det kan testes.. Man får tatt blodprøver for pollenallergi? Tenker det er sannsynlig at allergi er en faktor hos min ettersom pusten blir mye verre i vår/sommer halvåret og bedre på høst og vinter. Varme og støv bidrar sikkert også.. 

Går an å screene for allergier, ja. Jeg snakka med de fra laboklin og de anbefalte å velge den som heter skin fordi den er mye mer omfattende. Er en som heter respiratory også, men den screenet kun for de vanligste allergener med tanke på luftveiene og kan jo være et mye mer sammensatt problem. 

Nederste her (Allergy Profile Skin): 

7887CF93-614C-43F3-B9D7-1F7B8D6F9523.thumb.jpeg.4ea621917ec633989c7343daddff6a39.jpeg

Den koster jo litt pæng bare i analysering den der, men. 😬

• OMG 1

Hadde astmahest for mange år siden. Prøvde alt man kunne finne av medisiner. Hadde bestemt oss for å gi opp da vi var på besøk hos noen som hadde hatt samme problemet og blitt tipsa om en urteblanding fea Wendalls Herbs som heter Respiration/Special Respiration. Funka på noen få dager og han kunne brukes som normalt så lenge han fikk det hver dag. 

Solgte han seinere, med en bøtte. Husker de ringte en gang og sprute hva de skulle gjøre siden han pusta så tungt. Da viste det seg at de var tomme for utrene. Kjøpte nytt og hesten fungerte igjen. 

Prøvde det på en annen hest sørpå også med samme effekt.

Heimer har hatt en blanding som heter det samme også, men aldri prøvd den selv.

Bruker allergipiller på en som klør litt her -han blir i hvertfall ikke værre av å få de 😅Ikke noe voldsomt problem i utgangspunktet så vurderer å prøve uten en stund igjen for å se.

Hvordan blir det ifht doping på disse hestene,  blir de noen gang konkurransehester  mer? 

Doping på urtene?

På 30.6.2019 at 10.46, LisaFi skrev:

Hvordan blir det ifht doping på disse hestene,  blir de noen gang konkurransehester  mer? 

Doping på urtene?

På medisinene min skal få er det 14 dagers karenstid om jeg ikke husker feil. Forhåpentligvis vil han klare seg fint med en runde eller to med medisiner pluss tiltak for å forhindre tilbakefall. Vanne høy og flis pluss mye utetid osv. Håpet mitt er jo å finne et tilskudd som kan hjelpe han uten karenstid. Har i perioder tidligere brukt Ventilator fra Blue Hors for hosting (som sikkert har vært begynnelsen på astma men har blitt tolket som forkjølelse) med god effekt, men skulle gjerne hatt noe som funket enda bedre :) 

17 minutter siden, Filizity skrev:

På medisinene min skal få er det 14 dagers karenstid om jeg ikke husker feil. Forhåpentligvis vil han klare seg fint med en runde eller to med medisiner pluss tiltak for å forhindre tilbakefall. Vanne høy og flis pluss mye utetid osv. Håpet mitt er jo å finne et tilskudd som kan hjelpe han uten karenstid. Har i perioder tidligere brukt Ventilator fra Blue Hors for hosting (som sikkert har vært begynnelsen på astma men har blitt tolket som forkjølelse) med god effekt, men skulle gjerne hatt noe som funket enda bedre :) 

Takk for svar! 

Er astma veldig annerledes på hester enn på folk? Er vel ikke vanlig å «bli bra» av astma etter er par runder med medisiner for folk?

5 minutter siden, LisaFi skrev:

Takk for svar! 

Er astma veldig annerledes på hester enn på folk? Er vel ikke vanlig å «bli bra» av astma etter er par runder med medisiner for folk?

Nå skal du ikke ta det jeg skriver for god fisk, for dette er helt nytt for meg. Aldri hatt astmahest før. Min dyrlege sa iallfall at veldig mange hester ble veldig mye bedre av en runde medisiner og nye forhåndsregler for å begrense støv osv. Mange hester klarte seg fint med en runde medisiner innimellom og var ikke avhengig av å få det hele tiden. Om det stemmer på min hest vil jo tiden vise....

• Liker 1

7 timer siden, LisaFi skrev:

Takk for svar! 

Ganske annerledes, og sånn sett er kanskje astma egentlig et misvisende navn. 🤔 Astma er egentlig «bare» allergi hos hest så behandling består oftest i kortison for å dempe den allergiske reaksjonen. For flere hester så er feks pollen det de reagerer mest på og da handler det om å behandle de i de periodene med verst pollen. Når allergenene ikke er tilstede i like stor grad vil hesten forhåpentligvis klare seg fint uten medisiner så det går an å behandle astma «periodevis» sånn sett. :)

Min er «dessverre» foreløpig (venter fortsatt på svar på noen prøver) bare litt allergisk mot et insekt. :/ Og responderer ikke på kortison eller prednisolon. Synes han virker litt bedre på cetrizin, men må trene han en stund før jeg kan være sikker. 

På 1.7.2019 at 21.26, Stelpa skrev:

Ganske annerledes, og sånn sett er kanskje astma egentlig et misvisende navn. 🤔 Astma er egentlig «bare» allergi hos hest så behandling består oftest i kortison for å dempe den allergiske reaksjonen. For flere hester så er feks pollen det de reagerer mest på og da handler det om å behandle de i de periodene med verst pollen. Når allergenene ikke er tilstede i like stor grad vil hesten forhåpentligvis klare seg fint uten medisiner så det går an å behandle astma «periodevis» sånn sett. :)

Min er «dessverre» foreløpig (venter fortsatt på svar på noen prøver) bare litt allergisk mot et insekt. :/ Og responderer ikke på kortison eller prednisolon. Synes han virker litt bedre på cetrizin, men må trene han en stund før jeg kan være sikker. 

Ja dyrlegen min sa også at astma egentlig var litt misvisende. Min har i de årene jeg har hatt den vært mest tungpustet i pollenperioden og når det er veldig kaldt på vinteren og han dermed står med vinduet i boksen lukket. Han har vært sjekket i luftveiene tidligere også, men da ute funn som har krevd medisinering eller vært gode/dårlige nok for en diagnose og vi har dermed konkludert med "forkjøla" :) Nå er det veldig mye pollen og veldig støvete og tørt på sørlandet og dermed har han mest sannsynlig fått en større reaksjon nå enn tidligere. Nå er vi på dag tre av medisineringen med prednisolone (mener jeg på) og en solid dose Blue Hors Ventilator og i kveld syntes jeg at han pustet ekstremt mye bedre allerede :D Nå er nok min forholdsvis lett rammet. Det eneste jeg har merket er at han er tungpustet og blir lettere andpusten enn han gjør til vanlig. Pluss at han "hoster seg" i gang i trav. Ellers ingenting.

• Liker 1

Blivira hoster seg også i gang i trav, når varmt. Ellers null symptomer. Men hun er ute da, ikke stall... 

På 1.7.2019 at 14.07, LisaFi skrev:

Takk for svar! 

På unger er vel astma noe man kan «vokse» i fra seg med behandling. Hadde astma som liten men ikke tegn til dette nå sett bort fra st jeg kan hoste om jeg anstrenger kroppen Max med Max puls. Ellers ikke plager i det hele tatt( jeg var aldri flink til å ta medisinene mine som ung heller)

Egentlig så er ikke det at de hoster seg i gang et klassisk tegn på astma, selvom det forekommer relativt ofte. :) Mest av alt er det at de blir tungpustet og forblir tungpustet i lengre tid etter anstrengelse. Pille feks kunne stå og pese i 15-20 minutter etter tur - og pustet 3-4 ganger fortere enn en hest normalt skal gjøre. Han hostet også ofte i begynnelsen av rideøkter.