Jump to content
Nina&Løvehjerte

Distanse snikksnakk

Recommended Posts

Kjempesynd for distansesporten altså.. Distanse har jo veldig mange slike ''ett 1-2 ganger i året for morroskyld''-ryttere (i tillegg til de som starter normalt og aktivt da). Feks turryttere og slikt. Mange av disse faller nok bort fra rittene, mange av dem som sikkert dropper å skaffe grønt kort bare for å starte et parr ritt i året (og det skjønner jeg godt. Grønt kort er et herk! Og rytterlisens er dyrt om du bare skal starte et parr ritt).

• Liker 1

Så utrolig leit! Det er så forbanna vanskelig å få tatt det grønne kortet (eller, strengt tatt har jeg gjennomført alle kursene - men har mistet selve kortet det stod påskrevet. Og rideklubben gidder ikke å svare meg. Kjempefint), og så skal også distanse ha grønt kort på alt også... Kommer jo aldri til å få prøvd meg i verken løypene eller innenfor verken rail eller bane så sjeldent som det holdes de kursene jeg trenger rundt om kring... Og jeg bor jo passe sentralt!

• Liker 1

Der røk i alle fall mitt ønske om å delta i noe ritt eller lave klasser i dressur ja. For å ta grønt kort for kanskje bare et ritt i året ser jeg ikke at det er verdt :(

Nei, ikke sant. Og GK er jo mer tilrettelagt for unger på 8-12 år, ikke voksne. Det er med andre ord lite kult og sitte å høre voksne kursledere som snakker på "barnespråk" hele dagen - og for ikke å snakke om at jeg som 21-åring skal ta grønt kort sammen med åtte-niåringer...

Tror NRYF må legge seg litt i selen og hvertfall purre på klubbene rundt om kring til å holde flere kurs - og også kurs tilrettelagt for voksne. Jeg trodde liksom NRYF ville ha flere folk inn i hesteport, ikke ekskludere en hel gjeng som synes det er moro å konkurrere nå og da nå som de har hatt denne gylne muligheten...

Edited by miriam
  • Liker 2

Noen flere som skal starte distanseritt på Løten på søndag?

Jeg skal starte en spreking av en nordlandshest på 20km-klassen. Aldri vært borti distanse før, men venninna mi starta det masse i gamle dager+at hun starta for 3 uker siden også.. Siden jeg mest sannsynlig kommer til å ha en hest som kommer til å stresse fra start til mål vurderer jeg å hoppe av siste km før mål, for da roer han seg nok..holder det tror dere?

Gleder meg :D

Noen flere som skal starte distanseritt på Løten på søndag?

Jeg skal starte en spreking av en nordlandshest på 20km-klassen. Aldri vært borti distanse før, men venninna mi starta det masse i gamle dager+at hun starta for 3 uker siden også.. Siden jeg mest sannsynlig kommer til å ha en hest som kommer til å stresse fra start til mål vurderer jeg å hoppe av siste km før mål, for da roer han seg nok..holder det tror dere?

Gleder meg :D

Siste kilometeren før mål må du sitte på hesten.

Lykke til på ritt, skulle gjerne ridd på Løten selv men det blir litt vel lang reisevei !

Siste kilometeren før mål må du sitte på hesten.

Lykke til på ritt, skulle gjerne ridd på Løten selv men det blir litt vel lang reisevei !

Ååååja, er det en regel det assa..så om man skal leie så må man gjøre det før det, og hoppe på igjen siste km? Eller hvor langt gjelder det?

Ååååja, er det en regel det assa..så om man skal leie så må man gjøre det før det, og hoppe på igjen siste km? Eller hvor langt gjelder det?

Oh, sjekk KR... Jeg husker ikke eksakt og er på vei i seng nå. Men tror det er kun siste km du må sitte i salen ja.

• Liker 1

Oh, sjekk KR... Jeg husker ikke eksakt og er på vei i seng nå. Men tror det er kun siste km du må sitte i salen ja.

Siste 1000meter du må ri hesten ja, og det skal være merket med skilt.

Sent from my Samsung Galaxy SIII using Xparent Pink Tapatalk 2

• Liker 1

Siste 1000meter du må ri hesten ja, og det skal være merket med skilt.

Sent from my Samsung Galaxy SIII using Xparent Pink Tapatalk 2

Feil. 

Den siste km (1000 m) får man ikke lov til å stoppe eller ri tilbake. Start og målstrek skal passeres til hest. Ellers er det lov å leie der man vil. :) 

Jeg har KR foran meg her :)

§ 815 – Konkurranse og Fair Play

1. Rytteren kan leie eller følge sin hest i løypa, men må passere startlinjen og mållinjen til 
hest. Dette gjelder også siste etappe per dag ved ritt over flere dager. Brudd på bestemmelsen 
medfører eliminering.

§ 880 – Generelt

6. Ekvipasjen kan ikke stoppe eller ri tilbake den siste kilometeren av en etappe for å tilpasse 
tiden. Brudd mot denne regel medfører eliminering.
  • Liker 2