Gå til innhold
vesla

Skal gjøre om kufjøs evt saue fjøs til stall bokser

Recommended Posts

Har kjøpt meg småbruk som har hatt ku og sau.

Skal gjøre om ku fjøset evt saue fjøset til stall med bokser og grei plass til stell og hovslager.

Jeg tenker og funderer så alt blir kaos i hodet.

Må ha minst 3 bokser men satser på flere ettersom jeg har plass til det.

I utgangspunktet hadde jeg tenkt at ku fjøset var det enkleste å gjøre om men mulig jeg tar feil.

Er stor kalvebinge i enden av den nærmeste rekken av båser. opphøyd forbrett på midten og kubåser på andre siden.

Tenkte egentlig å lage 1 boks der kalve bingen er og 2 stk ved siden av ( kubåsene). Så bokser på andre siden av forbrettet slik at forbrettet ble midtgang uten å måtte pigge. Men da blir det høy kant ut fra boksene. Boksene i framkant kunne da hatt åpning på den siden risten er men på andre siden av forbrettet går sikkert ikke det.

Saue fjøset hadde vært bedre egnet ettersom det ligger ytterst å kan kombineres med utegang.

Sauefjøset har da rister på gulv. Må da få undersøkt om fundamentene under er sterke nok til å tåle større vekt.

Noen som har et klart hode ? hva ville dere ha gjort? 

272_935979830.jpg

272_1175069268.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig fint at du kjøpte der! 😁😁😁 gratulerer! Og velkommen som ekte S-døl! 👌 anbefaler å leie stallplass hos deg, flere hestefolk er bra! 

En veninne av meg leide en gang i tiden en kårbolig og et eldre fjøs og de løste det litt fiffig mtp bokser i et fjøs de ikke eide (kostnadsbegrensing) med å legge sprengingsmatter over ristene til møkkjelleren, og så bygge enkel innredning over mattene slik at de ble klemt fast av innredningen rett og slett. Fungerte godt i mange år uten endringer av opprinnelig funksjon av huset, slik at det evt kunne tas i bruk til opprinnelig funksjon igjen når deres leieforhold opphørte. Enkelt og greit.

I fht høy kant ut fra boksene så lærer de det fort, det betyr ingenting i praksis. Eks svoger hadde det i et par bokser, det fungerte uten knirk.

Endret av LisaFi

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi bygde om kufjøs til stall.  Iom at det ikke var vårt eget droppa vi å støype gulvet og la heller plast og gummimatter over spaltene. Hadde i tillegg talle oppå så var aldri noe problem der. 

Image00012-2.jpg.dda3a36e9cedcca9d89d9ce0cba965c3.jpg

Image00033-1.jpg.9aecf168177fd6348fe025cc5503a2e9.jpg

Image00037-1.jpg.aa06977e483faf9ee795581784e3a46b.jpg

483940_10151967130595389_521046239_n.jpg.d25e690cec8fa37d5fc771eee8772d67.jpg

Image00044-1.jpg.4a8ad16e842fbc90f951308707e38788.jpg

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skikkelig fin løsning Tine. Det er ca noe slik jeg ser for meg.

Tenkte også å få lagt noe over ristene og bruke gummi mattene som ligger igjen etter kua over.

Håper å få brukt vannkoppene slik de er men usikker om det går.

Har ikke fått tatt over enda så har bare bildene å se etter enda og små turer innom.

Tar over 20 september så tiden blir kort til å få opp bokser og pengene vokser heller ikke på trær, så jeg må gjøre det billigst og enklest mulig nå og evt gjøre forbedringer etter hvert.

Hadde du møkka kjeller under?

Er møkkakjeller under hele bygget inndelt i 5 avdelinger. Er igjen mye møkk i alle. De jeg kjøper av påstår at det må være igjen møkk i kjelleren så muren/ betongen ikke blir dårlig?

De sier at hvis det står tomt for møkk så vil kulden gjøre at betongen vil begynne å sprekke?

Jeg hadde tenkt å ha tomme møkkakjellere så hestene kunne gå inn under tak.

Så også på bildene at det ser ut til å være samme brannvarslings system, ICON ? 

Hadde du "trøbbel" med den? overfølsom ?  Selger sier at alarmen går ved sterk vind, ved kraftig regn og torden, om det kommer litt eksos fra traktor. Da ser jeg for meg mareritt hvis en setter inn dampende hester og støv fra børsting og fra flis

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk LisaFi 🙂

Ja har tenkt på muligheten for utleie, ikke pga penger men det sosiale.

Hadde vært kjekt med litt selskap.

Det ligger jo i ganske grei avstand til Lillehammer, Gausdal og kort vei ned til E6 Vingrom med tanke på Biri travbane og andre veien til Stav på Tretten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, vesla skrev:

Tusen takk LisaFi 🙂

Ja har tenkt på muligheten for utleie, ikke pga penger men det sosiale.

Hadde vært kjekt med litt selskap.

Det ligger jo i ganske grei avstand til Lillehammer, Gausdal og kort vei ned til E6 Vingrom med tanke på Biri travbane og andre veien til Stav på Tretten

Du får lage treningsmuligheter rundt på gården, så vil vel folk gjerne ha rimelig stallplass. Finnes det stikkveg ned til Burmavegen, feks? 

Der vi leide stallplass på Moelv var kjelleren tømt for møkk og fungerte som utegangsskur. Ingen problemer der hvertfall..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det skal gå å komme ned på Burmavegen derfra. og på andre siden av vegen så kommer en innpå de milevis lange sti/ vegnettet på kjølen.

Synes det hørtes litt rart ut at kjelleren tar skade av å stå uten møkk. Flere som bruker det til utegangs skur rundt omkring. Sikkert for at de skal slippe å tømme dem før de flytter 😉

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, vesla skrev:

Skikkelig fin løsning Tine. Det er ca noe slik jeg ser for meg.

Tenkte også å få lagt noe over ristene og bruke gummi mattene som ligger igjen etter kua over.

Håper å få brukt vannkoppene slik de er men usikker om det går.

Har ikke fått tatt over enda så har bare bildene å se etter enda og små turer innom.

Tar over 20 september så tiden blir kort til å få opp bokser og pengene vokser heller ikke på trær, så jeg må gjøre det billigst og enklest mulig nå og evt gjøre forbedringer etter hvert.

Hadde du møkka kjeller under?

Er møkkakjeller under hele bygget inndelt i 5 avdelinger. Er igjen mye møkk i alle. De jeg kjøper av påstår at det må være igjen møkk i kjelleren så muren/ betongen ikke blir dårlig?

De sier at hvis det står tomt for møkk så vil kulden gjøre at betongen vil begynne å sprekke?

Jeg hadde tenkt å ha tomme møkkakjellere så hestene kunne gå inn under tak.

Så også på bildene at det ser ut til å være samme brannvarslings system, ICON ? 

Hadde du "trøbbel" med den? overfølsom ?  Selger sier at alarmen går ved sterk vind, ved kraftig regn og torden, om det kommer litt eksos fra traktor. Da ser jeg for meg mareritt hvis en setter inn dampende hester og støv fra børsting og fra flis

Fungerte veldig greit og var absolutt rimelig å sette opp.

Var igjen en del møkk i kjelleren, derfor plasten så det skulle bli litt tettere. Dog lukta det svært lite i utgangspunktet.
Aldri noe trøbbel med brannvarslinga. Nå var alt seriekobla, stallen, huset til eier, huset mitt og andre bygninger. Tror det hadde to-tre feilmeldinger på den tiden jeg var der. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hos Kari i Folldal hadde vi jo møkkakjelleren under stallen og den var dønn tom da hun overtok og ble tømt hver gang det ble for mye i den og der var det da ingen problemer.Skulle vel tro at om det ble noe problemer pga av kulde i tom kjeller hadde man merket det der...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er vel det kaldeste stedet i hele Norge, brrrr.

Rianne har utegang i møkka kjelleren også Håvemoen har det.

Leste på nett siden til Stallmesteren det motsatte. De skrev at møkk og urin som ble liggende ville etter hvert ødelegge mur/betong, gjøre den porøs

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres langt mer sannsynelig ut.Hadde krevd at det ble fjernet jeg.Uansett hva de påstår.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde det vært mitt sted ville jeg fått det fjerna så jeg kunne brukt kjelleren til noe annet :) 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har tom «møkkjeller» som leskur. «Møkkjeller» fordi det aldri har vært dyr eller møkk der, før vi flyttet dit da. Vår ble bygget på 80-tallet og har alltid stått tom, ikke sett noe tegn til skade. Men det blir en skikkelig kuldegrop om vinteren. 

Endret av Edith

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det ligger våt møkk der som fjernes rett før vinter og frost kan det i teorien fryse og sprenges stykker av. Men er jo bare å få ut møkka nå så tørker det opp før frosten 🤷🏼‍♀️ Krev å få det fjernet og hold tilbake penger til det er gjort, hvis mulig. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gunnerud i Drammen har også møkkakjelleren som utegang, den har ikke sprukket enda i alle fall. :P Høres rart ut at den skulle bli ødelagt av å ikke ha møkk i seg.

Jeg har også kjeller under låven som leskur her hjemme, men den har det aldri vært møkk i, bare vært brukt som garasje før. Veldig fornøyd med den løsningen. Hesten min har aldri vært begeistret for leskur som ofte har blikktak som bråker i regn og vind etc, i murkjelleren er det alltid lunt og stille. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde ikke blitt tømt for møkk i fjor heller..... så da er det møkk for minst 2 vintere der.  Hadde vært så greit å brukt dem til hestene

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, vesla skrev:

Hadde ikke blitt tømt for møkk i fjor heller..... så da er det møkk for minst 2 vintere der.  Hadde vært så greit å brukt dem til hestene

Kan hende noen bønder i området vil ha det å spre på jordene? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De kan godt spre den på dyrka marka mi også etter de har tatt andre slåtten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå