Jump to content
julnil

Fjordhesten

Recommended Posts

Ja det etter Lille Ulrik blir veldig spennende!

Er jo muligheter for ikke-godkjent farge og greier  :P Det eneste jeg vet det ikke blir er grått. 

Ser Inger Grønntun har lagt ut oversikt over hingstelinjer på Norsk Fjordhest-gruppen forresten. Sånn siden vi snakket om det litt tidligere i diskusjonen. da ser man jo tydelig at det har vært en ganske innsnevring i hingstelinjer. Det er jo logisk forsåvidt når avlen går ned i omfang, men allikevel trasig. 

Ja det etter Lille Ulrik blir veldig spennende!

Er jo muligheter for ikke-godkjent farge og greier [emoji14] Det eneste jeg vet det ikke blir er grått.

Ser Inger Grønntun har lagt ut oversikt over hingstelinjer på Norsk Fjordhest-gruppen forresten. Sånn siden vi snakket om det litt tidligere i diskusjonen. da ser man jo tydelig at det har vært en ganske innsnevring i hingstelinjer. Det er jo logisk forsåvidt når avlen går ned i omfang, men allikevel trasig.

Ulrik gir ikke grå? (i så fall må det komme fra hoppen din). Han ble gen testet i fjor.

Ikke godkjent farge er velkommen til meg any day [emoji7] En god hest har ingen farge <3

Ja, trasig med linjene :/

• Liker 1

Ulrik ble gentestet i fjor på Jæren ja, og har ikke anlegg for svart, så han lager ikke grå avkom nei. 

Min hoppe gir grått, er også gentestet. 

:)

• Liker 1

@Eva: Skulle til å skrive at du kan kjøpe føll av meg, men så leste jeg du skrev 3+ år og litt høyde på  :P

Om du fortsatt ikke finner noe til høsten, så anbefaler jeg absolutt å dra en tur til Eid og se om noen av hingstene der som ikke får kåring kan være aktuelle. De er kanskje ikke bra nok for avl, men er som regel mer enn bra nok som god brukshest. Godt innkjørt vet du da også at den er. 

Ellers skal jeg si fra om jeg kommer på noen  :)

Ja, en 3 års som ikke ble kåra hadde vært supert, skulle hatt råd til hest ca, men må nok være utålmodig noen måneder til! 

Det er en fin 3 års hoppe billig til salgs på finn nå. Anbefales :D

Akkurat nå har jeg ikke penger :P 

Eg er veldig i tenkeboksen med min, det sitter bare for langt inne å bli enig med meg sjølv. Kan ta det på pm om interesse.

Send meg gjerne PM om ham :) 

Ulrik ble gentestet i fjor på Jæren ja, og har ikke anlegg for svart, så han lager ikke grå avkom nei.

Spennende, spennende :)
  • Liker 1

Ser om eg Ikkje får tid til det etter jobb, eller om det er ett ledigt øyeblikk, får gjort det på jobb :-)

Da har dommerkortene fra Eid kommet ut. Ser at det var mange med dårlige bein som ikke ble kåret. (forståelig nok).

Er han ee AA, eller kva meiner du?

Terne Prins som jeg så dere postet bilder av, fra kåringen, stod på stallen vår før. Veldig flott hest! :)

11205112_10204053987936777_5308606923204

11188437_10153225671216142_5651342447276

Kunster kan han også! :rofl:

387741_10151074301195882_1147772880_n.jp

Edited by Bazinga

Han liker å spasere rundt på to den der, fant et til... Hehehe, helt utrolig! :rofl:

390215_10150484543425579_1259891548_n.jp

:lol: :lol: :lol: :lol:  Rytter ser heeelt uberørt ut :D

Haha! Den stilen :P kjenner eg gleder meg til hingsten "min" kommer nedover til neste veke! *mildt sakt gira* :D

Han har en STÅLbalanse han der... sjekk det siste bildet, DØNN loddrett sits selv om bakhøvene på dyret er i skulderhøyde...!!! :lol:

*ikkelittmisunneligengang*....

Ja, en 3 års som ikke ble kåra hadde vært supert, skulle hatt råd til hest ca, men må nok være utålmodig noen måneder til!

Akkurat nå har jeg ikke penger :P

Vi har en nydelig 3-årig vallak på stallen som vurderes solgt om rett hjem dukker opp. Har lagt ut bilde av ham oppi her, er ikke sånn veldig stor (er vel 140-145 ish nå). Er ingen hastverk med å selge ham, så om du vil kan jeg sende deg litt mer bilder og info på pm, og evt kontaktinformasjon til hun som eier ham?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Er han ee AA, eller kva meiner du?

Jepp, er testet eeAA. Pluss heterozygot krem selvsagt

Vi har en nydelig 3-årig vallak på stallen som vurderes solgt om rett hjem dukker opp. Har lagt ut bilde av ham oppi her, er ikke sånn veldig stor (er vel 140-145 ish nå). Er ingen hastverk med å selge ham, så om du vil kan jeg sende deg litt mer bilder og info på pm, og evt kontaktinformasjon til hun som eier ham?

Jeg har en venninne som er på utkikk etter en 3 åring. Hvor stor blir din tror du ferdig utvokst? Hun er selv ca 18o, så hun ønsker seg helst en fjording som blir litt stor :)

Jepp, er testet eeAA. Pluss heterozygot krem selvsagt

Hva vil det si? Hetrozygot - vil det si at han alltid gir krem videre?

Hva vil det si? Hetrozygot - vil det si at han alltid gir krem videre?

Nei, 50-50. Homozygot er når allelene er like, hetero ett av hvert. Hadde han vært homozygot hadde han vært cremello, aller blåøyd hvit, og dermed ikke godkjent farge (akkurat den biten har jeg aldri skjønt logikken i, men men).

Nei, 50-50. Homozygot er når allelene er like, hetero ett av hvert. Hadde han vært homozygot hadde han vært cremello, aller blåøyd hvit, og dermed ikke godkjent farge (akkurat den biten har jeg aldri skjønt logikken i, men men).

Da forstår jeg :)

Nei, den logikken er bak mål, en Fjordhest er en Fjordhest :) Men, kan bli en super brukshest uansett farge :)

• Liker 1

Send gjerne Pm!

post-795-1430940378,98.jpg Vi går og går, har tatt i bruk skogen som treningsbane nå, driver oppi ulend terreng, ned i bekker, opp bratte urder og ned igjen, hopper stokker, og tømmekjører rundt trær, frøkena er rett så stødig på foten blitt, og jeg blir "sprek";-)
  • Liker 2

Jeg vil ha føll etter Lille Ulrik! Så hvis noen skal selge eller vet om noen som skal selge så rop ut! :D

Har forresten fått i hus tre nye gule, blitt godt kjent med hun ene og skal begynne å ri seksåringen når hun har fått boots. Hurra! <3

Har forresten fått i hus tre nye gule, blitt godt kjent med hun ene og skal begynne å ri seksåringen når hun har fått boots. Hurra! <3

Hvor mange har du nå?

4 :)

Jøss, hva bruker du så mange til?

Jeg vil ha føll etter Lille Ulrik! Så hvis noen skal selge eller vet om noen som skal selge så rop ut! :D

Du skal ikke vurdere å kjøpe deg en pasende hoppe og bedekke selv da?

Ti tommeltotter på Samsung S3

• Liker 1

Jøss, hva bruker du så mange til?

Rideskole :)

Er det lov til å spørre hva som er planen din med dette Ulrik-føllet du ønsker å kjøpe? Skal den også inn i rideskolen når den blir gammel nok?

Ønsker du noe spesifikt, hingst eller hoppe, farge? 

Hvorfor akkurat føll etter Ulrik?

• Liker 2

Er det lov til å spørre hva som er planen din med dette Ulrik-føllet du ønsker å kjøpe? Skal den også inn i rideskolen når den blir gammel nok?

Ønsker du noe spesifikt, hingst eller hoppe, farge? 

Hvorfor akkurat føll etter Ulrik?

Nei, det føllet skal ikke inn i rideskolen. Jeg skal bruke det privat, da merra mi (Almira) har skader i bakbeina som begrenser bruken en del og derfor ikke kan gå like mye/like hardt som tidligere.

Så jeg vil primært ha en "ny" Almira, hvis du skjønner hva jeg mener? Ønsker i hovedsak hoppe, sånn at jeg kan avle på den om fargen er godkjent.

Ulrik er gulblakk og jeg drømmer vel en pennydrøm om å eie ei gulblakk merr en gang.. :rødmer:

• Liker 1