Jump to content

Fjordhesten

Recommended Posts

• Replies 1.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da kan jeg også melde meg inn i klubben, i dag har jeg kjøpt fjordhest!  f. 2009  e. Elvar, u. Aleks Sandra, ue. Sander.  http://www.nhest.no/Andre-elementer/Sok-etter-hestkusklop/Sok-e

Og der var hun på plass  Må vel være den beste julegaven man kan få 

Yr har tatt steget opp i den eksklusive 1.premie-klubben!

Posted Images

8 minutter siden, LisaFi skrev:

Spør en hovslager som skor mye dølahest.

Bor sammen med én 😊

Og har en god del Døler på kundelista mi også, og vi eier to.

Vi har ikke det inntrykket i hvert fall.

• Liker 1
25 minutter siden, LisaFi skrev:

But why? Når de i utgangspunktet sliter med det i rasen? Eller er det nettopp derfor? Strutsetaktikk? 🧐

Jeg aner ikke, bare så det da jeg tittet gjennom dommerkortene.

Utifra folks mening her på forumet ville jeg tolket det som noe positivt, da flere har gitt inntrykk av at hovbedømmelsen uansett er en vits. 😛 jeg har ingen mening om akkurat det, jeg trenger mer kunnskap på området først.

Edited by KatrineH
1 time siden, LisaFi skrev:

Dårlige høver er en ting, men det siste der vet man ikke noe om før man kommer dit uansett hvor mye man har trent hjemme. Hesten kan ha trent mange forskjellige steder, men bli urolig på utstillingsplassen av ulike grunner. Synes sånne utsagn vitner kun om at man ikke har vært i situasjonen selv. 

Helt enig!

22 timer siden, KatrineH skrev:

Jeg aner ikke, bare så det da jeg tittet gjennom dommerkortene.

Utifra folks mening her på forumet ville jeg tolket det som noe positivt, da flere har gitt inntrykk av at hovbedømmelsen uansett er en vits. 😛 jeg har ingen mening om akkurat det, jeg trenger mer kunnskap på området først.

Om det er meg du sikter til her, så er det beinstilling jeg har uttalt meg om. 

Nå fikk jeg kloa i en på Stav som påstår at beinstilling aldri blir bedømt stillestående. Kun i bevegelse. 

Sa jeg til han at jeg tror hva jeg vil om! Men håper jo tar feil, da. 

Kvalitet på høver blir fort bedømt dårlig når det er kritisk dårlig er mitt inntrykk. 

(Og bedømmes heller ikke av utdannede hovslagere.)

Feks fjordingen kunne godt fått kommentar på at den ikke hadde flå såle feks. Det sliter de litt med og derfor er det ett pluss om de ikke har det. 

Dølahester sliter litt med at de har høver som ikke er dimensjonert for vekta de skal bære. 

48 minutter siden, Siv skrev:

Om det er meg du sikter til her, så er det beinstilling jeg har uttalt meg om. 

Nå fikk jeg kloa i en på Stav som påstår at beinstilling aldri blir bedømt stillestående. Kun i bevegelse. 

Sa jeg til han at jeg tror hva jeg vil om! Men håper jo tar feil, da. 

Kvalitet på høver blir fort bedømt dårlig når det er kritisk dårlig er mitt inntrykk. 

(Og bedømmes heller ikke av utdannede hovslagere.)

Er vel du og Julnil jeg tenkte på hovedsakelig ja, husker det som at dere har hatt mest meninger om saken. 

Er der negativt å bedømme beinstilling stillestående?

Jeg snakket med en venninne som stilte hingst på Eid, og hun syntes det var merkelig hvor lite tid dommerne brukte på å bedømme beina. Da minnet jeg henne på det at beinstilling dømmes vel så mye i bevegelse, og når dommerne ser hingsten i enkeltvis mønstring og ser den stillestående så har de allerede sett hesten mønstret på hardt underlag og løs i ridehall og dermed gjort seg opp en mening om hvordan beina er. 

Jeg har antatt at de ser på beina både når hesten beveger seg og når den står i ro. Men jeg har ikke spurt noen dommer om saken, så fasiten vet jeg ikke.

Jeg har spurt dommer, og han påsto under bevegelse. Å bedømme i stillstand var hinsides som han sa.

Jeg tror ingenting på at de bedømmer kun i bevegelse.

Ikke minst fordi når jeg stilte min egen, så står det tåvid bak. Han stod tåvid, men rulla over utvendig tå når han gikk. Blir tåtrang det.....

(Jeg la ut skoen skikkelig også, bare på ert. Og kjære verden, det ble ett vepsebol av dommere rundt de bakbeina.

Seeeeee......! Peke, peke, hviske, hviske.)

Synes det er kult at du synes det er greit at bedømming av høver utgår fordi @julnil og jeg har sterke meninger om beinstillinger utifra (ihvertfall i mitt tilfelle) erfaringer vi har. 😀

Sjelden jeg har slik påvirkningskraft. (Jada, vet du ikke bestemmer. Men leill da gu't!🤗🤗🤗)

Jeg synes hovslagere skal bedømme bein på utstilling. På samme måte som veterinær bedømmer helsa.

1 time siden, Siv skrev:

Jeg har spurt dommer, og han påsto under bevegelse. Å bedømme i stillstand var hinsides som han sa.

Men hva er din mening? Det var den jeg lurte på.

Mener du at det er feil å bedømme beinstilling når hesten står stille? Hvorfor/hvorfor ikke?

jeg er ikke eksteriørdommer (det er vel ingen av oss her inne?), men jeg prøver å lære. Både av dommere og av andre.

1 time siden, Siv skrev:

Synes det er kult at du synes det er greit at bedømming av høver utgår fordi @julnil og jeg har sterke meninger om beinstillinger utifra (ihvertfall i mitt tilfelle) erfaringer vi har. 😀

Sjelden jeg har slik påvirkningskraft. (Jada, vet du ikke bestemmer. Men leill da gu't!🤗🤗🤗)

Jeg synes hovslagere skal bedømme bein på utstilling. På samme måte som veterinær bedømmer helsa.

Som jeg skrevi et tidligere innlegg: Jeg har ikke noen mening rundt dette med at høver ble tatt ut, jeg kan ikke nok om hva som egentlig har blitt bedømt til å ha en mening om saken.

Jeg trodde at det ville bli mottatt positivt her på forumet, da jeg har oppfattet at blant andre (og tydeligst) du og Julnil syntes dømmingen av høver har vært dårlig, og gjort av feil folk (slik du også hevder her, at hovslagere skal bedømme beina).

Forøvrig er jeg uenig i det. Jeg tror man kan være dritgod til å dømme bein selv om man ikke er hovslager, og jeg tror ikke det at man er hovslager gjør en automatisk god til å bedømme bein... Mulig det trengs hovslager til å bedømme hovkvaliteten, men som sagt så aner jeg ikke hva som egentlig har vært grunnlaget for bedømmelsen av høver på utstilling, så det kan jeg ikke uttale meg mer om da kunnskapen min er for liten.

• 3 weeks later...

Siden jeg nylig har fått opp øya for fjording (igjen), så lurer jeg på om noen har noen fjordinger som utmerker seg i sprang eller feltritt? 

Er det noen som kjøpte fjording som sin første egne hest,, anbefales det som førstegangshest? (vet at det kan variere mellom individ)😀

4 minutter siden, Tiril skrev:

Siden jeg nylig har fått opp øya for fjording (igjen), så lurer jeg på om noen har noen fjordinger som utmerker seg i sprang eller feltritt? 

Er det noen som kjøpte fjording som sin første egne hest,, anbefales det som førstegangshest? (vet at det kan variere mellom individ)😀

Jeg har virkelig ikke peiling på fjordinger i feltritt. Men man ser jo masse gode fjordinger i de lavere klassene i sprang, har også sett fjordinger som går godt middels dressur :)

5 minutter siden, Kah skrev:

Jeg har virkelig ikke peiling på fjordinger i feltritt. Men man ser jo masse gode fjordinger i de lavere klassene i sprang, har også sett fjordinger som går godt middels dressur :)

Okei, kan du spesifisere lave klasser i sprang? folk er litt forskjellige på hva de mener er lavt😅

1 minutt siden, Tiril skrev:

Okei, kan du spesifisere lave klasser i sprang? folk er litt forskjellige på hva de mener er lavt😅

Lavere klasser er  generelt sett LD-LA - lette klasser.

Fjordinger sees gjerne som premieplukkere i både LA dressur og 80-90 cm sprang.

• Liker 1
25 minutter siden, Tiril skrev:

Vet ikke hvor du holder til, men hvis det er på Vestlandet ta gjerne turen til NM i fjordhest på Stord i slutten av juni, så får du blitt litt kjent med rasen og nivået de er på.

Hvis man liker å starte og være aktiv i ulike grener tenker jeg at det er kjekkere å ha en allsidig fjordhest som stort sett er stabil og grei å ha med seg rundt. Så kan man kose seg og være stabil i de lette klassene, i stedet for å kjøpe dyr hest for å hevde seg høyere (hvor også fallhøyden er høyere). Akkurat nå er ganske sprang mest interessant for deg, men hvis du etterhvert ønsker å prøve ut andre ting kan fjordhesten stort sett brukes til andre ting også. 

Jeg kjøpte fjordhest som forrige hest, veldig kjekk og grei å ha med seg på treninger og stevner og arbeidet godt når rytter arbeidet godt. Ble solgt igjen da kjemien ellers ikke stemte og jeg endret ønske om type hest, men jeg ville absolutt anbefalt en godt skolert fjordhest hvis noen ønsket en aktiv hobbyhest de kan ha med på treninger/stevner, lære av og kose seg med. Fjordinger er ikke laget for å stå å spise gress hele dagen og bli tjukke og late, men brukes aktivt og få oppgaven å jobbe med. 

2 minutter siden, Eva skrev:

Vet ikke hvor du holder til, men hvis det er på Vestlandet ta gjerne turen til NM i fjordhest på Stord i slutten av juni, så får du blitt litt kjent med rasen og nivået de er på.

Hvis man liker å starte og være aktiv i ulike grener tenker jeg at det er kjekkere å ha en allsidig fjordhest som stort sett er stabil og grei å ha med seg rundt. Så kan man kose seg og være stabil i de lette klassene, i stedet for å kjøpe dyr hest for å hevde seg høyere (hvor også fallhøyden er høyere). Akkurat nå er ganske sprang mest interessant for deg, men hvis du etterhvert ønsker å prøve ut andre ting kan fjordhesten stort sett brukes til andre ting også. 

Jeg kjøpte fjordhest som forrige hest, veldig kjekk og grei å ha med seg på treninger og stevner og arbeidet godt når rytter arbeidet godt. Ble solgt igjen da kjemien ellers ikke stemte og jeg endret ønske om type hest, men jeg ville absolutt anbefalt en godt skolert fjordhest hvis noen ønsket en aktiv hobbyhest de kan ha med på treninger/stevner, lære av og kose seg med. Fjordinger er ikke laget for å stå å spise gress hele dagen og bli tjukke og late, men brukes aktivt og få oppgaven å jobbe med. 

Høres ut som en veldig fin rase som kan passe meg bra!

Har alltid beundret fjording helt siden jeg var liten. Husker jeg og noen jenter besøkte en stall en gang, de gikk rett bort til varmblodshestene mens jeg gikk bort til fjordingen😅 Så har alltid følt at jeg og fjording er "meant to be". Håper nå at jeg kan få meg en jobb, sånn at jeg har råd til driften😀

Fjordhest er best - ingen protest! 😏

Nei, eg vil nok tru at fjordhest kan vere ein god plass å starte om ein ønsker ein litt allsidig hest og begynne med. Dei er som oftest trygge, snille og fornuftige.

Ang sprang så er eg veldig positiv om min sin snedige teknikk, og har trua på at han kan havne langt og godt opp med litt trening for dette. Dessverre må også piloten isåfall gå inn for det..

Fjordingen blir god til det den trenes til er min erfaring:) Jeg vet om mange fjordhesten som vinner eller får plassering gang på gang i 80-100cm. 

Her er tre ulike typer som alle er kjekke dyr som kan brukes til "alt".

Den på galoppbildet er 6år og går 80cm sprang,  LB dressur med øvelser til middels og middels kjøring:)

Den med rosa belegg er 5 år og går LC dressur med øvelser til LA, 60cm sprang og skal starte Lett kjøring på NM.

Den nederste er 4 år og går LC dressur med øvelser til LA, 60cm sprang og Utdanning kjøring. 

Målet med alle disse tre hestene er at de skal gå stabilt 80-90 cm sprang etter hvert:) 

Den øverste er 136cm med rytter på 1.71, den midterste er 140cm og den nederste er nesten 150cm på manken der jeg er 170cm, så det er ingen problem å finne en i en ok størrelse til lange ryttere. 

Screenshot_20180524-123339_Video Player.jpg

Screenshot_20180521-135450_Samsung Experience Home.jpg

received_10156167057630792.jpeg

• Liker 1
3 timer siden, Mona skrev:

Fjordingen blir god til det den trenes til er min erfaring:) Jeg vet om mange fjordhesten som vinner eller får plassering gang på gang i 80-100cm. 

Her er tre ulike typer som alle er kjekke dyr som kan brukes til "alt".

Den på galoppbildet er 6år og går 80cm sprang,  LB dressur med øvelser til middels og middels kjøring:)

Den med rosa belegg er 5 år og går LC dressur med øvelser til LA, 60cm sprang og skal starte Lett kjøring på NM.

Den nederste er 4 år og går LC dressur med øvelser til LA, 60cm sprang og Utdanning kjøring. 

Målet med alle disse tre hestene er at de skal gå stabilt 80-90 cm sprang etter hvert:) 

Den øverste er 136cm med rytter på 1.71, den midterste er 140cm og den nederste er nesten 150cm på manken der jeg er 170cm, så det er ingen problem å finne en i en ok størrelse til lange ryttere. 

Screenshot_20180524-123339_Video Player.jpg

Screenshot_20180521-135450_Samsung Experience Home.jpg

received_10156167057630792.jpeg

SÅ fine😍

Høres ut som veldig allsidige og trivelige hester alle sammen! 

• Liker 1

Ang høyde så finnes det fjordhester til alle og ein kvar. ☺ Min er feks nærmere 150 i manken mens eg er vel under 170.

Min er også 4år så vi er fremdeles på grunnridninga, men vi har planer om å få til stevnestart iløpet av høsten.

Han er ridehest per no så han skal opp og fram i dressur/sprang/feltritt (om vi tørr og hoppe)

received_10156077311780169.jpeg.2e487bda1ef9327fbea34854a68e6dc7.jpeg

received_10156077311740169.jpeg.9a98c3b7a95cd3282e955b2a9d9b738e.jpeg

10 timer siden, Stjorm10 skrev:

Ang høyde så finnes det fjordhester til alle og ein kvar. ☺ Min er feks nærmere 150 i manken mens eg er vel under 170.

Min er også 4år så vi er fremdeles på grunnridninga, men vi har planer om å få til stevnestart iløpet av høsten.

Han er ridehest per no så han skal opp og fram i dressur/sprang/feltritt (om vi tørr og hoppe)

received_10156077311780169.jpeg.2e487bda1ef9327fbea34854a68e6dc7.jpeg

received_10156077311740169.jpeg.9a98c3b7a95cd3282e955b2a9d9b738e.jpeg

Han kommer sikkert til å bli en veldig fin allround hest med tiden😀

Glemmer litt av denne tråden siden jeg legger alle oppdateringer i personlige logger:p

Hellands Veslemøy fikk 3.premie på kombinertutstilling i helga, og vi fikk 44,5 poeng på kjøreprøven, som gir 9 i bruksegenskaper. Happy happy :D 

Asko gikk dressurstevne forrige helg til 63%, noe jeg er meget fornøyd med mtp mye vekst og problemer med galoppen i vår. Vi startet selvsagt LC, siden han bare er 4 år.

Nå nærmer det seg fjordhest-NM, og jeg har ikke tenkt å terpe veldig mye på noe som helst før NM. Tenker som så at han bare er babyen enda, og det vi ikke kan til nå skal vi ikke stresse med. Kunne tenkt meg litt mer kontrollert galopp i hjørner f.eks, men jeg kan ikke ri mer samlet enn jeg gjør, det er fysisk umulig for ham, så da blir det ikke helt perfekt. Det gjør ingenting. Vi skal hoppe litt på trening da, for der suger vi virkelig, og kjøringa er han så stabil i som han kan bli, så har ikke tenkt å stresse noe med det heller. Skal tømmekjøre/longere litt, men ikke noe voldsomme greier. Kiropraktoren har gitt meg i hjemmelekse å ri på tur i ulendt terreng og longere over kavaletter, så det skal vi gjøre 3-4 dager i uka. 

34268541_10155195715960633_2759742501744017408_o.jpg

33621327_10156167059620792_8208756553717645312_n.jpg

• Liker 2
På 5.6.2018 at 10.51, Mona skrev:

Glemmer litt av denne tråden siden jeg legger alle oppdateringer i personlige logger:p

Hellands Veslemøy fikk 3.premie på kombinertutstilling i helga, og vi fikk 44,5 poeng på kjøreprøven, som gir 9 i bruksegenskaper. Happy happy :D 

Asko gikk dressurstevne forrige helg til 63%, noe jeg er meget fornøyd med mtp mye vekst og problemer med galoppen i vår. Vi startet selvsagt LC, siden han bare er 4 år.

Nå nærmer det seg fjordhest-NM, og jeg har ikke tenkt å terpe veldig mye på noe som helst før NM. Tenker som så at han bare er babyen enda, og det vi ikke kan til nå skal vi ikke stresse med. Kunne tenkt meg litt mer kontrollert galopp i hjørner f.eks, men jeg kan ikke ri mer samlet enn jeg gjør, det er fysisk umulig for ham, så da blir det ikke helt perfekt. Det gjør ingenting. Vi skal hoppe litt på trening da, for der suger vi virkelig, og kjøringa er han så stabil i som han kan bli, så har ikke tenkt å stresse noe med det heller. Skal tømmekjøre/longere litt, men ikke noe voldsomme greier. Kiropraktoren har gitt meg i hjemmelekse å ri på tur i ulendt terreng og longere over kavaletter, så det skal vi gjøre 3-4 dager i uka. 

Gratulerer med fine utstillingsresultater!!🏅🏆😊 Og lykke til i NM, gleder meg til å se alle de flotte gule!🙌😃

• 2 weeks later...

Den litt underutvikla, spede, smale og lave åringen er plutselig unghingst blitt, og for en snill hest😊 Tenker og begynne litt med løse drag uttpå sommeren, er klar for det meste.

Han blir nok stilt i Sogndal i høst, sammen med mamma Ivanna.

Tanken om og selge blir bare mere og mere fjern ettersom han utvikler seg i den rettningen jeg ønsker og håper, til en flott brukshest😊

67CF6D8A-2311-4B2A-8542-DE314FB365B9.jpeg

Edited by AB86
  • Liker 2
53 minutter siden, KatrineH skrev:

Ååååå, NM-abstinenser!! 😛

Litt vondt å ikke være der kjenner jeg, men jaja, sånn ble det i år.

Jeg sitter og følger med litt på resultatene, får ikke komt meg avgårde i dag da jeg skal ri på time med min egen hest. Men, hun som ligger på 1. plass i LC nå starter med en 4-åring og har ridd til 71 %. Det er kult da! :D 

• Liker 1