Gå til innhold

Recommended Posts

Vi skal lage fôrbegrenser til hestene. Vi har to hekker som har blitt brukt tidligere hvor det har blitt kjørt inn en hel ball. Men nå har vi ikke mulighet til å kjøre ut hele baller lenger og ser uansett behovet for å begrense inntaket til gampene litt (noe tjukke). 

I den forbinnelse søker jeg inspirasjon til hvordan andre har gjort det 😁 Jeg har en veldig handy og flink mann som skal stå for byggingen så akkurat det er ikke det værste. 

Jeg ønsker en som skal være såpass stor at vi kan fylle den 1 gang i døgnet så skal det holde til de to. Jeg ønsker også å ha muligheten til å flytte på den ved behov. Jeg har sett på ulike kasser som har blitt laget med plater på skrå i midten så maten alltid er mulig å få tak på. Men jeg er så usikker på hvordan stillingen i nakkene blir 🙄 

Vil veldig gjerne se hvordan andre har gjort det og hvordan de ser ut 😁

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du vet sånn ibc-dunk? Ta utav plasten og la rutenettet rundt være. Lage noe inni som gjør at foret skrår ut mot nettet (har ikke bilder nå). I den vi har brukt er det aluminiumsplater fra hver kortside opp til en spiss på toppen mot lokket (som man må lage). Da får de ikke rotet særlig med foret (mulig å henge høynett nedi også hvis man vil rasjonere enda mer) og foret er under tak.

enkel og grei løsning men litt bråkete når hestene finner det for godt å bråke med lokket 🙄

Lurer på å ta i bruk min i vinter igjen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde jeg kunnet gjøre akkurat som jeg ville, og hadde utstyr til det; 

Fire solide stolper satt opp i U-form. 

Brukt en kubikkstor plastdunk, skåret av topp og bunn. Festet denne godt i stolpene. 

Deretter festet finmasket nett til bunnen av dunken, type litt for langt til at det rekker ned i bakken.

kasse under som nettet "hviler" i. 

Når nettet er såpass langt kan hestene spise i normalstilling, altså uten å måtte vri nakken for å få tak i fôret, mens kassa beskytter mot spill og skodde høver. 

Toppen man skjærer av dunken kan brukes som lokk (hengsles) og hele innretningen blir stor nok til at man kan fôre en gang pr døgn, og bruke høygaffel uten å måtte stappe ting på plass oppi. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

C4DAB0AC-A3EB-4975-BDEA-649E79BF2A2C.jpeg.f1f22700c44d0dea4b3d2df708b54437.jpeg

slik ble vår seende ut. Den er lik på begge sider og har en plate stående i midten så maten skal falle ned mot nettet. Funker veldig bra og står godt på en del paller. 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider