Jump to content
Reiner

"For tykke ryttere"

Recommended Posts

Jeg synes det er skrekkelig at VG publiserer den artikkelen uten mer research. Erfarne hestefolk skjønner at dette ikke stemmer, men jeg tenker på mange unge hestejenter som leser denne og frykter at de er for tunge for yndlingshesten og dermed må slanke seg. Skummelt når slikt kommer på trykk.

Edited by Nina
  • Liker 5

Er vel en grunn til at de IKKE har aktivert kommentarfeltet under den artikkelen, for å si det slik...

Møkkavis!!

Enig, for noe vås. Riktignok skal jeg trimme av meg noen kilo for å komme i form, men å tenke på at jeg skulle veid mindre enn 55 kg.. herregud x) Må jo ta høyde osv med i betraktningen og..

Enig, for noe vås. Riktignok skal jeg trimme av meg noen kilo for å komme i form, men å tenke på at jeg skulle veid mindre enn 55 kg.. herregud x) Må jo ta høyde osv med i betraktningen og..

Strengt tatt må man ikke ta høyde med i betraktningen, hvis det var reellt at hester ikke tålte mer enn 10 % på ryggen, så måtte man tatt hensyn til det, uavhengig av om den for tunge rytteren var en anorektiker på 185 og 50 kilo, eller en faktisk overvektig person på 50 kilo (som da måtte vært... max 140 høy?)

Så da måtte du heller funnet deg en større hest.

(ikke at jeg er enig i at du må det, men om vi hypotetisk sett later som infoen i artikkelen stemte).

• Liker 2

Dette blir for dumt. Vekt sier heller ikke noe om hvordan hesten er i hold, hvor godt trent den er, om den er kraftig bygget eller spinkel og så videre. Dersom "10%-regelen" stemmer skulle veldig mange hester i dette landet vært avlivet på grunn av store belastningsskader.

Sånn som VG har lagt opp artikkelen får jeg fort inntrykk av at jeg, med mine 165 cm og 60 kilo, er tykk. Heldigvis er jeg gammel nok til å vite at det er ihvertfall bare fjas og tøys. Men, når jeg var 15 trodde jeg at jeg var tjukk når jeg veide over 50 kilo, så da hadde denne artikkelen truffet midt i fleisen.

• Liker 4

Strengt tatt må man ikke ta høyde med i betraktningen, hvis det var reellt at hester ikke tålte mer enn 10 % på ryggen, så måtte man tatt hensyn til det, uavhengig av om den for tunge rytteren var en anorektiker på 185 og 50 kilo, eller en faktisk overvektig person på 50 kilo (som da måtte vært... max 140 høy?)

Så da måtte du heller funnet deg en større hest.

(ikke at jeg er enig i at du må det, men om vi hypotetisk sett later som infoen i artikkelen stemte).

Artikkelen sier også at en overvektig hest er sterkere enn en normalvektig hest, så om man er 4kg for tung for hesten og ikke klarer bli kvitt dem, er det bare å legge på hesten 40 kg. Easypeasy.

• Liker 3

Jaaaa, det er jo fine greier... :bank:

Kremt, skal vi fortsette slik er mitt slankeprosjekt på Balder avlyst pronto! Men jeg tror han har blitt for slank alt asså :P Så må vel fete han opp da :D

Fortkastelig og fremstilt så galt som man kan regne med at bare VG klarer

• Liker 2

Jeg har nå kjøpt denne "rapporten". Så nå skal jeg lese den før jeg avgjør om jeg må kvitte meg med gampen eller ikke :P

• Liker 6

Enig i at ting fra VG sjelden har mye hold i fakta..... Ja, lett ut referat :)

høres bedre ut med 20%, selv om det ikke alltid passer alle raser.

Jaja jeg får jo slanke meg ned til 40 kg eller noe slik da når jeg skal ri inn minisen! :P

Heros er 450 kg, og ideelt sett så skal rytter være 15% av denne vekten.

Ergo burde jeg være 67,5 kg for å være gjennomsnittlig

Islandshester er ca 380 kg, så der må en rytter være max 57 kg for å være innenfor gjennomsnittet....lurer på hvor mange menn på island som er 57 kg...det har vel aldri vært slik at islandshester har store ryggproblemer...

• Liker 1

Heros er 450 kg, og ideelt sett så skal rytter være 15% av denne vekten.

Ergo burde jeg være 67,5 kg for å være gjennomsnittlig

Islandshester er ca 380 kg, så der må en rytter være max 57 kg for å være innenfor gjennomsnittet....lurer på hvor mange menn på island som er 57 kg...det har vel aldri vært slik at islandshester har store ryggproblemer...

Jeg trodde islandshester veldig ofte hadde ryggproblemer jeg? Men de har også veldig høy smerteterskel og skjuler det godt når de har smerter.

Jeg hadde aldri latt en person på over 60 kilo ri en islandshest i mitt eie.

• Liker 1

*Sitte så hardt på fingrene at jeg kan nappe i drøvelen*

• Liker 20

Hmmm... det var en svært kort artikkel altså, men jeg ble ikke klokere :P .... er det noen glupe her inne som vil lese den og komme med et lite referat?

Jeg trodde islandshester veldig ofte hadde ryggproblemer jeg? Men de har også veldig høy smerteterskel og skjuler det godt når de har smerter.

Seriøst, eller legge du bare ut ferdigladet dynamitt?

Seriøst?! Jeg veier ganske nøyaktig 61 kg,og føler meg langt fra tung for min islandshesten. Og han er ikke av de største heller.

Og nei..ryggproblemer er ikke mer vanlig hos islandshest enn andre hester.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Det som er mer interessant enn svaret på denne forskninsrapporten, er jo hvordan de har kommet frem til dette. Jeg tror ikke det er så enkelt som at hesten bør bære 10% av egen kroppsvekt punktum. Hvordan har studien foregått? Hvilke hester har vært med (alder, rase osv.)? Vil f.eks. en hest som står på boks 20 timer i døgnet tåle like mye/lite som en som står på utegang/mye ute og får mye egenmosjon? Har alder for innridning noe å si? Stiller f.eks. en engelsk fullblods, som blir ridd inn som åring, likt som en islandshest som ikke bærer rytter før den er 4? Har rase noe å si? Bygning? Kommer det ikke veldig an på hvordan hesten blir trent generelt? Om den blir ridd mye/hardt, eller får variert treningen med både kjøring og bakkearbeid i tillegg? Har hesten fått forebyggende bahandling underves (massasje, equiterapi osv)? Er salen godt tilpasset? +++++

For min del kunne de ha kortet ned artikkel til "hester er i utgangspunktet ikke laget for å bære rytter" (O 'rly :rolleyes: ), for det var omtrent så mye jeg fikk ut av å lese den.

Edit: Ser de har endret artikkelen noe etter at den først kom ut. Uttalsene fra professoren fra NVH var ikke med da jeg først leste den. Regner med VG har fått en del reaksjoner i dag ;)

Edited by Changlia
  • Liker 4

Hihi, venter på at Kurre slutter å sitte på fingrene :kurre::D

hahaha, jeg velger å ikke ta innlegget til Nimbus på alvor, og heller fortsette diskusjonen angående overvektige ryttere...

Kan en kaldblodshest bære mer enn en varmblodshest, eller er dette bare en myte?

Jeg vil tro at en sterk hest klarer å bære mer vekt enn en svak? Blir vel det samme med hest som med kløvhund og menneske... Jo mer muskelmasse jo mer kan de bære. Noen fasit tror jeg ikke det er, men det smerter litt å se en veldig stor rytter, mann eller dame, ri en liten islandshest..

Og hvor har de vurdert faktoren om rytteren rir SKikKeliG eller deiser rundt? Det er da av helt vesentlig interesse?

Jeg har maaange ganger hørt reaksjoner på at kaldblodshoppa mi er for lita for meg, og sammenlignet med en gjennomsnitts dressur eller sprangekvipasje er nok jeg både lang og bred i forhold til hesten.

Men nå var jeg den første som klatra opp på den en ang når den var to og et halvt år, og i dag fyller den nitten og er frisk som en fisk? Men jeg har bok bare vært heldig og fått et stålindivid, et unikum!? :D

• Liker 1

Hihi, venter på at Kurre slutter å sitte på fingrene :kurre::D

Ingen mulighet.

Gidder ikke tenke på å skrive svar engang.Blir bare for dumt.

Sånn på siden av de som snakekr om noe de ikke har filla greie på og aner noe om,så er det jo så mye som bestemmer hva som er "for tungt" og ikke.

Rytters balanse og sits,salen og hvor godt den passer,hestens bygning,treningsstatus,hestens alder,hvor ofte den ris,hvordan den ris,hvor lenge den ris.

Om man tenker på islandshesten så er den faktisk konstruert med mer bein enn annen hest.Altså,skjelettet er mindre "hult",ergo mer beinstamme som tåler mer "stryk".

Dog sier jeg som Cathrin,det er ikke alle ryttere som bør ri alle islandshester.Det er svært store individuelle forskjeller fra heste til hest innen rasen.

Man kan dog gjøre mye med å variere med å gjøre mye bakkearbeid og være obs på hvor lenge man rir når man rir og i hva slags terreng.

Bruke hodet rett og slett...noen ganger er det langt viktigere enn å bruke badevekta.

• Liker 10

Seriøst, eller legge du bare ut ferdigladet dynamitt?

Seriøst?! Jeg veier ganske nøyaktig 61 kg,og føler meg langt fra tung for min islandshesten. Og han er ikke av de største heller.

Og nei..ryggproblemer er ikke mer vanlig hos islandshest enn andre hester.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Ja, seriøst, at jeg ikke ville latt noen ri MIN islandshest, ikke at jeg synes alle over den tyngden er fæle mennesker om de rir islandshesten sin. Jeg er stort sett rett over 50 kilo og er ikke komfortabel med å ri islandshester. Jeg vil helst ikke ha noen over ca 55 på min hest som er 440 kilo heller, men er jo forskjell på å prøve litt i 20 minutter og å ri en times klatretur... (nå er det litt spesielt med min siden hun har hatt problem med beina siden før hun engang ble sittet på - dog aldri med ryggen)

Men det er jo bra om jeg tar feil i at mange islandshester har problem med ryggen. Jeg synes bare ofte det ser slik ut, men det kan jo være fordi man ofte ser islandshester vakle rundt med hodet i været med voksne nybegynnere på ryggen TV og sånn, og det ser i hvert fall ikke veldig hyggelig ut.

Jeg har sett islandshestryttere over 60 kilo som rir pent og balansert og hesten ser helt komfortabel ut altså, men jeg liker best lette balanserte ryttere på hest jeg har ansvar for helsen for.

Hvis din eneste erfaring med islandshest er det du har sett på diverse underholdningsprgrammer på TV, så kan det kanskje være greit å ikke uttale seg så bastant.:)

• Liker 9

Haha, jeg så ikke sammenhengen med Nimbus sitt innlegg jeg.. Trodde Nina var sint pga dum artikkel :D

Jeg synes det er logisk å tenke at grovbygde hester kan bære tyngre. Det ser man jo med bryggerihestene også - selv om de ikke er avlet for ridning, så er de avlet for å dra megatunge lass. Hadde ikke syntes det hadde vært naturlig å sette en spinkel varmblodstraver til å trekke like tunge lass som en ardenner f.eks? Tror det er mange variabler som spiller inn jeg, og verden er slettes ikke svart hvit og satt ved oppmålte kilo eller høyde på hest eller rytter.

• Liker 3

Må bare skrive at; Slik jeg leste Sky News sin artikkel så er det ikke denne undersøkelsen som har kommet frem til disse 10 prosentene, i den engelske artikkelen påstås det at 10 % er det alle veterinærer anbefaler på generell basis

Hvis din eneste erfaring med islandshest er det du har sett på diverse underholdningsprgrammer på TV, så kan det kanskje være greit å ikke uttale seg så bastant. :)

Hvor har jeg vært bastant?

Jeg skrev "jeg trodde islandshester veldig ofte hadde ryggproblemer jeg?", det er ikke engang en påstand, det er et spørsmål. Som jeg nå fikk avkreftet. At de har høy smerteterskel er min erfaring, da jeg var stalljente på islandsheststall tidlig i tenårene (men kan ikke huske noe om bæreevne, ømme rygger etc fra den tiden) og har stått på islandsheststall med hesten min nå i senere år, og de er ofte veldig syke før de viser tegn på det, etter min erfaring. Min hest er lik, har oftest over 40 i feber før hun får nedsatt allmenntilstand, og islandshest folkene sa da at hun var som en typisk islandshest, så det er neppe bare meg som mener de har høy smerteterskel.