Jump to content
Iberica

Distanse Snikksnakk

Recommended Posts

43 minutter siden, ME&FB skrev:

Jeg er ikke så inne på Grønt kort og klasser, men er ikke LC første klasse etter at LD ble fjernet? Vet at man kan starte Bom på bakken i sprang uten G K, muligens 30cm og? 

Man må ha grønt kort for distanse LC, men ikke for LD, altså i alle klasser under 40km trenger man ikke grønt kort. 

Utover LD distanse må man vel ha grønt kort uansett klasse i utvidet klubbstevne og oppover, men ikke på rene klubbstevner. Man har fremdeles LD i sprang og distanse, det er bare i dressur LD ble fjernet. 

7 minutter siden, Eva skrev:

Man må ha grønt kort for distanse LC, men ikke for LD, altså i alle klasser under 40km trenger man ikke grønt kort. 

Utover LD distanse må man vel ha grønt kort uansett klasse i utvidet klubbstevne og oppover, men ikke på rene klubbstevner. Man har fremdeles LD i sprang og distanse, det er bare i dressur LD ble fjernet. 

Takk for oppklaring 😊

Nå har jeg akkurat bestemt meg for å delta på distanseritt i Hadeland 12. mai :D 20 km CR. Må jo ta en vurdering når det nærmer seg om jeg faktisk er klar for det, men det er så utrolig motiverende bare å ha satt seg det målet! Spørs om vi greier å holde 8 km i timen, men vi får begynne å trene målrettet og måle snittfarten, og så får jeg ha med meg en hare eller to :)

Flere som skal delta på noe distanseritt denne våren?

• Liker 1
  • Haha 1

8km/t Er ikke så fort, lurt å trene litt på forhånd med endomondo, så sier jo den km/t pr kilometer du rir:) da vet du med en gang om du rir for fort eller for sakte :)

jeg har ridd et distanseritt i mitt liv, det holdt i massevis 🙈 Aldri vært så gangsperr verken før eller etter... klubben vår arrangerer to ritt i året, og så er det en del andre arrangører her og, så hesten skal få gå ritt med groomen min en gang hvis det ikke kræsjer med noe annet :)

• Liker 1

Jeg vil også starte, men vet ikke om jeg er helt klar for 20 km i mai! Kanskje hvis noen andre fra stallen skal så kan  jeg hive meg med! 

Syntes 8km/t er fort nok som gjennomsnitt hvis det blir en del skritting ihvertfall, nå funker ikke gpsen skikkelig på mobilen min, men pleier ligge på mellom 4-6 km/t som snitt på en tur i følge Endomondo 🙈

• Liker 1

Jeg har lyst til å få til et distanseritt på 20km i løpet av sommeren! Men 12. mai blir nok alt for tidlig for oss også 😅 Ser for meg at det kan passe i sommer / tidlig høst :) Prøver å planlegge ritt og opptrening sammen med @Eva og Hanna :D 

• Liker 1

Ett lite tips, ikke bare hopp av hesten etter 20 km og tro du lander riktig på bakken🤣

Hilsen ankelknekkernetter20kmdistanse!

• Haha 2

26 minutter siden, Eva skrev:

Jeg vil også starte, men vet ikke om jeg er helt klar for 20 km i mai! Kanskje hvis noen andre fra stallen skal så kan  jeg hive meg med! 

Syntes 8km/t er fort nok som gjennomsnitt hvis det blir en del skritting ihvertfall, nå funker ikke gpsen skikkelig på mobilen min, men pleier ligge på mellom 4-6 km/t som snitt på en tur i følge Endomondo 🙈

Jeg sjekker ikke så ofte tempo når jeg rir, men når jeg kjører har jeg ofte snittfart på ca 10km/t, og det er sånn ganske greit trav uten at det blir hastig... 

1 minutt siden, Marita skrev:

Ett lite tips, ikke bare hopp av hesten etter 20 km og tro du lander riktig på bakken🤣

Hvis man klarer å gå elegant av hesten etter 2mil bør man få ekstrapremie synes jeg.. 

Hahaha, hvis det er for tidlig for dere, er det da i hvert fall for tidlig for meg :rofl: Jeg hadde tenkt meg et senere ritt egentlig, men skal delta sammen med en annen, så da ble det litt fremskyndet. Gøy at det er flere her som vil prøve seg på distanse i år, da! Jeg synes det virker som en veldig hyggelig, upretensiøs  sport med lavterskel-ritt for folk uten store ambisjoner.

Hittil på tur har vi brukt sånn 5 km/t, men da har vi stort sett skrittet sakte, så det hjelper nok med en del trav, ja. Da blir nok den litt tjukke og utrente gampen min sliten - for ikke å snakke om meg selv - så det er bra vi har et par måneder på oss, i hvert fall!

Sitter allerede og planlegger antrekket, så jeg er ganske motivert for å få det til :teehee:

• Liker 2

1 minutt siden, Mona skrev:

Jeg sjekker ikke så ofte tempo når jeg rir, men når jeg kjører har jeg ofte snittfart på ca 10km/t, og det er sånn ganske greit trav uten at det blir hastig... 

I trav og galopp er det nok grei fart,men tror ikke jeg får til å holde ponnis i trav eller galopp i 2 mil! På tur skritter jeg en stund i starten og slutten av turen, ned bratte bakker og gjennom ulendt terreng i skogen, så da drar det jo ned snittet en del på gjennomsnittsfart! Men om det er mye flatt og jevnt underlag er det kanskje håp! 

• Liker 1

Akkurat nå, AstridN skrev:

Hahaha, hvis det er for tidlig for dere, er det da i hvert fall for tidlig for meg :rofl: Jeg hadde tenkt meg et senere ritt egentlig, men skal delta sammen med en annen, så da ble det litt fremskyndet. Gøy at det er flere her som vil prøve seg på distanse i år, da! Jeg synes det virker som en veldig hyggelig, upretensiøs  sport med lavterskel-ritt for folk uten store ambisjoner.

Hittil på tur har vi brukt sånn 5 km/t, men da har vi stort sett skrittet sakte, så det hjelper nok med en del trav, ja. Da blir nok den litt tjukke og utrente gampen min sliten - for ikke å snakke om meg selv - så det er bra vi har et par måneder på oss, i hvert fall!

Sitter allerede og planlegger antrekket, så jeg er ganske motivert for å få det til :teehee:

Det blir bra! Hadde vært kult om jeg fikk det til, men uten bil og henger må jeg i så fall alliere meg med noen! 

• Liker 1

30 minutter siden, Marita skrev:

Haha, ja! Jeg vet at den du hoppet av var en ponni, men jeg er likevel glad for at jeg ikke har en veldig stor hest å hoppe av da 🤪 Må eventuelt ta med krakk man kan bruke til å gå av på?? 😂

23 minutter siden, AstridN skrev:

Det er mest for hestens del og ikke for min del at jeg synes det er for tidlig altså! Han er jo ung og selv om han sikkert hadde klart 20 km i mai så har vi pdd aldri før ridd så langt, så jeg vil heller vente litt og være sikker på at det blir en god opplevelse for han ☺️  Samt at jeg tror det blir morsommere for oss begge om vi faktisk kan prøve å holde oss innenfor tiden uten å pushe for hardt :) 

• Liker 1

3 timer siden, AstridN skrev:

Nå har jeg akkurat bestemt meg for å delta på distanseritt i Hadeland 12. mai :D 20 km CR. Må jo ta en vurdering når det nærmer seg om jeg faktisk er klar for det, men det er så utrolig motiverende bare å ha satt seg det målet! Spørs om vi greier å holde 8 km i timen, men vi får begynne å trene målrettet og måle snittfarten, og så får jeg ha med meg en hare eller to :)

Flere som skal delta på noe distanseritt denne våren?

Så morro, da sees vi! Vi planlegger distansedebut på Hadeland 12 mai, 20 km. Hesten er mer enn klar for det, rompa til rytteren er litt mer usikker

• Liker 2

13 minutter siden, xxAne skrev:

Så morro, da sees vi! Vi planlegger distansedebut på Hadeland 12 mai, 20 km. Hesten er mer enn klar for det, rompa til rytteren er litt mer usikker

Så gøy! :D Hehe!

Planlagt ritt samme sted som sist st.hans helga her oppe. Meldt oss på med forbehold siden hesten står med seneskade- og det er jo faktisk noen mnd til så mye kan jo skje 🤔

• Liker 1

Vi - altså jentene - skal være med på Hønerittet på Hønefoss i morgen (20 km). Så vidt jeg har skjønt, er det ikke så strenge regler ift bekledning. Men er det noen i det hele tatt, bortsett fra hæl med vanlige stigbøyler, vest osv.? Vanlig ridebukse og genser/jakke er ok? 

• Liker 1

3 timer siden, AstridN skrev:

Vi - altså jentene - skal være med på Hønerittet på Hønefoss i morgen (20 km). Så vidt jeg har skjønt, er det ikke så strenge regler ift bekledning. Men er det noen i det hele tatt, bortsett fra hæl med vanlige stigbøyler, vest osv.? Vanlig ridebukse og genser/jakke er ok? 

https://www.rytter.no/wp-content/uploads/kr-viii-2019.pdf

Hvis noen har lyst på en fin ridetur i et nytt turområde neste søndag (3.11.), vil jeg bare få reklamere for distanserittet til Sørum hestesportsklubb den dagen. Distansene blir 30, 15 og 5 km, så dette passer virkelig for alle (jeg skal delta selv)! Nivået er LD / clear round, så man trenger ikke annet enn medlemskap i en rideklubb og en førstegangsregistrert hest. Veldig lavterskel arrangement og fine løyper (grusvei og litt skogsvei).

Rittet finner sted litt utenfor Lørenfallet (mellom Frogner og Sørumsand).

Håper å se noen forumfrender der :)

https://www.horsepro.no/index.php?r=show/event/event&eventId=20936

Edited by AstridN
  • Liker 2

Det hadde vært gøy å vært med, hvis hesten ikke var syk! Kanskje neste gang :D 

• Liker 1

On 25/10/2019 at 11:58, AstridN said:

Hvis noen har lyst på en fin ridetur i et nytt turområde neste søndag (3.11.), vil jeg bare få reklamere for distanserittet til Sørum hestesportsklubb den dagen. Distansene blir 30, 15 og 5 km, så dette passer virkelig for alle (jeg skal delta selv)! Nivået er LD / clear round, så man trenger ikke annet enn medlemskap i en rideklubb og en førstegangsregistrert hest. Veldig lavterskel arrangement og fine løyper (grusvei og litt skogsvei).

Rittet finner sted litt utenfor Lørenfallet (mellom Frogner og Sørumsand).

Håper å se noen forumfrender der :)

https://www.horsepro.no/index.php?r=show/event/event&eventId=20936

Jeg har superlyst å være med, men har selvfølgelig andre planer 😔

21 timer siden, Eva skrev:

Jeg har superlyst å være med, men har selvfølgelig andre planer 😔

Typisk! :(

Da satser vi på at det klaffer neste gang for dere begge :)