Jump to content
julnil

Vis meg din henger

Recommended Posts

Hvilken henger har du?

Hva er det du liker eller ikke liker ved den?

Og legg gjerne ved bilde :)

Jeg har en gammel henger, husker ikke helt merket, men mener det kan være en Brenderup?

Den ble griseoppusset for noen år siden. Alt byttet ut. Har ekstra lys, og eget lastelys (5 lys til sammen) og elektrisk lem. Så da kan man laste selv om man har vondt i ryggen. Den er og lett, blå og hvit med en "leende" hest på siden. Kan stille inn bommen i 3 høyder og ta ut skillevegg. Det som er dumt er at skilleveggen festes nede på en stålpinne som står rett opp, så når vi skal frakte uten skillevegg må vi legge på en kloss. Også har jeg rotet bort bakbommene, så må stroppe fast skilleveggen bak. Det er en ganske langtekkelig prosess. Den er også ganske kort, selv om den er grei i bredden. Får ikke plass til dølen min inni der, så på sikt må vi ha større henger. Men funker prima på ponniene!

IMG_0709.jpgIMG_0710.jpg

• Liker 1

Jeg har en Ifor Williams hestehenger. Legger ved et dårlig bilde av hengeren.

Synes den er genial med tanke på pris og frontutlastning, lys og fin inni, ligger bra bak bilen og lemmen ligger ikke rett på bakken, men den har "støtter" under slik at man unngår at lemmen bøyer seg(disse er også geniale å binde hesten i utendørs)

Også går det an å få den med delt baklem! Liker også det "nye" designet deres, hadde også den gamle modellen, fysj så stygg den va -men solid!

Er et par ting jeg ikke liker med den:

*Det er et lite mellomrom mellom lem og sidevegg bak på begge sider av hengeren (med vilje altså). Greit nok når det er sol, ikke fullt så bra når det regner eller har regnet

*Liker ikke den nye håndtaket på døren, det har blitt byttet ut fra et solidt håndtak til et "campignvogn" håndtak. (som nå gjør at jeg glipper håndtaket (au!) og knekker negler)

*Standardutgaven har ikke gummibelegg på lem, men teppe!

*Det største ulempen er dog vinduene. Skulle ønske at den hadde "fancy" vinduer som man kan stille i forskjellige posisjoner i stedet for et enkle skyvevinduer. (når bla Gaupen får det til, så burde også Ifor Williams få det til)

Neste gang går jeg for en Umeslep henger (med frontutlasning), den noen hundre kilo lettere, har gummibelegg overallt, gode løsninger, dog har den de samme, dumme vindene! Jeg må bare vinne i lotto først!

http://www.finn.no/f...nnkode=32268318

LastImport-21.jpg

Liker dette bildet ganske godt, her kan man se at vinduene i hengeren er strategisk plassert, og man ser himmelen på andre siden.

Guest 86-modell

Vi har en grønn Gaupen, kjøpt ny i 2002. Den er helt ok, men kunne nok tenkt meg bedre lufting, og en litt breiere henger, neste gang.

Har en 09-modell av Gaupen. Den er helt knall til mitt formål; frakte to islandshester over korte avstander. Begge har god plass inni der. De tekninske løsningene til Gaupen er mye bedre på denne relativt nye modellen sammenliknet med 02-modellen som jeg hadde før. Luftingen er god, med de stillbare vinduenene i takfronten. Lemmen er lett å heise, og begge hestene går på den uten noe mikkmakkerei.

Må jeg klage på noe, er det den topplemmen bak, som ofte låser seg i den fjærbelastede "låsepinnen", så den må hele tiden smøres og man vet aldri når den setter seg fast. Den står jo rett oppi vær og vind. Det kommer også vann inn når det regner i riktig retning, og det regner nå en gang en hel del i dette landet. Jeg fikk den også i hodet rett før pinsestevnet, og jeg fikk meg en _skikkelig_ trøkk. Hadde en diger kul i hodet i en måned etterpå, og det er mulig jeg fikk en liten hjernerystelse.

Den neste hengeren min (jeg skal også vinne i lotto) skal være en tre-firehesters islandshesthenger, sånn at jeg får med meg alle de hestene jeg skal ha etter hvert *glis*

Brenderup horseliner 2006mod.

lett og god å dra med seg,lys og fin med ganske bra lufting.

Lufteluka bak festes i underkant slik at den har lett for å dunke litt under kjøring,skal ordne med festeordning i toppen alla gaupen.

Ikke justerbare bommer foran og bak,dette skal også ordnes med tanke på shettisene.

Ellers veldig fornøyd med hengeren :-)

(bildene mine er for store til å laste inn)

Gammel 1,5 hests henger. Husker ikke merke. Men lett så jeg slipper BE for å kjøre den. Kjipt å ikke få med begge hestene, men duger enn så lenge egentlig. Drømmer om dobbel på sikt, men det er ikke første prioritet ;)

Mener det er en 09' Gaupen jeg har. Synes den er blant de bedre fra Gaupen, akkurat passelig tung å trekke, og passelig til mitt formål..... To islandshester. :) Ikke no' fænsi med den, men gjør alt den skal.

247897_10150277905810763_1822169_n.jpg

Det nærmeste jeg kommer et bilde av min henger... ;)

Jeg har en Star Trailer Diamant 2000, og jeg eeeeeeeeeelsker den...kunne BODD i den om jeg måtte

Den har frontutlaster, noe som jeg bare eeeeeeeelsker :wub:

Den er bredere enn standard, god lufting, henger som et slips etter bilen - også tom.

Jeg kan sette ett spilt bredere enn det andre (og da er det "smale" spiltet like stort som på en standard henger.

Den dagen hengeren min dør, da dør jeg phew.gif

post-2-0-30153600-1344769148_thumb.jpg

Her er et bilde med Maja i, så får man et innblikk i hvor bred den er

post-2-0-11917200-1345789451_thumb.jpg

• Liker 2

Guest MatildeB

Her er vår Bateson Ascot, VERDENS BESTE HENGER! Hestene elsker den, vi elsker den. Kjempediger, lys og fin, ligger knall på veien, veldig praktisk med masse oppbindingsmuligheter utenpå på begge sider, godt polstrede bommer foran og bak, polstrede vegger, stort salrom, vindu foran med lufting, speil til hengerfestet på bilen, høyt under taket, frontutlastning og dører istedet for lem bak. (Liten utfellbar lem under)

Britene kan hestehenger, anbefaler virkelig å sjekke ut hva som er populært i England før man kjøper seg henger, det er masse gode britiske kvalitetshengere å få tak i Norge for tiden!

henge6.jpg

henge5.jpg

henge4.jpg

henge2.jpg

leffe10.jpg

leffe18.jpg

leffe19.jpg

Sånn laster vi nå da, hestene klatrer gjerne opp det lille trinnet:

tilune2.jpg

Jeg har en Böckmann Duo jeg kjøpte ny i fjor sommer. Er meget godt fornøyd med hengeren! Har wcf fjeringssystem, multi safety system bommer, salkammer med god plass, store vinduer og god plass. Hengeren ligger like godt på veien tom som full og hestene virker som de trives godt i den. Jeg er i hvertfall veldig glad i den :D

Har ikke så mange bilder av den, men her ser man i hvertfall formen på utsiden ^^

henger.jpg

• Liker 1

Jeg har en Bøckman Comfort, kjøpt ny i 2008. Jeg er veldig fornøyd med hengeren! Hestene står godt på den, den ligger godt på veien og er en drøm og trekke. Det eneste er at jeg er litt misunnelig på Smaaen som har det nye karosseriet, for det er så kult! :D jeg skal slenge inn bilder etterhvert. :)

Vi har en Bööckmann DUO i svart, som vi kjøpte i år. VELDIG fornøyd både vi og hestene! Ligger utrolig godt etter bilen (i følge sjåføren,pappa) og hestene står godt inni den. Vi bestilte med salkammer, ekstra gummi, ++

540673_3638711522362_2024127534_n.jpg

Da er jeg misunnelig på Flekkusene også! :D

• Liker 1

Ramla over denne gamle tråden når jeg gjorde et søk, er det noen som vil oppdatere og skrive om hengerne sine her eller? :D 

Jeg har Ifor Williams HBX511. Er veldig fornøyd med den 🙂 Er god plass og hestene ser ut til å trives. Jeg bruker den 3-4 dager hver uke, så god henger var viktig for meg.

IMG_20200307_162613_900.jpg

20200314_192307.jpg

Edited by Nina&Ida
  • Liker 2

Har en Böckmann Champion R, og er fornøyd med den. Litt større salrom enn den vanlige modellen. Romslig henger som hesten og jeg liker. Ligger godt på veien også.🙂

20171018_171035.jpg

• Liker 2

Min sprell nye Gaupen NG2000, ettersom gubben jobber på fabrikken ble det en god deal, ekstra matter hentes i morra så er den klar for visning hos biltilsynet. Å logo med verdens beste hesterase❤️

F8F511E5-92EB-46E1-9D17-E514310009DA.jpeg

• Liker 2
  • Perfekt 1

6869F0A9-29A1-4DD4-8B68-8D84DDD6FACA.jpeg.8821d41cfea7ef80bc238283b46d1699.jpeg
Vi har fått en Ifor Williams HBX511.  God henger, god plass. Salrom, ikke frontutlastning. Nå ble jeg overraska med denne, så hadde ikke noe påvirkning på om det skulle være med eller uten frontutlastning - men siden jeg aldri brukte den på den andre hengeren, så tenker jeg at jeg klarer meg uten. Har erfart hvor kjekt salrom på hengeren er😅

99FF5CC6-70F0-4409-9EF1-F17F509F4827.jpeg.fec5a1911361336d3ec2edfd10d14d90.jpeg

Liker at den er lys innvendig 

F9BDD121-F0ED-42D9-BB10-35D5EBA33528.png.094f4d745a231405e9af402139357dd0.png

64C0C90A-8B0E-44A2-A0EC-12FE75311134.jpeg

• Liker 2
  • Wow 4

@CruVal likte de vinduene i front/på siden av ny-hengeren 🙂 

On 08/07/2020 at 00:15, CruVal said:

6869F0A9-29A1-4DD4-8B68-8D84DDD6FACA.jpeg.8821d41cfea7ef80bc238283b46d1699.jpeg
Vi har fått en Ifor Williams HBX511.  God henger, god plass. Salrom, ikke frontutlastning. Nå ble jeg overraska med denne, så hadde ikke noe påvirkning på om det skulle være med eller uten frontutlastning - men siden jeg aldri brukte den på den andre hengeren, så tenker jeg at jeg klarer meg uten. Har erfart hvor kjekt salrom på hengeren er😅

99FF5CC6-70F0-4409-9EF1-F17F509F4827.jpeg.fec5a1911361336d3ec2edfd10d14d90.jpeg

Liker at den er lys innvendig 

F9BDD121-F0ED-42D9-BB10-35D5EBA33528.png.094f4d745a231405e9af402139357dd0.png

64C0C90A-8B0E-44A2-A0EC-12FE75311134.jpeg

Åh, den ser så ålreit ut!! Bare trist de koster en nyre 😂

6 timer siden, stinej skrev:

Skulle ønske jeg hadde noen i livet mitt som overrasket meg med henger! 😝

Haha hvis det er meg du sikter til, så er jeg veldig glad for å ha en sånn i livet mitt 😌❤️

• Perfekt 2

Umeslep B60 2011 modell. Liker hengeren veldig godt med det store salrommet, jepp plass og skifte inni der 😂 god plass foran hestene. Jeg har ikke kjørt med hengeren noe særlig så skal ikke si noe om kjørecomforten, men de som har kjørt med den likte den godt.  

B60B05DB-30A2-4D52-8250-99C1346D8BAC.jpeg

DE092829-3F94-421E-BB42-378C91499BDE.jpeg

6674ABC3-5EA9-449B-810A-DAA620552698.jpeg

4EEB12ED-8F4C-45E1-94ED-31A85EEE6032.jpeg

3B63F6FC-E765-4EEB-90DA-983C053CEEE1.jpeg

F2118B5F-4484-4750-84D9-F0E87AC979BC.jpeg

BC7968AA-55A1-4342-86EA-BDDB6D934F31.jpeg

E28004B7-56C0-49E9-A262-12BD0DA9FC2B.jpeg

• Liker 2

MatildeB er vel ikke her siden det står «gjest». Lurer på om den bateson’en har torsjonsfjæring, og hvordan det evt er å kjøre med hest sammenligna med andre typer fjæring (for de som har kjørt litt av hvert). 

Vet lite om ulike typer fjæring, men leide en bateson nylig fra leverandør av slike og iflg utleier har den uavhengig fjæring på alle hjula, om det sier noe? Jeg likte den godt. Har bare leid henger med vanlig lem før, denne hadde dører og en kort uttrekkbar lem, og det var egentlig veldig praktisk, og hesten som er ganske skeptisk kom fortere inni med hodet, så det å gå av på siden av lemmen og sånt som han kan kåle med ble ikke noe problem. 

Har pleid å leie en ifor Williams, og tror ikke jeg er dreven nok til å kjenne noe forskjell på den ene eller andre... Har stor pickup, så hengeren merkes ikke så mye uansett..

Det var en bateson deauville jeg leide, den mellomstore modellen. Mange kjekke løsninger og god plass inni til mine små hester i allefall, jeg kunne absolutt tenke meg en sånn, hvis sparekontoen noensinne blir stor nok til å kjøpe en hest til og henger.... 🙏

Hvis det er noen god input, har jeg hatt hest en god del timer inne på Bateson Ascot (er det vel den heter?) og hesten har aldri vært så rolig og fornøyd, hehe. Ligger veldig veldig godt etter bilen, superkjekt med dør og ikke lem bak.

Jeg har veldig lyst på en slik en, men den ligger nok litt over budsjett og er sjelden å finne brukt. Så nå titter jeg etter andre hengere med dører bak og ingen lem, hehe