Jump to content

Høytråd etc i hestemøkk

Guest Mabrr
 Share

Recommended Posts

Guest Mabrr

Hva ville du gjort hvis du fant høytråd, rundballeplast, rundballenetting eller liknende i hestemøkka på en stall der det ikke er du selv som ordner høy til hesten din?

Altså... Sannsynligheten for at hesten i første omgang har spist høytråd eller rundballeplastikk er forsvinnende liten.

Sjansen for at dette kommer ut igjen i møkka UTEN å forårsake noe krøll på veien er ennå mindre.

Sannsynligheten for at det har blitt med fôret og er blitt bæsjet ned er langt større. Det kan se ut som om de har spist ganske mye rart disse dyrene, bare de får lagt fra seg visittkortene sine oppå det ;)

Jeg ville ikke fått hysterisk anfall, men gitt beskjed om at jeg var bekymret, og bedt om at fôret sjekkes grundigere for slike uhumskheter.

• Liker 5

Guest Mabrr

(Tenker på i tilfeller der man feks ser det i møkka etter at hesten har gjort fra seg, altså i tilfeller der man er 100% sikker på at det faktisk har gått gjennom hesten.)

Hva slags konsekvenser kan det få om hesten spiser slike ting? Er det forstoppelse som er den største faren? :S

Edited by Mabrr

Jeg har dratt rundballenett ut av rumpa på en hest ! Ikke min altså. Not kult.

Jeg har gjort det på min hest, særdeles lite kult. Det hang ut -og satt fast- i flere dager før det løysna og jeg kunne dra det forsiktig ut.

Synes det er skrekkelig mange som slurver med kun å fjerne "lokket" av en rundball, og lar plastveggene (og nettet) være på og at hestene bare spiser seg inn.

Med mindre man SER at det kommer ut av endetarmen kan man ikke være sikker. Jeg har laget MYE fuzz om sånt sjøl, hellig overbevist om at det har vært igjennom.systemet slik både plast og snor har sett ut ;)

Nett er derimot langt mer problematisk, ettersom dette jo hekter seg fast i alt mulig, og da særlig tenner. Er det først kommet inn der, er det stor sjanse for at det kan bli med igjennom. Høytråd og plast er ikke fullt så "klebrig" for å.si det sånn..

Forøvrig enig i at altfor mange eraltfor sløve med å sjekke ballen, både da det kommer til innpakking og hba som befinner seg inni ballen. Har funnet ølbokser, halv saks, hoppestrikk, og my annen søppel.. Skjønner.ikke at folk tør å.sette ut hele.bunter!!

Guest Mabrr

Feks om du slipper hesten din på ridebanen og finner noe i møkka når du skal ta det vekk etterpå så kan man jo være rimelig sikker på at hesten har spist det, selvom du ikke så på at det kom ut sånn på nært hold da:P

Stod og selet av hesten for en stund siden da hun strakk seg bort til søppeldunken (hun står løs) og glefset i seg "noe" (så først ikke hva det var hun hadde fått tak i). Jeg så bare en liten plastbit stikke såvidt ut av munnen hennes, og jeg regelrett kastet meg over henne for å få tak i den. Dro ut en svær jævel av en plastbit (like lang som underarmen min) som hun var i ferd med å tygge og svelge ned, så man skal aldri si aldri. Ville blitt rimelig forbanna om jeg fant ut at noen hadde fóret hesten min med høytråd eller plast. Er helt nazi på å sjekke sånt selv, og synes faktisk andre bør være det også. Det kan jo være livsfarlig å få i seg sånt!

(Tenker på i tilfeller der man feks ser det i møkka etter at hesten har gjort fra seg, altså i tilfeller der man er 100% sikker på at det faktisk har gått gjennom hesten.)

Hva slags konsekvenser kan det få om hesten spiser slike ting? Er det forstoppelse som er den største faren? :S

Det er forstoppelse som er største faren ja

• 7 years later...

Drar opp denne jeg, Julie fikk i seg en plastbit da gubben skulle la henne foskyne seg selv med gullrot rett fra posen. En bit ble med inn, her er vi nasi på å sjekke for men seff skulle hun klare å rive av plastikk med gulrota. Fikk masse vann i grøten og spist en del gulrøtter etter dette så håper det kommer ut i andre enden.