Jump to content
julnil

Fjordhesten

Recommended Posts

Mine to spiser forøvrig all mat de blir servert.

Lilje synes at jeg er uberslem som ikke gir henne noe særlig mer enn høy da, så om hun kommer over noe spennende så må det jo slukes snarest mulig... :P

Jeg hadde kjøpt inn Spenst og gresspellets til gampen for et par mnd siden jeg, alle hestene på stallen blånekta å spise/drikke det. Bortsett fra fjordingen da, hun tok villig for seg :P 

Flere med kresne fjordhester? Felix elsker høy og støvsuger opp hvert minste strå. Men jeg får ikke i ham noe kraftfôr. Han spiser ikke vitaminpellets (prøvd vita og Fk) tørt og er ikke interessert i hverken betfiber eller spenst, eller happy hoof. Prøvd å gi grøt med og uten salt, shy feeder, eplejuice, gulerotrasp og banan i, men han tar ut noen biter og er null interessert i resten. Han overlever sikkert på grovfôr og bruker mineralstein, men hadde vært fint om jeg fikk i ham vitaminer i det minste. Trodde ikke jeg ville ha det problemet med fjordhest![emoji14]

Min er ikke fjording da, men Islandshester skal jo liksom også være nøysomme [emoji14] lucerne er favoritten her, men energi går også. Olje, vital og betfiber går ned over natta, men ikke hvis han får det når han står bundet opp.

Sent fra min D5503 via Tapatalk

Min er ikke fjording da, men Islandshester skal jo liksom også være nøysomme [emoji14] lucerne er favoritten her, men energi går også. Olje, vital og betfiber går ned over natta, men ikke hvis han får det når han står bundet opp.

Sent fra min D5503 via Tapatalk

Jeg vet ikke hvor mye jeg bør eksperimentere heller, kjedelig å kjøpe sekker med fôr han ikke vil røre. Han er jo i godt hold og står på fri tilgang til grovfôr, så han sulter ikke, men er jo litt bekymra på om alt av vitaminer blir dekket opp. Når han sto inne om natten sølte han bare ut grøten istedet for å spise opp[emoji14]han er krybbebiter og mer interessert i å demontere krybba eller velte bøtter enn å spise det som er i :/

Hvis det blir vanskelig hadde jeg bare latt det være om han ikke strengt tatt trenger noe... Tror ikke å droppe noen vitaminer er mer skadelig enn å helle på med melasse, og kraftfôr trenger han jo strengt tatt ikke.

Går jo an å ta en blodprøve evt for å sjekke.

Ja som sagt tenker jeg uansett ta blodprøver, er jo håpløst å prøve å regne ut hva kan får i seg på fri tilgang. Kraftfôr trenger han ikke, er mer om det er noe han mangler som han ikke får av grovfôret.

• Liker 1

Eneste finEline spiser med glede er grøt av High Fibre Cubes. Får i henne Happy Hoof, men da går det saaaaaakte og hun lar det ofte ligge igjen.

Trodde også fjordhest skulle sluke alt av kraft, men der tok jeg feil.

Hvis du vil kan du få et par liter av High Fibre Cubes av meg og prøve?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Eneste finEline spiser med glede er grøt av High Fibre Cubes. Får i henne Happy Hoof, men da går det saaaaaakte og hun lar det ofte ligge igjen.

Trodde også fjordhest skulle sluke alt av kraft, men der tok jeg feil.

Hvis du vil kan du få et par liter av High Fibre Cubes av meg og prøve?

Ligger til familien da[emoji14]jeg låner gjerne litt! Kan jo komme innom en dag :)

• Liker 1

Har lagt ut bilde i min egen tråd, men kan jo legge det ut her også.

For han her er jo bare såååå kjekk :wub:

4 uker til utstilling, vi gleder oss! [emoji3] Bare håper jeg har kontroll på tassen, hehe

13100862_10154831864132942_4127252138078096932_n.jpg?oh=31334e066bce18492eb18de707a6891f&oe=57AF7E69

13095821_10154831864457942_7814238106980055874_n.jpg?oh=f070647aeabeced0e81541407dac4cad&oe=57AEC765

Så nydelig han er❤️

Haha, ikke egentlig helt klart å bestemme meg for om jeg ble fornøyd med klippen eller ikke. :P Jaja, den må uansett stusses mer før utstillingen.

Og når utstillingen er over skal den cobbes ;)

b7249a35690a92d6021e106d5a9e8576.jpg

Jeg liker meg best når vi stiller alene i vår klasse, så derfor ligger nervene "litt" utenpå når jeg såg det var 5 stk i 3UHP på Stav.

Ivanna har strekt seg i været bak og virker kanskje vel lett i kroppen, men nå er vi nå meldt og får ta det som ei trening, da jeg har ikke trua på samme suksess i år som i fjor[emoji4]

• Liker 2

Er vel morsommere når der er fler i klassen? Bedre sammenligning og greier. :)

Gelder meg at det er fire åringshingster, selv om det da blir litt mer styr å holde kontroll på dyret :P Den ene er stallkameraten til Lilrik da, så den kjenner vi i hvert fall.

• Liker 5

Er vel morsommere når der er fler i klassen? Bedre sammenligning og greier. [emoji4]

Gelder meg at det er fire åringshingster, selv om det da blir litt mer styr å holde kontroll på dyret [emoji14] Den ene er stallkameraten til Lilrik da, så den kjenner vi i hvert fall.

Ja når man ser på det slik så er det mye betre, men for de som kjenner meg så har jeg dugelig med nerver og går litt opp i liminga når det nærmer seg, så for min psykiske helsetilstand er det betre med en alene klasse[emoji23]

Veldig positivt å se att så mange stiller, det vokser og gror blandt Døl og Fjording, så dette bli en laaaaaang festdag[emoji4]

18 timer siden, AB86 skrev:

b7249a35690a92d6021e106d5a9e8576.jpg

Jeg liker meg best når vi stiller alene i vår klasse, så derfor ligger nervene "litt" utenpå når jeg såg det var 5 stk i 3UHP på Stav.

Ivanna har strekt seg i været bak og virker kanskje vel lett i kroppen, men nå er vi nå meldt og får ta det som ei trening, da jeg har ikke trua på samme suksess i år som i fjoremoji4.png

Psh, jeg tipper det går bra likevel jeg!! :)

Første gang på årevis jeg ikke har vært på Eid, men har fått meg de fleste resultatene. Hva synest folket?

Hvor finner jeg resultatene?

Er nysgjerring på hvordan Sørtømmes hingster har klart seg :)

Postet via Tapatalk

Hvor finner jeg resultatene?

Er nysgjerring på hvordan Sørtømmes hingster har klart seg [emoji4]

Postet via Tapatalk

Hangvar Kry ikke kåret.

Ei heller Gajs

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Fra fjordhestgruppa:

Resultater fra eid.

Hangvar Kry 7. 7. 7. 7 .7 0pr 
Reita Balder 6,5. 7 .6,5. 7 .6,5 0pr 
Fjell Finn 9. 8,5. 8. 8. 8 2 PR 1kv
Hugo 8. 8,5. 7 .8,5 .8 2pr 2 kv
Bakkens Maksimus 7 .6,5. 6 .6,5 .6 0pr 
Sølrei 8 7,5 8 8 8 kåra kv1
Rasmusgardens Rasmus 6.5 7 6.5 7 6.5 0pr
Romeo Løvehjerte 6.5 8 6.5 8 7 0pr

3 åringer

Lavrans 8 8 7 7 7.5 kåra
Neshilds Guten 6.5 7 7 6.5 6.5 0pr
Fjell Kongen 7 7 6.5 7 7 0pr 
Glød 9 8 7 9 8 kåra kv1
Herr fin 8 8.5 7 7 7.5 kåra
Bråtens Bråfin 7.5 8 7 8 7.5 kåra
Højgaards nicko 8 9 6.5 9 8 kåra
Hode linus 6 7 6.5 6.5 6.5 0pr 
Fenjo 6 7 7 7.5 6.5 0pr 
Espe Helten 6.5 7 6.5 6 6.5 0pr 
Tallak ask 7.5 7.5 7 8 7.5 kåra
Tord Dorteson 7.5 7.5 7.5 8.5 7.5 kåra
Gorm vårby 6 7 7 7 7 0pr

Resten ble ikke kåret

Alme Baronen fikk brukstillatelse I 2016 og må inn på test 2017

https://www.facebook.com/groups/183621985062024/permalink/1001965573227657/?comment_id=1001996489891232&reply_comment_id=1002029736554574&notif_t=group_comment&notif_id=1462631981461216

0 pr. betyr ikke kåra. 2 hester fikk fornya kåring og premiegrad, resten må vel stille igjen om et år.

Er vel sånn det er å drive med hingst, at det ikke alltid det går veien man vil, i kåringen..

De som ikke ble kåret nå, kan de stilles på nytt til neste år?

Postet via Tapatalk

Fjell Finn fekk fortent 2.pr, liker han skikkelig godt. Tord og Tallak er 2 favoritter hos meg, også er det ekstra stas att Engja Sølja fekk ein ny kåret sønn[emoji1376]

• Liker 2

Er vel sånn det er å drive med hingst, at det ikke alltid det går veien man vil, i kåringen..

De som ikke ble kåret nå, kan de stilles på nytt til neste år?

Postet via Tapatalk

Ja, de som ikke ble kåret kan stille igjen :)

Men de som har vært kåra og ikke får fornya grad, de er vel ute av avlen for godt?

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Gajs blir vel neppe stilt på nytt iallefall, for han er solgt allerede ser jeg.

• Liker 1

Gratulerer til den lokale hingsten, Lavrans med kåringsgraden! Veldig gøy og sjå! Ellers så er/var det vel litt skuffet stemning i bilen til å begynne med her.

Lang tur med hest fra Grimstad, og gruer meg allerede til reisen neste år!

Syntes det var generelt veldig mykje god hest i år, mange med gode bevegelser, synest eg då i det minste! :)

• Liker 2

Jeg er ikke alltid enig med dommerne ser jeg, men men..

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Synes Glød var kjempeflott, kunne godt fått en date med yngste mi! 😍

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

DSC_0085.JPG

Ikkje det beste bildet, då kameraet endo er urørt. Men Lavrans med sløyfe og medalje. 

• Liker 5