Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

jilmavi

Norske hesterasar og typer

Recommended Posts

Og jeg er en av de som ikke kan forstå hvorfor han ble avkåret.

Florian ble såvidt meg bekjent aldri avkåret, men han mistet vel kåringsgraden han fikk som treåring da han ikke møtte til utvida bruksprøve som fireåring (eller ble han sendt hjem?).

Jeg synes han var noe snau (dvs litt FOR lett som treåring), men hallo, det var snakk om en treåring. Potensialet var der, og jeg synes han ser veldig bra ut på bildene her. Kroppsbygning er en ting, hold er noe annet. Det er ikke sikkert han hadde blitt brukt som eksempel på en lett type dersom han hadde vært kraftigere bygget og hatt mer fett på kroppen.

Her er noen forskjellige typer N/L-hest. Jeg har tatt bildene.

Waltenberg Louis

3114_75391887340_3549830_n.jpg

Holands Fifa

3114_75400777340_6902653_n.jpg

Gonagaslas Beaivvas

3114_75400782340_1978591_n.jpg

Gudmundgaards Glede

309756_10150283720247341_8044371_n.jpg

Valsborg Fjaler

3114_75396047340_3557322_n.jpg

Guest

I mine øyne er det bare nummer 4, Glede, som har en "attraktiv" hals av disse lyngshestene (men det er mulig det er vinkelen som gjør det?). Det er generelt veldig mye underhals på N/L, hvilket jeg synes er innmari synd, for de individene jeg har vært borti har hatt så herlig lynne at det er synd når anatomien skal trekke ned så mye. Det er også veldig ulik lengde på ryggen på disse eksemplarene, hvilken er det som etterstrebes avlsmessig?

Guest

Du trodde vel ikke at jeg lot meg lure av at du la ut en slank fjordhest, og så skulle jeg gå for den ;)

Jeg biiiiiiittelitt mer oppegående :burlon:

På nr 8 der så har du en lengre hals, men den er for lavt ansatt for min smak. Det er heller ikke samsvar mellom halsens lengre, og kroppslengden

Jeg skal lenge til en finn-annonse som jeg mener har en godt sammensatt fjordhoppe. Nå er det enda en unghest da, men jeg ser virkelig for meg at denne hoppen kan bli en god representant, dog om jeg skal trekke på noe, så blir det at den har for rette haser

http://www.finn.no/f...nnkode=38432345

Nei, vi er nok ikke der at de er lette i den forstand, men det finnes flere av dem der ute, dog i minioritet

Jeg har forstått det sånn at du mener hoppa di har for langt og hellende kryss, noe som vanskeliggjør det å sette bakbeina inn under seg. I utgangspunktet er jo et moderat hellende kryss nødvendig for å få bakbeina godt innunder seg. Blir krysset mer mot flatt må det normalt svært mye vinkling til nedover i leddene for at hesten skal kunne "sette seg" bak, og belastningen blir da gjerne sentrert til haseleddet (lite holdbart). Og blir krysset for kort vil hesten stort sett ha veldig lite kapasitet for styrke bak (gjør jobben først og fremst med framparten, aka type trekkhester). Det vanlige (for de rasene jeg er mest kjent med i hvertfall) er at et for hellende kryss normalt også er for kort. Kombinasjonen for lang og for hellende er ikke så vanlig.

Så nå er jeg nysgjerrig på hvor ekstrem hoppa di event. er, har du et bilde? Veldig fint om du kan sette det inn sammen med bildet av den hoppa du linket til på finn (hvis det er lov).

Guest

Og jeg er en av de som ikke kan forstå hvorfor han ble avkåret.

Jeg er selv en stor fan av Florian og kan vel neppe være veldig objektiv når det kommer til han.

Jeg synes at han er en helt rå fjording. Akkurat passe stor, han har jo blitt litt grøvre med årene, men han er alikvel ikke blandt de tyngste fjordingene (som jeg ikke liker).

Han har en veldig god skritt, og er et arbeidsjern uten like. Og han elsker å vise seg fram. Hvor som helst kan han stille seg opp som en welsh og kromme nakken. Jeg liker også veldig godt at han ikke har frambeina så langt innunder seg når han står noe jeg har sett at flere fjordingen gjør.Jeg synes han er et flott eksemplar av fjordingen, proposjonal, god balanse, flott hode, men litt lite lugg. Mener at jeg har blitt fortalt at det ble uttalt på kåringen at han hadde litt lite preg? Kanskje noen kan bekrefte/ avkrefte

Per dags dato konkurrerer han i LB, og når han blir sterkere og får galoppen på plass så kommer han også til å klatre i klassene oppover. Hun som eier han nå, har ikke eid han så veldig lenge, og han var riktig så pjuskete muskelmessig når hun overtok han. Han konkurrerer også i LB i presisjonskjøring, og har kun deltatt noe i sprang, men det er mest pga eierens manglende interesse for sprang.

Synes dette ser ut som en harmonisk og fin fjording. Litt trang i hode/hals overgang (pga. bred hals snarere enn hodeansetning). En fin mellomting mellom trekk- og rideegenskaper. Man kan ikke få fullstendig i pose og sekk (topp av begge egenskaper i samme dyr). Han er kastrert på bildene eller? Hvis ikke vil jeg si at han i hvert fall har lite kjønnspreg og at det er forståelig at ble kommentert på en kåring.

Kanskje fjordhestavlen er tjent med å satse bevisst på to typer? En tradisjonell trekktype, og en lett sportstype. Er det nok individer i bestanden, så har en da mulighet til å gå tilbake til start hvis sportstypen går helt skeis (dvs. ender opp som verken "hummer eller kanari").

Guest

Jess, feit hest <3 Not.

Noen som vil kommentere på gampen min forresten? Hals og skuldre? Evnt. kryss og bein av det dere kan se også? Jeg er IKKE hårsår og tåler absolutt å høre det som er bra/dårlig.

Litt vriene bilder (spesielt for å vurdere bakpart), ser ut som den lener seg litt frem på oppstillingsbildet. Men litt kan en jo se klart... Generelt en nett og velproporsjonert hest. Du har en jobb å gjøre med den underhalsen, men det høres ut som du også har ridekunnskapen for å få det til :). Muligens litt kort skulderblad (og lengre humerus), og at den derfor vil ha en del frambeinsaksjon, men ikke så mye "reach"? Litt svakbygd bak, så litt begrenset hvor sterk den kan bli der. Jeg vil si at dette ser ut som en hest du kan ha en del allsidig gøy med, og det er vel det fjordhesten nå skal/bør være...

Fine hestar! Kan du forklare litt nærare om dei ulike typane?

Kan godt prøve å forklare litt nærmere i morgen når jeg har bedre tid, var det noe spesielt du lurte på? :)

I mine øyne er det bare nummer 4, Glede, som har en "attraktiv" hals av disse lyngshestene (men det er mulig det er vinkelen som gjør det?). Det er generelt veldig mye underhals på N/L, hvilket jeg synes er innmari synd, for de individene jeg har vært borti har hatt så herlig lynne at det er synd når anatomien skal trekke ned så mye. Det er også veldig ulik lengde på ryggen på disse eksemplarene, hvilken er det som etterstrebes avlsmessig?

Tja, si det...

Her er karakterrekkene til hestene på bildene (fra utstillingene disse bildene er tatt på):

W. Louis: 8-7-7-7-7

H. Fifa: 7-7-7-6-7

G. Beaivvas: 8-7-7-8-8

G. Glede: 9-8-8-8-8

V. Fjaler: 9-8-7-7-7

Ingen av de har fått spesielle kommentarer på ryggen, bortsett fra W. Louis som har fått anmerkning for lav rygg.

Glede er bare 1 år på dette bildet, synes hun var veldig flott og velutviklet.

Spisshingsten i årets 3-årsklasse på Nordnorsk hestesenter fikk kommentaren "lang, velformet hals".

Her er bilde av ham (kilde: nhest.no)

Reisa Alddagas (karakterrekke: 9-9-9-8,5-9)

05.Reisa%20Alddagas%20K%C3%A5ret%20II%20kl3%20nlhest%20trav%20NNHS%2028.4.12%20KN%20w.jpg

Litt vriene bilder (spesielt for å vurdere bakpart), ser ut som den lener seg litt frem på oppstillingsbildet. Men litt kan en jo se klart... Generelt en nett og velproporsjonert hest. Du har en jobb å gjøre med den underhalsen, men det høres ut som du også har ridekunnskapen for å få det til :). Muligens litt kort skulderblad (og lengre humerus), og at den derfor vil ha en del frambeinsaksjon, men ikke så mye "reach"? Litt svakbygd bak, så litt begrenset hvor sterk den kan bli der. Jeg vil si at dette ser ut som en hest du kan ha en del allsidig gøy med, og det er vel det fjordhesten nå skal/bør være...

Det verste er at dette er "naturlig" underhals siden han ikke er noe særlig trent. Bevegelsene er helt ok, travet har ikke noe særlig overtramp naturlig, og det er ikke mye schwung å finne, men helt greit. Du har rett i at det blir mer aksjon enn nødvendig siden bakparten ikke henger helt med på den biten. Skrittet er ikke verst, og galoppen er heller ikke ille, men han blir fremtung ja. Side galoppen er ok hopper han ikke så verst og vil nok bli en fin allrounder ja (som de fleste fjordinger :D:) Og det er jo det han skal være og:) Takk for tilbakemelding!

De nyere bildene av Florian var bedre synes jeg. Men hvordan er det seriøst mulig å ha hingster så umusklet? Tenker ikke bare på denne, men generelt. Det skal jo ingenting til for å få muskler på hingster!

Jeg kan absolutt ingenting om eksteriør på fjording bare så det er sagt. Men Florian likte jeg godt. Jeg liker uttrykket og framparten, virker ikke så grov. Hva er "feil" med Florian i forhold til rasen? Spør fordi jeg ikke vet.

Han er av den lettere typen og faren er fra Danmark. Mange som ikke liker det.

Florian ble såvidt meg bekjent aldri avkåret, men han mistet vel kåringsgraden han fikk som treåring da han ikke møtte til utvida bruksprøve som fireåring (eller ble han sendt hjem?).

Jeg synes han var noe snau (dvs litt FOR lett som treåring), men hallo, det var snakk om en treåring. Potensialet var der, og jeg synes han ser veldig bra ut på bildene her. Kroppsbygning er en ting, hold er noe annet. Det er ikke sikkert han hadde blitt brukt som eksempel på en lett type dersom han hadde vært kraftigere bygget og hatt mer fett på kroppen.

Han ble sendt hjem etter en "episode" på Starum. (Starum er jo Starum så er ikke overrasket)

Synes dette ser ut som en harmonisk og fin fjording. Litt trang i hode/hals overgang (pga. bred hals snarere enn hodeansetning). En fin mellomting mellom trekk- og rideegenskaper. Man kan ikke få fullstendig i pose og sekk (topp av begge egenskaper i samme dyr). Han er kastrert på bildene eller? Hvis ikke vil jeg si at han i hvert fall har lite kjønnspreg og at det er forståelig at ble kommentert på en kåring.

Kanskje fjordhestavlen er tjent med å satse bevisst på to typer? En tradisjonell trekktype, og en lett sportstype. Er det nok individer i bestanden, så har en da mulighet til å gå tilbake til start hvis sportstypen går helt skeis (dvs. ender opp som verken "hummer eller kanari").

Han er kastrert nå ja. Tror han ble snippa rimelig kjapt etter at han mista kåringsgraden sin.

Jeg tror helt klart at vi er tjent med to typer fjordhest. Da har vi noe for de som liker den tyngre kjørehesten og den moderne sportsfjordingen. Selv om den tyngre versjonen også egner seg i sporten så er det ikke alle som vil ha den type hest. Et eksempel på den tyngre utgaven kan være Dalargut.

De nyere bildene av Florian var bedre synes jeg. Men hvordan er det seriøst mulig å ha hingster så umusklet? Tenker ikke bare på denne, men generelt. Det skal jo ingenting til for å få muskler på hingster!

Kanskje en idé å vente med å sende hingster til kåring til de har vokst ferdig i stedet for å vise de som 3 åringer? Selv om man ser forskjell på lett vs tung type er det fremdeles rom for de til å utvikle seg masse på noen få år.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Jeg kan absolutt ingenting om eksteriør på fjording bare så det er sagt. Men Florian likte jeg godt. Jeg liker uttrykket og framparten, virker ikke så grov. Hva er "feil" med Florian i forhold til rasen? Spør fordi jeg ikke vet.

Han ble sendt hjem etter en "episode" på Nordfjordeid.

Han er kastrert nå ja. Tror han ble snippa rimelig kjapt etter at han mista kåringsgraden sin.

Jeg tror helt klart at vi er tjent med to typer fjordhest. Da har vi noe for de som liker den tyngre kjørehesten og den moderne sportsfjordingen. Selv om den tyngre versjonen også egner seg i sporten så er det ikke alle som vil ha den type hest. Et eksempel på den tyngre utgaven kan være Dalargut.

Sorry, prøvde å ta multiquote på Tapatalk, men den ville ikke samarbeide

Hikke Iberica :P

Mange som ikke liker det, men det pleier ikke å ha noe å si for kåring hos fjordhesten. Vi har tross alt flere kåra danske hingster som brukes aktivt i avlen.

Jeg synes Florian er for lett og for ponnipreget. At han har dansk far bryr meg ikke.

Han ble sendt hjem etter en "episode" på Starum. (Starum er jo Starum så er ikke overrasket)

Antar du mener Norsk Fjordhest-senter? Fjordhestene er aldri innom Starum...

Hva slags episode var det? Og når var han på UB? Fulgte ikke nok med på hingstene akkurat rundt den tiden tror jeg... Husker i hvert fall ingenting om han.

Variasjon er et stikkord her, godkjenne hingster av alle typer og la folk avle alle typer. Å dele inn i to linjer er umulig med den lille populasjonen vi har. Idealet er en mellomting - ikke en ren kjørehest, ikke en ren ridehest, men en som kan fungere bra i begge deler samtidig.

Treårshingster blir jo vurdert i forhold til sin alder, og målt opp mot jevnaldrende. Jeg synes det er viktig for avlen at det kåres unge hingster. De kan komme med litt mer muskler, men det gjelder alle aldre igrunn.

Jeg mener at det er et problem at hestene skal være feite fremfor muskelsatte. Som jeg nevnte over - mange mener at fett = muskelsatt. Det er uheldig. Men enig i at de kan ha litt muskler og samtidig være slanke, slik som Yvonne sier.

Jeg har forstått det sånn at du mener hoppa di har for langt og hellende kryss, noe som vanskeliggjør det å sette bakbeina inn under seg. I utgangspunktet er jo et moderat hellende kryss nødvendig for å få bakbeina godt innunder seg. Blir krysset mer mot flatt må det normalt svært mye vinkling til nedover i leddene for at hesten skal kunne "sette seg" bak, og belastningen blir da gjerne sentrert til haseleddet (lite holdbart). Og blir krysset for kort vil hesten stort sett ha veldig lite kapasitet for styrke bak (gjør jobben først og fremst med framparten, aka type trekkhester). Det vanlige (for de rasene jeg er mest kjent med i hvertfall) er at et for hellende kryss normalt også er for kort. Kombinasjonen for lang og for hellende er ikke så vanlig.

Så nå er jeg nysgjerrig på hvor ekstrem hoppa di event. er, har du et bilde? Veldig fint om du kan sette det inn sammen med bildet av den hoppa du linket til på finn (hvis det er lov).

Øverste bilde er av hoppa mi med langt hellende kryss, og det nederste er av hingsten min som ikke har langt hellende kryss (NB: bildet av hingsten er da han var 4 år, nå blir han 8)

Hoppas bedømning: Høystilt hoppe av god type. Tungt hode, kort hals. God manke. Noe stram i lendepartiet. Overbygd, langt hellende kryss.

Hingstens bedømning: Harmonisk, langlagt av god type. Noe grov hals. God skulder, kort manke. Svært god overlinje og bakpart.

post-2-0-05889600-1355521951_thumb.jpg

post-2-0-91440600-1355522070_thumb.jpg

Rettelse: Brukstesten på Nordfjordeid

Han ble sent opp til Nordfjordeid på brukstest...så ringe de noen dage før utstillingen å sa han var en va de mest lovane, men de måtte trekka han pga han skulle bare ta den andre hingsten..(de rir to hingsta ilag mye på trening og på testen når kåringå er) Å en får ikke lov å prøva igjen.

Veldig overbygd, eller lyver bildet?

Veldig overbygd, eller lyver bildet?

Det må du nesten bestemme selv utifra oppstillingsplanen bildene jeg postet tidligere i tråden. Jeg synes ikke han er spes overbygget

Ok, her har jeg to bilder, en lett hest og en grov hest. Begge er 3 års hingster på bildene.

Hva tenker folk om disse?

Florian.JPG

hermanto_2.jpg

Her kommer et bedre bilde av Florian ifra kåringen. Kan de som mener at han har lite preg vennligst utdype?

224853_10151344618615792_1495063546_n.jpg

Jeg skal være helt ærlig - jeg liker ikke hingstene med "nyere" dansk blod i seg, dvs. Skovå eller i den dur. Begrunnelsen er mye dårlige bein og etter mitt syn lite pene hoder. Men her er det snakk om MIN personlige smak, og ikke noe som helst annet. Kornvin Freidig synes jeg er "best" av de med danske gener i dag. Frederik Skovå selv er også veldig fin. Synes også det er mange gode hopper etter han, feks. Høylands Luna som fikk 1pr i Stryn. Jeg finner altså mye god hest med danske gener også, men av hingstene er det få jeg ville brukt på min hoppe, både pga personlige preferanser, stamme og selvsagt at de ikke "passer" sammen med henne eksteriørmessig.

Jeg har intet behov for å diskutere Florian eller hvilke gener jeg foretrekker ytterligere, det er jo snakk om smak, og jeg vil ikke at tråden skal gå for spesifikk inn på -en- hest liksom. Noen liker han, noen ikke. Han har godt preg, smekker og ble jo ikke trukket for noe av dette på Eid, såvidt jeg husker. Det han røk på var vel lynnet under testen, og det har ikke noe med kroppen og bygningen ;)

Har selv ei hoppe med stankelbeingener, som "alltid" har blitt trukket fordi hun er snau, smal og "skrapet" (derav kommentaren min om at det lønner seg med feit hest, "heldigvis" har snuppa mi lagt godt på seg (både fett og muskler, hun går på utegang og flyr rundt i bakkene). Hun er veldig langbeint, og jeg er bevisst på å matche henne med en mindre, mer kompakt hingst. Rett og slett fordi jeg vil ha en "midt-i-mellom-type", verken for lett eller for liten og tung. Om det funker var en annen sak.

Vi har vel alle ønsker om hvordan den perfekte hest skal se ut, og vi er gjerne ekstra glade i de vi har et forhold til (våre egne, hester vi kjenner++). Jeg for min del håper det stadig møter hingster til kåring - vi trenger mangfoldet, og vi får flere hingster, med hver sine egenskaper, gener, styrker og svakheter - å velge i. Jeg håper flere hoppeeiere er litt kritiske. Hvilke kvaliteter har hoppa mi? Er hun verdt å avle på? Og ikke minst at folk ikke velger nabohingsten, men ser litt på kvaliteter, stamtavle og svakheter. God match er ingen garanti, men det hjelper på. Dette har lite med type/bygning, men avl handler om å velge hjertet, med magefølelsen - men også litt med hodet :)

Noe av det som ødelegger litt for de norske rasene er dommerne synes jeg. Detr er absolutt på tide at vi får inn dommere som ser forskjell på muskler og fett. Jeg trodde si starten at det bare var folk som følte seg snytt som sa slikt, men fikk se med egne øyne på hingstekåringen for døl hva som er godtatt og ikke, og jeg ble en smule satt ut.

Denne her ble premiert med gode skussmål:

IMG_8097.jpg

Den er jo så feit at det er skremmende...

Denne ble ikke kåret og fikk trekk for dårlig preg og lite muskler (ja det var vår og ja vi var litt snytt, men det må være tillat :P) - jeg synes likevel at dette er en mer egnet hoppy/sportshest enn den over her. Og absolutt en type døl man burde finne mer av.

IMG_8038.jpg

IMG_8027-1.jpg

Det er jeg forsåvidt enig i. Man skal jo helst ri disse dyrene uten å ende opp med bekkenløsning fordi de er så smellfeite at man sitter i spagaten..

Noe av det som ødelegger litt for de norske rasene er dommerne synes jeg. Detr er absolutt på tide at vi får inn dommere som ser forskjell på muskler og fett. Jeg trodde si starten at det bare var folk som følte seg snytt som sa slikt, men fikk se med egne øyne på hingstekåringen for døl hva som er godtatt og ikke, og jeg ble en smule satt ut.

IMG_8097.jpg

Denne ble ikke kåret og fikk trekk for dårlig preg og lite muskler (ja det var vår og ja vi var litt snytt, men det må være tillat :P) - jeg synes likevel at dette er en mer egnet hoppy/sportshest enn den over her. Og absolutt en type døl man burde finne mer av.

IMG_8038.jpg

IMG_8027-1.jpg

Likte den svarte veldig godt jeg. Kanskje de ikke syntes den var grov nok (eller feit nok), men jeg mener at det bør være rom får både de som er av en grov modell og de som er noe lettere i kroppen. Ikke alle som ønsker å bruke pållen sin til å trekke tømmer, og jeg har sans for allsidighet :)

(er forøvrig en notorisk motstander av kåringssystemet i Norge, tror vi hadde kommet lenger med en kvalitetsvurdering istedet)

Om hesten er tung eller lett i kroppen skal ikke ha noe & si i dølaavlen. Det er skummelt hvor mye dommerne premierer feite dyr.

IMG_8097.jpg

IMG_8038.jpg

IMG_8027-1.jpg

Ble det ikke kommentert hvor feit den øverste her var?

Er det hjemmel for å avvise halte og ufriske hestar frå utstillingsringen? Viss eg var domar ville eg hatt lyst til å sende den brune der heim med beskjed om å kome att om eit år med hesten i sunt hald.

OT: På den norske wikipediasida om fjordhesten har dei fått det til at fjordhesten har heile 66 kromosom, og altså er ein heilt annan art enn tamhesten. Spektakulært. :D

• Create New...