Jump to content
Skjóna

Bitt-tråden

Recommended Posts

Er nok en del sannhet i det med bakbein og rygg. Fikk aldri til å ri Grå på islandsk stang før, for jeg bare mista han i skuldre og manke. Men han var aldri nok foran sjenklene. Han er mye bedre nå med mer styrke og lydighet på plass, så kanskje jeg skulle prøve det igjen 😅 finne et munnstykke han liker, jeg har jo bare tredelt og tredelt med tungefrihet - ingen høydare for han 🙄

Mitt problem da jeg startet på stangen var at jeg ikke fikk hesten nok opp i manken, så han la seg gjerne bak bittet. Men når jeg red han på trinsen gikk han bare i mot så jeg følte jeg var elendig rytter samme hva jeg gjorde. Så jeg endte med å bare gi faen i at han krølla seg og sette alle kluter til for å klare å løfte han opp i manken nok til at han kom ut av bakloddgangen, og når jeg fikk til det, så har jeg veldig sjeldent det problemet igjen. Alt det satt i hvordan jeg brukte setet og fikk løftet han nok opp i ryggen. 

• Liker 1

Akkurat nå, smaaen skrev:

Mitt problem da jeg startet på stangen var at jeg ikke fikk hesten nok opp i manken, så han la seg gjerne bak bittet. Men når jeg red han på trinsen gikk han bare i mot så jeg følte jeg var elendig rytter samme hva jeg gjorde. Så jeg endte med å bare gi faen i at han krølla seg og sette alle kluter til for å klare å løfte han opp i manken nok til at han kom ut av bakloddgangen, og når jeg fikk til det, så har jeg veldig sjeldent det problemet igjen. Alt det satt i hvordan jeg brukte setet og fikk løftet han nok opp i ryggen. 

Jazzeponni hadde jo en skikkelig "aha"-opplevelse på stangen, der hun plutselig skjønte kadens i travet, og begynte å fjære og bære istedet for å ligge på nesa.
Det var innmari stas synes hun, så hun tilbød, og tilbød og tilbød, ammagaaaad det var MORRO!

Men, på dag 5 elns  - var hun veldig, veldig, veldig sliten i rumpa, og ville bare legge seg ned og bak bittet. 
Dog føler jeg hun løfter seg mer i manken selv om hun krøller seg bak, og er mer "riktig" i formen enn på trinsen, som jeg opplever akkurat det samme som du beskriver @smaaen.
Vi har jo ikke kommet i mål enda, men foreløbig er løsningen å ri med mindre kontakt, så hun får være litt lenger i formen uten å være fremtung, og å heller ri mindre så hun får mer tid til restitusjon mellom slaga, og jeg virkelig kan kreve at hun skal opp og frem istedet for bak, når vi faktisk trener.

• Liker 1

1 time siden, smaaen skrev:

Min erfaring er at delte bitt er noe hestene ofte ikke liker veldig godt. Har og erfaring med at rette trinsebitt fort kan bli litt stumt, så vanskelig å si uten å se og kjenne på hesten. Noen kan fungere bedre på lockup bittene, mens andre er helt fine på rette, eller delte. Skal jeg gå for delt vil jeg heller gå for to enn tredelt. Hesten er svaret 😛 

Ja, vi har litt å jobbe oss igjennom å føle på framover, å finne perfekt kombinasjon 😅

15 timer siden, Issa skrev:

Er nok en del sannhet i det med bakbein og rygg. Fikk aldri til å ri Grå på islandsk stang før, for jeg bare mista han i skuldre og manke. Men han var aldri nok foran sjenklene. Han er mye bedre nå med mer styrke og lydighet på plass, så kanskje jeg skulle prøve det igjen 😅 finne et munnstykke han liker, jeg har jo bare tredelt og tredelt med tungefrihet - ingen høydare for han 🙄

Skulle ikke solgt det todelte til meg? :ninja:Haha. Men Grieg kunne ikke fordra todelt trinse, men todelt stang var finfint. Ikke at jeg kjenner den grå din, men kan jo være verd et forsøk? 

8 timer siden, IngvildM skrev:

Skulle ikke solgt det todelte til meg? :ninja:Haha. Men Grieg kunne ikke fordra todelt trinse, men todelt stang var finfint. Ikke at jeg kjenner den grå din, men kan jo være verd et forsøk? 

Nei! 😂

Men ja må bli no todelt lockup kanskje. Eller er av de softbittene skoies har fått inn, de liker han i hvert fall 😅 

Erfarer det samme som @Elisabeth E her. Har prøvd ulike trinser og vil så gjerne at det skal fungere med trinse, men får ekstremt mye mer lydhør og korrekt hest med portugisisk kandar. Er rimelig sikker på at det ikke bare fordi det er et "sterkere" bitt med vektstang.

Fordi hesten går mindre mot hånda blir resultatet også at jeg rir bedre med kandaret på. Hesten blir mye lettere i fronten og det blir mye mindre fokus på hender. Da svarer han også mye bedre på de andre hjelperne. På trinse bittene er han også endel urolig i munnen, i tillegg til å legge seg tungt i hånden. På det portugisiske virker han mer harmonisk og godtar hjelperne mer som hjelpere og ikke noe man må jobbe imot.

Klarer ikke helt løsrive meg fra ønsket om at det skal funke like bra på trinse, men varierer mellom bittene.

• Liker 1

1 minutt siden, LisaFi skrev:

Rir dere på blank stang eller på kandar? 

Mange stangbitt heter kandar så litt vanskelig å skille. De fleste av oss her snakker nok om blank kandar /stang, med en eller to tøyler, alt etter som hvilket bitt man har. Ett bitt i munnen, ikke double bridle. 

• Liker 1

Jeg bruker to tøyler på den portugisiske kandaren, så den som er festet rett i bittet får jo omtrent samme effekt som en rett trinse. Eller kanskje mer som et baucher bitt, siden det er litt oversjenkel på bittet.

• Liker 2

On 16/11/2019 at 16:06, stinej said:

Jeg bruker to tøyler på den portugisiske kandaren, så den som er festet rett i bittet får jo omtrent samme effekt som en rett trinse. Eller kanskje mer som et baucher bitt, siden det er litt oversjenkel på bittet.

Samme her! Men jeg har kjøpt et renessanse-bitt som jeg ikke har prøvd enda, og der er festene til tøylene som er nærmest bittet fremdeles litt nedenfor bittet (men ikke mye). Så der tenkte jeg å prøve å kombinere med (semi)kapsun. Rir ikke med to bitt i munnen samtidig, da :) 

Bare husk at et renessansebitt er  i utgangspunktet ikke laget som en pelham, slik det akademiske bittet, eller den portugisiske kandaren. Siden det er formet slik det er så er det en del som bruker det med to tøyler og det går jo ok, men det blir ikke det samme kontakten som en direkte innvirkning på munndelen på de andre bittene. 

16 minutes ago, smaaen said:

Bare husk at et renessansebitt er  i utgangspunktet ikke laget som en pelham, slik det akademiske bittet, eller den portugisiske kandaren. Siden det er formet slik det er så er det en del som bruker det med to tøyler og det går jo ok, men det blir ikke det samme kontakten som en direkte innvirkning på munndelen på de andre bittene. 

Ja, det er akkurat derfor jeg tenkte å heller kombinere det med semikapsun når jeg skal bruke det, i stedet for å ha to tøyler i bittet sånn som jeg gjør med det portugisiske bittet :)  Jeg tenker uansett at det er fint å variere det også litt, det er lenge siden jeg har prøvd å ri med semikapsun nå :) 

Edited by Sivoya

På 12.11.2019 at 5.40, Sivoya skrev:

jeg tenkte kanskje 500? Pluss frakt :) 

Tror ikke jeg har fått med meg dette. Om du fortsatt selger, og vil vente til kommunal lønn, så kjøper jeg gjerne :) 

Dere - hva er egentlig ’merkbar’ forskjell i bruk på Sprenger dynamic rs og stübben EZ control?  

5 minutes ago, CruVal said:

Tror ikke jeg har fått med meg dette. Om du fortsatt selger, og vil vente til kommunal lønn, så kjøper jeg gjerne :) 

Dere - hva er egentlig ’merkbar’ forskjell i bruk på Sprenger dynamic rs og stübben EZ control?  

Ja, det går helt fint ☺️ Bare send meg en melding på FB når du er klar du 😄

• Perfekt 1

Rett bitt med D-ringer, baucher eller fullsjekk??

Villhesten er veldig rotete med munnen, går å rasler å roter med delte bitt. Endel bedre med peewee (nesten ikke roting med det) men vil ha noe for variasjon feks til tømmekjøring. Siden hun er så ustabil vil jeg gjerne ha sidestøtte... 

8 hours ago, Nienna said:

Rett bitt med D-ringer, baucher eller fullsjekk??

Villhesten er veldig rotete med munnen, går å rasler å roter med delte bitt. Endel bedre med peewee (nesten ikke roting med det) men vil ha noe for variasjon feks til tømmekjøring. Siden hun er så ustabil vil jeg gjerne ha sidestøtte... 

Rett D-ringsbitt er jo umulig å finne til under 1000 kr 😤 Det skulle jeg gjerne ha prøvd, men det blir for dyrt altså. Si gjerne fra hvis du finner det til en fornuftig pris noe sted 😝

Eg fikk tips om dette til mini på sikt. Per no fungerte han utifra Annes synspunkt veldig fint på det vi har. Men dette var ett (dyrt) alternativ 😅

Screenshot_20191117_175455_com.android.chrome.jpg.648f64d086bdaa1f0dd85660eaa38ba3.jpg

Men ho anbefalte meg til å prøve før eg kjøpte då, så det var jo snilt 🤭 men lurer på å skaffe pelham til han, er det da anbefalt med rett, 2 delt eller 3delt? Kikker litt på det baby pelhamet på hooks. Det er ikkje så dyrt til å prøve ut liksom. Trenger ett til tur/sprang. 

Alltid rett bitt når det er vektstang, om den ikke har lockup. Er det delt vil det kunne kollapse rundt kjeven og bli veldig ustabilt. 

• Liker 1
  • Takk 1

Åja, så nå at du vil ha rett. Har ikke funnet noe annet enn rett fullsjekk I plast.. Med mindre man betaler skjorta ja.. 

55 minutter siden, smaaen skrev:

Alltid rett bitt når det er vektstang, om den ikke har lockup. Er det delt vil det kunne kollapse rundt kjeven og bli veldig ustabilt. 

Hva med baucher? Strengt tatt ikke noe vektstang effekt? Det er tydeligvis ikke å oppdrive rett baucher bitt i Norge, bortsett fra noen i gummi.. 🤷

4 minutter siden, stinej skrev:

Hva med baucher? Strengt tatt ikke noe vektstang effekt? Det er tydeligvis ikke å oppdrive rett baucher bitt i Norge, bortsett fra noen i gummi.. 🤷

Det vil ikke kollapse like ille som et stangbitt, men alle delte bitt vil kollapse rundt kjeven om de ikke har lockup effekt. (vær obs på Mylerbittene ofte klyper noe veldig) 

16 timer siden, CruVal skrev:

stubben ez control låser seg ved tøyletak og blir som rett bitt, det gjør vel ikke sprenger dynamic rs. 

2 timer siden, ME&FB skrev:

stubben ez control låser seg ved tøyletak og blir som rett bitt, det gjør vel ikke sprenger dynamic rs. 

Det er et bitt mange hester liker ja. Stabilt, ikke for tykt og store D-ringer. 

Bare spør og graver endo litt meir, men kunne dette vert ett bitt å velge i den store verden? 🙈

Screenshot_20191120_162540_com.android.chrome.jpg.cdd29ff49bee04bc0511303369ce04c8.jpg

Tja. Vil du ikke ha rett pelham? Har et tredelt pelham fordi hesten trives på det og jeg klarer seriøst ikke se ustabiliteten i det 😅😅 

Eg finner liksom bare gedigne rette, eg har jo ett svært rett ett, og føler det ser så malplassert ut i munnen hans 😳

Hadde eg funnet ett lite og rett som ikkje ser ut som det er fra framtida 😂 

Og som eg forsto så hadde jo dette den lockup effekten vel? Og det må vel vere bra? Men er vel litt der med å prøve og feile antar eg 🤷‍♀️

26 minutter siden, Stjorm10 skrev:

Eg finner liksom bare gedigne rette, eg har jo ett svært rett ett, og føler det ser så malplassert ut i munnen hans 😳

Hadde eg funnet ett lite og rett som ikkje ser ut som det er fra framtida 😂 

Og som eg forsto så hadde jo dette den lockup effekten vel? Og det må vel vere bra? Men er vel litt der med å prøve og feile antar eg 🤷‍♀️

Hm.. hva mener du med gedigne? Mener du lengden på sjenkelen? 

6 minutter siden, Reaper skrev:

Hm.. hva mener du med gedigne? Mener du lengden på sjenkelen? 

Ja, synest bare det ser så ekstremt ut. 🤔 Men funksjon foran utseende sjølvsagt 😊