Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

jilmavi

Norske hesterasar og typer

Recommended Posts

Også på Equiforum må me ha ein obligatorisk tråd om dei norske hesterasane og kva for typer dei kjem i. biggrin.png

I ein annan tråd vart det åtvara mot ein del av fjordhestavlen som resulterer i individ som har fjerna seg frå den tradisjonelle fjordhesttypen. Eg fekk beskjed om å starte ein ny tråd for å få sjå ilustrasjonar av dette, så her er tråden! smile.png

Utover det kan me jo ta opp om det virkelig er naudsynt å endre typen til dei norske rasane overhodet? Ein kan sikkert gjere hestane litt lettare, litt meir langbeinte, gje dei litt betre hals, men nokon sportsridehest blir dei aldri. Ikkje før ein endrer typen og rasen fullstendig, og då er det vel ingen vits meir. dei norske rasane fungere i ridesporten òg? Viss problemet med dalande popularitet skal løysest ved haldningsendringar, er det ikkje lettare å prøve å få folk meir interesserte i køyring og slikt som dei norske rasane alt utmerker seg i, enn å gjere dei til ridehestar som skal måtte hevde seg mot ridehestrasar?

Jeg synes nå ikke man skal endre de norske hestene da. De har vært sånn så lenge, at folk heller vil ha stor brun til sprangbanen er vel dems problem ja. Da får de finne seg noe annet. Men vi har tre flotte raser, og jeg synes vi skal ta vare på dem alle tre.

Jeg ønsker gjerne at fjordhestene fremover skal avles lettere, med bedre kryss, bedre ansatt hals, lengre hals. Dette får å få flere gode ridedyr som kan vise seg i sporten

Guest

Der må jeg si meg uenig, Tvillingmamma. Jeg tror eksempelvis knapt jeg har sett en lyngshest uten usunn mengde underhals, og helst er ikke halsen lenger enn høyst nødvendig heller. Mange av de norske rasene er overbygde, noe som neppe er verken særlig bruksvennlig eller sunt for hesten.

Hilsen hun med overbygd kaldblodstraver som lett kan være med i NM i underhals :P

Jeg er av den oppfatning av at fjordhesten ikke trengs å avles lettere for å fungere i sporten. Den fungerer bra i dag i de lette rideklassene (opp til LA og 1 m), og kan hevde seg i Norges-toppen i kjøring (ponni). Det avhenger mer av hvor flinke folk er til å ri og utdanne dem enn hvordan de avles. Selv om de avles lettere må de fortsatt rides opp.

Folk higer hele tiden etter å "vise disse stor-brun-folka" at fjordhesten også duger. Men om man vil komme langt i dressur (MA og oppover), så kjøper man ikke fjording. Og det er helt greit. Fjordhesten er en allsidig hobbyhest, ikke en sportshest.

Som jeg skrev i den andre tråden, flere av de beste dressurfjordingene i Norge er ikke av den veldig lette typen. De er ganske vanlige, litt smågrove fjordinger. Felles for dem er at de har flinke, målbevisste ryttere, som har brukt tid på å trene dem opp til et stabilt LA-nivå. Har også sett (bilder og video av) tunge dølahester i LA, og som rir til godkjent og vel så det. Det handler om utdanning, ikke hestetype.

Det som kan avles for, i alle de tre norske rasene, er bedre bevegelser. Tidligere var det mye stakato symaskintrav, å få litt mer lengde og hvil i stegene hadde ikke gjort noe. Men jeg mener det må være mulig uten å avle hesten lettere.

Skal se om jeg finner noen representative bilder.

Årsaken til at jeg ønsker fjordhesten lettere enn den er i dag, er ikke får å sammenligne den med de store brune, men for å få den mer anvendelig for å øke interessen for den. Skal vi beholde den gamlte trekkhesten, vil rasen blir mindre og mindre populær

Ok, her har jeg to bilder, en lett hest og en grov hest. Begge er 3 års hingster på bildene.

Hva tenker folk om disse?

Florian.JPG

hermanto_2.jpg

Jeg mener faktisk at man ikke kun kan sitte og beholde det "gamle gode". Skal rasene bevares så må de nesten følge utviklingen og endres såpass at de er interessante for markedet. Det hjelper nemlig ikke å avle svære tunge trekkhester (satt som eksempel) dersom ingen ønsker å kjøpe dem, da må det da absolutt være bedre å få fram en edlere og mer allsidig hest som folk vil ha. Man kan dessverre ikke alltid få i pose og sekk. En annen ting er jo at rasene allerede har forrandret seg og tilpasset seg utviklingen flere ganger, både takket være vår avl og andre faktorer. Så at man nå kanskje må tenke nytt er overhode ikke første gang.

Fjordhesten har jo f.eks endret seg en god del, fra en lett "fjellgeit" til arbeidsgamp, og nå er den på vei til å bli en kombinasjon av disse (synes jeg).

Man ødelegger overhode ikke rasene ved å avle fram typer som er mer attraktive for kjøpere, det er da mer med på å bevare rasen og gjøre den levedyktig. Jeg synes det er kjempe viktig å bevare de norske rasene, det er utrolig flotte hester og kan brukes til mye. Men det er jo lett å se at slik vi lever og bruker hestene i dag så trengs det endringer for at man skal kunne opprettholde en stor nok populasjon og for å kunne markedsføre rasene til andre enn spesielt interesserte. Det nytter ikke å avle fram arbeidshester når så og si ingen bruker hesten til slikt arbeid lengre. Det er jo faktisk så enkelt at man må tilby det markedet vil ha...

Men er det arbeidshester vi avler da? Vi avler brukshester, hobbyhester. Jeg tror mange av dagens fjordhester egner seg like dårlig foran plogen som de gjør i MA.

En ting er å avle etter markedet, det er jeg forsåvidt enig i at man må. Men med moderasjon. Avler man i en -for- lett retning, så mister man dem som allerede er frelst, de som liker rasen slik den er i dag. Jeg vet om folk som kommer til å kjøpe døl neste gang, fordi de mener fjordhesten allerede er for lett.

For lett fjording er ikke bra. Jeg mener at det ikke kommer ann på hesten hvordan den kan hevde seg. Det kommer ann på rytter og kusk. Selvsagt har alle hester sine kroppslige og mentale begrensinger, men det handler like mye om mennesket, mener jeg.

Ok, her har jeg to bilder, en lett hest og en grov hest. Begge er 3 års hingster på bildene.

Hva tenker folk om disse?

Florian.JPG

hermanto_2.jpg

Foruten at den ene er slankere enn den andre, så vil jeg ikke si at noen av disse har hva jeg mener vi bør få inn i rasen.

Begge har korte halser. Vanskelig å si noe om hasene på den øverste, men overbygd er den og den har en for stein skulder

Er viktig å skille mellom bedre bygde fjordinger, og om de er slanke

Men er det arbeidshester vi avler da? Vi avler brukshester, hobbyhester. Jeg tror mange av dagens fjordhester egner seg like dårlig foran plogen som de gjør i MA.

En ting er å avle etter markedet, det er jeg forsåvidt enig i at man må. Men med moderasjon. Avler man i en -for- lett retning, så mister man dem som allerede er frelst, de som liker rasen slik den er i dag. Jeg vet om folk som kommer til å kjøpe døl neste gang, fordi de mener fjordhesten allerede er for lett.

Jeg vil si at mye av dølahesten som avles i dag fremdeles er arbeidshester, det samme gjelder N/L-hesten. Fjordhesten synes jeg går forran som ett godt eksempel når det gjelder både avl, markedsføring og bruk av rasen. De andre raseforeningene burde absolutt se og lære.

Og selvsagt må man ikke bare tenke på å avle lette hester, men bør tenke på å avle gode brukshester, og en god brukshest trenger ikke å være 1.70 høy og være super edel. Men markedet er likevel en viktig faktor, spesielt siden de forskjellige rasetilhengerne er få og dermed ikke nok til å bevare rasene vi har, man må kunne tilby hester som flere kunne tenke seg, og som flere kan bruke :)

Jøss, jeg ville trodd du ville likt den øverste jeg Julnil. Kan ikke du finne bilde av hva du mener er det vi bør gå mot? Eller finnes den ikke enda kanskje?

Joda, den øverste er slankere enn den nederste. Jeg er også usikker på om den er så edel som det ser ut til her, den ser litt grovere ut på et annet bilde. Ikke så lett å finne gode bilder av hester i likt hold...

Men man ser jo bygningen på disse to, og selv om den nederste "har litt ekstra" så anser jeg han som litt grov type, mens den øverste er en lett type som mange i dag ønsker seg.

(edit: jeg synes forøvrig begge disse to er fine i bygningen. Den øverste er for lett for min smak, men den nederste kunne jeg absolutt vurdert å bruke på min hoppe. Men så har jeg sett han bevege seg også da ;) )

Men om det er lenger hals du ønsker deg, hva med denne? Mener at dette er den hingsten jeg har sett med lengst hals.

NytunsHeiden.JPG

Du trodde vel ikke at jeg lot meg lure av at du la ut en slank fjordhest, og så skulle jeg gå for den ;)

Jeg biiiiiiittelitt mer oppegående :burlon:

På nr 8 der så har du en lengre hals, men den er for lavt ansatt for min smak. Det er heller ikke samsvar mellom halsens lengre, og kroppslengden

Jeg skal lenge til en finn-annonse som jeg mener har en godt sammensatt fjordhoppe. Nå er det enda en unghest da, men jeg ser virkelig for meg at denne hoppen kan bli en god representant, dog om jeg skal trekke på noe, så blir det at den har for rette haser

http://www.finn.no/f...nnkode=38432345

Nei, vi er nok ikke der at de er lette i den forstand, men det finnes flere av dem der ute, dog i minioritet

Du trodde vel ikke at jeg lot meg lure av at du la ut en slank fjordhest, og så skulle jeg gå for den ;)

Jeg biiiiiiittelitt mer oppegående :burlon:

Han er riktignok slank, men han er også relativt lett. I hvert fall lettere enn den andre, selv om den er litt tjukk.

Det var absolutt ikke meningen å prøve å lure noen, helt ærlig.

Og jeg er enig med deg angående nr 8. Jeg liker ikke halsen hans i det hele tatt. Men den er lenger da.

Forøvrig er alle bildene jeg lagt av hingster som er eller har vært kåret.

Katrine; det er Jupiter på det øverste bildet ditt regner jeg med. Fikk ikke han kommentar på at han var litt -vel- lett, eller husker jeg feil? Han er for lett etter min smak.

Nei, det er Florian. Men nå må jeg innrømme at jeg ble litt i tvil. Fant dette bildet fra samme utstilling, her ser han grovere ut.

Her er bildet av Jupiter Skovå

Katrine; det er Jupiter på det øverste bildet ditt regner jeg med. Fikk ikke han kommentar på at han var litt -vel- lett, eller husker jeg feil? Han er for lett etter min smak.

Er det ikke Florian?

For lett fjording er ikke bra. Jeg mener at det ikke kommer ann på hesten hvordan den kan hevde seg. Det kommer ann på rytter og kusk. Selvsagt har alle hester sine kroppslige og mentale begrensinger, men det handler like mye om mennesket, mener jeg.

Korleis då, meiner du?

Nope

(edit: Om det var meg du spurte)

Deg ja :)

Men ser du ikke at halsen er bedre? Ingen som ser det?

Jeg ser i hvert fall ikke at den er lengre (var det ikke det du vill ha da? Lenger hals?).

Den er fin altså, både halsen og hesten, men nei, jeg ser ikke noe spesielt forskjell fra de to første hestene jeg la ut. Annet enn at den ulsblakke (Hermanto) har mer "fyll" :P

Er det ikke Florian?

Åh, er det Florian! Sikkert derfor jeg likte han. Hvis ønskelig kan jeg legge ut nyere bilder hvor man ser hvordan han ser ut idag :D

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

• Create New...