Jump to content
Sign in to follow this  
Iberica

Feltritt snikksnakk

Recommended Posts

17 er nok kanskje på grensen tenker jeg...Vil vel eeeegentlig ikke si det er for gammelt kanskje,men jeg ville nok begynt å trappe ned når hesten blir såpass.Litt lavere nivå og enklere baner.

Det er noe i de baner jeg tenker og. De trenger jo ikke slutte å være konkurransehester, men på det aller høyeste nivået så er det hardt. Det er vel sånn i menneskeverden også at det er flere veltrente som «plutselig stuper» enn oss vanlige dødlige.

Hardt i Badminton.. 

https://www.hippson.se/artikelarkivet/falttavlan/avlivad-hast-och-utdelat-varning-i.htm

Oliver Townend er ute og « beklager» ridningen sin på face. Ser de fleste i kommentarfeltet mener han er presset til å unnskylde seg (blant annet pga et noget arrogant intervju han ga rett etter å fått advarselen). 

Marilyn Little er også i hardt vær for blodete hestemunner og usympatisk ridning/ opptreden.

Jeg trodde sporten vår var litt på rett veg jeg. Sett meg blind på de pentridende tyskerne kanskje? 😓

3D078CD9-B123-4BE5-8CF6-AD4744C2FDAF.png

Edited by LisaFi

Oooh, jeg skal være mamma/logistikkansvarlig/hestepasser/motivator på datterens første knøttecup på lørdag... Var på infomøte på Sørum fritidsgård i går, veldig nyttig informasjon, men jeg får helt åndenød av å tenke på alt som skal skje på én dag, alt vi må huske på :sjokk:Og det ser ut til at vi må være på stevneplassen fra typ halv åtte om morgenen til halv syv om kvelden :teehee:Jeg som blir utslitt av et vanlig stevne med én gren, liksom :P Kan noen vær så snill fortelle meg at det er gøy og at man kommer seg gjennom alle etappene uten for mye stress og kaos? En ting er i hvert fall sikkert, og det er at jeg må skrive en liste på forhånd over alt vi må huske på...

• Liker 1

1 time siden, AstridN skrev:

Oooh, jeg skal være mamma/logistikkansvarlig/hestepasser/motivator på datterens første knøttecup på lørdag... Var på infomøte på Sørum fritidsgård i går, veldig nyttig informasjon, men jeg får helt åndenød av å tenke på alt som skal skje på én dag, alt vi må huske på :sjokk:Og det ser ut til at vi må være på stevneplassen fra typ halv åtte om morgenen til halv syv om kvelden :teehee:Jeg som blir utslitt av et vanlig stevne med én gren, liksom :P Kan noen vær så snill fortelle meg at det er gøy og at man kommer seg gjennom alle etappene uten for mye stress og kaos? En ting er i hvert fall sikkert, og det er at jeg må skrive en liste på forhånd over alt vi må huske på...

Det er rett og slett tre ganger så gøy. Og om en del går drit så kan man vanligvis glede seg over en annen del. Med kicket i terrenget til slutt er man stort sett lykkelig når man kommer i mål uansett! Garanterer at det er verdt det, men håper at dere får godt vær, det er småkaldt så langt utpå høsten! 

Jeg var hindervakt på km her for litt siden, og det BØTTA ned under hele terrengdelen og jeg ble iskald, rett og slett for lite klær til å stå i ro så lenge. De som rir blir vel ikke kalde, men pakk godt med klær (og termos med varmt på) til den som «er med»! 

Lykke til! 

• Liker 1

Jeg er litt sånn enkel jeg, hvis jeg ikke liker å ri stygt så gjør jeg det ikke. Sikkert derfor jeg røk ut på f.eks NM, kunne sikkert dengt hesten over, men det er ikke sånn jeg vil ri..

2 minutter siden, Mona skrev:

Jeg er litt sånn enkel jeg, hvis jeg ikke liker å ri stygt så gjør jeg det ikke. Sikkert derfor jeg røk ut på f.eks NM, kunne sikkert dengt hesten over, men det er ikke sånn jeg vil ri..

Mmmh. Hæ? 🤔

Åh, angående ryttere lenger opp her? 

Tror det kan ha med adrenalin å gjøre også. Det kan være farlig å «slutte å ri» mot hinderet også, hvis rytteren blir bekymret for steget kan det være redsel som gjør at man gjør dumme ting også. Uten at det er noen unnskyldning. 

Edited by LisaFi
  • Liker 2

Jepp. Jeg skjønner adrenalin altså, for all del. Jeg har likevel en sperre som hindrer meg i å være dritt mot hesten min på stevner altså.. Kanskje jeg ser annerledes på det når jeg kjører VM :D 

Man har vel heller ikke mye tid til å tenke, og må handle litt på instinkt?

Har ikke sett det aktuelle rittet, og antar det ikke var pent når det ble gitt advarsel.

Men tenker uansett at man har kort tid på å reagere, og en liten "kom igjen, kjør på" kan fort bli mer alvorlig.

Grensen for hva man synes er "behandle hesten som en dritt" varierer jo også...

Ikke som forsvar til noen person altså, bare en kommentar om at det er mange tilfeller som kan havne i grenseland.

Håper forøvrig jeg får prøvd meg på Knøttecup etterhvert :)

Jeg og Lilriken vil bli tøffe i terrenget.

• Liker 2

Jeg har alltid vært velsigna med hester med MYE motor og sug mot hinder, så utfordringen har kun vært å stagge hestene. Kan hende det blir en ny verden å måtte RI på hindrene, annet enn å sikte 🙄🙀

• Haha 2

1 time siden, LisaFi skrev:

Det er rett og slett tre ganger så gøy. Og om en del går drit så kan man vanligvis glede seg over en annen del. Med kicket i terrenget til slutt er man stort sett lykkelig når man kommer i mål uansett! Garanterer at det er verdt det, men håper at dere får godt vær, det er småkaldt så langt utpå høsten! 

Jeg var hindervakt på km her for litt siden, og det BØTTA ned under hele terrengdelen og jeg ble iskald, rett og slett for lite klær til å stå i ro så lenge. De som rir blir vel ikke kalde, men pakk godt med klær (og termos med varmt på) til den som «er med»! 

Lykke til! 

Takk, akkurat den pep-talken jeg trengte :D Trooor heldigvis ikke det skal pøsregne på lørdag, men kaldt kan det bli uansett! Så ja, ullundertøy og masse kaffe!

Hehe, @Mona, jeg lurte først på om du mente det var dyreplageri å ri feltritt i seg selv. Og jeg som bekymrer meg litt for hvordan hesten kommer til å like å være på stevne hele dagen... Men hun skal ikke bli stygt ridd, i hvert fall, det kan jeg love! :P For øvrig skal vi på trening på terrengbanen på Sørum fritidsgård nå, håper det blir gøy :) (Og antagelig litt skummelt for mor, ser for meg at den ponnien kommer til å bli litt vel trigga av det der!)

• Liker 2

På 7.5.2018 at 20.05, LisaFi skrev:

Hardt i Badminton.. 

https://www.hippson.se/artikelarkivet/falttavlan/avlivad-hast-och-utdelat-varning-i.htm

Oliver Townend er ute og « beklager» ridningen sin på face. Ser de fleste i kommentarfeltet mener han er presset til å unnskylde seg (blant annet pga et noget arrogant intervju han ga rett etter å fått advarselen). 

Marilyn Little er også i hardt vær for blodete hestemunner og usympatisk ridning/ opptreden.

Jeg trodde sporten vår var litt på rett veg jeg. Sett meg blind på de pentridende tyskerne kanskje? 😓

Det der er nå en av de mer udmyke undskyldningene jeg har sett, der han faktisk beklager egen ridning og angrer, i stedet for å bare finne noe dumt å skylde på. Har ikke sett intervju da.

• Liker 3

3 timer siden, Mona skrev:

Så flink er dessverre ikke jeg. Jeg ønsker å ri pent, men har så langt i mitt liv ikke sett en eneste ridefilmsnutt av meg selv som jeg synes er pent nok. Å la være å piske hesten klarer vel de fleste, men stygg riding i form av ubalansert rytter, urolige bein, harde hender (enten for løse som så blir harde, eller for mye tyngde i tøylen, eller at man ubevisst fikler litt om hesten ikke går som man ønsker...) 

Man skal nok ri en ti hester om dagen over tid for å bli en god rytter som rir pent. 

Man kommer ikke til toppen i en idrett uten å være knallhard i nøtta. 

Slike beklagelser som han skrev her, er i mine øyne det eneste som kan få de rette tankene inn i hodet til alle. 

Det må være klokkeklar at rytter/kusk er emneansvarlig for hestens ve og vel der inne. Og at feilbedømmelser er farlig for dyrevelferden. Derfor må det drilles, drilles og drilles i å tenke ansvar hei g konsekvenser. 

Og jo det gjør de nok mye. 

Men desverre så kommet ofte bortforklaringer istedenfor en klar innrømmelse over eget ansvar. 

Han skrotten i feltrittet synes jeg viser vei. 

• Liker 1

5 timer siden, Nimbus skrev:

Så flink er dessverre ikke jeg. Jeg ønsker å ri pent, men har så langt i mitt liv ikke sett en eneste ridefilmsnutt av meg selv som jeg synes er pent nok. Å la være å piske hesten klarer vel de fleste, men stygg riding i form av ubalansert rytter, urolige bein, harde hender (enten for løse som så blir harde, eller for mye tyngde i tøylen, eller at man ubevisst fikler litt om hesten ikke går som man ønsker...) 

For meg er det milelangt mellom å slite med å få kroppen til å være helt med på det man ønsker å få til og å bevisst slå, sparke og røske hesten for å få viljen sin. Det du beskriver er noe jeg tipper de fleste jobber med, men som ingen ser på som stygg ridning. Det er en prosess å lære å ri, og er man SÅ god at man rir internasjonale klasser er man SÅ god at man klarer å la være å være bevisst stygg mot hesten sin synes jeg da. 

• Liker 1

34 minutter siden, Mona skrev:

For meg er det milelangt mellom å slite med å få kroppen til å være helt med på det man ønsker å få til og å bevisst slå, sparke og røske hesten for å få viljen sin. Det du beskriver er noe jeg tipper de fleste jobber med, men som ingen ser på som stygg ridning. Det er en prosess å lære å ri, og er man SÅ god at man rir internasjonale klasser er man SÅ god at man klarer å la være å være bevisst stygg mot hesten sin synes jeg da. 

Synes det kan være stygg riding uansett, kan ofte få helt vondt i magen og hjertet av å se på nybegynnere, men i hvert fall etisk sett er det helt klart verre med bevisst stygg ridning ja, enig der. Og jeg tror hestene til en viss grad merker forskjellen på intensjon også.

Bevisst stygg ridning :(

Nå gleder jeg meg til knøttecup i morgen! Var på trening med gjennomgang av terrengbanen i går, med Nina på Sørum fritidsgård. Ponnien var sååå flink og glad og jenta smilte trill rundt! Tror dette blir bra :D

• Liker 2

Herregud, så artig det var på knøttecup! Lang dag, var på stevneplassen 7.45 og dro 18.15 😂 Og så mye å være nervøs for, til og med veterinærkontroll 😜 Men alt gikk over all forventning og vi hadde nok klær og til og med campingstoler. Jeg føler meg ganske sikker på at feltritt blir hovedgrenen for ponniene våre framover!

• Liker 4

Er det noen her som kjenner feltrittsbanen på Flatner? Er det greit å parkere med hestehenger der?

54 minutter siden, AstridN skrev:

Er det noen her som kjenner feltrittsbanen på Flatner? Er det greit å parkere med hestehenger der?

Mange år siden jeg var der sist, men var supert å parkere der da :) 

• Liker 1

Åh feltritt-tråd, passer jo å følge med på, siden eg kvinner meg opp til å begynne med det 😂

https://www.tidningenridsport.se/falttavlanskommitten-star-bakom-andringar-for-att-radda-hastarna/?fbclid=IwAR1sEtRIWNCBpWw26cZCdiPa7vrsvwT40POXf2E7hmwlH2qtkqgjBf8qe6k

Flere som reagerer på at det er hardt i toppen. Det jobbes godt i det svenske forbundet synes jeg, pro-hestevelferd synes jeg. Bra for fremtiden, hvis vi skal få fortsette å ha sporten vår som olympisk gren, for eksempel. 

• Liker 2

10 minutes ago, LisaFi said:

https://www.tidningenridsport.se/falttavlanskommitten-star-bakom-andringar-for-att-radda-hastarna/?fbclid=IwAR1sEtRIWNCBpWw26cZCdiPa7vrsvwT40POXf2E7hmwlH2qtkqgjBf8qe6k

Flere som reagerer på at det er hardt i toppen. Det jobbes godt i det svenske forbundet synes jeg, pro-hestevelferd synes jeg. Bra for fremtiden, hvis vi skal få fortsette å ha sporten vår som olympisk gren, for eksempel. 

Det er veldig bra, synes jeg! 

De snakker om ting som er blitt avslørt, men artikkelen de linker til er en pluss-artikkel. Vet du om det er noen artikkel om det noe annet sted? 

Min ponnis har fått prøve seg på å hoppe over en stokk i skogen! Jeg anser det som hans første steg mot en lovende feltrittskarriere :D 😂🙊

Dette førte også til hans nye kallenavn: The Zebrasus, den flyvende sebraen 🤣

Edited by Sivoya
  • Perfekt 1
  • Wow 3

1 time siden, Sivoya skrev:

Det er veldig bra, synes jeg! 

De snakker om ting som er blitt avslørt, men artikkelen de linker til er en pluss-artikkel. Vet du om det er noen artikkel om det noe annet sted? 

Har lest litt, det er vel snakk om konstant kjøling etc tror jeg. Og «bodywork» omtrent gjennom natta så de er klare til dagen etter.

Men det var jo originalt tanken med sprang til slutt, at man skulle vise at de forsatt var fit og spretne nok til litt presisjonsarbeid dagen derpå. Jeg lurer på om man ikke kan risikere at folk rir _enda_ hardere i terrenget hvis man ikke har dette i bakhodet? 

Vil vel alltids være noen kyniske, kanskje spesielt i toppsjiktet der det er snakk om endel penger? 

• Liker 1

16 hours ago, LisaFi said:

Har lest litt, det er vel snakk om konstant kjøling etc tror jeg. Og «bodywork» omtrent gjennom natta så de er klare til dagen etter.

Men det var jo originalt tanken med sprang til slutt, at man skulle vise at de forsatt var fit og spretne nok til litt presisjonsarbeid dagen derpå. Jeg lurer på om man ikke kan risikere at folk rir _enda_ hardere i terrenget hvis man ikke har dette i bakhodet? 

Vil vel alltids være noen kyniske, kanskje spesielt i toppsjiktet der det er snakk om endel penger? 

Aha, jeg skjønner. Ja, jeg trodde også at det var det som var tanken bak å ha sprangen den siste dagen. Det er jo en litt interessant debatt, jeg er enig med deg i at det å bytte dag på sprang og terreng ikke nødvendigvis automatisk fører til bedre hestevelferd, det blir kanskje en litt for «enkel» løsning,