Jump to content
EliFi

Låner dere bort hesten deres?

Recommended Posts

Nope. Med unntak av treneren min er det kun få utvalgte som har fått ri på han. Ikke fordi jeg ikke vil andre skal ri, men stoler ikke på at andre rir han som han faktisk ønsker. Rir de han ikke som han ønsker så blir han rimelig forbanna, og det kan fort ende i sykehusbesøk... Det vil jeg ikke ha på min kappe! Det er en så følsom og eksplosiv hest at man må vite hva man gjør.. Setter ikke nybegynnere opp på han, og vil helst ha kontrollen selv på baneridinga. Tur skal han introduseres pånytt til når han kommer opp hit, med en dyktig rytter som hang på Chaval når han var på sitt værste. :P

Uansett, jeg liker'n sånn, må ha litt liv i hverdagen ;) En hest "alle kunne ri" ville vært for kjedelig for meg. :)

Om jeg nå dør og ikke kan ta meg av han blir han sendt til min trener, som igjen får velge ut en god ny eier, evt kjøpe han selv for et godt tilbud. Om jeg ikke klarer å ta meg av han på et års tid, får han også være hos min trener..

• Liker 1

Nå låner ikke jeg ut hest da, men har selv lånt søss(Catie1 her inne) sin hest og hatt med meg folk i stallen. Fikk da låne en annen islandshest på stallen og naboens fjordingmix. Hadde ikke spurt om å få låne hest uten at jeg visste at dette var jenter som kunne å håntere en hest. Og jeg spør ikke om å låne hvilken som helst hest helder. Siden det er jeg som spør om å låne hest føler jeg sikkerhetsansvaret lander på meg, og da vil jeg være trygg på at kombinasjonen rytter og hest er så god som mulig. Tok en sjangse på den nevnte turen da jeg ikke hadde sett noen av dem ri før, men viste at den elste hadde ridd søss sin hest før så da var jeg trygg på at hun taklet den andre islandshesten jeg fikk låne. Hun yngste som var med går ukentlig på rideskole og har gått der noen år nå, så var rimelig trygg på henne også.

Guest

Jeg gidder ikke å bruke all min tid og penger på en hest andre skal ri, bare i tilfelle jeg dør, får da være måte på krisemaksimering? Om jeg dør (så skal hesten også dø, men la oss si hun var frisk og skulle selges ved min død), så får vel ny eier bruke litt tid på å bli kjent med henne. Jeg rir ikke på en så rar måte at alle normale signaler er ødelagte. Er man en så rar rytter at man er avhengig av at mange andre jevnlig skal ri hesten fordi den ellers ikke vil tåle en annen rytter, så har man i mine øyne gjort noe veldig feil.

Har hatt en annen rytter på min to ganger, og det gikk helt greit. Hun syntes det var veldig rart med den første, og litt tungt med den andre, men respondere da fint og følsomt på vanlige lette signaler. Men jeg har ikke lyst å dele på hesten min, og ser ikke hvorfor jeg skal være forpliktet til det. Burde jeg låne ut mannen min også, sånn i tilfelle vi skulle bli skilt eller jeg dør ung? Ærlig talt.

Jeg har forøvrig vært utsatt for en ulykke og kunne ikke ta meg av hesten på flere måneder. Da ble hun satt bort i pensjon/trening et sted hun fikk være med som håndhest hver dag. Går vel an å trene uten å ri?

For min del er det vel heller det at jeg ikke er en så selvgod rytter at jeg mener jeg har klart å installere alt riktig selv, og synes det er greit å sjekke med andre at jeg faktisk har gjort ting riktig innimellom. For de fleste er det heller ikke sånn at de har mulighet til å bruke all sin tid og alle sine penger på en hest, og dermed synes det kan være greit med avlastning i form av hjelperyttere / forryttere en gang i blant.

Sitat i sjangeren jeg har uthevet kan jeg på ingen måte se at har noe som helst med en voksen, fornuftig debatt å gjøre. Men det var kanskje ikke det du var på utkikk etter? De fleste skjønner nok at det er forskjell på dyr og mennesker, tross alt.

Jeg har hingst og sportshest, og svarer følgelig ut fra mine egne forutsetninger. For min del er det ikke et alternativ å sette ham bort til noen som bare vil ha ham med som håndhest (og ei heller anser jeg det som trygt, all den tid han faktisk er hingst, samme hvor snill han måtte være). Jeg føler heller ikke at det ville gitt ham tilstrekkelig trening i forhold til hva jeg synes er riktig treningsmengde for hester.

Nei, jeg låner henne ikke ut dersom noen spør. Hun er ikke en superkomplisert hest, men hun er heller ikke en hest du koser deg på første gang du sitter på heller, da man bruker tid på å bli kjent med Tindra, og Tindra med rytteren. Jeg har dog en fantastisk fôrrytter, og av og til hender det jeg spør andre om de vil ri - men det har vel skjedd mindre enn en håndfull ganger. Har satt henne bort på helfôr en gang, da med punkt i kontrakten som sa at hesten ikke skulle ha fôrrytter eller ries av andre.

Låner vekk til folk på stallen, men er litt mer kritisk til hva som skal skje de dagene han lånes bort nå enn tidligere. Hesten er i et treningsopplegg, og de som spør, ønsker helst å ri på tur, så om det passer, så får de låne. Er som regel 1 eller 2 stykker som pleier å spørre, og så får søsteren min låne ham i blant. Låner ham ikke ut til hvem som helst og til hva som helst, da han er ganske sterk hvis det skal løpes. :)

• Liker 1

Haha sorry OT men MBK jeg trodde du skrev "fôrvert får låne kjæresten og Yr, sjelden jeg låner bort til andre" :smiley-laughing005: :smiley-laughing004:

• Liker 8

Låner ikke bort uten at jeg er tilstede, har vel bare lånt bort to ganger i fjor, ikke noe mer etter det. Hesten er jo min :D Neida, men han liker seg best i grisepass med andre, så... prøver å unngå det, haha :P

For min del er det vel heller det at jeg ikke er en så selvgod rytter at jeg mener jeg har klart å installere alt riktig selv, og synes det er greit å sjekke med andre at jeg faktisk har gjort ting riktig innimellom. For de fleste er det heller ikke sånn at de har mulighet til å bruke all sin tid og alle sine penger på en hest, og dermed synes det kan være greit med avlastning i form av hjelperyttere / forryttere en gang i blant.

Sitat i sjangeren jeg har uthevet kan jeg på ingen måte se at har noe som helst med en voksen, fornuftig debatt å gjøre. Men det var kanskje ikke det du var på utkikk etter? De fleste skjønner nok at det er forskjell på dyr og mennesker, tross alt.

Jeg har hingst og sportshest, og svarer følgelig ut fra mine egne forutsetninger. For min del er det ikke et alternativ å sette ham bort til noen som bare vil ha ham med som håndhest (og ei heller anser jeg det som trygt, all den tid han faktisk er hingst, samme hvor snill han måtte være). Jeg føler heller ikke at det ville gitt ham tilstrekkelig trening i forhold til hva jeg synes er riktig treningsmengde for hester.

Åh, så man er en selvgod rytter dersom man mener man ikke trenger en haug tilfeldige ryttere til å ri hesten for å sjekke om man har installert riktige signaler?Greit, da er jeg en selvgod rytter. (synes forøvrig det kan være en like god test å ri for instruksjon; om treneren ber deg gjøre en øvelse du aldri før har gjort og forlarer hvordan, og hesten responderer riktig på det du gjør, så har man tydeligvis ikke ødelagt noen signaler.) Og heller ikke enig i at de fleste synes det er greit med hjelperyttere/forryttere, langt de fleste jeg kjenner har ikke det. Om andre rir hesten er det gjerne treneren, eller man sitter og ser på og passer på, og da er det uansett ikke avlastning.

Og ellers skjønner jeg ikke helt at å være håndhest ikke er trening? Kanskje ikke for en travhest, men det er jo akkurat som en ridetur minus belastning på ryggen, noe jeg anser som en fordel å slippe. Pus var med travhestene på trening (ikke hurtigtrening da) og løp bak vogna, og på to timer skritteturer i bratte bakker og klatret, bare uten rytter, og har aldri hatt så god kondis i sitt liv som da :P

• Liker 6

Jeg skjønner heller ikke den der at man liksom 'bør' låne ut hesten sin, enten det er fordi alle ikke har råd til å ha egen hest, (jeg er så slem at jeg mener at det er da virkelig ikke mitt problem...) eller andre har lyst å prøve å ri - bare for at, eller at hesten bør ha andre ryttere for variasjonens skyld. Og jeg blir litt overrasket over å høre at hesteeiere nesten er utsatt for press til å låne ut hesten her... Er ikke folk klar over at en hest er en ganske stor investering, og både i penger og tid? Når man legger ned hele sjela si og bruker så mye av livet sitt på en hest, så mener jeg man er i sin fulle rett til å bestemme nøyaktig hva som skal skje med den også, uten at andre trenger stille så mye som et spørsmål rundt det. JEG forbeholder meg retten til å bestemme nøyaktig hva som skal skje med MIN hest, jeg har alt ansvaret og alle utgiftene med ham, det skulle bare mangle.

Men som sagt, jeg har ikke SÅ store motforestillinger mot å låne ut hesten min til fornuftige folk som jeg vet jeg kan stole på, men det er den 'alle-bør-låne-bort-hesten-sin'-biten jeg har litt problemer med å forstå.

• Liker 4

Er det noen som har sagt at alle bør låne bort hesten sin? Har ikke fått det med meg isåfall, men jeg er for lat til å lese tråden på nytt nå :P

Jeg tror ikke alle hester har godt av å bli lånt bort, men jeg ser at min ikke har vondt av det. Han er generelt veldig skeptisk på folk, og siden jeg er den eneste som håndterer ham, da vi ikke er på stall med andre, så jeg synes det er fin miljøtrening for hans del :) Da gjelder ikke dette kun ridning, men også at han skal bli trygg på å møte andre mennesker. Nå har jo denne hesten ei fæl historie bak seg i tillegg, men jeg ønsker ikke å utdype det noe mer her.

Husker så innmari godt hvor lang tid det tok å få ham trygg på meg (han var virkelig livredd), og jeg ønsker ikke at det samme skal skje om jeg en gang kommer til å selge.

• Liker 2

Jeg er av den oppfatningen av hvorvidt man ønsker å låne bort hesten sin til andre eller ikke, er fullstendig opp til den som eier hesten. Det er ikke noe noen andre har noe med. Og med mindre hesten er dødssær på alle måter, ser jeg ikke for meg at det vil dukke opp noen store problemer mtp. ridning og håndtering dersom eier skulle dø. De fleste oppegående mennesker har nå en form for back-up-plan dersom man skulle omkomme *sånn*, slik at hesten i det minste får mat og stell.

Da jeg hadde hest var jeg ganske skeptisk til hvem som fikk ri han. Ikke fordi jeg tenkte at jeg var så mye flinkere enn alle andre, men fordi jeg enten ikke visste hvordan disse menneskene red, eller fordi jeg ikke likte måten de red på. Det var vel to personer jeg lånte han bort til (og ikke "holdt dem under oppsyn" mens de red) uten å tenke meg om engang.

• Liker 4

Jeg tror ikke det er noen som har kritisert at noen velger å ikke låne bort hesten sin. Det kan det være flere gode grunner til og er fullt forståelig. Det som jeg blant annet reagerer litt på er det som går bevisst inn for at absolutt ingen, noensinne, skal ri hesten sin enn seg selv. Hva godt tjener det? Syntes også det er rart at man heller gir hesten fri enn å la noen andre, kompetente mennesker ri den hvis man ikke kan ri selv. Hvis jeg er syk eller bortreist skal ikke det gå ut over hesten min ihvertfall, han skal ut på tur og kose seg og få mosjon og trening selv om ikke jeg kan ri. Å få folk til å dra han med seg på tur som håndhest fordi tanken på at noen andre skal sitte på hesten min er så ille blir litt for mange hakk for sært for meg, når de like greit kan ri den på tur. For all del, man kan gjøre hva man vil med hesten sin, men personlig syntes jeg det er en rar holdning å ha.

• Liker 1

Guest

Jeg kan heller ikke se at noen har forsøkt å påtvinge andre å låne bort hesten sin, men det er sikkert meg dere mener når dere skriver det :P Derimot ønsket jeg å begrunne hvorfor jeg velger å låne bort hesten min, siden jeg slett ikke synes det er så "slemt" mot ham som andre her insinuerer - og hvorfor det for meg er en merkelig holdning å innta til saken. Man må jo kunne forsvare sine egne meninger uten at det betyr at man prøver å presse dem på noen andre?

Mulig jeg misforstår, men jeg fikk bestemt inntrykk av at for eksempel dette ble ment som 'hester generelt', ikke en enkelt hest tilhørende en enkelt eier som kun snakket for seg selv. Men for all del, folk må jo få lov å mene det hvis de vil, jeg er bare ikke helt enig.

Jeg synes det er urettferdig mot hestene at eieren skal være "den eneste ene", da vil jo overgangen bli ekstra stor den dagen noen andre blir nødt til å håndtere den av en grunn eller en annen.

Nei! Eneste gangen noen har ridd henne er da jeg har vært skadet, eller èn gang da en venninne skulle kjenne på hvordan hun skulle gjøre øvelser riktig for å overføre det på sin egen. Men min er for det første veldig skrullete (gir flyveturer) og superfølsom, så er like redd for at hu skal gjøre noe gærent med rytteren som jeg er redd for at rytteren skal gjøre noe gærent med henne.

Og jeg kan vel si at etter det som har skjedd nå, så skal hun ALDRIALDRIALDRI lånes bort. Hun kan til nøds bli møkket og tatt inn av noen andre, men ikke av hvem som helst.

Jeg har alltid vært sær på dette, men har hatt veldig sære hester som ikke har stolt på så mange rundt seg pga tidligere opplevelser, og som er vanskelige for andre og ri uten å kjenne de. Men forskjellen er vel at jeg stolte i alle fall mer på de to andre når det kommer til flyvetimene enn Uci.. :P

Guest

Joda, du har helt rett i at -jeg- mener at dette skal gjelde for alle hester, og jeg skriver jo også hvorfor. Heldigvis for verden er ikke alltid min mening den universalt gjeldende, men det betyr vel ikke at jeg ikke får lov til å ha den allikevel? Og at -jeg- kan synes det er urettferdig mot hestene og egoistisk av eierne at så mange ønsker å lage seg en enmannshest?

Bente, jeg skriver jo at folk må få mene hva de vil, jeg aner ikke hvorfor du tror at det ikke gjelder deg, men det kan jeg liksom ikke gjøre noe med. Og da håper jeg vi kan la diskusjonen om hvem som får lov å mene hva ligge, den kan fort bare bli gående i sirkel, og er egentlig ikke særlig interessant.

Guest

Bente, jeg skriver jo at folk må få mene hva de vil, jeg aner ikke hvorfor du tror at det ikke gjelder deg, men det kan jeg liksom ikke gjøre noe med. Og da håper jeg vi kan la diskusjonen om hvem som får lov å mene hva ligge, den kan fort bare bli gående i sirkel, og er egentlig ikke særlig interessant.

Vel, du siterte meg, så da syntes jeg det var både høflig og riktig å svare :) At det ikke har noen hensikt å diskutere akkurat det aspektet du mener er jeg dog helt enig i!

Det kommer sykt an på. Har sagt at ungene i stallen kan få låne Balder og det blir så klart med foreldre siden de er små. Det er helt greit. Balder er veldig trygg på dem og motsatt. Og han virkelig digger å gå med dem. Andre derimot er det nei til. Men jeg har en lat hest, en som andre ikke er så intr i å låne så jeg slipper det spørsmålet. Er det for å hjelpe andre igjenom skrekken for å ri så de skal ha trygghet så hjelper jeg gjerne folk. Balder er veldig passendes til det og om det kan hjelpe andre så klart jeg stiller opp. Men det blir sammen med meg.

Liker ikke Balder folk så blir han sykt vannskelig samt sær å ri! Så da får man noe å bryne seg på. Har sett noen han ikke liker ri han og jeg sa den gang nei til salg. Får være makan til hva han skal måtte finne seg i :P

Av erfaring blir mann klokere. Jeg har lånt ut hestene mine ofte, men opplever at folk skryter på seg rideferdigheter de ikke har, eller at de har 0 heste forståelse. Lurer på hvor det er blitt av de ekte hestejentene? Føler at folk vil ri,men er litte opptatt av hest.Å hva dekker forsikringen hvis ulykken er ute?

Nå sier jeg nei, men skulle ønske at jeg hadde noen riktige stalljenter jeg kunne stole på. :rolleyes:

Den fella har jeg gått i mange ganger også! Veldig mange. Så det gjør vel at jeg ikke sender på tur alene uten at jeg er med i en eller annen form. Eller, er det unger som skal ut med foreldrene på bakken (stallens folk) kunne jeg ikke brydd meg mindre. Balder kunne ikke vært i bedre hender rett og slett. Og jeg kan ikke huske sist jeg var så trygg på andres holdning til hest.

Hva skjer den dagen dere havner i en ulykke, og ikke er i stand til å ta dere av hesten deres selv (om ikke annet så for en stund)? Hva med videresalg - eller er alle sammen garantert at de skal beholde den samme hesten resten av dens liv?

Jeg synes det er urettferdig mot hestene at eieren skal være "den eneste ene", da vil jo overgangen bli ekstra stor den dagen noen andre blir nødt til å håndtere den av en grunn eller en annen.

Dette finnes ikke som et problem her. Siden både jeg og mannen min driver med Balder så er vi to voksne som klarer å ta oss av han og de gangene jeg er dårlig så må bare mannen gjøre det. Han både rir og kjører så Balder er ikke ubrukt av andre. Derfor ingen dårlig samvittighet.

Hadde Balder ute for salg i sommer, men trakk han pga useriøs og merkelige oppførsler og dårlig behandling av hest! Så salg er nok uaktuelt. Han skal få gå her til veis ende er meninga. Vi er vel like sære begge to, Balder og jeg :D

Nå er jeg ikke den eneste ene for Balder. Jeg håndterer han aldri ut og inn i stallen, ikke tar jeg kveldsstellet i stallen heller (og der vet jeg at han får masse ekstra kos og oppmerksomhet fordi jeg har en superblid hest som virkelig elsker plassen han står på). Bruksmessig må han finne seg i mye rart. Når jeg rir trening rir som oftest trener han for å kjenne litt på han bare for min egen del så han får bryna seg, mannen rir han og kjører han, jeg rir og kjører han og det er ikke mindre enn 6 unger som gjerne vil ri! Den minste er ca 3 år og den eldste straks 9 år. Noen rir alene andre med leier og minsten må så klart støttes ved siden av. Så Balder må virkelig legge om gangen sin til hvert enktelt tilfelle. Snuppa mi på 6 rir han alene på banen og styrer og ordner og forlanger av han. Da kan han gjerne prøve grenser på henne, men aldri så ho ikke kan få "satt han på plass" så ho vokser. Guttungen på 6 år er mer engstelig så da går Balder på autoliot med pene steg og forsiktige bevegelser rundt banen. Han går aldri så pent med meg ;) Guttungen på 9 år er midt i mellom tvillingene i rideferdigheter så Balder blir også midt i mellom. Finner ikke på krumspring. De tre andre er litt mindre kjent med Balder og må derfor bare ta til takke med å bli kjent med hesten og bevegelsene. Der leies alle og Balder går som om han skulle ha gull og diamanter i lasten! Når mannen rir er det mer utfordrende å finne ja om han finner på det, men når jeg rir kan vi virkelig klabbe og babbe. For er jeg i form får jeg ikke noe gratis! Er jeg dårlig og trenger å få kroppen på plass finnes han aldri kranglete.

Hadde ei som prøvde han. Røsk og slit i munnen +++ og Balder, ja han fant du i grøfta godt planta. Får være måte på hva man skal finne seg i :P Så han vet hva han skal og har mange nok forskjellige rundt seg. Og når jeg henter han på beitet kan jeg gjerne la ungene leie han. Han finner aldri på noe bortsett fra kanskje å prøve å spise litt om han synes han fortjener det. Så jeg føler egentlig vi er mange nok som syssler rundt Balder og koser og steller og bruker. kjøremessig er jeg veldig kresen. Der kjører bare mannen og jeg. Har hatt kjøreulykke med han fordi folk ikke kan kjøre og jeg sa i fra før det skjedde. Så aldri mer!

Tror vi er dekket på både sykdom og død jeg :P Og han har mange forskjellige ryttere. Og er det noen som er redde og trenger trygg hest stiller Balder og jeg :)

Men å sende folk ut alene på tur er jeg mindre glad i. Der har jeg lært å bli kresen. Om jeg ikke kjenner de godt eller det er unger med leiere. Da kunne jeg ikke brydd meg mindre :P

I dag låner jeg bare bort til folk jeg kjenner og som jeg vet kan håndtere hesten. Höfdi er følsom og rask i avtrekkeren. Har hatt en del skumle opplevelser med å la andre ri. Spesilt når rideferdigheter blir smurt litt tykt på. Det er ganske ok å ha en gyldig grunn for å slippe mas om å få ri.

Kan jeg ikke ri selv, får han stort sett fri.

• Liker 1

Nå er min "bare en baby" enda og i skikkelig trass alder så er ikke så mye å låne bort :P Men for min del når han er innridd og mer voksen så har jeg ikke problem å låne han vekk til stalleieren og søsteren hennes evt andre jeg kjenner godt. Begge de er flink å ri, mye bedre enn meg og er veldig rolig i kroppen og hodet så for meg så er det bare et pluss hvis de får lyst å ri han innimellom så kanskje jeg og hesten kan lære ting bedre eller annerledes. Så syns jeg og at det er fin miljøtrening å bli håndtert av andre på forskjellige måter men jeg vil ikke lånt han bort til hvem som helst fremmed heller.

Alle har enmannshester eller problemhester eller vanskelige hester , da er vel alle kvalifiserte til å ri hverandres ? :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Liker 18

Selv om spørsmålet ditt var slengt ut på spøk, så svarer jeg nei! En problemhest eller vanskelig hest trenger TID på å bli kjent med ny rytter. Selv tok det mange mnd før min tidligere hest stolte på meg, og ikke drog ned rullegardinen hver gang vi skulle gjøre noe så enkelt som å trave litt. Og før hun kom til meg hadde ørten erfarne personer prøvd henne, uten å fått resultat. Men de gav henne ikke tid. Jeg kjøpte henne uten å prøve henne, og ved å bruke babysteg (desverre ofte like mange steg bakover som framover) så fikk vi sakte men sikkert resultater.

Selv om ingen av mine tre hester er problemhester, så ser jeg ikke vits i å la "alle andre" ri de for det?

På lik linje som jeg ikke liker å låne bort andre verdifulle ting. Vil de låne en av bilene våres feks, så får de ikke låne de dyre, men får ta mondeoen som er verd knappe 10.000,- *hihihi*

• Liker 2

Guest rikkerye

Jeg er eier av en fjording som er både stødig og helt uten uvaner under ridning. Det får mange til å tro at jeg er villig til å låne henne ut til hvem som helst.

En forrytter jeg hadde tok det nærmest som en selvfølge at hun kunne ta med seg sin venninne ut på tur på min hest. Hun hadde allerede lånt seg en annen hest for anledningen, og venninnen som hadde ridd 2-3 ganger før skulle ri Luna. Da måtte jeg sette foten ned.

For meg handler det først og fremst om det ansvaret jeg har for om noe skulle skje når folk rir hesten min. Skal det være nybegynnere på ryggen hennes så skal jeg helst være der selv, og det skal skje på inngjerdet område. Dette gjelder også for folk jeg ikke har sett ri, de må gjerne si at de kan mye men jeg slipper de ikke til alene før jeg har sett at de takler det. Selv den snilleste hest kan det skje uhell med. Jeg har ingen interesse av å ta sjanser bare for å være grei.

• Liker 5

Jeg låner gjerne bort mine til folk jeg kjenner, stoler på og som kan ri, er bare glad for at de blir brukt! Har en fast hestepasserordning med 2 jenter som kommer hver torsdag og i helger, og de får som regel velge fritt hvem de vil ri. Det er ingen spesielle beskjeder eller rare ting som gjelder hestene mine. De kan fint brukes av alle, og er både bedagelige og kloke individer som sjeldent lar seg hersje med på noen måte. De er og kose/turhester, hvor eneste ambisjon er at de skal få komme seg ut på tur!

Jeg sjekker såklart ut folk før jeg sender de alene på tur. Har sett alt for mange skryte på seg ferdigheter de ikke har gjennom da jeg jobbet på et turhestesenter. Jeg er og opptatt av at kjemien stemmer godt mellom hest og rytter før jeg sende de til skogs på egenhånd. Her får de heller ikke ri alene, man skal alltid være minst to som rir. I starten er jeg med selv, så sender jeg de på egenhånd når de kjenner hestene og terrenget.

• Liker 1

Jeg hadde en gang to hester på samme stall, Jivi (nicket), og en til, men siste hadde jeg fem dager i uken, og en gutt 2.

Begge var kun turhester, selv om kaldblodsen kunne brukes til mye. Jeg brukte han en dag i uken til sprang og en til dressur, og resten tur, gutten som hadde han de to andre dagene ridde på fliseturer rett som det var. Aldri noe problem :) Tror det kommer veldig an på hvilken hest det er.

Jivi er en meeget spesiell hoppe, og det er gjerne derfor jeg ble så knyttet til hun. Alle sa til meg at hun var klin galen(utenom eier som prøvde å tvinge meg oppå hver dag :D ), og jeg gikk ett halvt år og bare dillet med henne før jeg satt meg oppå. Herregud så mange oppturer, og omtrent like mange nedturer. Hun er en forferdelig spesiell hoppe, og siden jeg fikk hovedansvaret for hun av eier, lånte jeg ikke hun vekk, av den grunn at den ene gangen jeg gjorde det, så steilet hun på stedet når rytter satt seg opp, heiv seg i ett helsikens bukk og rytteren fløy avgårde. Aldri sett hun gjøre noe sånt.

Men! Om jeg leide henne med rytter på, gikk det fint, og det var faktisk den mest uerfarne jenta på ryggen jeg stolte mest på å ha på ryggen, virket som Jivi likte å henne der :) Etter ett år kunne alle ri henne, men ingen ville, for de husket hvordan hun var i begynnelsen. Passet nå fint for meg, var der hele tiden uansett jeg :D

Som skrevet tidligere så tror jeg det er veldig opp til hver hest når det kommer til en eller flere ryttere, og jeg forstår at de med store ambisjoner for hesten sin, eller de som har en som er vanskelig å ri, ikke vil låne de vekk til andre. Jeg for min del kan være grådig eiesyk, og regelrett bekymret når noen andre setter seg oppå min hest. Noen har de fått ri, andre ikke. :)

• Liker 1