Jump to content
Reiner

"For tykke ryttere"

Recommended Posts

Min erfaring med islandshest er ikke at de har høyere smerteterskel enn andre hester. Kanskje litt høyere enn de varmblodige rasene, men ikke noe over normalen.

Glampi er vertfall en som sier veldig greit i fra, om det er noe som er ubehagelig(sal som ikke passer etc.).

• Liker 1

De tåler mye før de sier ifra er absolutt min erfaring.

Ofte altfor mye.

På den annen side er det slett ikke noen større forekomst av ryggplager enn hos andre,Synes ofte det heller er de lettere rasene jeg som plages med mye vond og spent ryggmuskulatur,men nå er det lenge siden jeg var ute og behandlet noe særlig,så er andre her inne med mer oppdatert kunnskap på det enn meg.

• Liker 2

De tåler mye før de sier ifra er absolutt min erfaring.

Ofte altfor mye.

På den annen side er det slett ikke noen større forekomst av ryggplager enn hos andre,Synes ofte det heller er de lettere rasene jeg som plages med mye vond og spent ryggmuskulatur,men nå er det lenge siden jeg var ute og behandlet noe særlig,så er andre her inne med mer oppdatert kunnskap på det enn meg.

Stemmer det. Jeg har en liten tanke om at mange av de edle er litt sånn: æææv det gjør vooondt, kjennekjennekjenne, litt vondt enda ja, speeenne seg. Så baller det på seg da.

Isis, fjording, lyngs: Ææævva da, åja, nå gikk ævva bort, ok whatever.. ting setter seg ikke på samme måte

• Liker 2

Synes i grunnen dansken min er litt sån og jeg.. Ramler ned ei fjellside? Pff, drit i det da, kravler på veggene og spretter som en tulling, trallala.

• Liker 1

Hvis isiser blir skadet av mer enn 60 kg på ryggen, burde de vært en utdødd rase.

Åh? Dør man ut av alt som ikke er optimalt altså?

Jeg synes det er synd at denne undersøkelsen er lagt frem slik den er gjort. Tenåringsjenter har nok forskrudd syn på egen kropp fra før av, dette er det siste de trenger...

• Liker 3

Derfor er det jo veldig bra at noen som Siril Helljesen går ut og sier i fra om dette. Men VG burde ta seg litt i nakkeskinnet og begynne å undersøke litt om det de skriver.. :rolleyes:

Åh? Dør man ut av alt som ikke er optimalt altså?

Det er en hestetype som i generasjoner på generasjoner er avlet for å bære menn. Hvis den tok skade av å bære 60 kg, ville den vært helt ubrukelig til å bære 80 kg +. Eller, den ville i hvertfall hatt svært alvorlige belastningsskader. Isteden finner vi en rase som er hardfør og som definitivt tåler mange år i bruk. Islendingene har vært flinkere enn de fleste til å selektere ut avlsindividene og ikke minst spist opp de som ikke duger. Hvis hesten var uegnet til å bære menn, mener jeg at de på ett eller annet tidspunkt hadde funnet seg noe større.

• Liker 13

Det er en hestetype som i generasjoner på generasjoner er avlet for å bære menn. Hvis den tok skade av å bære 60 kg, ville den vært helt ubrukelig til å bære 80 kg +. Eller, den ville i hvertfall hatt svært alvorlige belastningsskader. Isteden finner vi en rase som er hardfør og som definitivt tåler mange år i bruk. Islendingene har vært flinkere enn de fleste til å selektere ut avlsindividene og ikke minst spist opp de som ikke duger. Hvis hesten var uegnet til å bære menn, mener jeg at de på ett eller annet tidspunkt hadde funnet seg noe større.

Nå har jeg ikke sagt at 60 kilo er skadelig, men at jeg ikke ville hatt noen OVER 60 kilo på MIN islandshest, fordi jeg synes det er bedre å err on the side of caution.

Og jeg tror forresten ikke så mange menn var over 80 kilo for noen generasjoner siden heller, vi er både større og tjukkere nå enn vi var før.

Ser heller ikke logikken i at om 60 kilo er litt skadelig må 80 kilo være umulig? Fysikk virker ikke helt på den måten.

Nå har jeg ikke sagt at 60 kilo er skadelig, men at jeg ikke ville hatt noen OVER 60 kilo på MIN islandshest, fordi jeg synes det er bedre å err on the side of caution.

Og jeg tror forresten ikke så mange menn var over 80 kilo for noen generasjoner siden heller, vi er både større og tjukkere nå enn vi var før.

Ser heller ikke logikken i at om 60 kilo er litt skadelig må 80 kilo være umulig? Fysikk virker ikke helt på den måten.

En sunn og normalt trent mann som IKKE er tjukk kan godt veie mellom 85-95 kg.

En normal og sunn jente som er godt trent ligger OFTE mellom 60-70 kg..

Sånne med sånne meninger, det er dem som ødelegger selvbildet til sunne og friske ungdom.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk 2

• Liker 8

Før var det vel mer normalt for menn å veie mellom 70 og 80 mens damer ar mellom 50 og 60. Men vi er også høyere nå enn for. Gjennomsnittlig. Det er jo litt på siden å diskutere normalvekt og hva man setter på egen hest er jo opp til en selv. Jeg hadde nok ikke latt en mann på 90 kg ri hestene mine fast, inkl min mann. Men på et kurs, ja.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk 2

Jeg poster det samme her som jeg gjorde i snikksnakken - kommer det ikke også an på tykkelsen på pipene også, hvor tungt en hest kan bære? Eller er dette bare en myte?

Jeg er litt delt når det kommer til denne artikkelen fra VG. For det første er den helt idiotisk, kort og godt. Litt "Hvorfor det er sånn? Fordi. Derfor!"-artikkel (før de endelig oppdaterte den et par ganger). Men samtidig er det viktig å vite at en hest er ikke konstruert for ridning, og at vi må ta våre forhåndsregler. I USA er det jo mang en badeball som på død og liv skal kravle opp på en hesterygg (og attpåtil være stolte av det), fremfor å tenke på dyret de sitter på.

Edited by miriam
  • Liker 1

At det ER mye som spiller inn er det ikke tvil om når det kommer til skader og holdbarhet og slikt. Å sette en absolutt grense på vekt på rytter vs vekt på hesten er like tåpelig som å sette ti hester på nøyaktig samme fôrplan.

Jeg sitter sjøl med en 21 år gammel kaldblods. Hanble ridd inn som 2-åring av en ganske voksen mann, før jeg overtok (dengang var jeg lettere enn nå, for å si det slik). Hesten ble ridd så å si daglig av meg i tre år før han ble kastrert og andre slapp til.

Jeg kjøpte hesten 2 år senere, da med dengang påstått beinhinnebetennelse. Han hadde da gått flere timer daglig i "rideskole" (mer hesteutleie).

Etter dette har jeg, med mine minst 20% av gampens egenvekt, ridd land og strand rundt. Det har vært 6-timers langturer, dagsturer, helgetur tilogmed, sprangstevner, distanseritt, travløp, osv.

For å komme oss på dressurtrening har det mange ganger vært en halvannen times ridning TIL treningen. Og like langt hjem igjen.

Riktignok er det roet ned en del de siste par tre årene, men de skadene han har hatt har han utelukkende fått akutt i luftegård eller på beite.

Han har ikke hatt vondt i ryggen en eneste dag. Noen låsninger har det vært her og der, men han ar aldri noensinne vært øm i ryggen eller sint og sur ved påsaling. Visst har det hendt at han ikke har hatt voldsomt lyst til å dra på tur (han sier fra ved å være ekstremt kjælen og skal bare kose og puse), men dette har like gjerne vært etter to fridager som etter en dag med hard trening eller lett trening, kjørt eller ridd spiller ingen rolle.

Jeg har vært tung hele livet. Gampen har "vokst opp" med min tyngde.

Nå som han (og ikke minst jeg) er i kategorien "veldig utrent" er det såklart hensyn å ta for oss begge. Jeg vet godt når vi er på vei til å bevege oss over tålegrensa for oss begge, og styrer unna dette. En treningsøkt idag kan like gjerne bestå av å strekke overlinjen best mulig og å løse opp i litt stivheter på volten, som å jogge et kvarter rolig på jordet, eller å arbeide i hånden.

Jeg har også ridd inn en ganske så edel sportsponni i mine voksne år. Tung, men veltrent den gangen. Udyret hadde aldri problemer med å bære meg noe sted, men jeg sørget selvfølgelig for å være forsiktig. Selv om jeg ikke er veldig mange kilo tyngre idag enn dengang, ville det ikke falt meg inn å sette meg opp på tilsvarende hest idag. Idag er jeg for ubalansert og ute av form til at bippestankelbena i det hele tatt ville taklet noe slikt.

Forøvrig har jeg sittet på shettisen også. Eneste som ble skadet den dagen var selvfølelsen hans ;)

• Liker 1

Snakket om dette med hesteveterinæren vår i dag. Solan er 350 kg i normalt hold, og hun mente jeg absolutt ikke var for stor til han. Langt der i fra! ;) Dette er en svært dyktig veterinær som jeg stoler på, så jeg skal starte å ri han igjen nå med god samvittighet. :D

(Varierer litt med bakketrening og kjøring også da.)

Har ikke lest alle svarene, men... hvorfor har ikke folk i bakhodet at hester ikke er bygd for å bli ridd på???

OG i tillegg har vi økt i omfang det siste århundret. Vi lever lengre, vi er høyere enn før og i tillegg er vi feitere (for å bruke ett kraftuttrykk) enn aldri før!

Om man veier over 85 kg (som visstnok kategoriseres som "heavy rider") så tenkt på hvilken hest (kroppsbygning) som kan passe til din vekt. 

Jeg får helt vondt i hjertet når jeg hører om ekstremt tunge nybegynnere, som har kjøpt seg avdanket varmblods løpshest. Og ikke for å kjøre med den, men for "å bushe på tur i skogen med den".

Er folk lite opplyste, eller har det blitt så vanlig med "store mennesker" i samfunnet at dette ikke skal reageres på?!?

• Liker 8

Jeg har ikke lest alle som har svart på dette, så er det sagt.

Men man må jo se på hestens kroppsbygning også. Veier du 100 eller mer enn det, så er kanskje ikke en varmblodstraver det rette for deg? Da må man kanskje se på de litt tyngre rasene. Men at man ikke kan veie mer enn 10% av hestens kroppsvekt er jo bullshit. Jeg er akkurat innenfor grensa, da med en døl som jo kjent er en ganske hardfør rase når det gjelder tyngde på ryggen. Voksne menn kan jo ri islandshest, men i følge VG sin artikkel så er det bare småjenter på rundt 35 kg som kan ri islandshester.

Jeg er helt enig i at mange er for tunge for hesten, enten hvordan muskelmassen er pr dags dato, eller hvordan hesten er bygd og avlet frem. Så det er flott å sette en sånn sak i søkelyset, men det blir jo litt feil når man lager en artikkel som sier at 90% av hestebefolkningen verden over er for tunge for hesten sin.

• Liker 1

Hen er det den derre "formelen" med pipeomfang ligger? Skulle likeå vite hvor mye ponnigampen min egentlig tåler ;)

Blir fryktelig mange gressklippere og pynte hester/ponnier i verden skal vi forholde oss til 10% vekt regelen!! Og mange sure treningsglade hester.

• Liker 2

Men at nesten ingen kunne har ridd på hesten sin om denne regelen gjaldt, gjør jo ikke regelen mindre gjeldende, så det godt brukte (av flere) argumentet kjøper jeg ikke.

Samtidig er vår lille rase ikke spesielt plaget med ryggen sin, så jeg legger ikke veldig stor lit til den forskningen som er gjort.

Konklusjonen min er at man skal være bevisst sin egen vekt når man velger rase, størrelse og bygning på rodedyret for nei, hester er overhodet ikke lagd for å bære rundt på et menneske, eller noe annet.

Ser at det ikke har blitt diskutert i denne tråden på en stund.. og jeg vet ikke helt hva jeg mener.

MEN.

Jeg var lubben som liten frem til jeg utviklet anoreksi og ble kjempetynn, 47 kg, 163 høy og stadig ville bli tynnere..
Da den jævelskapen av en sykdom ga seg var kroppen min så hol etter mat at jeg la fort på meg.
Veide på mitt meste 88 kg, noe som er alt for tungt selvsagt. Men jeg veide ikke det lenge, og jeg gjorde/gjør noe med det!
Jeg har nå tatt av 10 kg, så veier 78 kg og skal stadig nedover, helst til 58, men skal ikke bli anoretiker igjen, så må passe litt på, for det er fort gjort å falle tilbake til dårlige vaner.. 

Men uansett, jeg har ei araberhoppe, hun er ikke av de største, men hun klarer fint å bære meg i riktig form, jobbe godt og blir ikke _sliten_ selv etter flere timer i skogen. Jeg tenker litt da at siden denne hesten nesten legger seg ned på stallgangen for å "dø" når hun har litt vondt, og hun ikke reagerer når jeg rir eller etter at jeg rir (tvert i mot, hun er finere i formen når jeg setter henne ut enn når jeg tar henne inn for å ri) så kan det da vel ikke være så ille?

Ingen ser på meg at jeg veier det jeg gjør heller, og får litt sånn bakoversveis når jeg sier det. Men ja jeg har de kiloene og ja de skal av.
Men hesten har ikke vist noe tegn til ubehag, og jeg er rimelig hysterisk av meg for å si det sånn.

Følte meg bare litt truffet:) Jeg skjemmes over kroppen min og tallet på vekta, og saker som dette er jo viktige, men når man kommer til så syke tall så kjenner jeg anoretikern i meg tar i gang med "sulte for å se bra ut" logikken sin.. 

• Liker 1

Det forandrer jo ikke saken, selv om vi ryttere blir fornærmet og mener regelen bør forandres fra 10% eller 20 %,  om det faktisk er slik at hestene oftere får helseproblemer om de rides av tunge rytterne. Selv om grensen heves, får hesten fortsatt vondt, om problemet er en realitet.

Nå er jeg overbevist om at hester er individer, noen tåler mer andre mindre, noen tåler ikke engang å bære sin egne kropp osv. Men om tesen om at hesten ikke bør bære mer enn la oss si 20 % pga faren for skjevheter, slitasjeskader, låsninger, forkalkninger etc resulterer i statistisk signifikans  vel da er det jo ikke bare en ubetydelig tese lenger. Da er det etter all sannsynlighet ikke en tilfeldighet at hester med tynge ryttere oftere får vonde kropper - og hvilke forhåndsregler ville man tatt da? Jeg synes tema er viktig, men det blir vanskelig å få igang en debatt om det eneste vi kan diskutere er hvorvidt VG har rett eller ikke på 10% regelen.

Håper dere også kan skrive litt om hva dere ville vært interessert i av tilrettelegging? Færre ridedager, mer trening fra bakken/vogn, slanke rytteren, trene rytteren for å at den skal kunne balansere seg bedre? Er det verre at unge jenter begynner å slanke seg for å kunne ri, enn at hestene tar skade av å bære tunge jenter? 

En liten en på siden når det gjelder vekt og balanse; jeg går mye på toppturer både sommer og vinter. Går jeg med sekk på 11 kg +, streiker kneet  i nedoverbakkene etter relativt kort tid. Uten sekk kan jeg gå opp og ned tinden for å snu og gå samme turen en gang til, helt smertefri. Det spiller ingen som helst rolle om jeg har knytt et tørkle på en pinne og slengt den over skulderen eller går med anatomisk tilpasset sekk med mage- og brystbelte + skulderstropper; det er vekta kneet mitt ikke tåler! Kan det ikke være slik med hester også, at det rett og slett er den ekstra vekten som sliter, selv om rytteren er balansert? Ikke mulig å avgi fasitsvar her selvsagt, men vekt/balanse-debatten ville vært spennende. 

• Liker 3

En liten en på siden når det gjelder vekt og balanse; jeg går mye på toppturer både sommer og vinter. Går jeg med sekk på 11 kg +, streiker kneet  i nedoverbakkene etter relativt kort tid. Uten sekk kan jeg gå opp og ned tinden for å snu og gå samme turen en gang til, helt smertefri. Det spiller ingen som helst rolle om jeg har knytt et tørkle på en pinne og slengt den over skulderen eller går med anatomisk tilpasset sekk med mage- og brystbelte + skulderstropper; det er vekta kneet mitt ikke tåler! Kan det ikke være slik med hester også, at det rett og slett er den ekstra vekten som sliter, selv om rytteren er balansert? Ikke mulig å avgi fasitsvar her selvsagt, men vekt/balanse-debatten ville vært spennende. 

Alternativt er det noko i bevegelsen din som ikkje stemmer, og at kroppen takler dette så lenge han berre må bere opp si eiga vekt, men med ytterlegare belastning blir det for mykje og du får vondt. Eg trur òg at korleis ein rir ofte er viktigare enn kor mykje ein rir og kva ein veier, samtidig som det sjølvsagt fins ei grense for kor mykje kvar enkelt hest kan bere utan å få problem på kort og lang sikt.

• Liker 6

Ja det kan godt hende, men da er det fortsatt vekten og ikke balansen som er utslagsgivende for om jeg kan gå videre eller ikke.