Jump to content

Young Blood: Fatal Breakdowns of juvenile racehorses - grusomme bilder

Recommended Posts

Egentlig synes jeg galoppsporten er ganske fascinerende, ja - mye mer spennende enn travsporten. Og egentlig, så er jeg en slik hard og kynisk person som ikke lar meg anfekte så mye av slike "uff og akk det er så syndt i hestene som må utføre <valgfri gren>"-filmene, men nå sa det stopp. Jeg sier bare fy faen (ja, faktisk) til den stakkars, stakkars hesten fra 1:32 og ut (ja, egentlig alle, men denne var verst). Obs., fæle bilder.

Grusom video (orker ikke se den nå, men har sett den før).

Men håper ingen slakter galoppsporten ene og alene basert på denne videoen. Beinbrudd skjer, men på mine snart 20 år på Øvrevoll har jeg sett ytterst få av dem. Med andre ord, det er ikke slik som på denne videoen overalt.

Hvor er dette filmet?

Som det blir sagt i videoen er jo dette en auksjon hvor de presser 2-åringene til det ekstreme, og hestene løper fortere enn de noengang ville gjort i et vanlig løp. Dette er virkelig den ekstreme delen av galoppsporten i USA, og ikke noe som bør sammenlignes med galoppsporten i Norge.

Det er sant, men så kan du tenke deg at en proff jockey rir hundrevis av hester iløpet av ett år, og jeg tviler på at halvparten går i døden på banen. Det er selfølgelig fælt å se på, man skulle ønske at det ikke skjedde, men de vet risikoen, og de vet hvordan de skal holde på jobben sin. Hvis en jockey sier nei til å ri, så finner de en annen, og førstnevnte får gjerne ikke ri for den personen igjen.

Vet ikke om jockeyer rir på profitt eller fastlønn?

Jeg forstår likevel ikke hvorfor de sier ja til å ri på denne måten, det er jo åpenbart at jockeyens eget liv settes i fare. Jobb eller ei, man tjener lite som død.

Det er en risk å ta. Å stå uten jobb er som oftest ikke et alternativ.