Jump to content
julnil

Fjordhesten

Recommended Posts

Fortsatt ganske sikker på at Norsk Hestesenter kan fargeteste - men hvordan man går fram og hvor mye det koster, se jeg ingen formening om.

Men er det svenske firmaet "godkjent" sånn at resultatet kan bli ført i norsk stambok da?

Skrivefeil og andre dumheter skyldes at jeg poster via min dumbphone og TapaTalk!

Har dei lab på Norsk hestesenter? Aldri høyrt om. SLU står for Sveriges lantbruksuniversität Uppsala. Eg veit ikkje kva for rutiner Starum har for fargeregistrering. Ein skulle jo tru at ein evt. feilregistrering burde gå å få retta opp viss ein kan framvise testresultat som tilseier det, men korleis det fungerer i praksis tør eg ikkje spå om. Her er lenke til SLU sine fargetesttenester iallfall: http://www.slu.se/sv...argtester-hast/

(Ein må altså teste for fravær/nærvær av extension, blakk er jo hesten uansett).

Man kan jo DNA-teste for avstamning gjennom NHS ihvertfall. Så da burde de jo kunne teste for farger også..

Men ja - de svenske resultatene burde jo kunne bli godkjent, men samtidig; med norsk byråkrati kan man aldri vite!

Skrivefeil og andre dumheter skyldes at jeg poster via min dumbphone og TapaTalk!

UC Davis (?) i USA fargetester vel også.

Har ikke hørt noe om at NHS fargetester, de tar nok bare nødvendige slektskapstester.

Må få sendt inn hårprøve på min en dag også, er så spent på om hun kan gi grått eller ikke.

Mye pene gule :) Si meg, er det noen som har peiling på hva en viss blogg på hest.no heter? Ble litt forelsket i en pen dressur-gul der, som det lå en langbildeblogg ute om. Husker bare at de var tatt i snøen, den hadde røde bandasjer og en rød shabrack.. Nåla i høystakken sikkert :P

Eftelands Festus heter hesten i alle fall - men husker ikke hva bloggen heter...

• Liker 1

Blåser liv i denne tråden med litt skrytebilder av verdens beste Elvar, jeg! 

dsc_0052.jpg?w=690&h=456

dsc_01571.jpg?w=650

dsc_0491.jpg?w=650

dsc_0527.jpg?w=690&h=416

dsc_0065.jpg?w=690&h=539

Elvar er altså født i 2003, etter Rånnar. Mor er Elveblakka. HIngstelinje etter Baronen!

Tredjepremiert og ulsblakk! Har så langt gitt avkom med alle farger unntatt grått. 

Verdens triveligste hingst. Arbeidssom og grei - og blir bare bedre og bedre å ri for hver økt! 

Så - lurer du på å bedekke hoppa di neste år, er ikke dette noe dumt valg, altså! 

Har du bilder av ham der han er i form, oppstilt? :) 

Blir han konkurrert noe med forresten?

Det har jeg helt sikkert liggende et sted.. Skal se om jeg finner det senere!

Blir per nå ikke konkurrert noe med - men det har mer med tid å gjøre enn noe annet. Har ingen mengdetrening når det kommer til å reise ut. Ridemessig ligger han rundt LB nå - litt mer jobb i galoppen før han kan gå høyere. Men det er kjørehest han er, i bunn og grunn!

• Liker 1

@TheaMarieL For en kjekkas Elvar er! :D

Må legge ut noen bilder av han jeg har på helfôr også. Gnist heter han, e. Gårdens Tico, født i 2000. :)

DPP_23126_h_zps1a2ddb21.jpg

DPP_22661_h_zps6ff54ca0.jpg

DPP_23052_h_zps64ac1f4a.jpg

DPP_23055_h_zps0cc1a38e.jpg

Med lillesøster Fryd bak seg :)

• Liker 1

Åh, søt!! Og så fin lugg!!

Elvar er en riktig kjekkas! Tror kanskje jeg er verdens heldigste forrytter som får holde på med ikke bare han, men fire andre flotte gule i tillegg! Håper virkelig på å få tatt med meg en eller begge hoppene på gården til NM neste år (om det blir noe NM da...).

Hørt rykter om at Moss vil arrangere NM, ellers har jeg nevnt for klubben min at jeg er sikker på at vi kan rekke å arrangere det på et år, men de er ikke enige :P

Vi arrangerte NM i 2011 og det er en helvetes stor oppgave. Det er fullt mulig å gå med overskudd, men det kreves voldsomt engasjement! 

Jeg vet det, arrangert ting før, og det er et forbanna styr:p Ikke bare oppgavene i seg selv, men alle folkene som ringer deg ned til alle døgnets tider for å spør om ditt og datt, ting som må fikses omtrent midt på natta og masse styyyyr:p Men, jeg elsker slikt jeg da :P Så regner med klubben blir å søke om 2015, jeg har veldig lyst:)

Nå har jeg planer om å selge gampen min da, så hvis noen hører om noen som er på jakt etter en kjekk hobbyhest man kan bruke til alt er det bare å tipse dem:)

Litt flere skrytebilder av verdens kjekkeste gutt. 

post-342-0-02644500-1378113458_thumb.jpg

post-342-0-70797400-1378113458_thumb.jpg

post-342-0-49224400-1378113459_thumb.jpg

Har ingen oppstillingsbilder på PC'en akkurat nå - men skal se om jeg kan få tatt ett eller to senere. 

Han har riktignok en liten beitemage nå - men ser egentlig ikke så verst ut! 

Ble litt nostalgisk nå når jeg så et bilde av Fisa og jeg fra 2010, når vi var på utstilling. Her 2 år stor :wub:post-284-1379601175,64.jpg Sent from my GT-P5210 using Tapatalk 2

Edited by Ex2
  • Liker 1

Oppdaterer denne tråden litt jeg. 

For nå er det offentliggjort at NM Fjordhest 2014 skal arrangeres av Drammen Rideklubb på Linnesvollen 8.-13.juli!  :D

*glede seg!*

• Liker 3

Oppdaterer denne tråden litt jeg. 

For nå er det offentliggjort at NM Fjordhest 2014 skal arrangeres av Drammen Rideklubb på Linnesvollen 8.-13.juli!  :D

*glede seg!*

Ja, jeg har fått lånt meg fjording så jeg skal i alle fall bortover, tipper det blir en go'e gjeng ifra Rogaland som reiser bort :)

• Liker 1

Jeg vet ikke ennå hva jeg skal, ser ut som hesten kommer hjem i mai, og det skal vel godt gjøres å greie noe kvalik på 2 mnd når jeg ikke har sett hesten på 9 mnd:)

Blir muligens en tur bort uansett, er noen fra klubben som skal dra:)

• Liker 2

Må kvalifisere seg i åpne klasser også ja. 55 % i dressur, og gjennomført sprang uten disk/eliminering.

Jeg håper å starte på lånt hest, får se hvordan treningene og kvalik går framover.