Jump to content

Bitt-tråden

Recommended Posts

😂 Takk for bildet. Trodde ikke det, men man finner jo de løsningene som fungerer for en selv og sin hest. Har også gått av og leid i perioder, når hesten min rett og slett ble for kokt i kollen. Ikke bare for å gjøre det tryggere, men for han ble roligere av å rusle bak meg. Den tiden hadde nok ikke et sterkt bitt hjulpet, heller gjort det verre, fordi han stresset fordi han følte seg utrygg. Og mer smerte betød mest sannsynlig mer utrygghet for han. 

• Replies 1.7k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Og jeg er enkel og tar på hodelaget som om det er en voksen hest, og lager ikke noe mer fuzz rundt det enn nødvendig 

Kan godt se for meg at små bitt ikke selger.. I Polen går 99% av hestene med for store bitt.. Den resterende 1% eier jeg.  

Tenkte jeg skulle legge ut litt om hva vi gjorde. Vi hadde 6 bitt fra 1550-1650 ca, alle var stangbitt, alle var leddet, men på ulik måte. Vi testet noen av bittene på flere hester, noen på kun en, sæ

Posted Images

Det er samme greia for meg, og ganske mange andre og. Det er en helt annen sak hvis hesten bare er en dritt og tester/skaper seg uten grunn. Men både jeg og Stjorm sliter litt med det samme, derfor jeg skrev det jeg gjorde😊 Burde nok utdypet det bedre, men frykt kan ødelegge mye av relasjonen mellom hest og rytter, og det er sjeldent tvang/sterke bitt kan fikse noe sånt. 

• Liker 1
  • 2 weeks later...

Vi endte opp med å bestille dette

received_312870893154016.jpeg.ccd6ee1ec4240e9ab342804d94f8f344.jpeg

Så får eg bare prøve å ri med to tøyler. 

Utenom det skal eg prøve et bitt fra treneren som ho har med seg forbi i helga. Ellers er Njord ganske lydig og slikt på signal både opp og ned i gangartene, både på tøylekontakt og bruk av sete. Men vi har jo alle våre dager der bryteren står av. 

Nå er jo ez-control bittet lov igjen ( vi var vel mange nok som protesterte muligens), så Lillemor har arva Blivira sitt. Virker fornøyd med det. Hevet bittet ørlite grann i munnen hennes på Lilliankurset sist, da ble hun enda roligere i munnen. Spent på å ri dressur igjen etter at vi fjerna forinnpakninger sist på Biri også (tredje tannstell i år, de må følges med i den alderen her altså 😪). 

29D23B97-D7D9-4E5D-8A74-A78649C09A24.png

E45CCF1C-F61D-45B0-9777-D0E5A144182A.jpeg

Edited by LisaFi
  • Liker 2
12 hours ago, Stjorm10 said:

Vi endte opp med å bestille dette

received_312870893154016.jpeg.ccd6ee1ec4240e9ab342804d94f8f344.jpeg

Så får eg bare prøve å ri med to tøyler. 

Utenom det skal eg prøve et bitt fra treneren som ho har med seg forbi i helga. Ellers er Njord ganske lydig og slikt på signal både opp og ned i gangartene, både på tøylekontakt og bruk av sete. Men vi har jo alle våre dager der bryteren står av. 

Jeg har samme munndel med Liverpoolsjenkler, spent på om du merker noe forskjell på hesten din 😊 

12 timer siden, Mona skrev:

Jeg har samme munndel med Liverpoolsjenkler, spent på om du merker noe forskjell på hesten din 😊 

Vi har prøvd et D-bitt med samme/tilsvarende munndel, så han har prøvd det under ei økt i vinter. Men vi må bare prøve oss fram ☺️ no er det forhåpentligvis ikkje dette vi skal ri mest på framover, men greit å veksle litt. 

• 1 month later...

Har noen erfaring med sweet iron bitt?
har sett meg ut et brukt et med et interessant munnstykke. Men jeg er ikke kjent med den legeringen. 
jeg søkte litt og fant noen innlegg som omhandlet batterieffekt, men såvidt jeg kunne forstå, så gjaldt det for bitt med flere ulike metaller? 

7 timer siden, Reaper skrev:

Har noen erfaring med sweet iron bitt?
har sett meg ut et brukt et med et interessant munnstykke. Men jeg er ikke kjent med den legeringen. 
jeg søkte litt og fant noen innlegg som omhandlet batterieffekt, men såvidt jeg kunne forstå, så gjaldt det for bitt med flere ulike metaller? 

De hestene jeg har brukt det på har trivdes med det. Har bare brukt D- ring snaffle da. 

• Liker 1

Har et, og merker ikke noen veldig forskjell på det og vanlig metall 🤔 kopper og sweet iron kan vel gi batterieffekt, i hvert fall har jeg opplevd det da jeg sleika på et bitt jeg hadde kjøpt. Var nummen i tunga i noen timer etterpå, veldig merkelig greier og trodde ikke på den teorien før jeg prøvde sjøl. 

6 timer siden, Issa skrev:

Har et, og merker ikke noen veldig forskjell på det og vanlig metall 🤔 kopper og sweet iron kan vel gi batterieffekt, i hvert fall har jeg opplevd det da jeg sleika på et bitt jeg hadde kjøpt. Var nummen i tunga i noen timer etterpå, veldig merkelig greier og trodde ikke på den teorien før jeg prøvde sjøl. 

Ja, det var vel det jeg leste. Men da virker det nokså trygt med ett som bare har en type metall. :D 

• 3 months later...

Okay, Beris sine kimblewick-bitt. Jeg så de i en nettbutikk, og så tilfeldigvis litt nærmere på de. Og lurte litt på hvor riktig det er å kalle de kimblewick-bitt 😄 Er det noen som har noen meninger om hvordan disse bittene fungerer? De avbildes jo uten kjede også, selv om jeg ser at butikkene skriver at de "helst" monteres med kinnkjede. Lurer veldig på hvor mye hevstangseffekt disse bittene har? 

Jeg har noen tanker selv, hadde vært interessant å hørt hva andre tenker :) 

Det er disse bittene jeg snakker om, forresten, hvis noen ikke ser de for seg: 

https://skoies.no/beris-f-bitt-med-comfort-munndel-bestillingsvare-

image.png.fa247c298ad151a312af91144554db6c.png

Jeg tenker ihvertfall at det er et kimblewickbitt - bare noe fjongere i utseendet :) 

Slik jeg tolker dette bittet, vil tøylen feste på høyde med munnstykket, om det festes "løst" over den første kroken. Når tøylen er på samme høyde som mynnstykket, blir det ingen vektstangeffekt, fordi bittet ikke roteres. Blir en baucher, rett og slett. Så her trenger man vel teknisk sett ingen kjetting. 

Fester man tøylen ett hakk ned, eller helt nederst, får man en vektstangeffekt og kjetting skal på. Å skrive at bittet helst monteres med det, er enten formildende fra Skoies sin side, for å være mindre provoserende (av en eller annen årsak), eller så er det mangel på kunnskap, eller mangel på vilje til å formidle hvordan bittet bør brukes korrekt.

Ang hvor mye stangeffekt, så tenker jeg jo det er et relativt mildt et. Orker jeg helt ærlig ikke å sette meg sånn ekstremt mye inn i proporsjonene her, men merker meg at oversjenkelen ser ganske lang ut. Noe som forøvrig gjør det ganske kjipt om folk ikke begrenser vektstangeffekten med kjetting, for fester man tøylen nederst og drar til, vil bittet vri seg og munnstykke reise opp mot tenna. Mange kaller vel dette en pseudo-gag-effekt, eller kaller de det "elevator" på engelsk? Ca samme effekten ihvertfall. På denne vil det være større utslag enn på det "gamle" kimblewicken, da den vanlige har kortere oversjenkel. 

• Liker 1

Bittet er jo igrunn ikke noe annerledes enn andre kimblewick-bitt, annet enn utseendet. Jeg har et fra Bombers som ser slik ut (bare med et rett munnstykke):

KimblewickHappyTongue.jpg

Kimblewick SKAL brukes med kjede, og jeg syns det er teit at de bare anbefaler det. Gah.

• Liker 1

Jeg bruker mitt uten kjede og på øverste hakk, fordi det da er en baucher og ikke et kimblewick 😅 min likte ikke kimblewick men han liker baucher og det er jo helt likt et baucher når man bruker det som jeg gjør. Ser litt nooby ut men til hjemmebruk fungerer det fint som variasjon til de to andre bittene han liker i hele verden 🙄

• Liker 1

3 hours ago, Emsy said:

Jeg tenker ihvertfall at det er et kimblewickbitt - bare noe fjongere i utseendet :) 

Slik jeg tolker dette bittet, vil tøylen feste på høyde med munnstykket, om det festes "løst" over den første kroken. Når tøylen er på samme høyde som mynnstykket, blir det ingen vektstangeffekt, fordi bittet ikke roteres. Blir en baucher, rett og slett. Så her trenger man vel teknisk sett ingen kjetting. 

Fester man tøylen ett hakk ned, eller helt nederst, får man en vektstangeffekt og kjetting skal på. Å skrive at bittet helst monteres med det, er enten formildende fra Skoies sin side, for å være mindre provoserende (av en eller annen årsak), eller så er det mangel på kunnskap, eller mangel på vilje til å formidle hvordan bittet bør brukes korrekt.

Ang hvor mye stangeffekt, så tenker jeg jo det er et relativt mildt et. Orker jeg helt ærlig ikke å sette meg sånn ekstremt mye inn i proporsjonene her, men merker meg at oversjenkelen ser ganske lang ut. Noe som forøvrig gjør det ganske kjipt om folk ikke begrenser vektstangeffekten med kjetting, for fester man tøylen nederst og drar til, vil bittet vri seg og munnstykke reise opp mot tenna. Mange kaller vel dette en pseudo-gag-effekt, eller kaller de det "elevator" på engelsk? Ca samme effekten ihvertfall. På denne vil det være større utslag enn på det "gamle" kimblewicken, da den vanlige har kortere oversjenkel. 

3 hours ago, Legaat said:

Bittet er jo igrunn ikke noe annerledes enn andre kimblewick-bitt, annet enn utseendet. Jeg har et fra Bombers som ser slik ut (bare med et rett munnstykke):

KimblewickHappyTongue.jpg

Kimblewick SKAL brukes med kjede, og jeg syns det er teit at de bare anbefaler det. Gah.

Det var dette som Emma nevner med at det ser ut til å ha en lenger oversjenkel enn (det jeg ser på som) vanlig kimblewick (f.eks, vedlagt bilde, som er et fra Hööks), som var en av tingene jeg merket meg med dette bittet, som fikk meg til å tenke at det var litt ulikt det jeg anser som typiske kimblewick-bitt. Så jeg tenkte at forholdet mellom oversjenkel og undersjenkel ville være litt annerledes. Men det kan så klart være at det ikke egentlig er tilfellet, og at det bare er noe med designet som får det til å se sånn ut :) 

image.png

Det vil jo få en del mer vektstangeffekt og sånn være sterkere, det med høye oversjenkler. Ellers er det ganske likt selv om festene til tøylene er inni selve ringen. Har det der også, og merker nok ikke sånn veldig forskjell på de to (med kjetting/reim på begge). 

Tømmene/tøylene spretter ut av det hakket siden det ikke er noe som stopper. Synes det var et drittbitt😅 Hesten min likte det heller ikke, at munndelen er i plast spiller ikke så stor rolle hvis den i utgangspunktet har feil fasong eller tykkelse feks.

Har ikke hatt problemer med det, men jeg har nok mindre løkker på tøylene enn på tømmer. Bruker jo også kroker på tøylene en del. Har tre ulike kimblewicker, den ene har sånne bøyler inni og brukes som stangbitt 😅 

Han som går med gummimunndel liker jo kun gummi og hater metall (så han likte det drittbittet 😂). Er litt begrenset hva man finner da (og som er smått nok) 

@IssaJa, det kan brukes som et baucher uten kjettingen, om man ikke fester tøylene i ett av de hullene. Men jeg syns likevel man ikke skal «fremme» et kimblewick som et bitt som «kan» brukes med kjetting, om du skjønner. Det burde bare stå at det skal brukes med kjetting, sånn at ikke folk bruker det uten kjetting + fester tøylen i det sterkeste hakket feks. Fordi folk er .. dumme. Rett og slett 😂 Evnt. syns jeg de kan forklare hvordan det kan brukes med og uten kjetting, slik at ikke folk misforstår bruken av bittet. 

(Og når begynte du å bruke det som baucher? Du sa til meg at det ikke var noe for noen av dine assaaaa 💩😂)

@Sivoya Noe mer hevstangeffekt blir det nok ja, men bittets funksjon er den samme. Var mer det jeg mente. Du skrev ikke noe om lengden fra på øyet til hodelagsfestet og ned til bittet, så jeg tenkte ikke på den delen :) 

• Liker 1
  • Haha 1

Ja har sett det brukt opp ned og 😁

@Legaat Siden dag to jeg eide det, du har jo til og med kalt meg noob for det 😝 og jeg har sendt deg snap av det. Og vi diskuterte det på messenger den 5. mai du gamlemor. 

• Haha 1

Jo (de kommer med litt ulike former og tykkelser på den gummien bare). Men ja, den reima følger med alle beris stangbitt, litt random om man får brun eller svart 🤪 

On 20/01/2021 at 09:08, Issa said:

Ja har sett det brukt opp ned og 😁

@Legaat Siden dag to jeg eide det, du har jo til og med kalt meg noob for det 😝 og jeg har sendt deg snap av det. Og vi diskuterte det på messenger den 5. mai du gamlemor. 

Litt off topic, men noen ganger føler jeg at dere to er som et gammelt ektepar 😂

• Haha 3
1 time siden, Sivoya skrev:

Litt off topic, men noen ganger føler jeg at dere to er som et gammelt ektepar 😂

@SivoyaMen vi ER jo det :rofl:  Kjent hverandre i alt for mange år, hihi.

@IssaDette kan jeg IKKE huske å ha hørt noe om, så da stemmer det ikke altså..... :ninja:

• Haha 1

Hadde vi vært lesbiske hadde vi sikkert vært gift 😂 😂 

Nei jo assa jeg kan jo legge ut en skjermdump, følger du ikke med når jeg snakker til deg? 😡 😂 

• Haha 2
14 timer siden, Issa skrev:

Hadde vi vært lesbiske hadde vi sikkert vært gift 😂😂 

Nei jo assa jeg kan jo legge ut en skjermdump, følger du ikke med når jeg snakker til deg? 😡😂 

Hahaha, det er sant ass 🤣

Nei? Du sier jo så mye rart, så jeg må jo filtrere ut noe liksom... :whistle:

• Haha 1
  • 1 month later...

Jeg er fortsatt nybegynner og har hatt en bratt læringskurve. 
Nå lurte jeg på om dere kloke og erfarne hesteeiere kan forklare litt for meg. 
Det snakkes om 3-delt, hack, kandar, pelham, kimblewick,++
Jeg har også funnet sider med bilde og navn på forskjellige bitt. 
Men kan noen forklare de forskjellige «effektene» til de forskjellige bittene? 
Samme med ringene, faste, løse, D, osv. 

Fordeler og ulemper med de forskjellige? 

Og... hva får man feks av et 3 del trinse bitt til 1500,- som man ikke får av et til 400,-?

Og hva gjør de forskjellige typene metall? Er det smak?