Gå til innhold
Nickita

I stallen

Recommended Posts

Hei

Har ordnet meg med et lite prosjekt.

Hadde hest hjemme for en del år siden, men tok ned igjen det innvendige av stallen. Tenkte nå å bygge den opp igjen, så jeg lurer på om dere vil fortelle hvordan dere tenkte når dere "designet" det invendige av stallen, evt sider på nett der dere ordnet det? 

Det blir jo også masse utstyr, så plass og lagring er jo et must, er det noen som har noen "hacks" eller vet om noen smarte måter å holde stallen ryddig og organisert, men samtidig ha plass til alt? Vil helst ha alt av ting i stallen. 

Legg gjerne til bilder :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på hvor mye plass du har til rådighet. Jeg har bare målt opp bygget, og så tegnet diverse utkast på regneark. Lagringsplass får man aldri for mye av, jeg skulle gjerne hatt mer, men med et bygg på 7*10m som vi har så er det begrensa hva en får plass til. Da må man prioritere - hva er viktigst - og ta det derfra. 

Nok plass til ting, så er det enkelt å holde det ryddig også. 

Lurt å ta utgangspunkt i boksene først, plassering, størrelse og antall, og så se an plassen man har utenom etter det. Husk bred nok stallgang også, se MT for krav. Salrom er kjekt, samme med et eget fôrrom, og tørkerom er fin luksus om man har plass til det. Tenk på plass til dekken, til trillebår, høyballe etc. Og plass til stell/veterinær/hovslager med plant underlag og god belysning. 

Den smarteste oppbevaringen jeg har i stallen er de skohyllene i plast fra IKEA, de tar null plass, men rommer mye. Jeg bruker de til bandasjer, plater, belegg, stelleting, børster, stallapotek og sko. Enkle å gjøre ren også. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen kjøper de nettingkurvene fra ikea.. funker flott til børster osv.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, TonjeS skrev:

Det kommer jo helt an på hvor mye plass du har til rådighet. Jeg har bare målt opp bygget, og så tegnet diverse utkast på regneark. Lagringsplass får man aldri for mye av, jeg skulle gjerne hatt mer, men med et bygg på 7*10m som vi har så er det begrensa hva en får plass til. Da må man prioritere - hva er viktigst - og ta det derfra. 

Nok plass til ting, så er det enkelt å holde det ryddig også. 

Lurt å ta utgangspunkt i boksene først, plassering, størrelse og antall, og så se an plassen man har utenom etter det. Husk bred nok stallgang også, se MT for krav. Salrom er kjekt, samme med et eget fôrrom, og tørkerom er fin luksus om man har plass til det. Tenk på plass til dekken, til trillebår, høyballe etc. Og plass til stell/veterinær/hovslager med plant underlag og god belysning. 

Den smarteste oppbevaringen jeg har i stallen er de skohyllene i plast fra IKEA, de tar null plass, men rommer mye. Jeg bruker de til bandasjer, plater, belegg, stelleting, børster, stallapotek og sko. Enkle å gjøre ren også. 

Husker du hvilke regneark du brukte? Finner appsolutt ingenting på nettet der man kan tegne inn eget :(

Stallen vi hadde gikk fort fra passelig til mini da jeg hadde 2 bokser på 4 x 4 m ved siden av hverandre og masse utstyr som jeg aldri fant ut hvor jeg skulle gjøre av. Så tenker at jeg må gå inn for å tegne det opp og finne de beste løsningene for plassen jeg har :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider