Jump to content

Folkehesten 2012: Holiday Reading

Recommended Posts

Jeg har en andel, og ga bort andeler til familiemedlemmer til jul.

Synes ikke helt han har innfridd, håpet jo det var en topp-hest som skulle kjøpes inn. Men har ikke sett han live, og kun så vidt fått med meg løpene på Rikstoto Direkte, så vet ikke om han kan bedre enn hva han har prestert.

Mener jeg leste et sted at neset års Øvrevoll-trener blir Rune Haugen? Det tror jeg kan bli spennende, han har hatt stor suksess de siste årene.

• Liker 1

Jeg har også andel i ham. Synes han har skuffet, ut fra seiersløpet i England skulle man tro han var mye bedre. Men, men, har drevet med hest i nok år til å vite at ting ikke går på skinner. :P

Han var jo positiv sist, får håpe han viser fortsatt framgang i dag. :)

Jeg er skuffet... For kjøpssummen (1oo.ooo,- ?) synes jeg at han burde greid å kjøpe en hest med høyere formtall. Jeg synes heller ikke at hesten har innfridd noe særlig, og har tro på at neste års trener og hest blir bedre! Jeg bor jo her på vestlandet og Folkehesten Forus (Jegerinnen) har jeg jo sett endel, og den synes jeg har innfridd mye bedre - til tross for hardere konkurranse

Ja, han kostet vel 145.000? Noe rundt der ihvertfall. Var på kick off-en, og der ble det sagt at holiday reading var en skikkelig topphest. Vil si han er milevis unna å være akkurat det.

Men når det gjelder prisene på folkehestene generelt, så synes jeg de var unødvendig høye på mange av dem... Folk maser om kostpris for å fø de opp, men flere er etter særs billige fedre, og i mitt syn er det markedsprisen en bør sammenlikne med.

Og da blir en del av dem kraftig overprisa.

Edited by TonjeS
Guest annacj

Vel altså, joda, skjønner folk er skuffa over resultatene so far, men ikke glem at hesten kommer fra england, hvor banene er mye rettere og flatere. Mange hester som kommer derifra kan fort slite litt med Øvrevoll da banen har en slakk oppover og nedover bakke (ligger liksom i en dump..)

Han går jo bare bedre og bedre, og han har jo blitt satt i ganske tøffe løp, så jeg håper at han kanskje klarer å finne de riktige knappene etterhvert, men jeg vil ikke si at han har skuffa akkurat. Han gikk et greit løp i går. :)

Joda, klart at banen på Øvrevoll ikke har samme standard som banene i England (og kunne trengt litt oppusssing), men synes alikevel at det er rart å kjøpe en hest som "bare" har hatt 78 i formtall.... Håper han kommer seg, men har i grunnen ikke trua på det :cool:

Å kjøpe unghest er jo alltid risky. Selv om de går bra som 2-åringer, så er det ikke sikkert de følger opp som 3-åringer.

Jeg må innrømme at jeg kanskje var litt skeptisk før nyttår, da Are tross alt ikke har hatt noen store stjerner på mange år. Han er kanskje ikke den beste til å plukke ut topp-hester, eventuelt ikke den flinkeste til å trene dem som kan bli det til å faktisk bli det.

Rune har hatt en veldig suksess de siste årene, så kanskje han kan gjøre en bedre "jobb" med valg av hest og trening av den?

Blir spennende å se, jeg skal i hvert fall ha meg en andel neste år også!

Edited by KatrineH
  • Liker 1
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Jeg synes prosjektet i seg selv gjør det vanskelig å finne en topphest. Selv om det høres dyrt ut å kjøpe en unghest for et sekssifret beløp, er det i mine øyne en lav sum for en 2-åring som har vist gode takter.

Jeg tror det kun i unntakstilfeller vil være mulig å få kjøpt en virkelig lovende 2-åring for det budsjettet som Folkehest-trenerne har. En oppdretter selger ikke en mulig årgangstopp for de pengene :) Med mindre de ser stor verdi i markedsføringen som følger Folkehestene.

Holiday Reading har ikke innfridd mine forhåpninger, hadde trodd han skulle være mye bedre. Eller i alle fall få bedre resultater :unsure: Men det er i alle fall veldig moro at det både blant varmblods og kaldblods er en Folkehest som hevder seg i årgangen :D

• 2 weeks later...

Vet ikke om vi skal ha ny tråd for hvert år jeg, eller om vi kan fortsette med galopp-folkehesten i denne tråden?

Kan lage ny tråd om ønskelig.

Men i hvert fall:

Folkehesten 2013 er kjøpt inn, Colourist.

Øvrevoll har lagt ut litt bilder av han på Facebook, bland annet dette

417085_10151080162255796_868109268_n.jpg

Spent på om denne gjør det bedre enn hva Holiday Reading har gjort.

• 10 months later...

http://folkehesten.no/page.php?temp=4&pageid=news&newsid=998

"Som de fleste kanskje har fått med seg så kommer det ikke til å bli Stall Øvrevoll i 2014. Dette betyr at hvis det er noen andelseiere som allkevel vil fortsette å ha en andel i en galopphest må dette løses på andre måter."

Noen som vet noe om dette? Jeg har absolutt ikke fått det med meg, selv om jeg er med på Folkehesten Øvrevoll i år. 

Prøver å lete rundt på Folkehesten.no, men finner ingenting, og leser gjennom tidligere nyhetsbrev på mailen min finner heller ikke der noenting. 

Så ikke skjønner jeg hvor "de fleste" har fått det med seg... 

Det sto om det i Trav og Galopp-Nytt i forkant av klasseløpshelgen. Men også der var det vagt beskrevet.

Øvrevoll forklarer at de ikke har penger til å drive Folkehesten. Styrelederen refererer til en voldgiftsdom fra tidligere i år som har gjort at Øvrevoll er i en prekær økonomisk situasjon. De få midlene de har vil de bruke på avlsarbeid istedet for Folkehesten.

Jeg vet derimot ikke hva den voldgiftsdommen går ut på, det har ikke TGN tatt seg bryet med å skrive...

Uansett var det jo nesten katastrofe med årets Folkehesten også, jeg vet ikke hvor mange andeler Øvrevoll kjøpte opp selv til slutt jeg...

Takk for info!

Spurte på FB, og fikk følgende svar:

Det ble offentligjort i Trav og Galoppnytt for en stund siden. Dette er infomasjon som skal komme fra prosjektet, og vi kan heller ikke se at dette er blitt lagt ut. Norsk Jockeyklub har valgt å ikke være med til neste år, da prosjektet i våre øyne ikke kan forsvare den kostnaden det medfører. Det var også veldig vanskelig å få solgt ut andelene i fjor pga liten interesse. Vi håper på å komme tilbake ved en senere anledning, dersom folkehesten-prosjektet blir videreført og vi kan tilpasse konseptet bedre galoppens rammevilkår.

Nå skal jeg titte i voldgiftsdommen