Jump to content
Iberica

Shetlandsponni

Recommended Posts

Her er en tråd om shettisen som rase :)

Vis frem din herlige shettis og fortell gjerne om stamme og annen info

Shetlandsponnien min heter Evita og er født i 1990. Far heter Botvid og mor heter Gläntans Messina. Hun har og to avkom; Aurora og Hermine (fra Enlien). Dette er en ponni jeg kunne skrevet masse om, hun har hatt et langt og innholdsrikt liv. De fleste som driver med galopp har kjennskap til denne vesle damen. Hun stod flere år på en galoppstall i Nittedal, og da hun var 9 år satte hun ponnirekord på Øvrevoll på 400 m galopp. Hun har alstå vært galopponni, men også fin turvenn, kjøreponni, kan triks, kan det meste. Hun er velridd, sprek og lydig. Alt dette har såklart tidligere eier hatt æren for, hun hadde samme eier 14 år av livet sitt. Hos meg er hun pensjonist med kos og plenklipp, samt noen rideturer med minsten på 3 år.

IMG_0675.jpgIMG_0682.jpg

Edited by Inemor
  • Liker 3

Har hatt en shetlandsponni til, som vil solgte da ene hestejenta vår vokste fra henne. Det angrer vi på den dag i dag! Hun har det nok helt fint, men hun hadde og kunne hatt mange flere fine år med unga her hjemme. En fantastisk snill og rolig liten shettis. Perfekt førstegangsponni!

Hun heter Lill-Conny, født i 2000, og kom fra Bergen. Far: Lill-Kasper, Mor: Bonny II. Vi solgte henne til Vang i Hedmark. Hun har et avkom som heter Lill-Surprise.MariaogConny.jpgDSC00387.jpgPonnilret.jpgmartebilder052.jpg

Jeg har lyst på en til Mini :) Altså, den daglige håndteringen og treningen ville jo ha blitt min oppgave, men den kunne vært Minis ridedyr.

Har hatt en shetlandsponni til, som vil solgte da ene hestejenta vår vokste fra henne. Det angrer vi på den dag i dag! Hun har det nok helt fint, men hun hadde og kunne hatt mange flere fine år med unga her hjemme. En fantastisk snill og rolig liten shettis. Perfekt førstegangsponni!

Hun heter Lill-Conny, født i 2000, og kom fra Bergen. Far: Lill-Kasper, Mor: Bonny II. Vi solgte henne til Vang i Hedmark. Hun har et avkom som heter Lill-Surprise.MariaogConny.jpgDSC00387.jpgPonnilret.jpgmartebilder052.jpg

Lill-Kasper kjørte jeg masse når jeg var mindre :)

• Liker 1

Det var noen små flotte staselige saker ja. Morro. Spesielt når de ikke står til rykte som at de bare lever som de sjøl vil ;)

Shettisen min heter Veslas Knerten, men kalles kun for Knerten, og er etter Vesla og Waulkmill Maclintock. Per dags dato ruver han hele 98 cm over bakken, og har nylig fylt to år.

Knerten skulle jeg egentlig kun ha på fôr, som selskapsponni til isisen min, men i vinter måtte jeg bare kjøpe den herlige krabaten :) Fram til i dag har vi kun trent på dagligdagse ting og diverse miljøtrening. I hele sommer har han stått på beite sammen med shettiser på sin egen alder, og der blir han stående litt til. Når han kommer hjem igjen skal vi begynne tilvenning av hodelag, og så sakte men sikkert jobbe oss fram til innkjøring, for Knerten skal bli kjøreponni :)

Bilder av en foreløpig grå Knertfis:

561378_469237023101459_588848038_n.jpg

561378_469237043101457_637744575_n.jpg

561378_469237049768123_342545383_n.jpg

Edited by Andrea og ponnirampene
  • Liker 1

Takk :D Er veldig glad i Knerten min. Syntes ikke han var så veldig fin som grå, men nå som han har vært borte så lenge (siden mai) har han plutselig blitt verdens peneste :wub: Rart det der. Men i går fikk jeg altså nytt bilde av Knerten fra hun som eier beitet:

539278_10151091630044536_1093011354_n.jpg

:lol:

Og her med halvbroren på 1 år, som er enda raskere til å skimle av:

255556_10151091700134536_1112039099_n.jpg

• Liker 1

Hehe, jeg synes han så bedre ut som svart :P Men han er såklart fin fordi ;) Synes det ser ut som om han er mørkere nå enn da jeg slapp han på beitet, men det er vel litt vanskelig å se på bilder, så det blir spennende å få ham hjem igjen. Ser ihvertfall at han har lagt på seg, så det er jo fint. Har alltid hatt problemer med å holde vekta oppe på den fyren der.

• Liker 1

Søteste lille Knertisen :D Skal bli spennende å se hvordan han ender opp i farge altså..

Her er Pondusen vår da, han er vel egentlig en minishettis, godt under meteren:)

A7785531-B00A-4CD5-95EF-A6B17D4062F4-14044-00000C5D0EDD7D2E-2.jpg

CB55838B-026F-4D59-83B9-FBDD7529064F-14044-00000C5D21C0646D.jpg

Han er en kar som evner å slappe av :)

gamps005.jpg

Første gang jeg fant ham sånn, trodde jeg han var død, men dette er helt standard Pondusstil :D

gamps022.jpg

annaogp.jpg

Han er tøffere enn toget rent flokkmessig. Passer på hoppa "si", og jager unna unghesten bare så det synger etter til tider. Utrolig snill og grei med ungene, selv om det hender at han prøver å stikke med dem. Men da bærer det ikke lengre enn til nærmeste gresstust eller høystrå, hehe.

• Liker 1

Den er bare lekker :) Når Oscar har (høres ut som jeg kjener han personlig, men det gjør jeg jo ikke) bør vel Sofie ha? Høhø

post-155-1348438310,17.jpg

Min lille shettis ting Spot! Ble født brunflekkete, men var visst egentlig skimmel :) kjøpte han som føll, født i 97'. Så begynner å bli noen år han har vært min nå :)

En skoleshettis på gamlestallen i oslo:

25120_10150101216325171_1539385_n.jpg

En TV2-Zebra! :) Reklamen ble dog aldri sendt på tv, men ponnien ble hvit igjen! Gud for en herlig og tålmodig ponni, aldri vært borti makan!

• Liker 4

post-4-1348473268,68.jpg

post-4-1348473331,82.jpg

post-4-1348473377,14.jpg

post-4-1348473428,84.jpg

post-4-1348473514,29.jpg

Husker ikke om jeg har postet noen av disse fra før, så bær over med meg. Bettet her er så tregt, så får ikke lastet ned alt av bilder:(

Pondus er verdens kuleste, DEN attituden! Røver og ramp, men også utrolig snill!

• Liker 1

Målte Knerten med tomstokk her om dagen, og han har vokst 18 cm siden i fjor :blink: Men skal si han har roa seg etter en sommer med jevnaldrende shettispøbler. Nå er han bare god som gull :)

• Liker 1

Åh, jeg savner shettis! Vi hadde en på stallen før, som dessverre ikke hadde hatt det så bra i livet sitt. Han var vel 8 da han kom til oss, og her ble han gående som kosehest og som skritte-på-tur-ponnien til døtrene til stalleier. Han var litt av en rakker, så det måtte noen runder oppdragelse til, men guri meg så herlig han var. Dessverre hadde han slitt med våteksem så han var ganske skinna, men nå lever han i beste velgående med lang man og hele pakka på en stall oppe i nord. Prince Benedict <3

285223.jpg

Sammen med unghingsten som holdte Prince med selskap noen måneder

242614.jpg

285227.jpg

35671_1449536089030_8139812_n.jpg

• Liker 2