Jump to content
julnil

Fjordhesten

Recommended Posts

Gratulerer! Hesten din er tydeligvis frisk, normal og velfungerande, og du er ein god og stabil nok førar til at hesten kan gjere det som er naturleg for hestar, nemlig å søke kontakten og arbeide i ein hensiktsmessig form for alderen. Det er slik det skal vere. Så lenge hesten er glad og nøgd og ikkje viser tegn på å bli veldig sliten, er det berre å halde fram som du gjer. Slik som ho gjer, skal ideelt sett alle hestar gjere når dei blir sett i arbeid. :)

• Liker 8

10808800_387223014769643_2011449412_n.jp

Den er drøy den der hesten min. Og nå begynner hun å få nok muskler til å bli enda drøyere. :hjerteøyne:

• Liker 14

Finnes det sider hvor man kan lære seg fletting/hvordan "få bort" panneluggen og lignende? Heftig hårvekst på denne!

Masse bra tutorials på Youtube...

Her har det vært ned mot -30 i jula, og ekstremkulde siden julekvelden. Men dekkenløse hester som er ute hele dagen lang. Fri tilgang på godt grovfôr og velfylt termobar, samt kaldstall så overgangen ute/inne ikke blir for stor.

Inn kommer det rima, tilfredse, spreke, varme hester uten videre til varmetap.

Hvordan gjør dere det i slike værforhold?

Her på stallen er det hardføre raser(bortsett fra en dekkenfis av en bortskjemt blodser som er min) ellers er det fjording, islandshest og quarter, alle ubarberte, moskuser som ikke ser dekken så langt året er

post-795-1419805237,11.jpg

Emblus har fått barbert en stripe for lufting når vi trener, men står uten dekken med mindre hun er søkkvåt av svette og det er kaldere enn 5-10 minus, da får hun ulldekken på.

10888549_414115325405837_769415777757336

Snøen gir forresten ypperlige treningsforhold om dagen :D

10354682_414032195414150_350379133632314

• Liker 3

a854037f291b8229b64924f9a34b3c31.jpg

Her har jeg fått en ny hverdag med min fantastiske datter på 1 mnd, Oda. Så "lille" Ivanna er ikke så mye trent omdagen. Men hun holder seg flott, godt muskelsatt tross masse pels og noe skitt

• Liker 1

Hun er 2 ja?

Ikke så mye å stresse over da, er jo bare unghestklasse så med mindre hun blir syltynn eller bælfeit så er hun sikkert klar nok :)

14vl1cj.jpg

Yr debuterte i LB dressur i dag, og kvalifiserte seg til dressuren i NM :) Fine Yret <3 (selv om jeg vel ikke er helt nøytral der…) 

Edited by MBK
  • Liker 9

Ja, så hun skulle gå på Frya! (Trodde naboen skulle dit, så sjekket startlistene i morges) gøy å være klar for NM!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Legger ut av min fjordhest jeg også jeg da  :engel:

Føllmagen vokser, ca 2,5 måned igjen  :D

10167972_10153717627752942_2106781767163

• Liker 4

Vi er også kvalifisert til dressuren i NM, det er så utrolig deilig å slippe å tenke på det :)fd661713087bc65f44bdd63d2320b711.jpg

Ellers så er den ene fjordingen på stallen rytterløs, og det er så utrolig frustrerende, har lagt mye arbeid ned i å få han til NM :/. Han er også kvalifisert til dressuren :)

• Liker 2

Ja, så hun skulle gå på Frya! (Trodde naboen skulle dit, så sjekket startlistene i morges) gøy å være klar for NM!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Var endel startende, moro det! De gjorde det helt greit mtp at det var LB-debut og årets første stevne, artig å følge med på "gamlehesten" :)

Legger ut av min fjordhest jeg også jeg da  :engel:

Føllmagen vokser, ca 2,5 måned igjen  :D

….

Fine Lilje! <3

Vi er også kvalifisert til dressuren i NM, det er så utrolig deilig å slippe å tenke på det :)

...

Deilig! Hva skal dere starte i? Yr skal starte BUF 5års.

• Liker 1

Var endel startende, moro det! De gjorde det helt greit mtp at det var LB-debut og årets første stevne, artig å følge med på "gamlehesten" :)

Fine Lilje! <3

Deilig! Hva skal dere starte i? Yr skal starte BUF 5års.

Vi skal starte LC i hvertfall, også håper jeg å få startet sprang, men ehhh, må begynne å hoppe litt snart, har så langt hoppet 5o cm hvis jeg runder av oppover ;)
  • Liker 1

Vi er også kvalifisert til dressuren i NM, det er så utrolig deilig å slippe å tenke på det :)fd661713087bc65f44bdd63d2320b711.jpg

Ellers så er den ene fjordingen på stallen rytterløs, og det er så utrolig frustrerende, har lagt mye arbeid ned i å få han til NM :/. Han er også kvalifisert til dressuren :)

Var det den dere ville ha fôrrytter til?

Jeg vil og ha fjord! Satser på at jeg er i jobb fra 1. august av og kan spare! 

• Liker 2

Fine Lilje! <3

Ganske  <3  selv jeg altså. Er så fornøyd med den hesten der  :wub:

• Liker 1