Jump to content
julnil

Ting man endrer mening om

Recommended Posts

Jeg har iløpet av det siste året endret litt på mine (bastante) meninger, og er ikke så lenge sikker på at alt må være sånn og slik.

Flere som har møtt seg selv i døren?

Ting jeg ikke er like bastant på lengre:

Saltilpasning: må alt være så forbanna perfekt for å være brukende?

Bittilpasning: skal bitt egentlig være så korte og tynne?

Kirporaktikk: Må man behandle flere ganger i året om hesten egentlig ikke har noen problemer, bare for å forebygge?

Utegang: er utegang "alltid" det beste for hesten?

• Liker 6

Skjer stadig vekk, og jeg tror det er sunt at man ikke setter seg helt fast, men heller er åpen for at det kan finnes bedre løsninger.

Dette med dekkenbruk har jeg vært veldig frem og tilbake på. Først fra å tenke at hesten ha dekken når det er kaldt, til å mene at hester klarer seg uten dekken uansett. Nå har jeg landet et sted midt i mellom, og hesten min får f.eks. på seg regndekken når det regner og er kaldt ute, altså høst, vinter og tidlig vår, da hun ikke har noe å søke ly i ute, og da spenner seg og bli øm i ryggen. Det er kun hesten det går ut over dersom man kun står på prinsipper uten å se hver enkelt hest sine behov. Grøsser litt av tanken på at jeg skulle latt hesten min fryse og spenne seg i kroppen kun fordi jeg stod på mitt prinsipp om å ikke bruke dekken på henne.

Edit: La til et ord

Edited by Changlia
  • Liker 1

Joda, jeg endrer mening om ting så lenge jeg lærer mer.. Og jeg er ikke redd for å innrømme det...

Jeg har kanskje rett og slett blitt flinkere til å lytte til hesten, se hva den trives med...

Utegang; før synes jeg jo lengre, jo bedre. Tanken på at det kanskje ikke var så kult å stå ute 12-15 timer i bare søle og pissregn vant ikke over at hester i min verden SKULLE ha så mye utetid.... Hesten min kommer ut i 8-9 tida om morgenen, og inn i 16 tiden nå.. Og den er storfornøyd med det. Om sommeren står de ute fra 8 om morgenen, og da kan de stå til både 22 og 23... Eller hele døgnet i beitesesongen...

I regnfulle november ser jeg at hestene våre venter på å få komme inn når klokka nærmer seg innslipp... Og tenker jeg etter så hadde hestene våre håp i blikket om å få komme inn langt tidligere enn de gjorde den gangen jeg var oppsatt på at de skulle ha så mye utetid som overhodet mulig...

Om sommeren ligger de gjerne ned og har en siesta midt på dagen... Ingen hester ligger og koser seg i søle og regn? Da er det godt med en tørr stall og en boks med et godt lag med flis å ligge på. Hadde jeg hatt leskur og godt drenerte luftegårder kunne hestene gått ute mye mer.. Men med de forholdene vi har å tilby dem så har de det bedre med å få komme inn tidligere.

Dekken; der er jeg veldig fram og tilbake.. I fjor trente jeg hesten min ganske aktivt, red i ridehus osv.. Den ble derfor barbert og pakket inn i dekken... I år har høsten vært temmelig travel som nybakt student med jobb ved siden av.. Hesten er da mer tur og rekreasjonsobjekt, jeg stiller ikke så store krav til henne og hittil har hun kun hatt dekken ved regn, ellers naken med tilhørende moskuspels.

Mulig jeg må klippe henne i en dekkenklipp-variant, evt brystet selv om jeg gjerne skulle sluppet det.. Hun blir nemlig altfor varm innendørs... Vi har ikke noe varme på i stallen, men likevel blir det for varmt for henne..

Jeg har aldri vært fullstendig fanatisk på saltilpasning og kiropraktikk.. Men sjekker med jevne mellomrom, og i hvertfall hvis jeg føler at det er noe som ikke stemmer... Bruker eliminasjonsmetoden... Ny sal, prøve en stund om man merker forskjell.. Vurdere kiropraktikk hvis ikke.. Osv..

Rasjonering av fôr; jeg var temmelig nøye på å veie grovfôret, 6 kg punktum. Ser at jeg egentlig ikke merker særlig stor forskjell i hold om hesten får 6 eller 8-10 kg.. Og det lille jeg evt måtte merke oppveies med større livskvalitet ved lengre spisetid.... 8-10 kg fordelt over 4 måltider gir rolige og harmoniske hester som har lite å krangle om... Sult og konkurranse i matfatet får fram det verste i selv den snilleste flokkhest..

Jeg ser så enorm forskjell på det å fôre 3 ganger daglig kontra 4 ganger daglig at i fremtiden vil jeg streve alt jeg kan for å få 4 måltider pr dag. Minst.

Det var det jeg kom på hittil... Og kanskje jeg har en helt annen mening om enkelte av disse punktene om et år eller fem år... :-)

• Liker 1

Endrer også mening til stadighet, og er ikke redd for å innrømme det:) har aldri vært helt fanatisk på noe, men ser at jo mer jeg lærer jo mer må jeg omstille mine egne meninger. Før tok jeg alt alle med mer erfaring sa for god fisk, nå har jeg lært å stille spørsmål ved det jeg blir servert. Og lage meg mine egne meninger basert på ny og gammel lærdom:)

Eg endrer meining tidt og ofte eg, spesiellt på jobb.

Ofte er det slik at ting er heilt riktige og fantastisk flotte i teorien, og i praksis med, bortsett fra at noko anna faktisk fungerer enno bedre !

Eller at noko er 100% riktig ein plass, men 20% feil ein anna plass.

Jeg skulle på død og liv ha kort bitt til hestene mine, men begge går nå med bitt som er 12,7 cm. I mitt hode SKULLe alle fjordinger ha sko for ellers ble de sårbeinte, min trenger det ikke i det hele tatt slik han blir brukt nå. Boots var bare for fanatiske barfotfolk, har et par liggende nå i skapet sånn i tilfelle. Hestene skal i vertfall ikke få komplett eller oppdrett, men fjordingen ser jammen helt fin ut i holdet han nå etter å ha blitt fôrt på det. Tørt høy var det eneste som var brukbart, sånn bortsett fra at hestene mine elsker ensilagen da og det er dèt de får å eta på x)

Joda, man lærer heldigvis stadig noe nytt, og så ser man an litt.

Endrer ofte på meningene mine, selv om ofte "grunnmuren" står igjen. Men man lærer så lenge man lever, det å låse seg er vel aldri positivt. Jeg hadde null tro på barfot for et par år siden, så kom jeg til en plass hvor alle hestene var barfot og jeg så dem fungere hver dag - både på tur og på banen. Så jeg prøvde det selv på gampen og det fungerte fint! Men jeg mener fremdeles at det må passe til både hest, eier og ikke minst omgivelsene. De som hardnakka mener barfot er det eneste og alle andre er dyreplagere blir litt for ekstremt for meg.

Har blitt mye mindre bastant bare siden jeg ble medlem av FH. Da var liksom gamle påstander slett ikke til å rokke på, hadde jeg lært noe så var det slik. F.eks. nesereimen var et must og den skulle være stram. Bittene skulle stikke ut ca 1 cm på hver side, for da kløp de ikke. Jeg husker ikke alt jeg påsto men jeg har forhåpentligvis blitt litt bedre til å ikke ta alt som kritikk men heller vurere nye påstander.

• Liker 2

Jeg er generelt ikke en bastant person. Jeg har klare meninger, men jeg er alltid åpen for andre inspill og tanker.

Det har skjedd at jeg har endret meninger, men i og med at de aldri har vært bastante i utgangspunktet, har jeg ikke følt at det har skjedd noen store meningsendringer hos meg de siste årene.

Eneste bastante meningen jeg har, og som ikke har endet seg med tiden, er at vold og trusler aldri fungerer på sikt! Hverken på hester eller folk!

Jeg endrer ikke så mye på meningene mine egentlig, og tror det beror på at jeg igrunn ikke har så bastante meninger om noe som helst. Jeg mener for eksempel at barfot er fint for de som kan og vil, men ikke alle egner seg og det får hver enkelt hesteeier vurdere selv. Samme når det gjelder dekken, utegang, eller hvilken instruktør man skal ha. Mange hestefolk er innmari flinke til å mene alt mulig om hva alle andre bør gjøre, og det har jeg litt vanskelig for å takle innimellom.

Det er kun hesten det går ut over dersom man kun står på prinsipper uten å se hver enkelt hest sine behov.

Nettopp. :)

• Liker 2

Jeg har aldri vært særlig prinsippfast når det kommer til hverken dette med bitt, sal, sko, utegang etc.

jeg syns det er skummelt når folk mener at de selv sitter med fasiten, og har sett flere eksempler på hester som har lidd stort under slike bastante prinsipper. Jeg mener at man selv må finne ut hva som fungerer for hver og enkelt hest, og til syvende og sist er det jo hesten som sitter med fasiten.

Jeg har måtte endre meninger om enkelte ting oppigjennom årene, men har aldri hatt noen voldsomme meninger, så det har ikke påvirket mitt hestehold i noen stor grad.

Jeg har alltid tenkt slik at hesten klarer seg fint uten dekken og kun skal ha det på ved nedbør (som varmblodstraveren gjorde), men ser at han jeg har nå har et større behov for dekken også ved vind og surt vær. Barfot er han også (som jeg selvfølgelig synes er best), men i og med at han kan være vanskelig og løfte bena på, så vurderer jeg og sko ham med brodder før isen kommer istedenfor og slite hver dag med og ta av og på boots når føret er som verst. Som andre sier her, hesten er fasiten og det jeg mener er korrekt er ikke nødvendigvis det beste for denne hesten selvom det fungerer utmerket på andre.

Den eneste meningen jeg aldri kommer til og forandre er nok bruken av nesereim og at jeg ser på den som helt unødvendig. Men man vet aldri, kan jo hende jeg forandrer mening om noen år. :P

Jeg er ikke så prinsippfast, så er igrunn åpen for å prøve nye ting :) Eneste jeg kan si sikkert er nok at jeg ikke kommer til å begynne å gå opp fra bakken, fordi det ikke finnes noen fordeler ved det.

Jeg vil ikke ha bastante meninger om noe som helst, for det kommer så helt an på den enkelte situasjonen og hesten. Så mine mneinger endrer seg sånn sett hele tiden

I regnfulle november ser jeg at hestene våre venter på å få komme inn når klokka nærmer seg innslipp... Og tenker jeg etter så hadde hestene våre håp i blikket om å få komme inn langt tidligere enn de gjorde den gangen jeg var oppsatt på at de skulle ha så mye utetid som overhodet mulig...

Om sommeren ligger de gjerne ned og har en siesta midt på dagen... Ingen hester ligger og koser seg i søle og regn?

Da har du ikke møtt min, han elsker å ligge i søla :P Dette er typisk eksempel på hvordan hester er forskjellige, og også at rutiner spiller mye inn, Eneste gangen min ville inn var når han sto i liten oppgrusa, kjedelig frimerkepaddock helt alene. Jeg var å besøkte ham på ny stall nå og han var helt lik - lå i søla hver dag og ville heller være ute i regnet enn å bli med inn (til ny eier, som ikke liker regn, sin fortvilelse).

• Liker 1

Synes man endrer syn litt hele tiden, det har vel noe med hva slags hest man har, og hvor man er i livet. :) Er ganske mange ting jeg måtte revurdere iforhold til Albina etterhvert.... Det beste eksempelet er vel igrunn barbering, som jeg er lite for. Men så må jeg barbere hver vår allikevel, for å sørge for at hesten får sommerpels. Ellers går den med raggen sin frem til juli..... Det skjærer i hjertet mitt hvert år, jeg liker de med pels, jeg.

Man lærer og revurderer så lenge man lever, og det kommer ny viten og verktøy hele tiden.... :)

• Liker 1

Før syns jeg utegang for hester var skikkelig kipt, for de måtte da heller like å stå på en varm stall. Også mente jeg at hårete hester var stygge (lang pels).

• Liker 1