Jump to content
Reiner

"For tykke ryttere"

Recommended Posts

Nei. Skilnaden her er at då går det an å forbetre kvaliteten på rørsla, og då går det an å leggje til meir vekt etterkvart så lenge kroppen greier å røre seg meir korrekt.

• Liker 3

Men det er den ekstra vekten som pusher kneet over kanten for hva det tåler i den nåværende tilstanden det er i, selv om det muligens kunne tålt mer med riktig trening, eller er det her vi er uenige? 

Det finnes selvsagt mange grunner til vondt i kroppen, men hvorfor skal man ikke anerkjenne at vekt alene også kan være et problem? Det utelukker hverken at balanse, rytterferdighet, hesten, hestens kondisjon og treningsnivå etc spiller inn, det bare tilføyer enda en faktor til denne listen som jeg synes er viktig å tenke over. Hester har ikke låseledd i ryggen, så å anta at en hest slipper ryggen når den blir sliten er vel ikke så uhørt? Det er viktig at den bærer og beveger seg riktig slik du påpeker med mitt kne, noe som er tyngre og viktigere jo tyngre den skal bære. Gjør den ikke det, havner den jo i samme gryta som meg; smerter pga for høy vekt (utfra den forfatning hesten/kneet mitt er i). 

Auka vekt gjev sjølvsagt auka belastning, og grensa for kor mykje belastning eit ledd eller ein kropp toler er jo individuell. Men med rett trening og rett bevegelse vil det gå an å heve denne terskelen. Sjølvsagt er vekt ein faktor på lik linje med mykje anna. Men hestar toler ganske mykje meir enn me trur, og viss me passer på å trene hesten så godt me kan til å røre seg korrekt under arbeid, så har dei færraste av oss grunn til bekymring. Ikkje dimed sagt at hestar kan bere kor tungt som helst over kor lang tid som helst og med kor stor intensitet som helst. Veit du at hesten har problem med enkelte ledd, eller at vekta di er i overkant av komfortsona til hesten, så er det jo opp til deg som ryttar å gradvis trene hesten til å bere seg godt nok til at han greier vekta di på ryggen i tillegg.

Eg aner jo ikkje korleis du går, så eg meiner ikkje å antyde at du skrangler avgarde. :) Men poenget var at viss plagane skuldast inkorrekt bevegelse ein eller annan plass, så går det faktisk an å gjere noko med det og å heve vektgrensa etterkvart. For det er jo hestar me diskuterer her eigentleg, og det er vel ikkje til å kome bort ifrå at mange hestar har mykje å gå på når det gjeld trening.

• Liker 4

Håper dere også kan skrive litt om hva dere ville vært interessert i av tilrettelegging? Færre ridedager, mer trening fra bakken/vogn, slanke rytteren, trene rytteren for å at den skal kunne balansere seg bedre? Er det verre at unge jenter begynner å slanke seg for å kunne ri, enn at hestene tar skade av å bære tunge jenter? 

Da hesten min er sjekket opp og ned av flere vet. flere ganger, så har hun ikke noe vondt at jeg rir henne, sa også han som var å behandlet henne med akupunktur.

Men jeg driver å kjører henne inn nå som en god avveksling, ellers har vi nå fått rundkorall vi driver å trener i. Ellers kan jeg godt bare gå en tur for den sakens skyld.

Når det kommer til at unge jenter må slanke seg, så er det vel ikke akkurat DET det kommer an på, altså vet ikke helt hva gjennomsnittet på høyden ligger på.

Men sier seg selv at jeg som er 165 cm ikke kan veie 40 kg (for å ri min hest nå på ca 400) å være vel fungerende, så da måtte jeg jo bare funnet meg en større hest da, som tålte mer :) 

Jeg mener at der skal man ikke velge en av delene, men unngå begge.

tallene nevnt i starten her er en diskusjon i seg selv. De er uholdbare i seg selv mener jeg, da hestens evne til å bære vekt er ganske vesentlig, jeg har vært borti varmblodstravere som bærer som fjell, og tyngre hester som ikke kan ha mer enn 50 kilo på ryggen. Men jeg mener at som rytter så kan man ikke bli såret, lei seg, truffet når det er diskusjoner rundt vekt. For det er kjempeviktig. Vi kan ikke som tunge ryttere (enten i tung som i tung, eller for tung for den aktuelle hesten) tro at vi kan ha rett til å ri på samme hest daglig. Skal vi som tunge ryttere drive med hest, /ryttere som er for tung for den aktuelle hesten drive med akkurat den hest, må vi kanskje akseptere at vi ikke kan ri hver dag. Jeg er selv tung rytter og rir ALDRI to dager på rad. Hovedtreningen til hesten er kjøring. Og når jeg er ute og rir på tur, er en god del av turen til fots, så hesten får hvilt ryggen og gått uten meg. (verdifull trening for meg også).

Jeg VET at jeg er tung, og i tyngste laget for å ri, det er fakta. Jeg er lei meg for at det ER sånn, men jeg kan ikke bli lei meg for at andre mener at det er tungt for hesten. Hesten må komme først. Og min løsning er at hesten i første omgang er kjørehest, i andre omgang ridehest. Og hun får regelmessige oppfølginger av kroppen sin. Jeg leser så ofte i slike tråder at man må tenke på hva folk føler, og folk blir støtt og lei seg ... jeg hører også at hesten kan VENNE seg til vekten om man bare rir ofte nok .... er vi for tung til det dyret vi velger å ha, da må vi faktisk være ærlige på det. Det kan ikke gjemmes under en stol . Man kan være lei seg på egne vegne, men når det gjelder hesten, så kommer den først. Og da er kunnskap om emnet ganske vesentlig. Hesten må bære ordentlig. Salen må passe ordentlig BÅDE hest og rytter, alternativ trening er nødvendig osv osv osv .

Jeg merker også ekstremt godt forskjell på mine ledd om jeg går 5 kilo opp eller ned .....så det er ikke alltid så mye vekt som skal tl for at det blir et problem. Og hestens HOLD er også ganske vesentlig i det hele ...jeg setter meg ikke opp på min utrente godt polstrede  snuppe og rir når hun kommer hjem fra beite nå ....da er det vogna som gjelder.

• Liker 13

Jeg er glad vi mennesker er sterkere enn hestene. Ei jente på 60 kg sliter ikke med å bære en sekk på 20 kg (30% av vekta) en times tid. Etter litt trening bærer hun vel mye mer over lengre tid.

2 timer siden, Siv skrev:

Jeg er glad vi mennesker er sterkere enn hestene. Ei jente på 60 kg sliter ikke med å bære en sekk på 20 kg (30% av vekta) en times tid. Etter litt trening bærer hun vel mye mer over lengre tid.

Men da spaserer hun med den ryggsekken. Jeg hadde ihvertfall ikke klart å løpe med 20 kg på ryggen!

• Liker 2

Litt forskjell også på å gå med en ordentlig ryggsekk og en mer eller mindre ubalansert rytter i en mer eller mindre tilpasset sal.Trykket på en hest med rytter på blir også helt annerledes.Den med ryggsekken vil få trykket fordelt på skuldre og nedover hele ryggsøylen og ta mesteparten av tyngden i beina,mens hesten får den konsentrert på et lite område på ryggen.
Ikke holdbar sammenlikning.

En annen ting er jo at mange av hestene våre er overvektige- ikke bra det heller for kroppen dems, og + man da på med en overvektig rytter så ja...

På 20.6.2017 at 20.32, Torhild skrev:

Men da spaserer hun med den ryggsekken. Jeg hadde ihvertfall ikke klart å løpe med 20 kg på ryggen!

Selvfølgelig hadde du klart det. Men etter å trent deg sterk så klart.

Men jeg har troa på deg jeg 🤗 

• Liker 2

På 20.6.2017 at 21.35, Kurre skrev:

Litt forskjell også på å gå med en ordentlig ryggsekk og en mer eller mindre ubalansert rytter i en mer eller mindre tilpasset sal.Trykket på en hest med rytter på blir også helt annerledes.Den med ryggsekken vil få trykket fordelt på skuldre og nedover hele ryggsøylen og ta mesteparten av tyngden i beina,mens hesten får den konsentrert på et lite område på ryggen.
Ikke holdbar sammenlikning.

Derfor tror jeg at korrekt sal, rett plassert (på ribbeina, ikke på lengda eller skuldre) er vel så viktig. Samt kvaliteten på rytter.

Og treningsnivået på hesten. Og hva den brukes til.

Hesten er en enorm maskin med ett skrøpelig skrog, så en fyr en gang. Jeg tror han har bra rett.

15 timer siden, Siv skrev:

Selvfølgelig hadde du klart det. Men etter å trent deg sterk så klart.

Men jeg har troa på deg jeg 🤗 

For en begrenset periode. De som stadig driver og løper med tung sekk på ryggen, forsvaret f.eks., har faktisk tidligere pensjonsalder enn andre pga stor slitasje på kroppen. 

Jeg er forøvrig over snitt sterk (for en gammel dame) på eksplosive egenkroppsvektøvelser ala calistenics og sånn, men godt under snitt sprek på å løfte og bære tungt og å holde ut og ren normal slitasje. Korrekt trening can only do so much. Uten at det er et argument i sammenligningen mot hester, for jeg hadde jo vært avlivet for mange år siden om jeg var hest. (for ikke å snakke om hvis jeg var hund... det gemyttet her ass... :ninja: )

• Liker 2

🤗

Ha ha. Det er helt klart ikke lurt å sammenligne folk og fe. 

Jeg er f.eks veldig god på å stå som ett tretall over tid. Men så var det gemyttet da.... 

Spennende studie da, håper de finner noe interessant! Måtte brått regne ut hvor mange prosent av Topper jeg veier, jeg var godt innafor guidelines der ihvertfall heldigvis :P

Jeg er for tykk. :( Men rir forsiktig for tida da, kjører mye for å holde hesten i form. Ellers rir jeg på tur og litt dressur. Har gitt meg selv karantene på hopping inntil jeg har gått ned så-så mye. Beste motivasjonen for å gå ned i vekt ever. :) 

• Liker 2

Gubben har lyst å ri, men jeg sier nei... Han er 110 kg, og jeg sier at ingen over 100 kg får komme oppå mine. Håpet det skulle være en motivasjon til å slanke seg litt, men da har han funnet ut at han vil kjøpe seg tinker heller 😁

6 timer siden, Torhild skrev:

Gubben har lyst å ri, men jeg sier nei... Han er 110 kg, og jeg sier at ingen over 100 kg får komme oppå mine. Håpet det skulle være en motivasjon til å slanke seg litt, men da har han funnet ut at han vil kjøpe seg tinker heller 😁

Tinkerne til en venninne er alt annet enn vektbærende, så spørs om DET er en god plan :P

• Liker 1

På 24. juni 2017 at 11.27, Torhild skrev:

Haha 😂😂 har sjølv et slikt mannfolk i heimen, har gjedd opp..

Enda en studie hvor det diskuteres ryttervekt: http://www.horseandhound.co.uk/news/excess-rider-weight-can-cause-lameness-645906

På bildet har jo rytter for liten sal, men det er jo faktisk et kjent problem. 

Også kommer man vet fram til det samme - at alle kan ri, men man må velge seg hest som tåler rytterens vekt og som passer en sal som rytteren også passer i.

Dette med sal og tilpasning er jo noe de skal undersøke videre. 

Jeg skjønner igrunn ikke hvorfor de fremdeles gjør slike studier. Det sier jo seg selv at tyngre ryttere har fler hensyn å ta enn de lettere? 

Samtidig har alle studier "markører" for hestens komfortnivå. Hvorfor ikke bare gjøre disse markørene kjent, så kan rytter faktisk ha en sjekkliste å forholde seg til? 

Selvinnsikten, eller mangel på sådan, hos enkelte større ryttere er skremmende. Eller, ikke bare hos større ryttere. Normale også. 

Jeg ble f.eks tilbudt å ri en paint førdagen, og sa at det vil jeg ikke gjøre av hensyn til hesten (jeg er altfor stor og tjukk til å ri pdd). Men "nei, ikke tull nå! Han klarer fint å bære deg!"🙄

Jeg klarer fint å bære en 25kg fôrsekk, men det er jaggu ikke lange stubben jeg skal gå før jeg begynner å kjenne det. Går jeg litt til blir balansen ustabil. 

Det er ikke så veldig annerledes for hester, og det er egentlig veldig logisk. 

• Liker 1

Enig med @mallilen i at folk må vel skjønne dette med hensyn mtp vekt uten at 10 studier sier det. Jeg fikk ME for et par år siden, og la på meg 15 kg på kort tid. Er fortsatt syk og klarer ikke å få av meg de kg akkurat nå. Fordelen for min del er at jeg i hovedsak kjører, og heller rir som avveksling. Skulle jeg ridd 6 dager i uka hadde det blitt for mye for Tilla, selv om hun er en type som bærer seg godt. 

Hva tenker dere om vekt og høydekurvene som nryf bruker som veiledning? Gjelder for små hester. Er de gode i forhold til det forskning viser? 

Ligger i tillegg 4 i kr1.

En tanke jeg har selvdiskutert litt også oppi dette med vekt.. 

balanse. Joda, en balansert, tyngre rytter kan være lettere for hesten å bære, enn en lett og ubalansert. 

Men hva skjer i det øyeblikket hesten snubler, sklir eller på annet vis mister sin egenbalanse? Vekt+fart=Kraft, enkelt sagt. 

Det er ikke til å komme fra at å hente seg inn med en tung rytter er langt tyngre enn med en lett rytter, gitt at de begge faktisk også mister balansen oppå der, og skadepotensialet blir langt større. 

Jeg har lyngshester - fra 134 til 140

i manke. Minste per i dag i best form muskelmessig. For i det hele tatt få sitte på hestene (typ prøve ri en hest noen runder på banen) er absolutt maxgrense 70 kg. Mer faste ryttere eller som rir over tid tenker jeg man ikke bikker 50-tallet på vekta. Hestene hadde sikkert klart mer men det kan neppe være bra for de. En større rytter for heller ikke plass i salene som passer hestene 🙈

1 time siden, yeahliza skrev:

Jeg har lyngshester - fra 134 til 140

i manke. Minste per i dag i best form muskelmessig. For i det hele tatt få sitte på hestene (typ prøve ri en hest noen runder på banen) er absolutt maxgrense 70 kg. Mer faste ryttere eller som rir over tid tenker jeg man ikke bikker 50-tallet på vekta. Hestene hadde sikkert klart mer men det kan neppe være bra for de. En større rytter for heller ikke plass i salene som passer hestene 🙈

Er ikke nordlandshester vektbærende? Tenker 50 kg som grense må gjøre det vanskelig å finne faste ryttere? 

Jeg føler meg litt stor som fast rytter på "min" hest, hun er vel ish rundt 140cm og jeg veier 85kg ca nå (Har vært nede på 70 tallene ila fjoråret). Jeg er dermed obs på å gi fri jevnlig og jeg kjenner på ryggen hennes innimellom både før og etter jeg har ridd, hun har pr idag ikke ømmet noe. 
Jeg er derimot en balansert rytter, jeg rir jevnlig for instruktør som gjør meg enda bedre, og jeg har fokus på at hun skal ha god kondis og være muskulert. Utstyret passer også begge to, man merker det også fort om det er noe hun ikke er fornøyd med, så er ikke videre bekymret for at jeg ikke hadde funnet utav det om hun hadde vondt noe sted. :P