Jump to content

Bitt-tråden

Recommended Posts

12 timer siden, Hestejentemamma skrev:

Jeg er fortsatt nybegynner og har hatt en bratt læringskurve. 
Nå lurte jeg på om dere kloke og erfarne hesteeiere kan forklare litt for meg. 
Det snakkes om 3-delt, hack, kandar, pelham, kimblewick,++
Jeg har også funnet sider med bilde og navn på forskjellige bitt. 
Men kan noen forklare de forskjellige «effektene» til de forskjellige bittene? 
Samme med ringene, faste, løse, D, osv. 

Fordeler og ulemper med de forskjellige? 

Og... hva får man feks av et 3 del trinse bitt til 1500,- som man ikke får av et til 400,-?

Og hva gjør de forskjellige typene metall? Er det smak? 

Skal prøve å fatte meg i litt korthet ang. det du spør om og litt generelt :) Selv om jeg vet det blir langt likevel, haha.

Starter med bittringer.

Bitt med faste ringer (også kalt muffebitt) gir mer ro og stabilitet, og passer gjerne godt til mer følsomme hester / hester som trenger et mer stabilt bitt.

Bitt med løse ringer gir mer bevegelse generelt i bittet, og passer bedre for hester som kan oppleves som litt sterke i hånda  eller som legger seg litt på tøylen. Det skal nevnes at noen hester går like fint på både faste og løse ringer, mens noen hester foretrekker det ene over det andre. Det er veldig individuelt. Bitt med løse ringer kan hos noen hester klype i munnviken. Derfor bruker mange bittskiver på slike bitt.

Så har man baucher-bitt. Det er bitt som har et eget "øye" til feste av hodelaget, og en egen ring til der tøylen festes. Kan minne litt om et enkelt kimblewick, men kimblewicken har kjetting under haka. Det har ikke baucheren. Noen mener baucher gir hevstangeffekt (legger press på nakken / bak øra bla.) ved tøyletak. Det gjør det ikke. Dette er testet og forsket på av flere. Baucher er et veldig stabilt bitt for følsomme hester. Det ligger veldig rolig i munnen kontra et vanlig trinsebitt. Passer ikke for hester som har en tendens til å henge i hånda, da baucheren gjør det enda lettere for hesten å legge seg på. Men for en hest som tydelig er ukomfortabel med vanlige trinsebitt, så er baucheren ofte et godt bitt å teste ut.

Kimblewick (også kalt jaktkandar), pelham og kandar er stangbitt. Dvs bitt som har hevstangeffekt og skal brukes sammen med kjetting. Dette er sterkere / skarpere bitt, og bør brukes av kyndige ryttere, og det er viktig med riktig tilpasning ift kjettingen osv. Disse bittene har en egen ring der hodelaget festes, og en annen ring der tøylen(e) festes. Kimblewick ris som regel med en tøyle og har flere "hull" hvor tøylen kan festes, slik at man kan velge styrken i bittet. Pelham og kandar skal ris med 2 sett tøyler, dog noen rir pelham med delta og en tøyle. Kandar skal aldri brukes med delta. En delta er basically en liten reim som festes i de 2 ulike tøylefestene i pelhamen, og deretter festes til én tøyle, slik at man slipper 2 tøyler (men anbefaler å bruke 2 tøyler på pelham også, da det er mye mer presist).

Hack er en form for bittløst hodelag. En hack legger press i hovedsak over nesa til hesten, og kan være (i mange tilfeller) kraftigere enn et bitt. Spørs på hvilken type hack man brukes, hvordan den er festet og styrken i hånda på rytteren. En hack må aldri festes for lavt, da nesebeinet til hesten rett og slett kan knekke om den ligger over den nederste, svakere delen av nesebeinet til hesten. Hack brukes ofte på hester som ikke trives med bitt. Man får også tak i hack kombinert med bitt (gjerne kalt kombinasjonsbitt) - ofte sett i sprang på sterke hester. Det er veeeeldig kraftig og skal ikke misbrukes kan du si..

Ang. munnstykker, så har man jo også litt å velge i. Rett munndel gir mye stabilitet og ro, men mange hester blir litt stumme og stive på rette bitt. Todelt er et ganske mildt og "enkelt" bitt, som mange hester trives godt med. Ekstra viktig med riktig tilpasning her, så det ikke knekker opp i ganen på hesten (riktig tilpasning av bitt er alltid viktig uansett bitt, såklart). Tredelt er nok det som er mest vanlig og mest brukt all over, og mange hester trives godt på det. Det fordeler presset ganske jevnt over tunga og ladene på hesten, og er et fleksibelt og mildt bitt.

Tykkelser på munnstykker har også litt å si. Tykkere bitt = mildere og tynnere bitt = skarpere. Basically. Den aller mest normale tykkelsen er 14 mm. For ponnier kan dette være for tykt. 12 mm er som regel fint til små ponnimunner. Igjen - noen foretrekker ulikt, mens noen bryr seg fletta.

Ulike metaller kan gi ulike "smaker", ja. Noen fungerer slik at hestens spyttproduksjon øker, feks. Noen hester foretrekker kanskje et materiale over et annet, men all over, så virker det som om materialet ikke er det en hest bryr seg aller mest om. Heller utforming og tykkelse på bittet.

Et bitt til 1400 kan feks være mer anatomisk utformet og være laget i et dyrere materiale (feks titanium, som gir veldig lette bitt). Med anatomiske bitt, så menes det bitt som er mer formet til en hestemunn. Mer kurvet og vinklet. Og ikke "pinnerette" ledd.

Så er det nå slikt at selv et bitt som anses som mildt, kan blir skarpt i en hard rytterhånd. Og et sterkt bitt kan bli mildt i en følsom rytterhånd. :) Det er ikke noe bra å sitte og rive og slite i et trinsebitt, om man heller kan ha en lett hånd med et kimblewick-bitt feks. 

Disse dyra er like ulike som oss mennesker, så bitt må man bare prøve seg fram med. Det er viktig at bitt ikke er hverken for stort eller for trangt, da vil ikke bittets funksjon bli riktig og kan skape negative reaksjoner på hesten (såvel som sår i munnen / munnviker, o.l.).

Det kan være lurt å ha 2-3 ulike bitt å variere med, slik at hestemunnen får litt ulike presspunkter. Men noen hester er ekstremt sære på bitt og aksepterer kanskje bare ett bitt ordnetlig, og da skal man ikke tvinge det igjennom altså. Bare nevner det.

Nå vet jeg ikke hvor du holder til, men her på Østlandet har vi ei veldig søt og flink jente som heter Sissel (SN Sal & Hesteutstyr) som reiser rundt og tilpasser bitt - hun har en enorm bittbank og mye kunnskap. Det er aldri en dum idè å få ut en bittilpasser som kan hjelpe deg med riktig størrelse og som gir deg mulighet til å prøve ut masse forskjellige bitt der og da, til man finner et som passer hesten godt.

Håper dette ga deg mer innsikt! Og spør gjerne mer - det er mange flinke folk her inne :D

• Liker 2
  • Takk 1
  • Replies 1.7k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Og jeg er enkel og tar på hodelaget som om det er en voksen hest, og lager ikke noe mer fuzz rundt det enn nødvendig 

Kan godt se for meg at små bitt ikke selger.. I Polen går 99% av hestene med for store bitt.. Den resterende 1% eier jeg.  

Tenkte jeg skulle legge ut litt om hva vi gjorde. Vi hadde 6 bitt fra 1550-1650 ca, alle var stangbitt, alle var leddet, men på ulik måte. Vi testet noen av bittene på flere hester, noen på kun en, sæ

Posted Images

2 timer siden, Legaat skrev:

Skal prøve å fatte meg i litt korthet ang. det du spør om og litt generelt :) Selv om jeg vet det blir langt likevel, haha.

Tuuuusen takk for at du tok deg tid til å svare langt og informativt. 
Utrolig nyttig og lærerikt for meg. 

Bor i Oslo, så skal sjekke ut SN sal 😊

🙏🏻

• Liker 1