Jump to content
julnil

Fjordhesten

Recommended Posts

Kan kanskje også være en tanke å inseminere tidlig, og sende på slipp med Hildmann/annen hingst om hun ikke tar seg? Sånn om mulighetene egentlig er dårlige på froddensæd.

Bare tenker høyt :-)

(På tapa)

Bråbestemte meg for Hildmann igjen når jeg fikk høre att han skulle gå på slipp på Birikanten, da er det ikke langt fra hjemme, jeg kunne komme med mærra når Hildmann er på plass, og eventuelt kun ha henne på stasjon noen uker om hun tar seg, da jeg må ha henne hjem og trene til kjøreprøven:-) *litt lat og travel eier som ikke har kjørt særlig i det siste*;-)

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Liker 1

Hvor høye er/var derest 3 åringer? Fikk målt Ivanna skikkelig og hun er "hele" 136:-)

Marion var 141,5 på høsten og storm var 143 på våren. Njord er målt til 143 som halvannet år.. :)

Lilje ble målt til 138 på Stav på høsten som 3-åring. 

Målt til 140 på Nannestad høsten etter, altså som 4-åring. 

Ingen fare for at hun blir hest i hvert fall :P

Lilje ble målt til 138 på Stav på høsten som 3-åring. 

Målt til 140 på Nannestad høsten etter, altså som 4-åring. 

Ingen fare for at hun blir hest i hvert fall [emoji14]

Må tilføye att Ivanna ble målt med brodder og sko, så da kan man vel ta noen cm til av høyden.. Hmm, jeg med mine 170 håååper på att hun skal dra seg noe mere, men hest blir det nok vertfall ikke hos meg heller;-) Hun vokser på bredden da, om det er til noen trøst..

Kvalik 4-års BUF dressur i bok. Da er det "bare" igjen å øve mass mer, lære oss å hoppe og kvale i sprang, så er vi klar for NM!

10479688_10154683155377942_4280369262902

• Liker 6

10 timer siden, KatrineH skrev:

Kvalik 4-års BUF dressur i bok. Da er det "bare" igjen å øve mass mer, lære oss å hoppe og kvale i sprang, så er vi klar for NM!

10479688_10154683155377942_4280369262902

Grattis! :ahugegrin:

Da er mærra meldt på utstilling, og jeg har nå måttet lage venteliste på et eventuelt hoppeføll våren 2017, så spørst om man ikke må selge unna samme hva til kjønn det blir. Da er det gøy å prøve seg litt på avel:-)

• Liker 1

Min er litt hoven i ganasjene for tiden, og foretrekker nesa UT når vi rir (ser riktig så snasent ut, gitt), men vi har plenty å jobbe med av andre kroppsdeler. Nesa kommer til slutt! :P

(Siden noen sa spam :lol: )

DSC_0004.thumb.jpg.e62427107a1d9337142c9

DSC_0007.thumb.jpg.6b4fa73f827749fb125fb

DSC_0062.thumb.jpg.359589520bf4a82b0d88f

Jobber med å få indre bakben inn, foreløpig mer som en shoulder-fore i høyrehånd og ikke en versade, men hey. Det kommer :P

DSC_0118.thumb.jpg.8ee0e4899efa24a77ee6f

DSC_0151.thumb.jpg.e1769d712436098dc65aa

DSC_0192.thumb.jpg.603afc3d0f660c85dd5df

DSC_0207.thumb.jpg.b463aa069a89cfc297855

Edited by Emsy
  • Liker 1

Jeg har fått testet litt Dalargutt-blod. Kjempeartig hoppe med stålvilje, som bokstavlig talt var muskelsatt 30/70 da hun kom for et år siden. Syntes også det lusket noen gourmet-gangarter inni der i løpet av økten, så denne tror jeg kommer til å bli lekker! Hun er virkelig definisjonen på hva det vil si å bygge om muskelmasse på en hest. Eieren gjør en kanonjobb med henne og forhåpentligvis får jeg være testpilot litt oftere. :hjerteøyne:

12938243_10156860300965151_6072670722955

Edited by Fancy

5ff6d4ddfd9380292c327fb0ac274e19.jpg

Vanskelig å klippe, men begynner å finne en kledelig fasong til denne frøkna. :)

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

• Liker 1

Vanskelig å klippe føll fant jeg ut! 

Lilje vet jeg hvordan jeg vil ha manen på, men Lilrik sliter jeg litt med. Pluss at jeg klippet den jo helt ned i høst, så vi driver fortsatt og sparer opp i bak-kant. 

Klippet den for litt siden, da tok jeg mye foran og kun stusset bak. Nå som den har vokst litt til synes jeg den begynner å bli ganske bra. I rute til utstillingsklipp vil jeg si. 

Her fra når jeg klippet han for 2 uker siden, 9 måneder gammel

944363_10154715334882942_630883190920907

• Liker 4

Klippet Eline forrige dagen. Liker henne best med relativt kort man. Dekkenspist bak og grimeskvosja foran, men kommer seg! Buen blir bedre til neste klipp, håper jeg. Vokser som ugress!

c088207ee6d75aca013da5a53f6c855b.jpg

b18d2fcd2edfc8dc32cb4520b62b88d5.jpg

• Liker 1

Lilje også kler best kort man. 

Har pleid å ha den høy på utstilling, men til vanlig liker jeg den kort. Så i dag at den må klippes igjen snart, blir fort for lang!

:P

Huff, etter 12år med fjordhestman så burde ein vel virkelig snart lære seg å klippe! Men, Njord blei litt kort på tirsdag, heldigvis vokser det ut igjen, fort! 😂

Jeg har herpa manen til Felix helt, stakkars, vurderer nesten å bare skrelle den av! Har ikke noe godt bilde for jeg vil helst ikke se på den selv[emoji14]Han har mye mørkt og lite lyst og det lyse som har vokst ut er så stusselig, man ser nesten det mørke gjennom[emoji14]

d6bde893943ce3866fad0d70c7aae32c.jpg

1f71978dca599e68ed415e28d8626c1e.jpg

Prøvd å lese meg fram - men finner ikke ut, og NHS prioriterer visst ikke å besvare mail om dagen..

Rideprøve: noen som vet om Micklem-hodelaget er tillatt (competition-modellen) eller ikke? Står vel bare trinse i bruksprøvereglementet.

Gjelder ikke NRYF sine regler da?

Sent fra min D5803 via Tapatalk

739598392e6ac12f0c10037b0796ca43.jpg

Skamklipt, men like flott fordi[emoji23] Saksen streiket i starten av klippen..

Meldte hingster til Eid.

http://nhest.rikstoto.no/Nyheter/2016/April/Hingsteutstilling-Eid/

Bare 30 stykker, og to av dem i åpen klasse.

"Heldigvis" flest 3-åringer. Kjipt at det er få som stiller voksne hingster, men når listen først er så kort er det bra at det er mange nye hingster på den.

Flere jeg er spent på å se, får håpe det er en god årgang så mange slipper gjennom.

Med veldig lave bedekningstall de siste to årene så blir nok liste enda kortere i årene nå fremover...

• Liker 2

Blir veldig spennende i år!

Eine hingsten er eg spesielt interessert å følge, då eg fikk muligheter å få den, mot å stille på Eid.. Men alt til sin tid tenkte eg.

Men, ser Ikkje fram til å sitte 12timer i ein transporter, som er full bil (3stk i ein 3seter) 😝 jobb hadde ingen bedre forslag heller, så sånn blir det no bare!

• Liker 1

Folk er kanskje redde for å stille eldre hingster etter det med Sivert?

Det skjønner jeg godt. Jeg hadde ikke vist min på utstilling igjen om den hadde kåringsgrad.