Jump to content
Sign in to follow this  
Eva

Ubrukelig og unødvendig utstyr

Recommended Posts

Ubrukelig hesteutstyr? Må si meg enige i det med den plastkammen til manen. Den er håplaus!

Cytek sko kanskje?

• Liker 1

Min går med pessosele under tømmelongering (bruker hele banen) han går da uten nesereim og munnen er dønn lukket og bittet ligger stille. Om det er noe som måtte dra han i kjeften er det de jævla tunge lærtømmene jeg bruker :P

Syntes sånne typer fôrøser er helt ubrukelige til annet enn at unger kan leke i sanden med de. Klarer jo ikke å måle noe som helst nøyaktig med de:

http://www.horze.no/...rt=14&cgid=feed

http://www.hooks.no/...&sortOrder=DESC

Vi har sånne, og jeg liker de kjempegod. Er ikke akkurat de der, men av den typen. Man ser jo lett en hel, halv eller kvart liter, som er måleenhetene vi opererer med. Om den halve da blir 4 eller 6 dl har veldig lite å si for hesten.

Ånei, hovkrok MED børste på er helt ubrukelig i min verden. Vonde å holde i, og hva skal man med den børsten, den er jo ubrukelig utformet i seg selv, og hvor skal man børste med den. Æsj.

Lettseler. Ikke er de noe særlig å kjøre vogn med, og ikke er de brukanes til å tømmekjøres med (da er bare gjorden bedre).

• Liker 3

Hovkrok/hovskrape uten børste på! heilt ubruklig i min verden.

:o Jeg bruker kun det. :lol: Liker ikke børstene, bruker heller en stiv børste utenom om jeg skal børste løs ting.

Smaken er som baken osv.

Syns "bling" er ubrukelig jeg - i min verden er det ikke så farlig om ting ikke er så pent, bare det gjør jobben sin. Og bling har ingen funksjon. *dukke*

• Liker 1

*lange ut mot Bugen og Lusa*

Bling BLINGER, så det så :P

Neseremmer faller inn under kategorien "ubrukelig" i min verden, og det gjør egentlig hakeremmer også. Er en hakerem rett tilpasset med den berømte knyttneven under, faller hodelaget fremdeles av om det først skulle finne på å gjøre noe slikt :P

"Drøvel" går også i kategorien ubrukelig og unødvendig. Stor, tykk, svart gummismokk som skal INNOVER i kjeften på dyret? Meg ikke skjønne.

En hel del linimenter går også i kategorien "skrot" her. Det samme med standard leietau. Hvor pokker får man bundet gampen med et to meters leietau om man insisterer på å bruke sikkerhetsknute? Uten at knuten sitter rett under grima?

• Liker 1

Ånei, hovkrok MED børste på er helt ubrukelig i min verden. Vonde å holde i, og hva skal man med den børsten, den er jo ubrukelig utformet i seg selv, og hvor skal man børste med den. Æsj.

Lettseler. Ikke er de noe særlig å kjøre vogn med, og ikke er de brukanes til å tømmekjøres med (da er bare gjorden bedre).

Liker hovkrok med børste jeg, har kun slike. Er så fine nå i den gjørmete tida, da bruker jeg den lille børsten på høvene for å få vekk grums før jeg setter på klokker eller kopper. :D

• Liker 3

Leietau med panikkrok! Opplevd så mange ganger at hesten har skvetti eller stoppet å spist gress, og i det leietauet blir dratt i detter det av og hesten er løs- bedre med vanlig krok, de ryker jo uansett om hesten skulle tråkke på det. De med panikkrok er bedre å binde med!

Edited by Augustina

Jeg bruker heller ikke noe annet enn skrape med børste, haha! Nå bruker jeg den børsta på selve hoven så det er lettere og se om det er noe stein osv som ligger der, da. Halereim er ubrukelig (bortsett fra når man kjører. Pannebånd har heller ingen.nytte, men fint er det! :D

• Liker 1

Jeg bruker også kun hovskrape med børste. Veldig fine til å børste av jordrester, småsteiner eller det lille du ikke fikk/får vekk med hovskrapen. Spesielt å få børstet hoven helt fri for alt småtterier før hoven skal nedi en tøffel (boots).

• Liker 2

Men, de hovskrapene med børste på tåler jo ingenting? Må du legge litt press på, for å få ut klabber på vinteren f.eks. så rettes jo taggen ut med en gang. En liten hovbørste kan man jo ha i bakhånd uansett om den sitter på hovkroken eller ikke.

Edited by Tone Kristin
  • Liker 4

Synes den er kjekk, jeg da. Om vinteren med klabber under føttene bruker jeg heller gamle hestesko for å få det ut. :P

Nei,de er geniale! Eneste som er lett nok til at jeg kan ha det på beina til Eir på stevner og fremdeles beholde tølten.(Vi har jo gjerne hvite boots på for at beina skal markeres bedre,gi inntrykk av å løftes høyere)

Traverskalper ser veldig mye rarere ut enn "våre" skalper.

Er det noen som blir lei seg for at andre syns egne ting er elskbare? Jeg blir ikke :P Driter i det.

Sånne man trer over hoven.

Isiser har de foran, travere bak :)

Edited by Cathrin

Når dere skriver skalper tenker jeg bare på "Den siste mohikaner", en noe annen type skalp.

• Liker 2

Prøvde å google etter bilder, da var der også slike skapler (æsj) å se.