Jump to content
Skjóna

Bitt-tråden

Recommended Posts

Her kan vi diskutere ulike bitt og bruk av dem, legge inn bilder, komme med spørsmål, dele erfaringer osv. Bare å fyre løs!

Vel, jeg har fundert litt over foskjellen på pessoabitt og det tradisjonelle gagbittet.. Om pessoa har så mye vektstangseffekt, eller om det er "klin likt" dette med lærreimer gjennom bittringene som en slags talje. I såfall vil jo ikke en hakereim være noen nytte, sånn utenom at man får redusert den kraftinge hevingen av selve bittdelen. Og i såfall er det jo ingen grunn til at det bør være rett, da det "bare" er en gag uansett...

Også lurer jeg litt på hvorfor stangbitt absolutt må være rette? Spiller det noen rolle?

Det er nå sånt jeg går rundt og lurer på...

Noen som vil dele erfaringer med baucherbitt? Har kjøpt et, men jeg har ikke rukket å prøve det enda..

Noen som vil dele erfaringer med baucherbitt? Har kjøpt et, men jeg har ikke rukket å prøve det enda..

Hihi, siden det er mitt "gamle" bitt kan jeg jo si at min hest likte det ikke. (sikkert fordi jeg etter alle disse årene stadig glemmer at hesten min ikke liker tredelte bitt, og stadig kjøper et "bare for å prøve". Jeg skulle ønske hun likte det, da, for jeg syntes det så ut til å ligge veldig stabilt og fint, og jeg likte at man fikk en litt sterkere trinse med den hengende trinseringen. :P

Noen som vet hvor jeg kan finne messingfarget uleddet pelham, forresten? Finnes det? Regner med vi må ha 11,5 eller 12,5, Emblus er bredere over kjeven enn i munnen :P

Waterford - fysj og fy, eller greit? Og hvor finner man forskjellige typer bitt i størrelse 8,5 til 9 (muligvis 9,5) - altså mer enn bare vanlige trinsebitt?

Waterford er greit - så lenge man finner fra en bra produsent. De produserer bittet så utrolig forskjellig, men metalab sitt skal visst være veldig bra (og ikke klype). Selv har jeg ikke prøvd bittet, men hørt mye bra til tross for at det ser ut som det gjør.

emmi.se har små bitt. Borjes har også en del ned til 8,5.

Vel, jeg har fundert litt over foskjellen på pessoabitt og det tradisjonelle gagbittet.. Om pessoa har så mye vektstangseffekt, eller om det er "klin likt" dette med lærreimer gjennom bittringene som en slags talje. I såfall vil jo ikke en hakereim være noen nytte, sånn utenom at man får redusert den kraftinge hevingen av selve bittdelen. Og i såfall er det jo ingen grunn til at det bør være rett, da det "bare" er en gag uansett...

Også lurer jeg litt på hvorfor stangbitt absolutt må være rette? Spiller det noen rolle?

Det er nå sånt jeg går rundt og lurer på...

Hva mener du med rette stangbitt ?

Waterford - fysj og fy, eller greit? Og hvor finner man forskjellige typer bitt i størrelse 8,5 til 9 (muligvis 9,5) - altså mer enn bare vanlige trinsebitt?

Emmi har masse bitt i 8,5 og 9,5. De har også Bomberbitt hvor du kan velge lengde, tykkelse, ringer og munnstykke selv. Dyrt, men knallgode bitt! Anbefales! De har også en utrolig god og lett tredelt islandsstang i 9,5. Ellers har Börjes også endel "små" bitt, men syns enkelte av dem er litt vel tykke.

Jeg ville ikke brukt waterford. Syns det ser horribelt ut selv om det sikkert ikke er det. Minner om et sykkelkjede og alle de leddene må jo klype eller lage gnag selv om bittet passer perfekt? Mulig jeg tar feil da. :)

Hva mener du med rette stangbitt ?

At munndelen ikke har ledd.. Typ dressurkandar mot tredelt pelham.

OBS OBS OBS for bomberbittene!

Flere av dem er for tynne i forhold til reglementet.(Og spør du meg for tynne til at de har noe i en hestemunn å gjøre....er grenser et sted vel?)

Fikk et par av dem for å prøve i fjor.Første gang jeg har ridd ut på tur med Krafturen og faktisk mistet kontrollen.SÅ høflig og grei i munnen til vanlig fikk han fullstendig hetta.Dro avgårde og var helt desperat etter å bli kvitt det.Red hjem på nesereima og DET er ikek veldig moro på den der,men bedre enn det pytonbittet.

Likte ikke utformingen eller tanken bak den varianten,så ble med å prøve det på ham.Det andre prøvde jeg på tre stykker,men salrommet mitt er fremdeles helt bomberbittfritt.

Ingen hit her...

OBS OBS OBS for bomberbittene!

Flere av dem er for tynne i forhold til reglementet.(Og spør du meg for tynne til at de har noe i en hestemunn å gjøre....er grenser et sted vel?)

Fikk et par av dem for å prøve i fjor.Første gang jeg har ridd ut på tur med Krafturen og faktisk mistet kontrollen.SÅ høflig og grei i munnen til vanlig fikk han fullstendig hetta.Dro avgårde og var helt desperat etter å bli kvitt det.Red hjem på nesereima og DET er ikek veldig moro på den der,men bedre enn det pytonbittet.

Likte ikke utformingen eller tanken bak den varianten,så ble med å prøve det på ham.Det andre prøvde jeg på tre stykker,men salrommet mitt er fremdeles helt bomberbittfritt.

Ingen hit her...

Da jeg bestilte Bomber kunne man velge også tykkelse, men ser ikke ut til at det går lenger. Kunne velge tykkelse mellom 8 mm (som jeg syns er for tynt igjen) og 16 eller 18 mm som blir for tykt etter min mening. De jeg har er enten 10 eller 12 mm, (ble litt usikker) noe jeg syns er passe. Aldri brukt noen av de på stevner, men er det ikke 10 mm som er grensa? Har bare brukt 12-14 mm på stevner.

Hvilke Bomberbitt har du? Bilde eller link? Jeg har elliptical roller som er et tredelt et med rulle og Happy Tongue som er helt med tungefrihet.

Fornøyd med de to, men det er MANGE av Bomberbittene som aldri får komme i mine hesters munn. Mye stygt der også.

Edited by Skjóna

Da jeg bestilte Bomber kunne man velge også tykkelse, men ser ikke ut til at det går lenger. Kunne velge tykkelse mellom 8 mm (som jeg syns er for tynt igjen) og 16 eller 18 mm som blir for tykt etter min mening. De jeg har er enten 10 eller 12 mm, (ble litt usikker) noe jeg syns er passe. Aldri brukt noen av de på stevner, men er det ikke 10 mm som er grensa? Har bare brukt 12-14 mm på stevner.

Hvilke Bomberbitt har du? Bilde eller link? Jeg har elliptical roller som er et tredelt et med rulle og Happy Tongue som er helt med tungefrihet.

Fornøyd med de to, men det er MANGE av Bomberbittene som aldri får komme i mine hesters munn. Mye stygt der også.

Mener det er 10.

Har ingen av dem.jeg fikk to stk til låns for å prøve hva jeg syntes om dem.kan høres ut som det Happy tongue som var et av dem.Det som kraften stakk med.

Jeg har også sett at noen Bomber-bitt er veldig tynne. Det jeg har er 12 eller 14 mm (ble litt usikker nå),og det liker jeg veldig godt. Det er todelt lock-up, og jeg liker at det blir mer stabilt enn vanlige delte bitt. Svalur blir veldig urolig i munnen på vanlig tredelt og todelt nemlig.

Ja, 8 mm er helt vanvittig. Tror mine Bomberbitt er 12 jeg. Målte de mot et jeg har i 10 og de var ørlite grann tykkere. Syns 14 er absolutt max i tykkelse. Foretrekker 12-13 mm.

• Liker 1

Har et slikt Bomberbitt i 10 mm. Ble alt for tynt. 12 mm er nok det optimale for den lille munnen til Höfdi. Derimot trives han best med 14 mm. Har kjøpt dyrt Bomberbitt og Mylerbitt. Fint anatomisk utformet. Neida. De billige globusbittene vil han bruke. Selv om de er såpass tykke at han blirt gående og "smile litt" i munnvikene.

Noen som vet hvor jeg kan finne messingfarget uleddet pelham, forresten? Finnes det? Regner med vi må ha 11,5 eller 12,5, Emblus er bredere over kjeven enn i munnen :P

Jeg har et som jeg kjøpte brukt på hastnet.se :) Har ikke funnet noen nettsider som har det dessverre. Men da vet du at det finnes ihverfall! :P

Edited by Verítas

Jeg har et som jeg kjøpte brukt på hastnet.se :) Har ikke funnet noen nettsider som har det dessverre. Men da vet du at det finnes ihverfall! :P

jaja, får bare fortsette å lete :P

Har kjørt med et rett jaktkandar , men ser ikke ut som hesten liker når jeg tar i munnen. Rett opp med hodet.

Men har lyst og kjøre med et litt sterkere bitt enn vanlig trinse. Tips til et annet bitt jeg kan prøve? Er kanskje kjettingen han ikke liker?

Har alltid bare ridd med vanlig tredelt trinse., aldri brukt noe stangbitt/bitt med kjetting under haka..

Har kjørt med et rett jaktkandar , men ser ikke ut som hesten liker når jeg tar i munnen. Rett opp med hodet.

Men har lyst og kjøre med et litt sterkere bitt enn vanlig trinse. Tips til et annet bitt jeg kan prøve? Er kanskje kjettingen han ikke liker?

Har alltid bare ridd med vanlig tredelt trinse., aldri brukt noe stangbitt/bitt med kjetting under haka..

Hvor har du plassert tøylene?

Hva med f eks et baucher bitt? :-)

Hvor har du plassert tøylene?

Hva med f eks et baucher bitt? :-)

Nest nederst...

Men tenker kanskje at han ikke liker kjettingen under uansett...hmmm

Har bare funnet baucher bitt i todelt, liker ikke todelt bitt :P

har et tredelt muffebitt jeg skal kjøre med tror jeg.. enkelt og greit, og noe hesten er vandt til...

Jeg kjørte min forrige hest på trinse.

Prøvde pelham, fordi jeg hadde fått det for meg at vi måtte kjøre på noe sterkere (alle andre kjører jo på stang), men fant ut etterhvert at det var jo bare tull. Hesten fungerte helt fint på trinse, og likte ikke pelhamen, så da var saken ganske grei :)

Jeg kjører meg postkandar. Det har også kjetting unger. Rillete munnstykke og helt rett munnstykke. Balder likte bittet med en eneste gang og Jenta med. Jenta var litt mindre enig med jaktkandaren (under ridning, ikke kjøring) den ene gangen vi prøvde, men dessverre ikke fått prøvd det godt nok ut på henne ennå. Helsa stoppa den tiden.

du kan jo kjøpe en slik http://www.hooks.no/product.aspx?productid=590059&deptid=92&sortType=sortPris&sortOrder=ASC. Bente som har bloggen Etanec lager jo også slike tuneller i strikka utgaver.

Ingen erfaring, men kommer heller aldri til å prøve det, da den leddingen ser au'a ut

Jeg har kjent på to slike bitt og ingen av gangene har jeg klart å få de til å klype. uansett åssen jeg har gjort det faktisk. Hørt at de skal være veldig gode for en del hester i alle fall og at de hestene har likt det, men jeg har ikke kjøpt sjøl. Ikke i shoppe modus om dagen :P

At munndelen ikke har ledd.. Typ dressurkandar mot tredelt pelham.

Ok lurte på om du mente porten eller leddene.

Det må ikke være rett, myler har fine leddede men de kan ikke beveges så mye som feks et vanlig delt stangbitt.

Et vanlig leddet stangbitt er Tom Thumb som er et av de verste bittene, men mange bruker det fordi det ser ut som en trinse, med vektstenger.

her står det litt : http://www.kbrhorse.net/tra/bits01.html

<a name="1" style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: 'Times New Roman'; font-size: medium; text-align: -webkit-center; background-color: rgb(255, 255, 255); ">There is often confusion surrounding the Tom Thumb bit. Often mistakenly called a "Tom Thumb snaffle" due to its broken mouthpiece, this device is really a short shanked leverage bit. Folks today think the name "Tom Thumb" suggests the bit is mild however the bit was named after a locomotive on the Baltimore and Ohio Railroad with the same name; a small locomotive that was for it's time the most powerful engine of its size in existence. (It was also the engine that lost the famous horse vs. locomotive race in 1830. It was well ahead when it threw a drive belt and stalled!) tomthumbeng.jpg

The combination of the broken mouthpiece and leveraged rein attachment can make the Tom Thumb a most severe bit. The broken bit and lever can squeeze the jaw like a nut cracker. Some horses have had their jaws broken as a result of heavy handed riders who didn't realize the power of the Tom Thumb. If you use, or are contemplating using this bit please read The Trouble with Tom Thumb by Mark Rashid. He mistakenly refers to the Tom Thumb bit as a "snaffle," but otherwise his article is dead-on.

Her er et myler bitt jeg har som er leddet

484514_10152007406430157_1797314177_n.jpg

Hva syns dere om dette bittet? Altså utformingen, det at det er to metaller og Ellen S mener det gir batterieffekt er en annen sak. :D

http://www.skoies.no...5637-c-652.aspx

Hørt veldig mye bra om bittet, at mange hester trives og fungerer godt på det, men aldri prøvd selv. Finnes såvidt jeg vet ikke i 9,5 heller.

Edited by Skjóna