Gå til innhold
xxAne

Snublete 3åring

Recommended Posts

Nå trenger jeg litt innspill... Tilla er 3 år, verdens stødigste, og tar seg normalt fram i alt mulig terreng uten å snuble. Kan snuble foran en gang i blandt fordi hun prøver å nappe i seg blader langs stien, men aldri bak.

I fjor sommer slet hun med framhøvene og var veldig øm(pga skodd trangt), det merket jeg først ved at hun snublet bak. Fikk i orden høvene og hesten var fin fram til mai i år. Da begynte hun plutselig å snuble bak. Virker som hun snubler med tåa om dere skjønner, ingen tegn til overkoding etc. Fikk 14 dager skritt, snublet et par ganger på skrittetur, satte igang igjen og hun var helt fin. Trente 14 dager uten en eneste snubling, kjørte en økt intervaller og hesten var super. Dro på banen og hurtigkjørte, da snublet hun på vei ut av banen. Etterpå snublet hun masse, særlig i fart. 

Dro til dyrlegen og gjennom full halthetsutredning. Dyrlegen var inne på både PN og patella, men Tilla gikk igjennom alle tester uten utslag. Prøvde å fremprovosere overkoding, dro henne ut av balanse med halen, gikk på minivolte mens hun dro i halen osv. Ingen utslag, fin og sterk i bakparten sa vet. Bøyehalt på begge framkoder, bedøvet ut, ble haltfri, sprøytet. Fikk en periode fri på beite, vært på en kontroll og begynt opptrening. Skal på kontroll nr 2 på onsdag. Problemet er at hun fortsatt snubler. Noen ganger når hun leies, noen ganger i vogn/under rytter, ofte en gang på starten av turen, noen ganger 1-2 ganger utover økta. Tidligere snublet hun hovedsakelig i fart, nå kommer det gjerne i skritt. Vet er også kiropraktor så hun er sjekket for låsninger osv.

Så hva gjør vi nå? TIlla er strålende fornøyd på tur og virker ikke til å plages, men hun skal ikke gå og snuble likevel. Noen har nevnt vokseperiode for meg, men hun virker så fin i resten av kroppen. Hun er fortsatt noe høy bak, kan det være noe? 🙄

Edit: Hovslager har selvfølgelig også vært involvert. Ingen utslag på framhøvene. Etter at kodene var behandlet prøvde vi å korte henne så mye som mulig i tåa bak, og veldig bred i tåa(?). Hjalp på snublingen i ca 1 uke så var den fult tilbake. 

Endret av xxAne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snubla hun da hun hadde fri på beitet? Snublet hun første økta etter fri også, eller kom det først ved økt nr 2-3/gradvis verre? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hun er jo ung så vokseperiode er langt fra utenkelig. :) Røntga dere framknærne? :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 minutter siden, Stelpa skrev:

Snubla hun da hun hadde fri på beitet? Snublet hun første økta etter fri også, eller kom det først ved økt nr 2-3/gradvis verre? 

Så henne ikke snuble på beitet, men hun er ekstremt lat så ser henne sjelden bevege seg på beitet. Snublet 2. leieturen etter fri. Ikke røntget i denne omgangen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 4åring snubler også bak. Virker som han ikkje får heilt beina med seg. Eg har vert litt betenkt og skeptisk inni mellom på kva det kan vere, men det blir bedre etter meir vi trener så har bare lagt til meg at det er med trening og styrke å gjør. Han må bare rett og slett få beina med seg. Han snubler òg lettere om han blir for lang bak på tåa, så må følges tett opp av hovslager. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, LisaFi skrev:

Har du bilde av beina? Jeg trooor at lang tå er en veldig vanlig grunn. 

Kan ta på tirsdag :) 

1 time siden, Stjorm10 skrev:

Min 4åring snubler også bak. Virker som han ikkje får heilt beina med seg. Eg har vert litt betenkt og skeptisk inni mellom på kva det kan vere, men det blir bedre etter meir vi trener så har bare lagt til meg at det er med trening og styrke å gjør. Han må bare rett og slett få beina med seg. Han snubler òg lettere om han blir for lang bak på tåa, så må følges tett opp av hovslager. 

Har han snublet hele tiden?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
22 minutter siden, xxAne skrev:

Har han snublet hele tiden?

La merke til litt i lauslongering som 2åring, merket aldri i kjøringa så lenge det varte, men etter uhellet så har det vel vert litt. Så i begynnelsen var jo det mistanke på det, men jo meir trening jo mindre blei det og han er oppfulgt i kiro og muskulært. 

Så skoing, underlag og lengde på halen har eg forsket meg fram til har mykje å sei for oss. Og litt vekst/dagsform.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 minutter siden, Stjorm10 skrev:

La merke til litt i lauslongering som 2åring, merket aldri i kjøringa så lenge det varte, men etter uhellet så har det vel vert litt. Så i begynnelsen var jo det mistanke på det, men jo meir trening jo mindre blei det og han er oppfulgt i kiro og muskulært. 

Så skoing, underlag og lengde på halen har eg forsket meg fram til har mykje å sei for oss. Og litt vekst/dagsform.

Hvordan spiller halen inn?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
57 minutter siden, xxAne skrev:

Hvordan spiller halen inn?

Den vokser seg for lang, så trør han på den... Så det blir fort ein snubl av det (det har hengt ein god jafs i skoen etterpå liksom) 🙈

• Haha 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
48 minutter siden, Stjorm10 skrev:

Den vokser seg for lang, så trør han på den... Så det blir fort ein snubl av det (det har hengt ein god jafs i skoen etterpå liksom) 🙈

:D🙄

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Buldre skrev:

Hvorfor?

Fordi snubling kan være en indikator på ømme hovledd. Sjelden man bøyer opp dem. Lett for å bli ømme der hvis feks høvene er for lange også. Det er også endel akupunkturpunkter som sitter der, som kan være fint å stimulere. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, CecilieA skrev:

Fordi snubling kan være en indikator på ømme hovledd. Sjelden man bøyer opp dem. Lett for å bli ømme der hvis feks høvene er for lange også. Det er også endel akupunkturpunkter som sitter der, som kan være fint å stimulere. 

Jeg er ukjent med blistring. Hvordan og hvorfor? Hva er det godt for?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Buldre skrev:

Jeg er ukjent med blistring. Hvordan og hvorfor? Hva er det godt for?

Man irriterer huden litt for å få mer blod til å strømme til problemområdet og hele det. De sterkeste greiene er det forbud mot, men man kan blistre med Arnica, grønnsåpe, jod, Speedway o.l. Bruker enten hansker eller tannbørste, ikke fordi det er farlig å få det på henda, men for å slippe lukt og farge på henda etterpå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 12 år gamle vallak snubler også nå - pga for lang tå (tar tid å korte ned etter et halvår med barfoting..). 

Jeg må innrømme at jeg er ganske tilhenger av å finne en diagnose, og det er jo klart at det ikke alltid går. Dersom hesten både trenger sprøyting av begge framknær og feks å blistre hovledd har en effekt ville jeg først og fremst sett på to ting: Skoingen, og deretter treningen. Mulig hesten kan ha godt av å roe ned trening en tid om den feks er i en vokseperiode. :) 

Når man ender opp med å forsøksvis måtte sprøyte ledd på ungt dyr så tror jeg i de fleste tilfeller det er pga feil- eller overbelastning i trening, såfremt det ikke foreligger noen annen diagnose noe tilsier at man må sprøyte. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, Stelpa skrev:

Min 12 år gamle vallak snubler også nå - pga for lang tå (tar tid å korte ned etter et halvår med barfoting..). 

Jeg må innrømme at jeg er ganske tilhenger av å finne en diagnose, og det er jo klart at det ikke alltid går. Dersom hesten både trenger sprøyting av begge framknær og feks å blistre hovledd har en effekt ville jeg først og fremst sett på to ting: Skoingen, og deretter treningen. Mulig hesten kan ha godt av å roe ned trening en tid om den feks er i en vokseperiode. :) 

Når man ender opp med å forsøksvis måtte sprøyte ledd på ungt dyr så tror jeg i de fleste tilfeller det er pga feil- eller overbelastning i trening, såfremt det ikke foreligger noen annen diagnose noe tilsier at man må sprøyte. 

Skal ta bilde av høver og bein i morgen.  Sprøytinga var helt klart min feil, overbelastning av for tungt og ensidig underlag. Fult klar over det, og har lagt om treninga. Var forresten koder og ikke knær som ble sprøyta om det har noe å si. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men man sprøyter vel ikke en treåring, er det vanlig altså? Har du prøvd å bare gi treningsfri i vekstperioder? 

Min er også snublete,  særlig på filtunderlag. F.eks i skogen snubler han aldri,  men kan snuble på ridebane. Skjer som regel hvis han blir ufokusert osv. Han har slitt litt med en stiv skulder og er fulgt opp av kiro osv, og vært tidvis øm i vekstperioder, da har jeg bare gitt fri. Han er 4 år,  så det gjør ingenting med litt pauser. Pleier alltid å bli myye bedre når vi setter i gang igjen etter et par uker fri:) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
15 timer siden, Mona skrev:

Men man sprøyter vel ikke en treåring, er det vanlig altså? Har du prøvd å bare gi treningsfri i vekstperioder? 

Min er også snublete,  særlig på filtunderlag. F.eks i skogen snubler han aldri,  men kan snuble på ridebane. Skjer som regel hvis han blir ufokusert osv. Han har slitt litt med en stiv skulder og er fulgt opp av kiro osv, og vært tidvis øm i vekstperioder, da har jeg bare gitt fri. Han er 4 år,  så det gjør ingenting med litt pauser. Pleier alltid å bli myye bedre når vi setter i gang igjen etter et par uker fri:) 

Hun var såppas halt at dyrlegen mente det var best å sprøyte, så da gjorde vi det. Bruker en dyrlege som virkelig ikke sprøyter for enhver pris, så når hun først mener det er best stoler jeg på henne.

Tidligere vekstperioder har hun alltid blitt skrittet, men som sagt er jeg usikker på om dette er en vekstgreie. Tidligere har hun blitt urein og passaktig av vekstperiode, det er hun ikke nå. Traver klokkereint og fint, er kun snublinga jeg reagerer på. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvfølgelig må du sprøyte når hesten er halt, det har ingenting med alder å gjøre. Å gi fri reparerer ikke et halt ledd. 

Ho kan være halt nå også, bare at det er like mye i hvert ledd. Jeg holder likevel en knapp på hovledd med tanke på snublinga og den tidligere skoingen, at det kan sitte noe igjen der. Jeg har veldig tro på blistring som sagt, men gjør det du har troa på selv 😊

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 minutter siden, CecilieA skrev:

Selvfølgelig må du sprøyte når hesten er halt, det har ingenting med alder å gjøre. Å gi fri reparerer ikke et halt ledd. 

Ho kan være halt nå også, bare at det er like mye i hvert ledd. Jeg holder likevel en knapp på hovledd med tanke på snublinga og den tidligere skoingen, at det kan sitte noe igjen der. Jeg har veldig tro på blistring som sagt, men gjør det du har troa på selv 😊

Det er jeg helt enig med deg i. Betennelse blir ikke bare borte, men de kan fint lede til forkalkninger om de ikke blir behandla. Er de halte og leddvæska er dårlig, så sprøyter man. En gang+fri hvis lavgradig halthet og som oftest to ganger+ fri hvis høygradig haltet. Hvis hesten er veldig halt vil jeg som oftest røntge før sprøyting i tilfelle det er noe alvorlig som sprøytinga uansett ikke hjelper på. 

Ville _spesielt_ behandlet en unghest, om det trengs, nettopp for å unngå utvikling av feil gangmønster og bevegelser og eventuelle påleiringer. 

• Like 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk tatt bilder av beina i dag. Aner ikke egentlig hva jeg tar bilde av, bare knipsa litt her og der. Og dyret står selvfølgelig ikke i ro.

40139609_541845099569120_4120600007558561792_n.jpg.43999c80586bf59808c465bef5b4dc99.jpg

Foran

40297129_259017041413009_1591703188996620288_n.jpg.227509786d5ad8d58e197d53961487dd.jpg

40322971_304555736789057_5996809866126032896_n.jpg.ed44674d1fef3561ebfdf04c9091b0e2.jpg

V bak. Her er hun litt hoven pga et sår på innsiden av koden

40140021_297881960792111_4114441007276228608_n.jpg.50c3f65e5ce72c934527cda7c3ab47de.jpg

40368571_328840374359200_1520124982028402688_n.jpg.46075c27e3a5b940ad34d0841bd9c6de.jpg

40152191_439088556581741_6160584652819005440_n.jpg.c8b8b8cef7c5b1b7f6d76f6b0fb9496f.jpg

H bak

40152211_2085914381661816_721437669732646912_n.jpg.8f367069445ae32664b4fe0a8b3d4d4e.jpg

40159738_324444904992545_152071395948363776_n.jpg.39c78a38cb02d3a71cdc67b8604c5cbb.jpg

40232946_235161057342432_902807855105572864_n.jpg.88ba5c226b9480cd5edb39ecd688a4a9.jpg

12 dager siden skoing

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, CecilieA skrev:

Skal på kontroll onsdag og bøye opp igjen da. Får se om vi finner noe. Har aldri blistra før, hvordan gjør du det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten oppdatering her. Prøvde et par ting uten suksess... Så anbefalte dyrlegen å sko henne med tjukkere sko fordi hun på tross av såler virka litt sårbeinet foran. Gikk fra jern trav til jern ridesko, og over natta forsvant snublinga! Om det er vekta eller tjukkere sko som gjorde det vet jeg ikke.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå