Jump to content
julnil

Fjordhesten

Recommended Posts

2 minutter siden, Nina&Ida skrev:

Tusen takk for det. Ikke noe lett valg, men må man så må man 😕

Eg ser den veldig.. Har nokon kvelder og tidspunkt vurdert å selge min og, får å så starte på blanke ark igjen, men han er jo god og då, til tross. 

Er i tenkeboksen ang å bedekke neste år, men er ikke helt vel bevandret i hingstlinjer.

Jeg går for lite brukt hingst, kanskje oppi årene og med stamme som man bør ta vare på.

Kan dere tipse meg om noen hingster jeg kan titte litt nærmere på?

Vi er jo veldig tilfredse med denne fanten av en knallmodig liten hingsttass som kom etter Hildmann i år, han håper jeg og beholde, selv om tilbudene er mange på han😊

IMG_9467.JPG

Jeg vurderte Krogs Balder i år, av den grunn at han (i tillegg til at han er fin) er relativt lite brukt, og at han ikke har tilgengelige kårede hingster etter seg pr nå. Nå har jeg bestemt meg for å ikke bedekke i år allikevel, men han er i hvert fall et tips fra meg. Også er han 16 år nå, og muligens ikke tilgjengelig så veldig mye lenger. 

Ellers synes jeg de fleste av hingstene har relativt vanlige stammer, på hver sin måte. Enkelte hingster kommer fra vanlige stammer, men er lite brukt selv, og bør sånn sett få noen avkom. Hugo f.eks. har en mye brukt far, og mora har nå en hingst til i avlen etter seg. Men han selv har ingen  registrerte avkom, så sånn sett ville jeg ikke avskrevet ham helt. Finnes sikkert flere slike eksempler også, f.eks. Opdals Ask. Ikke uvanlig stamme, men en lite brukt hingst i seg selv. 

Et tips er også å sende mail til Norsk Hestesenter og be om tips der, der har de nå en ansatt som kan sjekke hoppe mot hingst med tanke på avkom (edit: ift innavlsprosent på avkommet). Da må du vel ha spesifikk hingster du kan sjekke mot, men kan jo være hun også har oversikt over hvilke hingster som er minst beslektet med resten av populasjonen. 

Edited by KatrineH

Krogs Balder er ein flott hingst! Men herre, er han allerede blitt 16? Årene flyr 🙊

Så sånn sett kommer jeg sikkert til å angre på at jeg ikke bedekker i år, men jaja, er vel noen hingster å velge i neste gang jeg skal bedekke også. 

Balder har fått noen hopper i år, så får håpe de blir drektige og at det kommer noen spennende føll der neste år :)

Avkommet etter han er jo tross alt blitt 11år no så er jo ikkje umuligt at han er nokon år eldre nei 😝 herlighet! 

Men ja, alltid likt den hingsten. Og får håpe han har nokon år igjen til å spre genene. ☺ 

Du får antageligvis avkom med godt lynne og størrelse om du velger Opdals Ask, treåringen min etter han er allerede 1.45 I stangmål og er en utrolig hyggelig hest. 

Ellers har jo akkurat Inger lagt ut oversikten over hoppefamiliene på facebooksiden til norsk fjordhest, så du kan jo ta en kikk der for litt inspirasjon:)

Ja interessant den listen til Inger.

Bare husk at den kun tar hensyn til hoppelinjer, og ikke inkluderer bidrag fra hingster. Hopper i små hoppelinjer kan være mor til en hingst som har bidratt mye, og da er de potensielt ikke så "sjeldne" allikevel.

Et eksempel her er hoppelinje 38 som kun har 5 hopper i seg (hvor i hvert fall to av dem er mor og datter). Men den ene er mor til Elvar, som igjen har 3 kåra sønner, så de genene er ikke lenger så uvanlig som de en gang var. Når det er sagt, så ville jeg vurdert en av disse sønnene, Rudsmo Robin, som en interessant stammemessig hingst. Mindre brukt enn sine brødre, og ikke så dum morstamme. Robin ble også premiert delvis med bakgrunn i sin avstamning.

Du får sette deg litt inn i stammer og linjer @AB86. Veldig spennende når man kommer litt inn i det :)

Også må man selvsagt huske å ikke se seg blind på stamtavler, men huske å også velge en hingst som passer sammen med hoppa. Sier ikke at det gjelder deg altså, bare ser at andre på nett fort blir så opptatt av  å finne "den perfekte stamtavle", at de helt glemmer å se på eksteriøret :P

• Liker 1

Veldig interessang liste ja! ☺

"vi" ligger jo under hoppe nr 12 om eg ikkje husker feil, og var gøy å sjå det heile stilt opp i system.

Ho er jammen meg flink og dreven! 

7 timer siden, Stjorm10 skrev:

Veldig interessang liste ja! ☺

"vi" ligger jo under hoppe nr 12 om eg ikkje husker feil, og var gøy å sjå det heile stilt opp i system.

Ho er jammen meg flink og dreven! 

Min er ut av linje 5, og stammen på min er ganske sterk med mange gode individ, men så veldig sjeldne gener har han definitivt ikke:p 

2 timer siden, Mona skrev:

Min er ut av linje 5, og stammen på min er ganske sterk med mange gode individ, men så veldig sjeldne gener har han definitivt ikke:p 

Ja, var ein del i linje 5 såg eg ☺

Ut ifra Njord, eller nes-gjengen generelt så er det ikkje uttrykk for den sterkeste linja, med kun 3 "slekter", men er ein god hingst den eine som er då.

Men Nes-gjengen er no gode er dei, mykje gode egenskaper i dei, sjølv om Njord har vert ett lite utskudd av slekta 😅 😊

Uææææ!
To uker igjen til NM!

Startlister lagt ut på horsepro i dag. Nå ble det plutselig veldig virkelig hvor nærme det hele er :blink:

• Liker 5

Hehe, har en venninne også som skal starte, og hun sa at for første gang i sitt liv så har hun stevnenerver 😂

• Liker 1

Eg er på jakt etter fjordhest, nokon som har eller kjenner?

Edited by MaSo78

Skrekk og gru!

Nå har jeg meldt hesten min på utstilling. Igjen :P

Blir tredje, og trolig siste, gangen hun stilles ut som voksen. Har ingen tro på høyere premiegrad, men håper vi kanskje kan få litt bedre karakterer på noen elementer. Også har jeg meldt oss på rideprøve. Synes hun har utviklet seg mye siden hun ble stilt som 3- og 4-åring, og i år har hun jo vært i gang hele sommeren så hun er i fin form (om jeg får kommentarer som "snaut muskelsatt" så blir jeg litt irritert :P). 

På utstillingen skal det også arrangeres Skeid, så da har jeg meldt meg på det også :)

• Liker 5

På 19.8.2017 at 13.57, KatrineH skrev:

Skrekk og gru!

Nå har jeg meldt hesten min på utstilling. Igjen :P

Blir tredje, og trolig siste, gangen hun stilles ut som voksen. Har ingen tro på høyere premiegrad, men håper vi kanskje kan få litt bedre karakterer på noen elementer. Også har jeg meldt oss på rideprøve. Synes hun har utviklet seg mye siden hun ble stilt som 3- og 4-åring, og i år har hun jo vært i gang hele sommeren så hun er i fin form (om jeg får kommentarer som "snaut muskelsatt" så blir jeg litt irritert :P). 

På utstillingen skal det også arrangeres Skeid, så da har jeg meldt meg på det også :)

Hvor skal utstillingen være? :-)

Jeg har fått meg en søt grå hoppe på helfor. (Har selvfølgelig Siljan også, han er jo nr1 :D)

Har så langt kun hatt henne i 3 uker, men hun er bare helt super. Har hatt 2 føll og kom nesten rett fra sommerbeite til meg, så hun er god og rund. En prosjektfjord, med andre ord. Noe jeg bare digger! Hun er med på tøm når jeg kjører Siljan (ikke hver dag så klart, må være litt forsiktig med henne og mtp formen hennes så trener de en del separert nå), rir på tur, kjører henne, og på mandag var vi på vår første dressurtime sammen. Tar alt fra scratch, men hun er flink og tar ting fort. Hun og Siljan er også blitt skikkelig bestevenner i luftegården, står å klør og koser seg. Det er utrolig kjekt syns jeg. :) 

Hun har også allerede slanket seg en del vil jeg si, og mer skal det bli! Er en skikkelig power-fjording med mye motor og gang. Knallgøy. Gleder meg veldig til fortsettelsen med hun her, og stevner etterhvert. Planen er så klart fjordhest nm, men om det blir neste år 2018 eller 2019, det vet jeg ikke enda. Troor 2018 er litt for nært, men det tar vi når den tid kommer. Slanking og opptrening er det som står på planen nå. :)

Legger ved litt bilder fra hun kom, til nå.

23416295_10215188413609759_242347711_n.j

23414294_10215188322207474_164619697_n.j

23365167_10215188379568908_427165257_n.j

23414619_10215188378008869_1588174461_n.

23435722_10215188333687761_1626646450_n.

23432872_10215188329287651_1289629768_o.

23423716_10215188331247700_347756513_o.j

23414537_10215188329967668_1661890996_n.

23318884_10215179291141703_1349528140_n.

23360864_10215179291061701_1528906660_n.

23365127_10215179291301707_1727946591_n.

(De siste 3 bildene er fra longering i går. Jeg VET manen er altfor lang, jeg må bare ha et kurs i fjordhestman-klipping. Det skal skje i løpet av denne uken, så det blir bedre. Haha. Og JA, Siljan har også ståman, men den er noe HELT annet! :rødmer:)

Edited by Hanne&SiljanGutten
  • Liker 4

48 minutter siden, Hanne&SiljanGutten skrev:

Garlina :)

Fint å se hun har det bra. Jeg står på stallen hun har pleid å stå på før, der du hadde noen ridebanebilder fra. :)

Akkurat nå, Albina skrev:

Fint å se hun har det bra. Jeg står på stallen hun har pleid å stå på før, der du hadde noen ridebanebilder fra. :)

Å? Så kjekt! Knallfine treningsmuligheter dere har da! Var der i sommer (da jeg tok bildene) å prøvde henne, så fikk kjøre henne litt rundtomkring. :)

Akkurat nå, Hanne&SiljanGutten skrev:

Å? Så kjekt! Knallfine treningsmuligheter dere har da! Var der i sommer (da jeg tok bildene) å prøvde henne, så fikk kjøre henne litt rundtomkring. :)

Ja, vi er veldig heldige med treningsmuligheter. :) Du har nå fått låne deg en svært kjekk og grei dame, blir hyggelig å følge med på bildene. :D

• Liker 1

Akkurat nå, Albina skrev:

Ja, vi er veldig heldige med treningsmuligheter. :) Du har nå fått låne deg en svært kjekk og grei dame, blir hyggelig å følge med på bildene. :D

Ja, føler meg heldig! Er knallfornøyd til nå hvert fall. :) 

Så gøy, Hanne! Blir spennende å følge dere alle tre. :)

• Liker 1

På 8.11.2017 at 20.13, SiljeB skrev:

Så gøy, Hanne! Blir spennende å følge dere alle tre. :)

Jaa, kjempegøy! Så kjekt, skal prøve å oppdatere litt om trioen her. :D

Flott hoppe, så spennende :) tenker du brukshest, eller vil du avle? Fin stamme på henne.