Jump to content
julnil

Fjordhesten

Recommended Posts

"En sånn hest"  er jo helt umulig å prissette.
Farge og alder er dårlige parameter for prissetting. (Aner ikke noe om fjordheststammer, men generelt sett har jeg en oppfatning av at det ikke er så "viktig" for prisen..?)

Det som er viktig er jo helse og kvaliteter - eksteriør, gemytt og utdanning.

En utrent, feit og "usunn" (?) hest er ikke mye verdt.
Hvor mye den kan selges for etter trening, kommer jo ann på hvilke kvaliteter hesten har latent, og hvor god den som trener den er til å få det fram.

Er du uheldig koster hesten deg mer å få salgbar enn du får solgt for, er du heldig finner du en uslepen diamant.
Men i kategorien fjordhest ville jeg i alle fall ikke satsa på å tjene noe penger etter at utgifter og arbeidstimer er dratt fra, da de generelt ligger i lavt i pris.
Typ islandshest eller varmblods ridehest er nok lettere å øke verdien på.

Ting er også dyrt, fort vekk 1000-1200 kr for en vaksine,   Tannstell 2000 - 5000, 1500-2000 kr pr skoing, fór må den jo ha, stallplass, og ikke minst arbeidstimer. 
Tusenlappene flyr fort.

På hopper er stamme viktig for avlere jo, selfølgelig er den det. Noen stammer er mer populære enn andre, og en hoppe som dette kunne nok blitt solgt i den forstand hvis det er en lite brukt stamme som bør videreføres feks. Men når hun ikke er stilt ut er det jo ikke godt å vite om den er verdt å bedekke, vanskelig å se eksteriøret under masse fett osv. 

Jeg hadde ikke slakta hvis den faktisk er frisk, går an å prøve seg med en annonse ala rett pris til rett hjem osv. 

• Liker 2

6 minutter siden, Mona skrev:

På hopper er stamme viktig for avlere jo, selfølgelig er den det. Noen stammer er mer populære enn andre, og en hoppe som dette kunne nok blitt solgt i den forstand hvis det er en lite brukt stamme som bør videreføres feks. Men når hun ikke er stilt ut er det jo ikke godt å vite om den er verdt å bedekke, vanskelig å se eksteriøret under masse fett osv. 

Jeg hadde ikke slakta hvis den faktisk er frisk, går an å prøve seg med en annonse ala rett pris til rett hjem osv. 

Joda, selvfølgelig er stamme viktig om man skal avle - var ikke det jeg mente.
Men fjordhester er såpass lavt priset i utgangspunktet, at med mindre det er en veldig spesiell/interessant stamme, så vil det antageligvis ikke utgjøre noen voldsom forskjell i salgssum? Avlere er vel helst interessert i hester med "beviste" kvaliteter  også, i form av kåringsresultater, sportsresultater etc.? 

• Liker 1

1 time siden, Nina&Ida skrev:

Men hva ville vært en ok pris på en sånn hest? Er 10-15000 urealistisk? 

Tviler sterkt på at det er urealistisk. Mer også sikkert om hun kommer i form :) Det spørs jo litt på hvor feit den er og hvor mye det vil kreve å få trent den opp. Men at det garantert er noen som vil gi mellom 10 og 15 for den kan jeg ikke se som urealistisk. Har sett smellfeite blandingshester av tyngre raser gå for godt over 10 000. Alt faller på hvor mye man ønsker å legge i det og hvor mye man må sitte i gjen med for at det skal lønne seg, eventuelt om man bare vil gjøre det fordi man har lyst og fortjeneste ikke er det som driver en.

Edited by Bitten&Betty
  • Liker 1

Hvis du får den gratis og bare har tenkt til å legge den rett til salgs med nye sko, vaksine og tenner på stell uten noe mål om å få den trent i form først må det vel gå litt i pluss. Ser ikke mange hester for under 10 000 på finn nå, det er vel så å si bare travere og en og annen shettis som går billigere enn det. 

Skal man legge mye jobb i å trene og slanke den fin kan det jo ta månedsvis med flere skoinger og stalleier, og da koster det vel fort mer enn man får igjen. 

Hvis den er frisk og grei er det vel god sjanse for at noen vil gi 10-15000 for en kose/turhest, hvis den egner seg til det.

• Liker 1

Tusen takk for svar😊 Tror denne kan bli en fin turhest,så vi får se hva vi gjør.  Kanskje den kan egne seg som rideskolehest etterhvert også. 

Jeg kjenner oppdretter (og mor) på denne. Har også sett henne som unghest. Godt lynne mener jeg hun hadde iallefall. Hun har jo ikke den mest brukte stammen, og kan jo sånn sett matche med mange hingster mtp avl. Men hun begynner jo å bli litt oppi åra mtp førstegangsbedekking etc.

Eg viste at denne hoppa var god, men det var ekstra morro når den blei stempla såå god 🤩

FB_IMG_1566732513609.jpg.a6a8b9b47058b08d93ea9a4922efe28a.jpg

Nes Tiril blei tildelt tittelen som Norges beste 2års hoppe i Stryn, idag. Og det er ekstra kjekt når ho står som mora sitt siste avkom før ho måtte avlives for snart 2år siden. Ho har virkelig spart kvaliteten til siste slutt. 

• Liker 5
  • Hjerte 1

Gratulerer med Tiril! Veldig mange gode hester i Stryn, gøy å se.

Tusen takk for det, er utrulig kjekt for eigar å få denne tittelen på ho, det fortjener han virkelig. Og ho som har stått for trening og alt siden Voss har  rikelig gjort jobben bra. 

Ja, eg fekk kun kikka via livesending og synest det såg ut som ein god del gode hester i år 😊 veldig kjekt! 

Tror muligens jeg har slått hodet 🙈

Vurderer iallefall en gul som neste hest. Jaja, why not 🤷‍♀️

• Liker 5

7 timer siden, Nienna skrev:

Ja men det må da være trivelig? Kanskje Marina avler en til deg? 

Fjordhest er vel og bra som alle andre raser, men anbefaler virkelig fjordhest eg altså 🤩💪 dei er veldig kjekke hester 😊

10 timer siden, Nienna skrev:

Høres ut som slaget i hodet gjorde deg godt 😂 neida. Gulinger er kjekke hester.

13 timer siden, LisaFi skrev:

Ja men det må da være trivelig? Kanskje Marina avler en til deg? 

Det blir for langt frem i tid 🙈

Jeg har ridd på lillian G repne trening i helgen med lånehesten min.  Vi fikk masse skryt og masse verktøy i verktøyskassen, både for hesten og for meg å ta med meg videre til P.  Men at Tina er en kul guling er det ikke noe tvil om. Vi har gjort versader, traverser og til og med renverser i løpet av helgen.  Vi jar jobbet med schwung i trav, og oppoverbakke i galopp. Lillian kunne ikke få sagt nok ganger hvor fin denne fjordingen var. Utrolig gøy for både meg og eier 😊

6C0F3C9F-44AB-4A34-89B6-B7137444ED69.jpeg.4cfc831c94fffaf1c0dced36cf81402c.jpeg

CC600F2F-2C89-4439-938E-2BB3B08CAE6C.jpeg.90db7cb19c0376f21d4b861fd7045511.jpeg

11C563BA-E346-42F9-BA7E-5D4A733446E7.jpeg.902ad6194842b3213d148bec29c5b553.jpeg

32ED2418-1176-4186-816C-9865C2AB705F.thumb.jpeg.95d4991549f540a23b3a34c38a4c6abb.jpeg

• Liker 1
  • Wow 7

Eld har hatt ein fantastisk sumar saman med 30 andre hingstar, streifande i fjellheimen, noko som har gjort han godt, ein høffeleg unghingst med åpne øyro og veldig fin jobbe med. Dog ikkje vore i vogn enda. 

Men nå reknar vi kun dagar til eg skal hente han att og kjøre han til Unni Sørtømme, der han skal stå fram mot kåring i 2020.

Skrekkblanda oppleving, att "kosevalakken" vår skulle havne på Nordfjordeid var så absolutt ikkje planlagt. Men sidan far Hildmann ikkje er blandt oss lengere, så må Eld få prøve seg, om ikkje anna en for stammen si skuld😊

received_2372786429508282.jpeg

• Liker 1
  • Hjerte 2

1 minutt siden, Stjorm10 skrev:

Så spennende @AB86 😊 ønsker han all lykke til mot vårens eventyr 🤩

Veldig spanande, kanskje litt for spanande😁

Tusan takk for det, han treng det nok, er ein finfin årgang som kjem neste år😍

2 minutter siden, AB86 skrev:

Veldig spanande, kanskje litt for spanande😁

Tusan takk for det, han treng det nok, er ein finfin årgang som kjem neste år😍

Ja er nok mange fine til våren 😁 fulgt med på din heile veien så kjenner det er ekstra gøy at du faktisk har holdt han som hingst såpass langt 😍 

8 minutter siden, Stjorm10 skrev:

Ja er nok mange fine til våren 😁 fulgt med på din heile veien så kjenner det er ekstra gøy at du faktisk har holdt han som hingst såpass langt 😍 

Ja det er nok ein stor porsjon flaks, for Eld, att han er hingst enda. 

Han skulle kastrerast hausten som åring, men fekk fløyfe på utstilling da. Valgte vente til våren 2019 med kastrering, enda han var helvete på jord etterjulsvinteren. Men fekk ein hingst til, og satte han i trening, så han vart nå stilt, og sto spiss. Blanda følelser sjå meg da, men det vart mykje press frå fleire kantar, og mange kjøpare, så eg valgte behalde og gå heile vegen med han som hingst sjølv. Eld er verdt så mykje meire en ein kåra hingst for oss, og ikkje minst for eigaren på 4 år, att vi kjem til og juble uansett resultat til våren 😊

• Liker 2

I dag har jeg og Tina startet KM-lag. Vi endte på nesten 67%, så er strålende fornøyd med resultatet, selv om det ikke ble mer enn 8 plass på oss. Klubbene topper lagene kraftig, og ingen av de som slo oss starter LB til vanlig. De fleste av dem starter MB/MA til stabilt gode resultater. Det er jo sånn med lag, men jeg skjønner jo at mange kvier seg for å starte når det er sånn. Men Tina var gullegod, og vi fikk enormt mange kommentarer på hvor fine og flinke vi var. Fjordingen skilte seg godt ut i det selskapet  😊 En 9 og flere 8ere på protokollen er kjempegøy 😀 

BF80CABA-DFF0-4070-8BE8-44CEF34B54C9.png.888e9106c1c9059ecc65f8eb377ad205.png

074D4D93-5E2A-4920-9354-DCCEC0318F44.thumb.jpeg.3ed84b3a2820c0a1af4af9d6f0d28355.jpeg

• Liker 3
  • Wow 5

Sånt irriterer meg faktisk ganske mye. Det skjer ganske mye i fotball og, at B-laget henter spillere fra A-laget. Hva er vitsen? Er det gøy å vinne LB når man starter MB til vanlig? Tenker at det er litt pinlig jeg... 

• Liker 1

4 timer siden, Mona skrev:

Sånt irriterer meg faktisk ganske mye. Det skjer ganske mye i fotball og, at B-laget henter spillere fra A-laget. Hva er vitsen? Er det gøy å vinne LB når man starter MB til vanlig? Tenker at det er litt pinlig jeg... 

Jeg tenker at med en ung eller urutinert hest må det være lov å starte lavere klasser enn man har ridd på en annen hest, evt at en rytter som ikke har startet før må få lov å starte med LC på GP hesten sin, men ja det er sært å starte lave klasser med en ekvipasje som vanligvis starter høyere. 

3 hours ago, Nimbus said:

Jeg tenker at med en ung eller urutinert hest må det være lov å starte lavere klasser enn man har ridd på en annen hest, evt at en rytter som ikke har startet før må få lov å starte med LC på GP hesten sin, men ja det er sært å starte lave klasser med en ekvipasje som vanligvis starter høyere. 

Det er jo noe helt annet enn at man tar MB-hest og rytter ut i LB😅

I denne klassen var det flere MA-ekvipasjer, og faktisk en eller to som har vært ute og luktet på Inter-klasser. Så da var jeg veldig stolt av fjordingen som gjorde det så bra i det selskapet når hun faktisk bare har startet LB, og startet sin første LA helgen etter dette stevnet 😂 

Og på det stevnet vant vi LB, og LA ble gjennomført til fin prosent for å være første gang 😀 Selv på en dag da hesten var litt tung. Fryktelig synd at hun er drektig, ellers hadde vi virkelig satset mot NM neste år 😂

CD02465D-4FE2-4A82-AB67-725BB95C7388.jpeg.2209d78306a2e1a783c2db6571c6b5be.jpeg

Edited by kineba
  • Liker 2
  • Wow 4