Gå til innhold
LillianK

Anemi på unghest

Recommended Posts

I dag fikk jeg svarene på bp som ble tatt pga klumpene. Hvite og røde blodlegemer var lave å blodfattig . Starte opp med støtte av jern og b vitaminer å gir ormkur ( er en infeksjon i kroppen men hvor, kunne også være mark) noen som har vært borti slike ting? Godt prøvene er tatt i alle fall . 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kun vært borti hester med anemi som har fått det fordi eier gir hvitløk/hvitløkstilskudd. Det fører ofte til at de utvikler anemi på sikt. Er vel bare å følge vet. sin anvisning, så retter nok verdiene seg inn igjen :) Ta nye prøver etter en periode for å sjekke at hun er bedre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aldri fått hvitløk her nei, var dårlig med virusinfeksjon med hoste og snørring i våres( ble ikke tatt bp da) ble forsøkt å gitt pencillin men uten effekt så konkluderte med virus. Har ellers vært normal. Ned i vekt etter beitet( ikke kraftig beite med den sommeren på Østlandet nå) så står inne for å fetes opp nå. Hatt elveblest forie uke så derfor tatt bo... kan det henge i gjen etter våren? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket med min faste vet å sen virusinfeksjonen var for lenge siden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jernmangel er sjelden hos hest, da grovforet ofte inneholder mer enn behovet for jern. Jeg ville gjort en mineralanalyse av grovforet for å se om hesten faktisk kan mangle jern. Hester kan ble anemiske også ved andre mangler som et vanligere, så lurt å sjekke hva dietten faktisk inneholder før man behandler.. Mer info om dette her: http://forageplustalk.co.uk/equine-anaemia-by-dr-kellon/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strongylider min første tanke med anemi på unghest og. :)  Enkleste enden å starte i også. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hun skal få markkur nå imovec comp å jerntilskudd. Er ikke ingjen mange rundballer av foret vi har nå så blir analyse på neste levering da dog fra Nederland 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er strongylider så må du sjekke dose og om du skal gjenta ormebehandlingen flere ggr enn «vanlig». Dette kan Stelpa :) 

Jeg har litt vondt for å tro på jerntilskudd til hest. 

Kan hun ha gått på veldig nedsmittede områder?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hun står nå på utegangen der det knapt kommer opp noe ellers var set ikke mye mat i gjen på beitet heller på slutten. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta avføringsprøve før ormekurbehandling. Ikke sikkert du finner egg, utelukker ikke infeksjon om du ikke gjør det. 

Er hesten jevnlig behandla med ormekur? Ivomec før beiteslipp, Ivomec comp etter beite om beite lenger enn 2 måneder eller om hesten har stått på permanente beiter. Avføringsprøver på høst. Hvor gammel er hesten og har du evt gitt Panacur? 

Behandling mot S. vulgaris dersom hesten har en reell infeksjon med mye S. vulgaris er problematisk pga evt kolikk og forstoppelse med orm. Forebygging er mye mer sikkert og mindre risiko enn behandling, anbefaler absolutt alle å holde et fornuftig ormekur- regime kontra å forsøke behandling i alle fall. 

Orkemur- behandling er en labyrint, også for veterinærer. Tusen anbefalinger og Ihler anbefaler at man til syvende og sist bruker litt fornuft og kunnskap når det kommer til livssyklus på orm osv. 

Jerntilskudd synes jeg ikke er en dum ide, om hesten har gått med langvarig infeksjon kan den teoretisk sett bli anemisk. Jern kan kickstarte hemstopoesis - «lage nye blodceller», men helst om hesten har mangler. Bare ikke gi for mye og over lang tid. Anbefaler nye blodprøver om et par uker for å monitorere og gjøre opp status. :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hun står ute i flokk men dog inne på natt, fikk ormkur før beitet å fikk ormkur før jeg henter henne( hun ble hentet hjem 2 januar ) ikke fått panacur men fikk før beitet en ny ormkur som jeg ikke husker navnet på. Har nå fått resept på ivomec comp. Blir tatt nye bp etter behandling for å se status i gjen. Hesten er åring ( født 1juli) 

Endret av LillianK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk ormekur på torsdag å fikk da tak i jerntilskudd som etter dyrlegens smbefaling skal gis i en mnd for å så ta nye prøver. Fikk imovec comp men hvor lang tid vil event ormer komme ut? Jeg ser på avf å saumfart alt så skal sjekke opp nøye i dag v spaing av boksen ogaå. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da min hadde orm som åring kom de ut dagen etter de fikk kuren. Kun ene hesten som dret orm, men dyrlegen sa at den andre også kunne ha orm selv om det ikke var synlig i bæsjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fant egg og tre ormer i ene bæsjen disse var små ene hvit og de andre hjennomsiktige rosa så er nok blodorm. Hun virker mindre oppblåst også.  Vet ikke om det er kun meg men ja greit å få ut. Nye bp i OKT så får vi se👍🏻

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høre med vet om å kjøre en dobbel kur? En til etter en kort periode? Hvis det er så ille at hesten er anemisk ville jeg vurdert det. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veterinær kommer i beg av OKT å sagt infra om funn så skal høre med hebbe om ny kur. Hun kan ha gått med dette en stund da hun ikke har fått  markkur som tar blodorm tror jeg men skulle uansett gi unghesta på stallen imovec comp lell nå. Skal tas nye bp i oktober. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå